Światła LED to wyposażenie fabryczne wielu nowych samochodów. Przykład z producentów biorą właściciele aut używanych, którzy również decydują się na montaż popularnych LED-ów. Czy taki wydatek ma sens? Przedstawiamy zalety i wady świateł LED-owych, analizujemy ich najczęstsze usterki oraz sposoby naprawy.
Zalety świateł LED
Reflektory z diodami typu LED zdobyły ogromną popularność. Prosto z domów i ogrodów trafiły do przemysłu motoryzacyjnego powoli zastępując ksenony. Żarówki LED-owe są energooszczędne. Ich kolejnym atutem jest dłuższa żywotność. Wielu kierowców docenia również rodzaj emitowanego światła – jest ono równo rozłożone i mocne, dlatego gwarantuje wysokie bezpieczeństwo na drodze.
Wady świateł LED
Diody LED wprawdzie są energooszczędne, ale w przypadku samochodów oszczędności te nie są widoczne tak jak w domu. Diody szybko się nagrzewają, dlatego niezbędne są specjalne obudowy z wentylacją. Jasne światło o zimnym odcieniu niektórym kierowcom może nieco przeszkadzać (do LED-ów trzeba się przyzwyczaić).
Awarie świateł
Dioda zamontowana w oświetleniu samochodowym nie działa w warunkach idealnych. Zmiany temperatury, wysoka wilgotność oraz drgania powstające podczas jazdy mogą prowadzić do szybszej eksploatacji żarówek i ich przepalenia. W praktyce oznacza to, że światła LED nie wytrzymują całego życia auta (jak często deklarują ich producenci).
Gdy chcemy uniknąć awarii, powinniśmy sięgać po lampy LED z wydajnymi systemami chłodzenia. Radiatory rozpraszają produkowane ciepło i przedłużają żywotność diod.
Naprawa świateł LED – wymiana kloszy czy regeneracja?
ASO zwykle oferują wyłącznie wymiany całych kloszów. Niestety koszty takich usług zaczynają się od kilkuset złotych i mogą sięgać nawet 3-4 tys. zł w najnowszych samochodach.
Niektóre serwisy wykonują regenerację lamp LED. W tym przypadku, obudowy są rozcinane. Następnie wymienia się przepalone diody i lutuje uszkodzone taśmy. W nowszym oświetleniu niezbędna jest wymiana oraz programowanie całego układu elektroniki, który odpowiada za sterowanie oświetleniem. Ostatnim etapem regeneracji jest sklejenie rozciętego klosza. Regeneracja wymaga najwyższej precyzji (diody nie mogą zostać przegrzane, a klejenie musi być bardzo precyzyjne).