Pierwsze Scanie budowlane nowej generacji, oznaczane symbolem XT, trafiają do nabywców. Nowe konstrukcyjne Scanie miały swoją światową premierę we wrześniu ubiegłego roku.
Pojazdy XT mogą być napędzane każdą z jednostek dostępnych dla pojazdów nowej generacji, w tym najnowszymi 9-litrowymi oraz 16-litrowymi silnikami V8. Trzon oferty stanowią 13-litrowe silniki wprowadzone w 2016 r., które występują w 3 wariantach mocy.
Pierwszym egzemplarzem Scanii XT, jaki trafił niedawno do nabywcy w Polsce jest wywrotka tylnozsypowa 8x4 z zabudową KH Kipper. Pojazd będzie wykorzystywany w kopalni piasku Ryszarda Kamińskiego, klienta dilera Scania
w Lublinie. Nowa Scania XT została wyposażona w kabinę G oraz silnik 450 KM. Przedsiębiorstwo korzysta z długoterminowych kontraktów serwisowych.
XT, czyli budowlane terenowe
Pojazdy XT są dostępne ze wszystkimi typami kabin P, G, R i S. Wyposażane są w wytrzymały zderzak, wysunięty przed kabinę o 15 cm. Zapewnia on kąt natarcia około 25 stopni i, w połączeniu ze stalową płytą chroniącą podwozie oraz osłonami reflektorów, tworzy solidne czoło, które bez szkody może wytrzymać drobne kolizje i zapobiega poważniejszym uszkodzeniom zespołów znajdujących się za nim.
Sprawne poruszanie się w zmiennych warunkach ułatwia możliwość przełączania zautomatyzowanej skrzyni biegów w tryb off-road oraz włączanie blokad podczas jazdy. Służy
do tego, tak jak dotychczas, jeden sekwencyjny przełącznik, którym łatwo jest posługiwać się w ekstremalnych warunkach terenowych. Automatyczne utrzymywanie zadanej prędkości na zjeździe można błyskawicznie uruchomić jednym naciśnięciem pedału hamulca. Duże zdolności manewrowe i zwrotność ułatwią wykorzystanie Scanii także
na miejskich placach budów.
W wyposażeniu znalazł się po raz pierwszy elektryczny hamulec postojowy. Przełącznik jest czuły na nacisk, a zatem hamulec można włączać stopniowo. Przy niskiej prędkości załącza się automatycznie, gdy drzwi kierowcy są otwarte, a pas bezpieczeństwa nie zapięty. Zastosowano też system zapobiegający staczaniu się pojazdu kiedy wysiada z niego kierowca.
Pojazdy XT będą służyć nie tylko w budownictwie, polecane są także dla przewoźników leśnych i komunalnych. Mogą zostać wzbogacone m.in. o wytrzymałe lusterka, reflektory dalekosiężne na dachu, a także fotele XT, gumowe maty z grubymi krawędziami, czy dodatkowe schowki.
Odnowione kabiny G i P
Po wprowadzeniu kabin R, S oraz kilku wariantów kabiny G pod koniec ubiegłego roku pojawiły się nowe kabiny P. Każda z nich jest dostępna w kilku wersjach, różniących się m.in. wysokością dachu. Ponadto wprowadzono rozwiązania stworzone dla branży budowlanej, takie jak zawieszenie mechaniczne, wysoko umiejscowiony chwyt powietrza oraz pionowy wydech.
Seria G (której pierwszy wariant pojawił się w połowie 2017 r.) oraz wprowadzona ostatnio seria P – konstruowane w systemie modułowym – opierają się na identycznych rozwiązaniach, jak duże kabiny sypialne (R i S). Seria G, dostępna w pięciu podstawowych wersjach (począwszy od niskiego dachu aż do Highline) została zaprojektowana tak, aby sprostać wymaganiom firm budowlanych. Wysokość wewnętrzna kabiny o standardowej wysokości została zwiększona o 10 cm. W porównaniu z analogiczną kabiną R, stopnie wejściowe są położone niżej, a tunel silnika jest wyższy o 16 cm.
Debiutująca w Scanii nowej generacji seria kabin P, najniżej zawieszana, polecana jest m.in. do samochodów dystrybucyjnych i komunalnych. Występuje w ośmiu podstawowych odmianach, z dachem w każdej wysokości.
Wersje CP17N lub CP20N są wewnątrz o 10 cm wyższe niż poprzednio. Wszystkie kabiny nowej generacji są również nieco dłuższe.
Zmiany w podwoziu
Oprócz oferowanego standardowo zawieszenia mechanicznego, pneumatycznego albo ich kombinacji pojawiła się nowa propozycja: dwupiórowe resory paraboliczne 2x33 mm dla przedniej osi 9-tonowej. Rozwiązanie to zwiększa komfort jazdy, łącząc go z dzielnością pojazdu w terenie i stabilnością na drodze. Nowy stabilizator drugiej osi polepsza własności jezdne pojazdów z dwiema osiami z przodu, szczególnie tych o wysoko położonym środku ciężkości oraz w wywrotkach podczas rozładunku na niestabilnym podłożu.
W pojazdach 3-osiowych nowej generacji układ hamulcowy sterowany elektronicznie (EBS) może współpracować z hamulcami bębnowymi. Kolejną tego typu innowacją jest możliwość zamontowania hamulców tarczowych w 26-tonowym wózku RBP735 z osiami ze zwolnicami w piastach kół. Scania stosuje obecnie w zwolnicach uzębienie skośne w kołach przekładni planetarnych, dzięki czemu pracują one ciszej i mają dłuższą żywotność.
Pełen wachlarz nowych ciężarówek budowlanych będzie dostępny w Polsce na wiosnę 2018 r. (JM)