Premiera pojazdów Scania nowej generacji w Europie wkracza w trzecią fazę. W ofercie pojawiły się nowe rozwiązania dla miast, głównie dla dystrybucji, transportu wewnątrz miast i pomiędzy nimi, a także do zbiórki odpadów i innych prac komunalnych oraz dla służb ratowniczych.
W nowych pojazdach dostępne są nowe 7-litrowe silniki opracowanych z myślą o jeszcze wyższej wydajności i redukcji zużycia paliwa, silniki zasilane gazem i znacznie szersza gama kabin, z nową kabiną L, niskowejściową kabiną miejską oraz kabiną załogową, która zapewnia jeszcze większe bezpieczeństwo.
Nowa kabina L przeznaczona jest do miast i terenów o gęstej zabudowie. Polecana jest do pojazdów pracujących w dystrybucji, przy zbieraniu odpadów, a także w budownictwie.
– Kabina L posiada wszystkie cechy wymagane w dystrybucji oraz przy wykonywaniu zadań w środowisku silnie zurbanizowanym z intensywnym ruchem drogowym, którego liczni uczestnicy muszą dzielić się przestrzenią – komentuje Henrik Eng, dyrektor produktu w segmencie miejskim Scania Trucks.
Pomysłowe rozwiązania
– Popularność niskowejściowych kabin rośnie. Tradycyjnie były one wykorzystywane przede wszystkim w śmieciarkach. Tymczasem obecnie znajdują wiele nowych zastosowań. Kilka lat temu wiele osób byłoby zaskoczonych widokiem niskowejściowej kabiny w wywrotce, jednak w niektórych dużych miastach będzie to wkrótce codzienność. Ustępstwa na rzecz wielkości prześwitu i kąta natarcia tracą znaczenie wobec zalet tych rozwiązań, przydatnych w mieście, dzięki którym kierowcy znajdują się bliżej otaczających ich obiektów – mówi Henrik Eng.
Eng wyjaśnia, że wzrost zainteresowania kabinami niskowejściowymi, może wynikać z rosnącej popularności zrównoważonych rozwiązań transportowych, charakterystycznej dla władz samorządowych i rządowych, działających w dużych aglomeracjach.
– Wytyczają one ramy prawne, do których musi dopasować się pojazd.
Niskowejściowa wywrotka wyposażona w dodatkowe okno Scania City Safe Window w drzwiach pasażera, napędzana cichym silnikiem zasilanym biometanem jest znacznie milej widziana na ulicach Londynu, niż tradycyjne pojazdy. W istocie strefy ciszy, niskiej emisji oraz przepisy odnośnie bezpiecznej interakcji z innymi pojazdami eliminują z miasta tradycyjne wywrotki – dodaje Henrik Eng.
Z funkcją przyklęku
Kabiny L mają 2 m długości i są dostępne z trzema wariantami dachu: niskim, standardowym i wysokim. Podłoga znajduje się około 80 cm nad powierzchnią jezdni (do pewnego stopnia zależy to od rozmiaru ogumienia). Nisko umieszczony stopień wejściowy ma 79 cm szerokości.
Kabina L może być wyposażona w funkcję przyklęku, uruchamianą automatycznie po zaciągnięciu hamulca ręcznego. Aby dostać się do kabiny z poziomu jezdni wystarczy wówczas jeden stopień, który znajduje się zaledwie 44 cm nad nawierzchnią. Jest bardzo pomocny przy częstym wsiadaniu i wysiadaniu z kabiny np. przy zbiórce odpadów. W pojazdach zamówionych bez funkcji przyklęku stosowane są dwa stopnie, a podłoga znajduje się na wysokości zaledwie 93 cm.
Stopnie znajdują się na jednakowej wysokości po obu stronach kabiny. Z łatwością można również przechodzić w poprzek kabiny, pokonując przejście przed tunelem silnika, np. aby bezpiecznie wysiąść od strony chodnika.
Pojazdy z kabiną L są napędzane udoskonalonym, 9-litrowym silnikiem Scania, który w wersji zasilanej olejem napędowym jest dostępny w trzech wariantach mocy. Ponadto w ciągu 2018 roku kabiny L będą mogły być wyposażone w silnik OC09 w dwóch wersjach mocy przystosowanych do zasilania gazem, zarówno CNG, jak i LNG. Wszystkie silniki mogą być łączone ze zautomatyzowanymi skrzyniami biegów Scania Opticruise lub automatycznymi Allison.
– Pojazd, który jest niższy od typowych samochodów ciężarowych, o delikatniejszych liniach jest szczególnie pożądany w mieście. Nie chodzi tylko o wygląd, lecz także o miejsce kierowcy znajdujące się na tyle nisko, że może on nawiązać kontakt z innymi uczestnikami ruchu. Kierowca odnosi również korzyści, wynikające z wyższego poziomu ergonomii, szczególnie przy częstym wsiadaniu i wysiadaniu z kabiny – mówi Henrik Eng.
Wiele pojazdów budowlanych często pracuje w zatłoczonych aglomeracjach miejskich, gdzie oczekuje się przede wszystkim cichej pracy oraz pełnej kontroli nad pojazdem i dobrej widoczności.
Kolejną zaletą kabin L jest fakt, że ze standardowym wyposażeniem w zwykłym trybie jazdy posiadają prześwit z przodu o wysokości około 24 cm. Zadowolone będą również firmy zabudowujące: nadwozie może zaczynać się zaledwie 42 cm za przednią osią.
Dodatkowe okno w drzwiach
Ważnym udoskonaleniem w obszarze bezpieczeństwa, dostępnym w ofercie Scania jest opcjonalne, dolne okno w drzwiach Scania City Safe Window. Może ono być montowane w drzwiach pasażera w kabinach P i L. Scania City Safe Window jest umieszczone nisko i ułatwia kierowcy dostrzeżenie niechronionych użytkowników drogi: rowerzystów i pieszych znajdujących się w bezpośrednim sąsiedztwie pojazdu.
– Kierowcom, którzy często poruszają się po terenie zabudowanym, dodatkowe okno w drzwiach pozwala na zachowanie wyższych warunków bezpieczeństwa, co znacząco redukuje poziom stresu podczas pracy. Kamery i czujniki nie zastąpią bezpośredniego kontaktu wzrokowego z innymi uczestnikami ruchu. Wszystko, co wpływa na zwiększenie pola widzenia kierowcy ma olbrzymią wagę dla bezpieczeństwa jazdy w gęstym ruchu miejskim – komentuje H. Eng.
Montaż tego okna wiąże się z pewnym ograniczeniem możliwości opuszczania szyby w drzwiach. Nie jest to jednak duża niedogodność, ponieważ kierowca najczęściej używa okna po swojej stronie, gdy chce np. przekazać dokumenty, przepustkę, itp.