Producenci ogumienia umieszczają na oponach nalepki przedstawiające parametry produktów. Aby odczytać zapisy, należy poznać pewne symbole i wartości. Podpowiadamy, jak rozszyfrować nalepki na oponach.
Czy na każdej oponie znajdują się jej parametry?
Producenci od listopada 2012 roku są zobowiązani umieszczać nalepki informacyjne dla konsumentów przedstawiające parametry ogumienia. Przepis ten wprowadzono, aby uniemożliwić dystrybutorom wprowadzanie w błąd kupujących.
Sprawdź przyczepność
Podczas porównywania różnych opon warto wziąć pod uwagę ich przyczepność do nawierzchni. Parametr ten określany jest symbolem opony na drodze i deszczowej chmurki. Znajduje się on na prawej stronie naklejki. Skala określana jest literami (A-F).
Informacja przedstawia długość hamowania na mokrej drodze (wartość nie pokazuje niestety długości hamowania na śniegu lub lodzie). Dane pochodzą z testów – pojazd rozpędzany jest do 80 km/h i następuje hamowanie do 20 km/h.
Do samochodów ciężarowych zalecane są opony klasy E, których droga hamowania jest krótsza od ogumienia klasy A nawet o 30% (jest to 4 długości samochodu – około 18 m). Różnica pomiędzy sąsiadującymi ze sobą klasami to od 3 do 6 m (jedna długość pojazdu).
Zwróć uwagę na opory toczenia
Po lewej stronie naklejki można znaleźć parametr dotyczący oporów toczenia (oznaczony jest on symbolem opony i dystrybutora paliwa). Producenci stosują skalę od A do G. Pomiędzy klasą A i G różnica w oporze toczenia to około 7,5% (tyle wynosi oszczędność paliwa).
Niższe opory zapewniają mniejsze spalanie paliwa. Jednocześnie takie opony z reguły mają gorszą przyczepność (wyjątkiem jest klasa Premium, gdzie niskie opory toczenia połączone są z wysoką przyczepnością, ponieważ bieżniki powstają z innowacyjnych mieszanek gumowych).
Warto wiedzieć, że do pojazdów ciężarowych są dedykowane opony klasy D.
Emisja hałasu
Kolejnym parametrem jest emisja hałasu oznaczona symbolem głośnika (dane są przedstawiane na dole nalepki). Wartość podawana jest w decybelach (warto wiedzieć, że 3 decybele podwajają emitowany hałas). Na symbolu znajdują się czarne fale – więcej fal oznacza wyższy hałas.
Należy pamiętać, że hałas emitowany przez oponę podczas toczenia w kabinie auta będzie nieco niższy, ponieważ pomiary są dokonywane za pomocą mikrofonu umieszczonego na torze, po którym porusza się samochód z prędkością 80 km/h.