W listopadzie 2017 roku uruchomiono zmodernizowany system CEPIK 2.0. Wprowadzono wiele zmian. Co zyskali na tym kierowcy?
Nowe zasady przeglądów
Uruchomienie CEPIK 2.0 planowano na 2 czerwca 2018 roku. Ostatecznie ustawodawca szybciej zmienił przepisy i w życie weszły one 13 listopada 2017 roku. Zmianą, którą odczuło już wielu kierowców, są nowe zasady okresowych przeglądów technicznych.
Właściciel pojazdu obecnie musi z góry zapłacić za wykonanie badania technicznego (niezależnie od jego wyniku). Wcześniej opłata obowiązywała za „wpis do dowodu rejestracyjnego”. Opłatę po badaniu będą mogły wnosić firmy, które rozliczają się z serwisami samochodowymi na podstawie faktur VAT z odroczonymi terminami płatności.
Serwisy, które wykonują przeglądy, mają obowiązek przekazać dane na temat wyniku badania do internetowej bazy danych CEPIK 2.0. W przypadku, gdy kierowca niesprawnego auta zdecyduje się na wizytę na innej stacji kontroli pojazdów, jej pracownik zobaczy w bazie powód negatywnej decyzji poprzednika.
Nadzór nad stacjami objął Transportowy Urząd Techniczny (wcześniej podlegały one kontroli starostów). Zmiany mają na celu uszczelnienie systemu i zapobiegnięcie dopuszczaniu do ruchu drogowego pojazdów w złym stanie technicznym.
Jakie dane znajdziemy w CEPIK 2.0?
Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców pozwala dokładnie sprawdzić używany samochód przed zakupem. Na ogólnodostępnej stronie www.historiapojazdu.gov.pl dostępne są obecnie informacje na temat:
• pojemności i mocy silnika,
• średniego zużycia paliwa,
• emisji CO2,
• świadectwa homologacji,
• daty wydania karty pojazdu i dowodu rejestracyjnego,
• rodzaj nadwozia,
• ważności polisy OC,
• ważności badania technicznego.
Aby uzyskać szczegółowy raport, wystarczy podać numer rejestracyjny podjazdu, jego numer VIN oraz datę pierwszej rejestracji. Zmiany przepisów dotyczące przeglądów technicznych, umożliwiają potencjalnym kupującym dostęp do informacji na temat usterek, które stały się powodem negatywnej decyzji o okresowym przeglądzie technicznym. To pozwala określić, które podzespoły należy dokładnie sprawdzić przed zakupem auta dostępnego na rynku wtórnym.
Nowe uprawnienia dla Straży Granicznej
Zmiany związane z Centralną Ewidencją Pojazdów i Kierowców rozszerzyły kompetencje Straży Granicznej. Kierowcy podróżujący po terenie UE muszą być przygotowani, że Straż Graniczna ma obecnie możliwość szczegółowej kontroli pojazdu (tak, jak policja) oraz zatrzymania dowodu rejestracyjnego i czasowego pozwolenia na prowadzenie auta, a informacja o takich krokach trafi do systemu CEPIK 2.0.