Słyszysz stukot wydobywający się spod podłogi samochodu? Taki odgłos może świadczyć o usterkach zawieszenia. Przedstawiamy najczęstsze uszkodzenia, ich charakterystyczne objawy oraz przesłanki przemawiające za szybką naprawą awarii.
Zużyte amortyzatory
Zużyte amortyzatory utrudniają stabilną jazdę i obniżają komfort podróży, ponieważ samochód podskakuje na nierównościach. W takim przypadku auto „nurkuje”, gdy wciskamy hamulec, a spod podłogi wydobywa się stukot. Wymiana wyeksploatowanych części pozwoli odzyskać płynność jazdy.
Usterki przegubów
Przeguby przekazują siłę napędową ze skrzyni biegów na koła. Za ich ochronę odpowiadają gumowe osłony, które bardzo często ulegają uszkodzeniom (pod wpływem niekorzystnych warunków zewnętrznych na podwoziu). O usterce przegubów zwykle świadczy klekot spod podłogi, który pojawia się, gdy skręcamy.
Gumowe osłony przegubów można wymienić już za kilkanaście złotych, a ignorowanie problemu może doprowadzić do uszkodzenia całych przegubów (naprawa będzie wtedy droższa). Jazda ze zużytymi przegubami może doprowadzić nawet do oderwania koła.
Pęknięcia sworzni
Sworznie odpowiadają za sztywność całego zawieszenia samochodowego, ponieważ to one łączą różne elementy całego układu. Już po około 15-20 tys. km mogą pękać, co powoduje luzy pomiędzy częściami zawieszenia.
Objawem luzów jest utrudniona trakcja auta. Regularne przeglądy i wymiana sworzni jest konieczna, ponieważ przy większej szybkości, luzy zawieszenia mogą doprowadzić do utraty kontroli nad kierownicą.
Luzy kolumny kierownicy
Kolejną częstą usterką zawieszenia są luzy powstające na kolumnie kierownicy. Objawem, który powinien nas zaniepokoić jest wyciekanie płynu hydraulicznego. Zwykle pojawia się również stukanie nasilające się na zakrętach.
Luzy kierownicy utrudniają szybką reakcję na sytuacje pojawiające się na drodze, dlatego wymiana kolumny kierowniczej (po wyczuciu luzów) jest jedyną gwarancją bezpieczeństwa.
Niewłaściwa geometria kół
Częste jeżdżenie po nierównej nawierzchni może doprowadzić do problemów z geometrią kół. Pomiar i ustawienia ułatwią płynną jazdę. Niewłaściwa geometria kół zmusza do korygowania kierownicy nawet na prostych odcinkach i prowadzi do nierównomiernego zużywania się opon.