Od ponad miesiąca działa już Krajowy Punkt Dostępowy do informacji o warunkach ruchu (KPD), który został utworzony przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad 6 grudnia ubiegłego roku.
Usługa realizowana w ramach międzynarodowych projektów CROCODILE i CROCODILE 2 zapewnia wiarygodną informację o warunkach ruchu w skali kraju, a w przyszłości umożliwi transgraniczną wymianę danych. Jednolity interfejs komunikacyjny, zgodny z wymaganiami Komisji Europejskiej, zapewni interoperacyjność.
Rezultatem projektu będzie wymiana danych o utrudnieniach w ruchu drogowym pomiędzy zarządcami dróg, służbami ratowniczymi oraz dostawcami informacji i aplikacji o warunkach ruchu, w celu ich dostarczenia do podróżnych i skutecznego zarządzania w trudnych sytuacjach. Wszystkie dostarczone funkcje będą wykonane z wykorzystaniem technologii przetwarzania danych w chmurze.
Cele i założenia projektowe
Projekt budowy Krajowego Punktu Dostępowego do informacji o warunkach ruchu (KPD) jest jednym z projektów realizowanych w ramach programu Krajowy System Zarządzania Ruchem (KSZR) i przygotowywany jest wspólnie przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa oraz Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.
Celem projektu jest dostarczenie podróżującym wiarygodnych informacji o utrudnieniach na wszystkich drogach utrzymywanych w Polsce, a także w wybranych krajach Unii Europejskiej, poprzez międzynarodową wymianę danych pomiędzy, podobnymi do KPD, krajowymi punktami dostępowymi. Wymiana informacji pomiędzy zarządcami dróg w Polsce oraz za granicą spowoduje polepszenie skoordynowanego zarządzania ruchem krajowym i międzynarodowym oraz dostarczenie wiarygodnej informacji w czasie rzeczywistym. W ramach KPD przekazywane będą informacje związane z bezpieczeństwem ruchu drogowego oraz informacją o parkingach. Niniejszy projekt jest pierwszym etapem wdrażania idei tzw. jednego okienka, w którym zarówno podmioty administracji publicznej jak i dostawcy usług i/lub aplikacji będą mogły uzyskać dane o utrudnieniach w skali kraju w czasie rzeczywistym.
Bezpośrednimi odbiorcami rezultatów projektu są zarządcy dróg na wszystkich szczeblach administracyjnych, służby ratownicze oraz komercyjni dostawcy i odbiorcy danych. Pośrednio dane będą przekazywane przez powyższe podmioty do podróżujących, zwiększając komfort i bezpieczeństwo podróży. Wychodząc naprzeciw wszystkim zarządcom dróg, którzy nie posiadają zaawansowanych systemów zarządzania ruchem i nie gromadzą automatycznie danych o utrudnieniach w czasie rzeczywistym, GDDKiA zrealizuje aplikację, której zadaniem będzie wizualizacja na podkładzie mapowym wszystkich utrudnień, wprowadzonych zarówno automatycznie jak i manualnie.
Wszystkie składowe KPD będą wykonane w modelu usługowym z lokalizacją urządzeń zapewniającym ciągłość działania i bezpieczeństwo informatyczne Centrum Przetwarzania Danych. Wszystkie wytworzone aplikacje będą dostępne przez przeglądarkę internetową, wykorzystując technologie przetwarzania danych w chmurze.
Finansowanie
Projekt Crocodile współfinansowany jest w ramach programu TEN-T w Unii Europejskiej. Co za tym idzie, finansowanie projektu pochodzi zarówno z Komisji Europejskiej jak i środków inwestycyjnych GDDKiA.
Projekt Crocodile został uruchomiony w 2013 roku do stworzenia międzynarodowej platformy do gromadzenia i wymiany danych dla użytkowników dróg – takich jak dynamiczne i bieżące informacje na temat bezpieczeństwa ruchu drogowego lub informacje o miejscach parkingowych dla kierowców ciężarówek.
Współpraca międzynarodowa
W projekcie wraz z Polską bierze udział 11 Państw, w tym: Austria, Cypr, Grecja, Niemcy, Republika Czeska, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Węgry oraz Włochy. W ramach współpracy prowadzone są prace dotyczące wymiany danych w czasie rzeczywistym oraz nad definicją danych opartą o protokół DATEX II. W ramach współpracy międzynarodowej została utworzona strona internetowa dedykowana dla projektu CROCODILE, na której można uzyskać dodatkowe informacje o projekcie: http://crocodile.easyway-its.eu/.
GDDKiA współpracuje także m.in. z Litwą, Łotwą i Estonią w zakresie zarządzania objazdami w przypadku wystąpienia zdarzeń drogowych lub trudnych warunków pogodowych.
Rozbudowa KPD
W projekcie rozbudowy KPD przewiduje się rozszerzenie zakresu KPD o dane dotyczące warunków ruchu w czasie rzeczywistym, obejmujące w m.in: bieżące informacje o znakach drogowych i ograniczeniach prędkości, czasy przejazdów, bieżącą aktualizację obowiązujących projektów organizacji ruchu. Decyzją KE Polska otrzyma dofinansowanie do projektu rozbudowy KPD.