Wiadomości z rynku

niedziela
2 lutego 2025

Wpadłeś w poślizg?

Sprawdzone triki, które pozwolą ci uchronić się przed zagrożeniem
6 września 2017
Większość kierowców obawia się poślizgu zimą, gdy na drodze może znaleźć się lód i błoto pośniegowe. Zagrożenie istnieje jednak także w innych porach roku, gdy nawierzchnia pozostaje ciemna. Wystarczą obfite opady deszczu, poranna mgła czy liście na mokrej nawierzchni, aby samochód mógł wpaść w poślizg na drodze – zwłaszcza, że w okresie letnim i jesiennym kierowcy jeżdżą z dużo mniejszą ostrożnością niż zimą. Podpowiadamy sprawdzone triki, które pozwolą Ci wyjść obronną ręką z zagrożenia.

Pamiętaj o ostrożności

W trudnych warunkach pogodowych (deszcz i mgła ograniczająca widoczność) należy obniżyć prędkość. Szczególnie należy uważać podczas hamowania, ponieważ to właśnie szybkie dociśnięcie hamulca najczęściej odpowiada za poślizg na mokrej nawierzchni. Najbezpieczniej jest powoli redukować biegi, ponieważ w ten sposób można obniżyć prędkość, a jednocześnie pojazd pozostanie stabilny, a kierowca nie utraci nad nim kontroli.

Poślizg nadsterowny i podsterowny

Poślizg podsterowny następuje, gdy przód auta wyjeżdża na zewnątrz, a kierowca nie może skręcić pojazdem manewrując kierownicą.
W przypadku poślizgu nadsterownego auto ucieka do tyłu (zarzuca nim) i następuje obrót, ponieważ środek ciężkości pojazdu gwałtownie się zmienia. Do takiego poślizgu najczęściej dochodzi, gdy kierowca zbyt szybko zahamuje lub zdejmie nogę z gazu przed samym zakrętem, a nawierzchnia jest śliska.

Jak wyjść z poślizgu podsterownego?

W tym przypadku nie należy dodatkowo pogłębiać skrętu kierownicą, aby nie stracić kontroli nad samochodem. Nie wolno również dodawać gazu, aby nie zmniejszyć przyczepności kół. Należy lekko wcisnąć hamulec (podniesie on docisk przednich opon) oraz zmniejszyć skręt kół. W ten sposób auto powinno odzyskać przyczepność.

Jak wyjść z poślizgu nadsterownego?

Gdy jedziemy z dużą prędkością i poczujemy poślizg zarzucający tyłem samochodu, należy zmniejszyć gaz i bardzo szybko skręcić kierownicą w stronę, w którą ucieka tył pojazdu (przeciwny kierunek do zakrętu). Koła muszą się wychylić ponad tył auta, aby nie obrócić samochodu. Taka reakcja musi nastąpić natychmiast po wyczuciu poślizgu, ponieważ w innym przypadku go nie opanujemy.
Gdy spóźnimy kontrę kierownicą, możliwe jest wyjście z poślizgu na gazie. Technika ta wymaga jednak bardzo dużych umiejętności i jest zalecana wyłącznie kierowcom, którzy ćwiczyli ją na placu manewrowym (np. w szkole ekstremalnej jazdy). W tym przypadku należy na chwilę dodać gazu i wykonać kontrę kierownicą w przeciwną stronę do zakrętu.
 
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.