Wiadomości z rynku

wtorek
29 kwietnia 2025

Zasilany ogniwami wodorowymi

Hyundai NEXO, samochód nowej generacji
26 stycznia 2018

 

Pod­czas tar­gów elek­tro­niki kon­su­menc­kiej CES 2018 w Las Vegas Hyun­dai zapre­zen­to­wał nowy model NEXO zasi­lany ogni­wami pali­wo­wymi. NEXO, model typu CUV, jest tech­no­lo­giczną wizy­tówką w roz­bu­do­wa­nym port­fo­lio eko­lo­gicz­nych modeli Hyun­daia. 
NEXO wpi­suje się w plan dyna­micz­nego roz­woju aut nisko­emi­syj­nych, zgod­nie z któ­rym do 2025 roku kon­cern Hyun­dai Motor Group wpro­wa­dzi do glo­bal­nej sprze­daży aż 18 eko­lo­gicz­nych modeli. 
NEXO to drugi, seryjny model z ogni­wami pali­wo­wymi marki Hyun­dai, który na wybra­nych ryn­kach będzie dostępny jesz­cze na początku tego roku. Sza­cowny zasięg auta to 800 km, czyli pra­wie 200 km wię­cej, niż w poprzed­nim modelu. 
Przy pro­jek­to­wa­niu samo­chodu uwzględ­niono jego użyt­ko­wa­nie w skraj­nych tem­pe­ra­tu­rach. Prze­pro­wa­dzone testy udo­wod­niły, że uru­cho­mie­nie auta jest moż­liwe nawet w tem­pe­ra­tu­rze około minus 29 st. C. Dosko­nale spraw­dza się także sys­tem chło­dze­nia dzia­ła­jący w tem­pe­ra­tu­rze do około 49°C. 
Samo­chód został wypo­sa­żony w zaawan­so­wane sys­temy wspo­ma­ga­nia bez­pie­czeń­stwa, posze­rza­jące jego poten­cjał auto­no­micz­nej jazdy. 
Hyun­dai to pierw­szy pro­du­cent, który zasto­so­wał w swoim modelu sys­tem moni­to­ro­wa­nia mar­twego pola dookoła samo­chodu – Blind-spot View Moni­tor (BVM). Rozwią­za­nie to pomaga kie­rowcy obser­wo­wać, pod­czas zmiany pasa ruchu w dowol­nym kie­runku, oto­cze­nie po bokach i z tyłu pojazdu, wyświe­tla­jąc obraz z zain­sta­lo­wa­nych tam kamer. 
W NEXO poja­wił się także, nowy dla marki Hyun­dai, sys­tem Lane Fol­lo­wing Assist (LFA), dzięki któ­remu pojazd pozo­staje cen­tral­nie na pasie ruchu. System działa od 0 do ok. 145k­m/h. Może on współ­pra­co­wać ze wspo­ma­ga­ją­cym jazdę po auto­stra­dzie sys­temem HDA, wyko­rzy­stu­ją­cym dane z map oraz czuj­ni­ków, który w razie potrzeby dosto­suje także pręd­kość do obo­wią­zu­ją­cych na danym tere­nie ogra­ni­czeń. 
Z kolei sys­tem zdal­nego par­ko­wa­nia – Remote Smart Par­king Assist (RSPA) umoż­li­wia zapar­ko­wa­nie lub wyjazd z miej­sca postoju, nie­za­leż­nie czy kie­rowca znaj­duje się wewnątrz, czy na zewnątrz pojazdu. Uru­cha­miany za pomocą jed­nego przy­ci­sku, pozwala na pewne i poprawne zapar­ko­wa­nie samo­chodu, zwłasz­cza w trud­nych warun­kach. 
– Ener­gia pozy­ski­wana z wodoru to nasza przy­szłość. Hyun­dai stał się lide­rem w wyko­rzy­sta­niu tech­no­lo­gii wodo­ro­wych ofe­ru­jąc model ix35 Fuel Cell (Tuc­son Fuel Cell), pierw­szy na świe­cie seryj­nie pro­du­ko­wany samo­chód zasi­lany wodo­rem – powie­dział Dr Woong-chul Yang, wice­pre­zes Hyun­dai Motor Com­pany. 

NEXO vs. ix35 Fuel Cell 
(Tuc­son Fuel Cell): 

  • zbior­nik oraz bate­rie modelu NEXO mają więk­szą moc 
  • sil­nik NEXO jest lżej­szy
  • ulep­szone zbior­niki na wodór (czas tan­ko­wa­nia < 5 min) 

Udo­sko­na­le­nie napędu: 

  • sil­nik NEXO jest lżej­szy i mniej­szy, zabiera mniej miej­sca w porów­na­niu z poprzed­ni­kiem
  • więk­sza wydaj­ność ogniw
  • inte­gra­cja modu­łów bate­rii

Pro­wa­dze­nie: 

  • szczy­towy moment przy­spie­sze­nia zwięk­szony o 25% w porów­na­niu z mode­lem ix35 Fuel Cell (Tuc­son FCEV) 
  • NEXO przy­spie­sza do 100 km/h w 9,5 sekundy, 20% szyb­ciej niż ix35 Fuel Cell (Tuc­son FCEV) 
  • więk­szy moment obro­towy
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.