Pojazdy Scania to prawdziwa legenda w branży ciężarówek. Marka na rynek wprowadziła kilka silników V8 nowej generacji.
Silniki Scania nowej generacji
Pod kabiny Scanii trafiły różne jednostki napędowe po ulepszeniach. Popularne silniki 9-litrowe dostępne są m. in. w wersji napędzanej biodieslem FAME. Nowością jest 13-litrowy DC13 149 o mocy 370 KM oraz silnik 16-litrowy, w którym zużycie paliwa zmniejszono o około 7-10%.
Nowa generacja silników Scania V8 jest lżejsza od poprzedników. Producent skupił się również na obniżeniu spalania, co przekłada się na niższe koszty eksploatacyjne oraz mniejszą emisję spalin do środowiska.
Co przynoszą zmiany?
Silniki blokowe Scania przeszły dużą metamorfozę. Producent rozdzielił kolektory wydechowe zasilające turbosprężarkę (technologia Rotated Twin Scroll FGT). Kolejną zmianą jest zamontowanie turbosprężarki bezpośrednio na bloku jednostek. Turbina ma stałą geometrię i może stabilnie pracować pomiędzy cylindrami. Zasilają ją spaliny przekazywane prosto z cylindrów.
Kolejną zmianą w najnowszych silnikach V8 jest budowa układu zasilania. Paliwo jest transportowane szyną pod wysokim ciśnieniem (szyna biegnie centralnie). Ciśnienie w układzie wtryskowym wynosi 1800 bar, dzięki czemu katalizator SCR może stabilnie pracować. Pompa wysokiego ciśnienia ma 2 tłoki. Ciśnienie w cylindrze jest wyższe (do 210 bar) – takie rozwiązanie gwarantuje niższe spalanie paliwa.
Udoskonalono również smarowanie układu i ograniczono tarcie, co przedłuża żywotność głowic cylindrów, tłoków, wału korbowego oraz skrzyni korbowej.
Nowe silniki V8 są zgodne z Euro 6. Za oczyszczanie spalin odpowiada kompaktowy tłumik składający się z katalizatora utleniającego, 2 filtrów cząstek stałych, 3 katalizatorów SCR, 3 katalizatorów ASC oraz mieszalnika AdBlue. Warto podkreślić, że ten zaawansowany tłumik ma szerokość jedynie 900 mm.