W ofercie marki Iveco pojawił się nowy model ciężarówki szosowo-terenowej. Iveco Stralis X-Way to samochody zaprojektowane specjalnie dla branży budowlanej oraz sektora usług komunalnych. W pojazdach nie zabrakło legendarnego podwozia IVECO Trakker, które zasłynęło z najwyższej trwałości. Sprawdzone rozwiązania połączono z szeregiem nowych technologii, które podnoszą funkcjonalność ciężarówek i przystosowują je do potrzeb sektora budowlanego.
Niskie koszty posiadania
Ciężarówki Iveco Stralis X-Way są bardzo ekonomiczne. Producent podkreśla, że nowe modele wyróżniają się niskim całkowitym kosztem posiadania (TCO) połączonym z najwyższą efektywnością i imponującymi osiągami. Firma Iveco wykorzystała nowe technologie, które pozwalają obniżyć zużycie paliwa nawet o 11,2% (w stosunku do modelu Trakkee).
Konstruktorzy wykorzystali zautomatyzowane przekładnie HI-TRONIX (wersja z 12 oraz 16 biegami) oraz szereg nowoczesnych rozwiązań pozwalających dodatkowo obniżyć spalanie oraz podnieść bezpieczeństwo na drodze.
Ekologia górą – najniższe wskaźniki emisji tlenków azotu
Pojazdy Iveco Stralis X-Way są nie tylko ekonomiczne, ale i przyjazne dla środowiska. W najnowszych ciężarówkach (polska premiera odbyła się 17 listopada 2017 w Warszawie) konstruktorzy Iveco wykorzystali opatentowany układ oczyszczania spalin HI-SCR. Rozwiązanie to obniża emisję szkodliwego tlenku azotu nawet o 97% (jest to obecnie najwyższy wskaźnik na rynku).
Dzięki temu ciężarówki szosowo-terenowe Stralis X-Way są doskonałą inwestycją dla firm planujących prowadzenie budowy w centrach miast, gdzie często obowiązują zakazy wjazdu dla pojazdów z silnikami wysokoprężnymi.
Warto wziąć pod uwagę, że, ze względu na wysokie wskaźniki zanieczyszczeń, lokalne władze mogą wprowadzać kolejne restrykcyjne ograniczenia dla pojazdów emitujących spaliny zawierające zbyt wysoką ilość tlenków azotu.
Układ HI-SCR nie wymaga regeneracji podczas postojów, co generowałoby dodatkowe koszty przeglądowe i wyłączało pojazdy z pracy.
Lekkie podwozie
Iveco Stralis X-Way w mistrzowski sposób łączą parametry mocnych pojazdów terenowych i zwrotnych ciężarówek do jazdy szosowej.
W ofercie dostępne są samochody w wersji Super Loader zaprojektowane m.in. z myślą o przewozie betonu. Pojazd ten stanowi bazę pod betonomieszarki i może pochwalić się pozycją rynkowego lidera pod względem ładowności.
Włoski producent podkreśla, że Stralis X-Way Super Loader przeszedł testy przeprowadzane przez niezależną organizację certyfikacyjną UTAC, która potwierdziła, że masa własna pojazdu wynosi jedynie 8,845 kg (badania dotyczyły podwozia z napędem 8x4). Niska masa podniosła ładowność o około 355 kg w stosunku do bezpośredniej konkurencji, co przekłada się na ogromne oszczędności dla użytkowników (nawet ponad 23 tys. euro rocznie).
W jaki sposób osiągnięta ten imponujący wynik? Niska masa własna Loadera to wynik m.in. nowej architektury podwozia Iveco oraz dopracowanego projektu tylnego zawieszenia mechanicznego. Rama ciężarówki waży o 50 kg mniej niż we wcześniejszym modelu Iveco Trakker. Zawieszenie pneumatyczne przeprojektowano w taki sposób, aby jego masa spadła o 35 kg, a mechaniczne odchudzono o 200 kg.
Z przodu pojazdu zamontowano resory jednopiórowe, a z tyłu dwupiórowe. Konstruktorzy dobrali również lżejszy wał napędu, mocowanie skrzyni biegów oraz osie zwolnicowe.
Cała konstrukcja jest bardzo lekka, ale precyzyjne spasowanie elementów gwarantuje jej odpowiednią wytrzymałość. Połączenie nowoczesnej ramy z mocnym silnikiem Cursor (wersja 9 ma 400 KM) pozwoliło stworzyć solidną ciężarówkę, która doskonale sprawdzi się zarówno podczas przewozu ciężkich ładunków po drogach utwardzonych, jak i do pokonania trudnych odcinków prowadzących na place budowy.
Możliwość doboru wysokości zawieszenia
Iveco Stralis X-Way dostępny jest jako konfiguracja z trzema różnymi zawieszeniami. To pozwala dobrać firmom ciężarówkę idealnie dopasowaną do najczęściej pokonywanych tras. Samochód oznaczony jako wariant ON dedykowany jest głównie do jazdy szosowej, dlatego sprawdzi się w firmach, które potrzebują pojazdu do przewozu materiałów na dobrze skomunikowane place budowlane. Pojazd z tym zawieszeniem gwarantuje dobrą widoczność oraz wygodny dostęp do kabiny.
Wersję OFF zaprojektowano przede wszystkim do jazdy terenowej. Zawieszenie posiada prześwit większy od wersji ON o 6 cm. Kąt natarcia przekracza 25 stopni. Wersja z homologacją terenową to mobilna ciężarówka idealna do jazdy po placach budowy i terenach nieutwardzonych.
Dla firm, które chcą połączyć jazdę po szosach i terenach nieutwardzonych, stworzono wersję ON+. Prześwit ma tutaj o 6 cm więcej niż w konfiguracji ON. Ciężarówka posiada system HI-TRACTION pozwalający włączyć dodatkowo napęd hydrauliczny kół przednich (stabilność ciężarówki wtedy wzrasta).
Konstrukcja modułowa – dopasuj ciężarówkę do swoich potrzeb
Producent zadbał, aby ciężarówki Iveco Stralis X-Way idealnie odpowiadały potrzebom stawianym przez firmy budowlane i komunalne. Projekty modularne pozwalają użytkownikom dobrać rozwiązania dopasowane do specyfiki pracy w firmie i innych indywidualnych potrzeb – pojazdy mogą służyć zarówno jako betonomieszarki, jak i lekkie wywrotki.
W ofercie dostępne są ciągniki siodłowe oraz podwozia przeznaczone do zabudowy. Ciągniki Stralis X-Way mają napęd 4x2 lub 6x4. Podwozia można zakupić z napędem 4x2, 6x2, 8x2 lub 8x4. Użytkownicy mogą wybierać wersje z silnikiem Cursor 9, kursor 11 lub Cursor 13. Możliwość konfiguracji dotyczy także skrzyń biegów – ciężarówki można nabyć z klasyczną skrzynią manualną (16 biegowa), skrzynią automatyczną Allison lub zautomatyzowaną skrzynią ZF HITRONIX (dostępne 12 lub 16 przełożeń).
Włoski producent zadbał również o komfort kierowców, proponując różne wersje kabin. Krótka kabina AD z niskim dachem sprawdzi się do przewozu na krótkich trasach. Stralis X-Way dostępne są także z kabinami typu sypialnia AT (niski lub średni dach). Na trasach międzynarodowych idealna będzie wysoka sypialnia AS zapewniająca kierowcy najwyższy komfort.
Nowoczesne opony od Michelin – niższe opory toczenia
Firmy, które chcą wykorzystać terenowy potencjał nowych Iveco Stralis X-Way, mogą wybrać wersję z innowacyjnymi oponami Michelin X WORKS. Jest to ogumienie doskonale przystosowane do warunków panujących na placach budowy. Obniżone opory toczenia gwarantują niższe zużycie paliwa, a zarazem są bardzo wytrzymałe.