Wiadomości z rynku

czwartek
21 listopada 2024

Wiozą przyszłość

65. wystawa pojazdów użytkowych IAA w Hanowerze
17.10.2014 00:00:00
"Driving the Future" to motto największej na świecie wystawy pojazdów użytkowych IAA, która odbyła się we wrześniu w Hanowerze. Targi te uznawane są za najważniejsze wydarzenie międzynarodowej rangi w sektorze pojazdów użytkowych. Oczywiście na takiej imprezie nie mogło zabraknąć koncepcyjnych rozwiązań, które właśnie są lub dopiero będą wprowadzane do ciężarówek, autobusów i samochodów dostawczych.
"Driving the Future" to motto największej na świecie wystawy pojazdów użytkowych IAA, która odbyła się we wrześniu w Hanowerze. Targi te uznawane są za najważniejsze wydarzenie międzynarodowej rangi w sektorze pojazdów użytkowych.
Oczywiście na takiej imprezie nie mogło zabraknąć koncepcyjnych rozwiązań, które właśnie są lub dopiero będą wprowadzane do ciężarówek, autobusów i samochodów dostawczych. Na pierwszy plan wybijały się, jak można było się spodziewać, koncepcje ekologiczne i ekonomiczne oraz ukierunkowane na poprawę bezpieczeństwa ich eksploatacji. Samochody mają mniej hałasować, emitować mniej zanieczyszczeń i zużywać mniej energii, a wyposażone w nowoczesne technologie, mają być bardziej bezpieczne i łatwe w prowadzeniu. Na porządku dziennym są już napędy zasilane gazem i technologie hybrydowe.
Mercedes-Benz z ciężarówką przyszłości
Mercedes-Benz Future Truck 2025 - zwiastun ciężarówki przyszłości, fascynująca technologia - nowy ciągnik siodłowy Actros SLT do transportu ciężkiego, Actros, Arocs, Antos i Atego - "drużyna A", innowacyjny silnik M 936 G zasilany gazem ziemnym w Econicu, zaawansowane narzędzia i specjaliści w terenie - Unimog i Zetros oraz Fuso Canter z trzema układami napędowymi. Tak w skrócie można opisać ekspozycję Mercedes-Benz w Hanowerze.
Goście stoiska mogli na własne oczy zobaczyć ciężarówkę jutra - studium ciągnika siodłowego - Future Truck 2025. Na początku lipca br. Daimler zademonstrował niesamowite możliwości technologii jazdy autonomicznej w "ciężarówce przyszłości 2025" na autostradzie A14 nieopodal Mageburga.
Ciężarówka 2025 to rewolucja w zakresie wydajności i bezpieczeństwa - rewolucja w transporcie drogowym i infrastrukturze. Według przedstawicieli Mercedes-Benz w ciągu najbliższych 10 lat ciężarówki będą zdolne autonomicznie poruszać się po głównych drogach w Europie. Mercedes-Benz poszerzył zakres działania istniejących systemów wspomagających i połączył je w system "Highway Pilot", który już dziś, w rzeczywistych warunkach, umożliwia autonomiczną jazdę autostradami.
Zarówno na zewnątrz, jak i w kabinie prototyp symbolizuje wielki skok naprzód względem klasycznych aut ciężarowych. Innowacyjne rozwiązania, m.in. w zakresie inżynierii oświetlenia, zwiastują, jak może wyglądać kabina autonomicznej ciężarówki przyszłości. Miejsce konwencjonalnych lusterek zajęły kamery, przednia szyba ma zaokrągloną formę, całość wygląda jak odlana z jednej bryły.
Technologia kryjąca się za tym fascynującym designem jest nie mniej imponująca. Future Truck 2025 nie musi poruszać się w sznurze aut. Czujniki radarowe i kamera pozwalają ciężarówce na jazdę autonomiczną niezależnie od innych pojazdów czy centrów sterowania. Kluczowym elementem wyposażenia jest inteligentny system "Highway Pilot", który działaniem przypomina autopilota w samolocie. Korzysta on ze współpracy z innymi samochodami oraz infrastrukturą. Podczas jazdy w trybie autonomicznym kierowca może obrócić swój fotel o 45 stopni w prawo i przyjąć zrelaksowaną pozycję. Do komunikacji ze światem służy mu przenośny tablet.
Swój oficjalny debiut świętował w Hanowerze nowy Actros SLT - ciągnik siodłowy do transportu ciężkiego. Pojazd radzi sobie z całkowitą masą do 250 ton i kryje fascynujące rozwiązania technologiczne: innowacyjne turbosprzęgło z retarderem (TRC) łączy odporne na zużycie hydrauliczne sprzęgło rozruchowe z retarderem o wysokiej mocy hamowania, do tego 16-stopniowa przekładnia Mercedes PowerShift 3 ze specjalnie opracowanym programem zmiany biegów, a za kabiną imponująca wieża chłodnicza.
W Hanowerze miejsce miała światowa premiera Econica NGT z zasilanym gazem ziemnym silnikiem Mercedes-Benz M 936 G. Rok temu Econic przeszedł kompleksową modernizację i otrzymał nowe silniki Diesla, nowy układ jezdny, ramę, elektronikę oraz odnowioną kabinę. Mercedes-Benz idzie teraz o krok dalej i prezentuje Econica NGT Euro VI - specjalny pojazd do zbierania odpadów oraz krótkodystansowego transportu dystrybucyjnego.
Na wystawie zadebiutował także nowy Unimog. Nowa generacja jest bardziej wydajna, przyjazna środowisku i efektywna kosztowo, a typowe dla Unimoga właściwości zostały dodatkowo ulepszone.
Zetros teraz dostępny będzie z przydatnym w zastosowaniach off-roadowych, opcjonalnym systemem kontroli ciśnienia w ogumieniu ze sterowaniem z kabiny. Nowością jest także dwuosiowy wariant z przedłużonym rozstawem osi i dłuższym tylnym zwisem.
Fuso Canter E-Cell to najnowocześniejszy przykład w pełni elektrycznej, lokalnie bezemisyjnej ciężarówki - ma silnik o mocy 150 KM, 100-kilometrowy zasięg, podwozie o ładowności około 3 ton i dopuszczalną masę całkowitą równą 6 ton.
Renault wyróżnione w grupie Volvo
Renault Trucks zaprezentowało w Niemczech całą gamę kompletnie odnowionych w 2013 roku pojazdów. Przede wszystkim jednak jury International Truck of the Year wybrało Renault Trucks T na ciężarówkę roku 2015. Gianenrico Griffini, prezes kapituły przekazał tę prestiżową nagrodę Bruno Blin, prezesowi Renault Trucks.
Nagrodzono Renault Trucks T biorąc pod uwagę m.in. nowatorstwo technologiczne, wygodę, bezpieczeństwo, osiągi na drodze, oszczędność w spalaniu, wpływ na środowisko naturalne i całkowity koszt posiadania pojazdu (TCO). Podkreślano zalety Renault Trucks T w zakresie aerodynamiki i wygody prowadzenia, jak również strefy odpoczynku dla kierowcy.
Firma pokazała również na swoim stoisku pojazd koncepcyjny, wyposażony w rozwiązania umożliwiające dalsze zmniejszanie zużycia paliwa w przyszłości.
Na ekspozycji Volvo Trucks wiele uwagi poświęcono wprowadzanej właśnie na rynek I-Shift Dual Clutch - pierwszej na rynku dwusprzęgłowej skrzyni biegów przeznaczonej dla samochodów ciężarowych o dużej ładowności. W I-Shift Dual Clutch proces zmiany biegu odbywa się pod obciążeniem, bez przerywania transferu mocy, dzięki czemu samochód ciężarowy nie traci siły napędowej ani prędkości. Dla kierowcy oznacza to większy komfort i wydajność pracy.
IVECO na niebiesko
IVECO zaprezentowało szereg innowacji. Na stoisku włoskiej firmy goście mogli obejrzeć pełen asortyment marki, począwszy od lekkich samochodów użytkowych po ciężkie modele drogowe i terenowe, autobusy i pojazdy specjalistyczne.
Gwiazdą stoiska był nowy Daily, czyli trzecia generacja lekkiego pojazdu użytkowego, który po międzynarodowej premierze prasowej na początku czerwca zadebiutował przed szeroką publicznością z różnych krajów i... zdobył tytuł Międzynarodowego Samochodu Dostawczego Roku 2015. Furgon Iveco w ocenie jury "najbardziej przyczynił się do podniesienia standardów wydajności i zrównoważonego rozwoju drogowego transportu dóbr, z uwzględnieniem środowiska naturalnego oraz bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego".
Boreal Metallic Blue - metalizowany ciemny błękit premierowych egzemplarzy nowego Daily - dominował na banerze zdobiącym ściany stoiska, urządzonego w stylu nawiązującym do estetyki przedniego grilla modelu. Jest to mocny kolor, kojarzący się z intensywnym błękitem nieba i morza oraz siłami natury. IVECO wiąże ten kolor także z ideą zrównoważonego i racjonalnego wykorzystywania zasobów środowiska. Taką postawę firma prezentuje w codziennej działalności, produkując pojazdy zasilane paliwami alternatywnymi. W Hanowerze były one reprezentowane przez nowe Daily CNG i Stralisa LNG.
Pokazano też m.in. Stralisa Natural Power Euro VI zasilanego skroplonym gazem ziemnym (LNG), który będzie teraz wyposażany w nowy zbiornik spełniający wymogi dyrektywy nr 110 EKG ONZ, obowiązującej od 10 czerwca 2014 r. i po raz pierwszy dopuszczającej homologację pojazdów zasilanych LNG. To ważny, nowy etap dla sektora oraz sygnał intensywnej ekspansji rynku ciężkich pojazdów zasilanych LNG, przeznaczonych do eksploatacji na średnich trasach.
Po raz pierwszy międzynarodowej publiczności zaprezentowano nową Astrę HD9 z silnikiem Euro VI.
Scania pod znakiem gazu i biodiesla
Scania zaprezentowała nowe pojazdy i usługi, które są ukierunkowane na zwiększenie zysku użytkowników ciężarówek i autobusów. Poza nowymi silnikami Euro 6, skandynawski producent przedstawił nowe systemy, które zmniejszają koszt użytkowania oraz ograniczają wpływ na środowisko naturalne. Najświeższe innowacje zapewniają znaczącą redukcję spalania w pojazdach długodystansowych.
Retarder Scania jest obecnie oferowany w wersji z wolnym kołem. Można go całkowicie odłączyć od układu napędowego, co procentuje niższym zużyciem paliwa. Jednocześnie Retarder zapewnia wyższy moment hamowania: 4100 zamiast 3500 Nm. Jest też bardziej skuteczny przy niższych prędkościach obrotowych silnika. Zgodnie z zasadą, że systemy pomocnicze, które nie muszą pracować cały czas, nie powinny prowadzić do powstawania strat, Scania wprowadza sprężarkę powietrza, która pracuje tylko gdy to konieczne i przyczynia się do zmniejszenia zużycia paliwa.
Nowością jest też udoskonalony układ Eco-roll, który we współpracy ze Scania Opticruise i tempomatem Scania Active Prediction ogranicza spalanie. Pojazd automatycznie wylicza, kiedy największą oszczędność przyniesie jazda na biegu jałowym. Obecnie system działa jeszcze sprawniej, częściej korzysta z Eco-roll i bardziej trafnie dobiera bieg.
MAN - nowe technologie dla ciężarówek
Swoją światową premierę na tegorocznych targach IAA miał flagowy pojazd MAN TGX D38 wyposażony w nowy, sześciocylindrowy silnik o pojemności 15,2 litra, dostępny w wersji 520, 560 lub 640 KM. Prawdziwym hitem wśród nowości jest ciężki ciągnik siodłowy o mocy 640 KM. 19 pojazdów wystawionych na stoisku oraz na terenie odkrytym targów reprezentowało bogatą paletę produktów typu TGL, TGM, TGS i TGX dedykowanych różnym branżom.
Niskie zużycie paliwa to główne zagadnienie ściśle związane z ograniczeniem emisji CO2. Nowy pojazd TGX EfficientLine jest wyposażony we wszystkie technologie pozwalające na jego efektywną eksploatację. Szczególnie istotne są tempomaty GPS EfficientCruise oraz urządzenia TopTorque zwiększające moment obrotowy w celu ograniczenia zużycia paliwa.
Firma MAN zmodernizowała wszystkie stosowane w pojazdach ciężarowych silniki D26 o mocy od 400 do 480 KM i oferuje obecnie specjalną funkcję TopTorque, która na dwóch najwyższych biegach zwiększa obroty do poziomu 200 Nm plus. Dzięki temu rozwiązaniu nowe silniki są lepiej dostosowane do długich układów napędowych, zapewniając trwałe, zrównoważone ograniczenie zużycia energii. Niemiecki producent zapowiada także pojawienie się wkrótce na rynku pojazdów ciężarowych TGM z napędem gazowym i silnikiem CNG o mocy 280 KM.
MAN planuje zastosować w pojazdach TGX, TGS i w autokarach tempomat GPS EfficientCruise, będący obecnie w fazie przygotowań. Jego wprowadzenie będzie stanowiło istotny wkład na rzecz dalszego ograniczenia emisji CO2 przez pojazdy użytkowe.
DAF: supercichy pojazd dystrybucyjny
Holenderski producent zaprezentował pełną ofertę produktów i usług, do wszystkich zastosowań transportowych, w tym nowy, niezwykle cichy pojazd CF Silent Euro 6, przeznaczony do dystrybucji towarów w miastach w godzinach wieczornych i nocnych. Będzie można go zamawiać od początku 2015 r. Przy włączonym specjalnym trybie cichym poziom hałasu generowany przez CF Silent nie przekracza 72 db (A), co oznacza, że model ten spełnia wymogi certyfikacji jako "Quiet Truck", czyli cicha ciężarówka, oraz umożliwia załadunek i rozładunek towarów w strefach, w których obowiązują ograniczenia w zakresie emisji hałasu w godzinach wieczornych, nocnych lub wczesnoporannych. Model Silent jest wyposażony w silnik PACCAR MX-11 Euro 6 o pojemności 10,8 litra i mocy od 290 do 440 KM.
Nowe ciągniki niskopodłogowe z serii CF i XF umożliwiają przewóz jeszcze większych ładunków. Montaż opon niskoprofilowych (315/45/R22.5) i wykorzystanie zawieszenia pneumatycznego umożliwiło w tych pojazdach obniżenie górnej powierzchni siodła z wysokości 96 do 91 cm. Dzięki temu do pojazdu można dołączyć naczepę o wysokości wewnętrznej 3 m, nie przekraczając jednocześnie maksymalnej wysokości 4 m i uzyskując maksymalną pojemność około 100 m3.
Firma DAF ogłosiła także wprowadzenie nowych technologii, takich jak przewidujący tempomat i przewidująca zmiana biegów, które umożliwiają zmniejszenie zużycia paliwa. Dostępne będą w modelach CF i XF Euro 6 z 12-biegową zautomatyzowaną skrzynią biegów AS Tronic jako wyposażenie opcjonalne począwszy od stycznia 2015 r.
Funkcja przewidującego tempomatu wykorzystuje technologię GPS, aby ustalić dokładne położenie pojazdu i określić czynniki, które należy wziąć pod uwagę podczas jazdy przez kolejne 1-2 km.
Kögel: wysyp nowości
Nie zabrakło w Hanowerze producentów przyczep i naczep, a u Kögla nastąpił wręcz wysyp nowości.
Niemiecki producent zaprezentował m.in. naczepę z konstrukcją skrzyniową Cargo TIR z firanką i burtą. Ta kombinacja jest polecana do transportu międzynarodowego. Rama o wysokiej stabilności, na której w przemyślany sposób rozmieszczono belki poprzeczne, jest zaprojektowana pod kątem transportu ciężkich ładunków, najróżniejszych warunków na drodze i codziennych załadunków, również w ekstremalnych warunkach.
Pokazano też całkowicie zmodyfikowaną naczepę FlexiUse do najróżniejszych zadań transportowych. Polecana jest do ciągników o wysokości sprzęgu siodłowego od 990 do 1180 mm (bez ładunku). Nadwozie, dzięki dużym możliwościom regulacji, może być dopasowywane do wysokości sprzęgu siodłowego. Dzięki temu naczepa nie tylko nadaje się do wielu zadań związanych z transportem, ale również umożliwia oszczędność czasu i pieniędzy na spedycjach. Pojazd bazuje na popularnych bestsellerach Cargo i Mega. W ten sposób łączy w sobie pojemność Mega z wszechstronnością Cargo.
Kolejna nowość to furgon Kögel Box - PurFerro quality. Zabudowa ze stabilnych paneli typu sandwich PurFerro jest wykonywana w ośrodku projektowym firmy Kögel w Duingen. Zapewnia ona ochronę przed warunkami atmosferycznymi i kradzieżą. Furgon do transportu ładunków suchych z lekką izolacją jest polecany do transportu towarów wrażliwych na temperaturę, takich jak artykuły elektroniczne, farby, artykuły spożywcze, które muszą bezpiecznie i chronione przed wpływami pogodowymi dotrzeć do celu.
Producent z Burtenbach pochwalił się też naczepą siodłową do przewozu materiałów budowlanych Kögel Multi. Ten uniwersalny pojazd zapewnia ochronę towarów przed warunkami atmosferycznymi w czasie transportu. Nowością jest dostępna na życzenie wersja z blokadami kontenerów. Dla firm spedycyjnych istotna jest zwiększona elastyczność zastosowania, gdyż oprócz towarów na paletach oraz ładunków ponadwymiarowych możliwy jest teraz transport kontenerów 20-stopowych i 40-stopowych.
Nowości wśród autobusów
Nie zabrakło autobusów. Ekologiczny, mocny i ekonomiczny - te cechy autobusu miejskiego MAN Lion's City GL CNG przekonały dziennikarzy czasopism specjalistycznych wchodzących w skład europejskiego jury tegorocznego Bus Euro Test. Przegubowy autobus o długości 18,75 m z napędem na gaz ziemny wyprzedził modele konkurencji, zdobywając tytuł "Bus of the Year 2015". Puchar został wręczony zwycięzcy podczas targów IAA Nutzfahrzeuge 2014.
Wydarzeniem była też światowa premiera nowego Solarisa. W Hanowerze polski producent przedstawił nowatorską koncepcję autobusu. Ma on lżejszą, jeszcze bardziej trwałą konstrukcję połączoną z wysoce atrakcyjnym designem. Wprowadzono w nim wiele udoskonaleń, zachowując charakterystyczne elementy poprzednika, które sprawdziły się w ciągu ostatnich kilkunastu lat eksploatacji. Na wystawie pokazano Solarisa Urbino w wersji 12-metrowej oraz 18-metrowej (przegubowej). Produkcja seryjna nowych pojazdów ruszy w 2015 roku. Pozostałe modele w nowym wydaniu, będą sukcesywnie wprowadzane do sprzedaży w kolejnych miesiącach.
Volvo Buses oficjalnie zaprezentowało Elektryczną Hybrydę Volvo 7900. Cichy, czystszy, o znacznie niższym zużyciu paliwa autobus, reprezentuje nową generację transportu publicznego. Volvo już podpisało kontrakty z kilkoma europejskimi miastami na dostawę takich pojazdów.
Technologia plug-in zmniejsza zużycie paliwa i dwutlenku węgla do 75%, w porównaniu do konwencjonalnych silników diesla stosowanych w autobusach. Całkowite zużycie energii jest niższe o 60%. Poziom hałasu w pobliżu Elektrycznej Hybrydy wynosi w porównaniu tyle samo, co w przypadku zwykłej rozmowy. Elektryczna Hybryda Volvo 7900 działa w trybie elektrycznym średnio na 70% trasy, jest cicha i nie emituje spalin.
Oferowane przez Scanię autobsy mogą korzystać ze wszystkich, dostępnych na rynku gatunków paliwa. Scania wykonała kolejny krok i proponuje wariant hybrydowy. Nowy, hybrydowy autobus Citywide był ozdobą stoiska na targach IAA.
Opony z kauczuku i z mniszka
Spośród producentów opon uwagę zwracała premiera produktów Continental. Firma zaprezentowała nową generację opon dedykowanych samochodom ciężarowym. Przedstawiono opony trzeciej generacji na oś kierowaną, oś napędową oraz opony naczepowe do transportu towarów.
Nowe serie opon trzeciej generacji do transportu towarów to: Conti Hybrid, Conti EcoPlus i Conti Scandinavia. Zoptymalizowano konstrukcję i mieszankę gumową bieżników, konstrukcję opasania, karkasów i stopki wszystkich opon trzeciej generacji. W przypadku niektórych rodzajów opon, np. linii Conti EcoPlus, pozwoliło to obniżyć opory toczenia poniżej 4 kg na tonę, przesuwając je do klasy efektywności energetycznej A, według unijnej klasyfikacji opon. Producent ten zaoferuje też nową funkcję systemu ciągłego monitorowania ciśnienia w ogumieniu ContiPressureCheck: automatyczne wykrywanie przyczepy oraz wysokiej klasy bieżnikowane opony z fabryki ContiLifeCycle w Stöcken w Niemczech.
Ciekawostką były pierwsze testowe opony wykonane przez firmę Continental z innowacyjnego materiału - Taraxagum, który zastąpił całkowicie kauczuk naturalny w bieżniku. To uwieńczenie etapu projektu badawczego dotyczącego przemysłowego wykorzystania kauczuku pozyskanego z mniszka lekarskiego do produkcji opon.
Dokąd zmierzamy?
Bosch, jako wiodący na świecie dostawca techniki motoryzacyjnej, wykorzystał swój know-how i z okazji międzynarodowych targów w Hanowerze przedstawił koncepcję multimedialnej kabiny przyszłości wraz z jej wyposażeniem. Prezentowany model ma futurystyczny design i przedstawia współdziałanie innowacji technicznych z systemami zarządzania informacjami. Odwiedzający stoisko mogli z bliska zobaczyć, w jaki sposób przyszły kierowca będzie zarządzał informacjami, komunikacją oraz nowymi funkcjami w miejscu pracy.
Samochody użytkowe będą mogły w przyszłości korzystać z wielu informacji, opcji komunikacyjnych oraz funkcji. Według przedstawicieli firmy Bosch, przyszłość to samochody ciężarowe zintegrowane z Internetem. Już w 2016 roku każdy nowo wyprodukowany samochód ciężarowy przeznaczony do ruchu dalekobieżnego w Europie i USA będzie wyposażony w opcje dostępu do Internetu. Funkcje wykorzystujące Internet przyczynią się do podniesienia wydajności i obniżenia kosztów transportu.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.