Wiadomości z rynku

piątek
29 marca 2024

Czy wodór sprawdzi się w transporcie chłodniczym?

Obiecujące testy z udziałem Boscha, Carriera i Chéreau
5 marca 2022

Naczepa chłodnicza Chéreau, zasilana wodorem, była testowana przez sześć miesięcy w rzeczywistych warunkach eksploatacji, u przewoźnika Malherbe

Fot. Chéreau

 
Podczas webinaru zorganizowanego przez region Occitanie, przedstawiciele Bosch, Carrier i Chéreau rozmawiali o wykorzystaniu wodoru w eksploatacji pokładowych systemów chłodniczych pojazdów ciężarowych.
Ponieważ obszar ten jest szczególnie aktywny w zakresie mobilności wodorowej, region Oksytania i Izba Przemysłowo-Handlowa oraz Ademe zorganizowały konferencję internetową na ten temat dla lokalnych przewoźników i logistyków.
Producent sprzętu Bosch i specjalista od rozwiązań chłodniczych Carrier Transicold pracowali wspólnie nad projektem FresH2. To jedno z rozwiązań chłodniczych wybranych w ramach Korytarza H2 Occitanie. Opracowane w zakładzie Bosch w Rodez, urządzenie jest zasilane ogniwem paliwowym i oparte na bezsilnikowym urządzeniu Vector HE 19 firmy Carrier Transicold.
Pierwsze testy przeprowadzono we wrześniu ubiegłego roku, wyposażając standardową naczepę chłodniczą Lamberet. STEF, jeden z głównych europejskich graczy w transporcie żywności w kontrolowanej temperaturze, używał tego pojazdu w rzeczywistych warunkach transportowych.
– Przez miesiąc mogliśmy go używać, aby pokazać i udowodnić, że system wodorowych ogniw paliwowych może w pełni zaspokoić potrzeby rynku – powiedziała Pamela Moreira, szefowa działu innowacji w Bosch.

Ogniwo paliwowe ma sens

Do tego czasu firma Carrier Transicold budowała już agregaty zasilane olejem napędowym, HVO (alternatywnym paliwem syntetycznym), z akumulatora lub czerpiące energię z silnika ciężarówki.
– W perspektywie średnio- i długoterminowej ogniwo paliwowe ma sens. Dlatego współpracujemy z firmą Bosch nad integracją tej technologii z agregatem chłodniczym. Naszym głównym celem jest oferowanie autonomii odpowiadającej rozwiązaniom z silnikami wysokoprężnymi, z równoważnymi czasami ładowania – skomentował Gaël Ducher, kierownik produktu w firmie Carrier. – Staramy się mieć takie same zastosowania w zakresie planów logistycznych i rund, jakie mogą mieć nasi klienci. Już pracujemy nad aspektami zgodności w zakresie przepisów i zobowiązań przewoźnika do redukcji emisji CO2.
Demonstracyjny FresH2 Full Power działa bez dodatkowej baterii. Mieści ogniwo paliwowe o mocy 30 kW, połączone z układem chłodzenia, zbiornik mogący pomieścić 10 kg wodoru pod ciśnieniem 350 barów oraz energoelektronikę. Agregat ten może być montowany we wszystkich typach naczep chłodni, niezależnie od producenta zabudów, włącznie z modernizacjami.
– Ten pierwszy etap projektu pozwolił nam zrozumieć potrzeby adaptacji – podkreśliła Pamela Moreira. – Demonstrator pozwolił nam na edukację i walidację aspektów użytkowania wokół pojazdu, pod względem czasu napełniania, łańcucha chłodniczego, długości trasy z operacyjnego punktu widzenia i ciszy podczas pracy.
Wyzwaniem jest jeszcze zintegrowanie w obudowie chłodniczej, zamiast małego dedykowanego silnika wysokoprężnego, pompy ciepła H2, która próbnie została umieszczona w podwoziu naczepy. Stąd prace nad miniaturyzacją komponentów i systemów. Wszystko to ma zapewnić konkurencyjność FresH2.

 

Dwa zbiorniki wodoru (14 kg), pod ciśnieniem 350 barów, zapewniały do 2,5 dnia autonomii podczas użytkowania naczepy na długich dystansach

Fot. Chéreau

 

Trzeba dostosować przepisy

– Jesteśmy otwarci na współpracę ze wszystkimi producentami przyczep. Obecnie przepisy na szczeblu europejskim nie wspominają o możliwości montażu wodoru na naczepach. Jesteśmy w stanie zrobić homologację na poziomie krajowym, zarówno pojedynczo jak i w małych seriach. Już pracujemy z władzami nad zmianą tej sytuacji – wyjaśnił Gaël Ducher.
Bosch i Carrier pracują nad planem, który umożliwi dostawę obiecanych agregatów chłodniczych do regionu Oksytanii pod koniec 2023 roku.

Doświadczenia Chereau

Zlokalizowane w Val-Saint-Père i Ducey-les-Chéris w departamencie Manche (Francja) zakłady Chéreau oferują rozwiązania dla transportu w kontrolowanej temperaturze. Przy produkcji 3.400 pojazdów rocznie dostarczają one 51% naczep sprzedawanych we Francji i mają 15% udział w rynku europejskim.
Naczepa na wodór była przedmiotem projektu w Chéreau o nazwie „Droga” . Program ten trwał od 2016 do 2019 roku i miał na celu zaprojektowanie naczepy chłodni przyszłości.
– W tamtym czasie mieliśmy wiele możliwości wyboru. Ale wodór był stosunkowo oczywistym wyborem, ponieważ dopóki mamy dostępną bezemisyjną stację wodorową, nie zmieniamy zastosowań klienta. Utrzymujemy bardzo dobrą autonomię. Posiadamy pojazd, który szybko zatankujemy – uzasadnia Christophe Danton, dyrektor ds. marketingu i komunikacji Chéreau. –W 2019 roku skierowaliśmy taką naczepę na 6-miesięczne testy w rzeczywistych warunkach, u przewoźnika Malherbe. Wcześniej konieczne było zmniejszenie masy podwozia, poprawa aerodynamiki oraz izolacji termicznej, dzięki zastosowaniu materiałów nowej generacji (zysk energetyczny 25% na poziomie agregatu Carrier niezależnie od paliwa), zintegrowanie paliwa ogniwa, adaptacja naturalnego czynnika chłodniczego (CO2) i znalezienie nowego systemu multipleksacji.
– Naczepa Road przewoziła 14 kg wodoru pod ciśnieniem 350 barów w dwóch zbiornikach. Ładowanie trwające 10 minut zapewniało do 2,5 dnia autonomii podczas użytkowania na długich dystansach – wyjaśnił Christophe Danton.
Początkowo pojazd demonstracyjny wyposażany był w trzy małe wodorowe ogniwa paliwowe, które niedawno zastąpiono pojedynczym ogniwem paliwowym o większej mocy. Zestaw akumulatorów umożliwia zwiększenie autonomii i ciągłe działanie ogniwa paliwowego, zawsze w tym samym tempie. Wydłuża to żywotność systemu.
– Nasze pojazdy są w wielu przypadkach długo eksploatowane, mają 12, 15, a nawet 18 lat. Zależy nam na tym, aby nasi klienci mogli nadal korzystać z naszych pojazdów tak, jak z modelu diesla – przekonywał Danton. – Po Transports Malherbe naczepa drogowa była również przez wiele miesięcy wykorzystywana w Transports Delanchy. To pozwoliło nam dalej poznawać pojazd i mierzyć wkład aerodynamiki, pozwalający zaoszczędzić 2 litry paliwa na 100 km na ciągniku.
O korzyściach z dobrej izolacji opowiedział anegdotę: – Pewnego dnia mieliśmy problem z chłodzeniem. To normalne w prototypie. Mimo wszystko przewoźnik był w stanie dostarczyć kompletną porcję jogurtów z rejonu Paryża na Zachód po prostu w początkowej temperaturze. A to dlatego, że mamy nadwozie, które jest wyjątkowo dobrze izolowane.
W 2022 roku dwie nowe przyczepy zostaną wprowadzone do długoterminowych testów. Trzecia będzie zarezerwowana na krótsze eksperymenty, powierzane różnym klientom. W latach 2023-2024 zostanie zorganizowany wynajem takich pojazdów dla ekosystemów wodorowych, w szczególności dla korytarza H2. Produkcja masowa planowana jest na koniec 2024 lub początek 2025 roku.

 

Niestety, zasilanie agregatu chłodniczego ogniwem paliwowym jest jeszcze dziś znacznie droższe od klasycznego rozwiązania

Fot. Chéreau

 

Drażliwe pytanie o TCO

Przedstawiciel Chéreau oszacował na 210.000 euro dodatkowy koszt przyczepy wodorowej w porównaniu z klasycznym modelem (70.000 euro).
– Oczywiste jest, że zanim dojdziemy do TCO na poziomie diesla, zajmie nam to trochę czasu. Ceny pojazdów spadną. Nie wiemy jeszcze, o ile i z jaką prędkością – zapowiedział. – Niemniej jesteśmy przekonani, że to rozwiązanie będzie jednym z rozwiązań na przyszłość. Nie będzie jedyne. Nie zabraknie również naczep chłodni z pakietami akumulatorów, ładowanych przez regeneracyjne osie, zasilanych przez panele słoneczne. To inne rozwiązania, które testujemy. Jednak w przypadku jazdy na długich dystansach, z kierowcami, którzy muszą robić 9-godzinne przejazdy, ważna jest autonomia i uniezależnienie od częstego ładowania naczepy. Tam wodór ma swoje miejsce i jest niezwykle istotny. Będzie to również istotne w przypadku pojazdów dystrybucyjnych, eksploatowanych w wysokich temperaturach, np. na południu Francji, z częstym otwieraniem drzwi podczas transportu mrożonek – podsumował.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.