Wiadomości z rynku

niedziela
2 lutego 2025

Kiedy najczęściej dochodzi do zatarcia silnika?

Awarie silnika
1 września 2017
Zatarcie silnika prowadzi do całkowitego unieruchomienia pojazdu, a usunięcie takiej awarii jest kosztowne. Podpowiadamy, co najczęściej prowadzi do tej poważnej usterki i jak można się przed nią uchronić.

Zatarcie silnika – co to takiego?

Silnik składa się z wielu ruchomych elementów, które współpracują ze sobą. Cienka warstwa środka smarnego chroni je przed tarciem. Bez tej warstwy wytwarza się duża energia mechaniczna, która ulega przemianie w ciepło i powoduje zjawisko suchego tarcia. To zjawisko zwiększa siłę nacisku, która wypiera filtr smarny. W ten sposób dochodzi do wytarcia i zdeformowania ruchomych części silnikowych.
Gdy silnik będzie dalej pracował, szybko zużyją się panewki, pierścienie i inne części układu korbowo-tłokowego. W ekstremalnej sytuacji, części te stopią się, a silnik całkowicie się zatrzyma.

Najczęstsze przyczyny zatarcia silnika

Do zniszczenia elementów układu korbowo-tłokowego zwykle dochodzi, gdy poziom oleju silnikowego zbyt drastycznie spadnie. Aby ustrzec się przed awarią, należy regularnie sprawdzać olej i uzupełniać jego braki. W samochodach z dużym przebiegiem spalanie oleju silnikowego może wynieść nawet litr/100 km. O częstej kontroli należy pamiętać także wtedy, gdy prowadzimy nowe auto z niedotartym jeszcze silnikiem (wtedy spalanie oleju również jest wysokie).
Najlepszy będzie gęsty olej, który wytworzy trwały film i przy szybkiej jeździe nie zostanie wypchnięty na ścianki. Nowoczesne oleje ekologiczne, pod tym względem, niestety są gorsze.
Do zatarcia silnika może dojść również wskutek rozcieńczenia oleju paliwem. Szczególną ostrożność należy zachować jeżdżąc pojazdem Diesla z filtrem cząstek stałych. Niespalone paliwo z silnika, które w założeniu ma przyspieszyć regenerację filtra, może trafić do miski olejowej, co spowoduje rozcieńczenie oleju i automatyczny spadek właściwości smarnych filmu. To może doprowadzić do zatarcia panewki, rozrządu silnika lub elementów turbosprężarki.
Kolejnym zagrożeniem jest rozcieńczenie oleju silnikowego płynem chłodzącym, dlatego należy regularnie kontrolować stan uszczelek głowicy i tulei cylinderków.
Do zatarcia silnika często prowadzą również:
• zatkane filtry lub kanaliki olejowe,
• uszkodzenia pompy olejowej (odpowiada ona za ciśnienie cieczy smarnej),
• uszkodzenia układu chłodzenia powodujące przegrzanie silnika,
• szybkie ruszanie tuż po odpaleniu (zimą warto poczekać kilka sekund, aby olej miał czas dotrzeć do wszystkich ruchomych części układu korbowo-tłokowego).
 
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.