Firma MAN Truck & Bus wprowadziła na rynek odnowioną gamę pojazdów ciężarowych. W modelach TGL i TGM dostępny jest teraz nowy silnik – D08 SCR, z oczyszczaniem spalin opartym na selektywnej redukcji katalitycznej (SCR).
Zmodernizowano też zautomatyzowaną skrzynię biegów i kabiny ciężarówek.
Poprawione kabiny
Poprawiono wnętrza kabin wszystkich modeli ciężarowych. Przykładem może być szoferka serii TGX. Na panelu wskaźników za kierownicą, umieszczono 4-calowy, kolorowy ekran o wysokiej rozdzielczości. Kolorowe ikony są czytelne i pozwalają łatwo wyszukać potrzebne informacje.
Na nowym centralnym panelu sterowania na desce rozdzielczej, związane ze sobą przełączniki są zgrupowane, co ułatwia ich użycie, a funkcje, z których kierowca korzysta najczęściej są bardziej widoczne. Przykładowo przełącznik zautomatyzowanej skrzyni biegów MAN TipMatic, który przeniesiono tutaj z konsoli podłogowej (obok siedzenia kierowcy pozostawiono tylko dźwignię hamulca postojowego, uzyskując więcej wolnej przestrzeni). Nowy moduł klimatyzacji wyposażony jest w wyświetlacz o wysokiej kontrastowości. Ta sama koncepcja przełączników i sterowania będzie stosowana we wszystkich modelach ciężarówek. Kierowca przesiadający się z jednej na drugą będzie miał ułatwione zadanie.
Zmodyfikowano półki, schowki i uchwyty, do przechowywania drobnych przedmiotów, takich jak okulary lub telefon komórkowy. Głęboką półkę wyposażono w gniazda do podłączenia telefonu komórkowego. Uchwyty na kubki (różnej wielkości) można zablokować w różnych miejscach tej półki.
Inaczej zaprojektowano lodówkę, która w długich kabinach całkowicie chowa się pod leżanką, pomimo zwiększenia jej pojemności. W TGX dostępna jest chłodziarka 42-litrowa, a w TGS z długą kabiną 35-litrowa. Wprowadzono funkcję szybkiego chłodzenia i cichy tryb uśpienia ze zmniejszoną prędkością sprężarki. Zamiast chłodziarki można zamontować duży schowek.
Zamiast siatki, na tylnej ścianie kabiny sypialnej zaprojektowano spore, wygodne półki. Zmodyfikowano też panele sterujące w strefie wypoczynku, które przy obu leżankach są łatwiej dostępne, a pozwalają regulować oświetlenie wnętrza, otwierać i zamykać okna i dach przesuwny. Kierowca ma też do dyspozycji zegar z budzikiem oraz gniazda 12V, 24V i USB, do telefonu komórkowego, tabletu lub telewizora.
Kabiny sypialne TGX będą teraz dostarczane wraz z nowym pakietem akustycznym, który zapewnia lepsze wytłumienie wnętrza, dzięki zainstalowaniu specjalnych mat, które redukują poziom hałasu wewnątrz kabiny o 1,5 decybela (ok. 8 %). Kabiny serii TG, oferowane standardowo w beżowo-szarej tonacji wnętrza, na zamówienie będą mieć wykończenie ciemnoszare, polecane wówczas, gdy pojazd gromadzi dużo brudu podczas pracy.
Nowy napęd tylko z SCR
Nowy silnik D08 dla TGL i TGM, produkowany w cztero- i sześciocylindrowych wersjach, wykorzystujący do oczyszczania spalin układ SCR (bez recyrkulacji spalin), jest lżejszy, mniej pali i ma być bardziej trwały niż jednostki z układem EGR.
Czterocylindrowy D0834, o pojemności 4,6 litra, stosowany do napędu modelu TGL, dostępny jest w wersjach 160, 190 i 220 KM (maksymalny moment obrotowy odpowiednio 600, 750 i 850 Nm).
Sześciocylindrowy D0836, o pojemności 6,9 litra dostępny jest w TGL oraz, jako jednostka podstawowa w TGM – w wersji 250 KM i 1.050 Nm. Kolejne warianty tej jednostki to 290 KM (1.150 Nm) i 320 KM (1.250 Nm).
W wersji Euro 6, do oczyszczania spalin, oprócz SCR, stosowany jest filtr CRT. Wyższa temperatura spalania w tym dieslu przyczynia się do poprawy efektywności – zużycie paliwa spada od 3 do 5% w porównaniu do poprzedniej generacji silników. Pomimo dodatkowych kosztów związanych z większym zużyciem płynu AdBlue w układzie SCR, osiąga się niższe koszty operacyjne. Prostsza konstrukcja silnika wpływa na zmniejszenie jego masy nawet o 103 kg, co przekłada się na ładowność pojazdu.
Wydłużono przebieg między wymianami oleju silnikowego – w przypadku stosowania olejów zatwierdzonych przez firmę MAN można wydłużyć interwały od 60 000 do nawet 80 000 km. Wymiana filtra CRT przewidziana jest co 450 000 km.
Zmodernizowane skrzynie biegów
Zmodernizowane zautomatyzowane skrzynie biegów TipMatic, zarówno 6– jak i 12-stopniowa, umożliwiają powolna jazdę z prędkością obrotową biegu jałowego, bez naciskania pedału przyspieszenia. Pojazd utrzymuje cały czas stabilną prędkość, co przydaje się m.in. podczas jazdy w korku.
W 12-biegowej skrzyni nową funkcją jest szybsze przełączanie przełożeń między trzema najwyższymi biegami, m.in. w celu zminimalizowania przerw w trakcji. EfficientRoll, nowa funkcja 12-biegowej skrzyni w TGL i TGM, pozwala zmniejszyć zużycia paliwa, dzięki jeździe na łagodnych zjazdach na biegu neutralnym.
Udoskonalony tempomat adaptacyjny
Tempomat adaptacyjny ACC (Adaptive Cruise Control) w TGX i TGS wyposażono w funkcję Stop-and-Go. System podczas powolnej jazdy, np. korku, automatycznie reguluje odległość od pojazdu poprzedzającego, a w razie potrzeby zatrzymuje pojazd. Jeśli zatrzymanie trwa do dwóch sekund, samochód automatycznie rusza, a jeśli trwa dłużej, system włącza hamulec. Wówczas kierowca może uruchomić pojazd krótko naciskając pedał przyspieszenia lub przycisk na kierownicy. Nowa funkcja będzie najpierw dostępna w ciężarówkach TGX i TGS z silnikiem D6 z Euro 6 i z przekładnią 12-biegową. Do innych wersji układu napędowego ma trafić do połowy 2019 roku
System ACC zapewnia też bardziej komfortowy sposób zbliżania się do innych pojazdów. System unika częstego hamowania i przyspieszania, zmniejszając zużycie hamulców i paliwa.
Tempomat ACC korzysta z radaru i kamery wideo. Fuzja tych czujników wykorzystywana jest przez system hamowania awaryjnego (EBA 2). Po modyfikacji systemu może on identyfikować pojazdy z przodu i nieruchome przeszkody z większym stopniem pewności i aktywować hamowanie awaryjne tylko w razie konieczności, unikając fałszywych alarmów. (JM)