Tatra to kultowy pojazd z Czech, którego historia ma już ponad 120 lat. Firma należy do grona najstarszych producentów samochodów na świecie, a ciężarówki tej marki od lat cieszą się dużym zaufaniem. Marka słynie głównie ze specjalistycznych pojazdów wykorzystywanych w budownictwie, leśnictwie oraz transporcie ciężkim (ponadnormatywnym). Podwozia, wykorzystujące ramę rurową, doskonale radzą sobie w trudnym terenie, dlatego przez lata Tatry sprawdzały się na wyboistych drogach.
Historia Tatry
Czeski potentat na rynku ciężarowym to przedsiębiorstwo, którego tradycja sięga 1850 roku. Firma powstała w niewielkich Koprivnicach jako Nesselsdorf – producent wagonów kolejowych i bryczek konnych. Pierwszy samochód osobowy zaprojektowano w 1897 roku. W 1898 roku powstała pierwsza ciężarówka. Jednak dopiero 21 lat później na rynku pojawiły się samochody ciężarowe pod marką Tatra.
W 1923 roku inżynierowie firmy zaprojektowali słynne podwozie z centralną rurą nośną i wahliwymi półosiami ułatwiającymi jazdę po trudnych nawierzchniach. Konstrukcja z Tatry 11 stała się prawdziwym hitem i na wiele lat opanowała rynek pojazdów ciężarowych będąc wizytówką marki.
Kolejnym przebojem rynku był model Tatra 813 8×8 Kolos –k, czyli platforma z 12-cylindrowym silnikiem wysokoprężnym i innowacyjną skrzynią biegów (20 biegów do przodu i 4 biegi wsteczne).
Tatra współcześnie
Od 2013 roku firma odbudowuje swoją pozycję jednego z liderów rynku europejskiego w branży specjalistycznych samochodów ciężarowych. Jej wizytówką nadal pozostają unikalne konstrukcje z rurą centralną (ma ona budowę modułową). Do stalowych obudów trafiają zębate przekładnie, które przenoszą siłę z wałów napędowych montowanych wewnątrz rury. Taka konstrukcja gwarantuje pełne bezpieczeństwo wałów i przekładni podczas jazdy po wyboistych lub błotnistych drogach. Jazdę ułatwia również niezależne zawieszenie wszystkich czterech kół.
Najnowsze modele od Tatry
W najnowszej ofercie czeskiego producenta dostępna jest wywrotka Tatra Phoenix z komfortową kabiną DAF-a i silnikiem marki Paccar zgodnym z normą Euro 6.
Z okazji 120 jubileuszu marki, firma wprowadziła na rynek także wersję Phoenix Prasident z silnikiem Paccar o mocy 392 KM i pojemnością 11 l, układem EGR i SCR oraz filtrem cząstek stałych DPF.
W ofercie Tatry dostępne są także pojazdy Terrno1 dla branży budowanej i komunalnej oraz linia Force dedykowana transportowi ciężkiemu i zastosowaniom wojskowym.