Rok 2017 zakończył się rekordowym wynikiem 29.951 zarejestrowanych nowych pojazdów użytkowych powyżej 3,5 t. Wzrost rok do roku wyniósł 4,7%. Wysoki rekord z 2016 r. (28.616 szt.) został pobity, mimo że rezultat 2016 r. urósł w tempie dwucyfrowym o 18,4%; po bardzo dynamicznym całym roku.
Według wstępnych analiz Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, na podstawie danych Centralnej Ewidencji Pojazdów wyjątkowa była końcówka roku – w grudniu urzędy zarejestrowały 3.087 takich pojazdów (+13,8% r/r) i więcej o 19,4% niż w listopadzie ub. r. Był to najwyższy miesięczny rezultat od czasów grudnia 2013 roku kiedy tuż przed początkiem obowiązywania normy Euro VI (od 1.2014 r.) zarejestrowano 3.281 pojazdów. Teraz rejestracje przyspieszyły poza zwyczajowym zwiększeniem na zamknięcie kwartału i roku, dodatkowo po udrożnieniu systemu CEPiK 2.0 wprowadzonego w listopadzie.
Wśród samochodów ciężarowych rozwój rynku był w ciągu 2017 roku umiarkowany. W niektórych miesiącach (luty, kwiecień, czerwiec) zmagał się ze spowolnieniem, do którego w końcówce roku dołożyły się utrudnienia administracyjne (listopad i grudzień). Udało się jednak w drugiej połowie roku
wypracować wzrost, który wyniósł w skali roku +3,9% przy łącznej liczbie 27.658 zarejestrowanych nowych samochodów ciężarowych.
W grupie autobusów udało się przekroczyć nie tylko magiczne 2 tysiące, ale zbliżyć do 2,3 tys. Odnotowano 2.293 autobusy. Według przedstawicieli PZPM w ciągu roku obserwowaliśmy w tej grupie dynamiczny rozwój, podyktowany częściowo przez przyspieszanie przed wprowadzeniem od listopada ub. r. wyższych wymagań homologacyjnych dla nowo rejestrowanych autobusów (kat. M2 i M3), jak też przygotowywaniem się władz samorządowych do wyborów w br. Niewątpliwie i tu przełożenie koniunktury na wyniki mogło zostać przyhamowane przez stabilizujący się system rejestracji.
W grupie używanych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5t sprowadzanych do Polski z zagranicy, w ubiegłym roku łącznie przybyło 30.414 pojazdów (–5,0%). Nadwyżka sprowadzanych używanych pojazdów nad
nowymi zmniejszyła się do zaledwie 1,5%. Do tej sytuacji w liczbie zarejestrowanych pojazdów w pewnym stopniu przyczyniła się zmiana systemu informatycznego wykorzystywanego przy rejestracji. Jednak do końca października ub. r. obserwowaliśmy też kurczenie się tej części rynku.
W 2017 roku do stabilizowania rynku, ciągle na wysokim poziomie, dołączyło stabilizowanie systemu CEPiK 2.0, które spowalniało rejestracje w końcówce roku. Zapewne część rejestracji przesunęła się i wzmocni zwyczajowo słabsze rejestracje w styczniu br. Jednak końcowy rezultat 27.658 zarejestrowanych samochodów ciężarowych w całym 2017 roku jest według przedstawicieli PZPM satysfakcjonujący. Odzwierciedla pewną stabilizację rynku i jego 3,9% wzrost po dwóch wcześniejszych latach (2016 i 2015) bardzo dynamicznego rozwoju – odpowiednio o 18,7% i 26,7%.
Podwozia ciągną segment ciężarowych
Od początku roku zarejestrowano 27.658 samochodów ciężarowych pow. 3,5t i skumulowany wzrost wyniósł 3,9% w skali roku. W całej grupie znalazły się 21.063 ciągniki, a ich liczebność zwiększyła się nieznacznie (+0,1%) w porównaniu do 2016 r. – o 21 szt. Przybyło też w tym samym czasie 6.595 kompletnych lub skompletowanych podwozi (18%; +1 008 szt.), które zdecydowanie ciągnęły w górę cały segment.
W ogólnym rankingu marek w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5t w 2017 r. najwięcej pojazdów wydał stabilny na pierwszej pozycji DAF (5.070 szt.) chociaż jego skumulowane tempo wzrostu malało w ciągu roku. Jego udział w rynku wyniósł 18,3% wobec 18,1% zajmowanych w 2016 r. Następny na liście, rzutem na taśmę był MAN. Przełamał wcześniejszy spadek do +0,9% w skali roku i zarejestrował 4.733 szt. i zajął 17,1% rynku. Za nim SCANIA z najwyższym wzrostem w pierwszej trójce + 6,5%, po zarejestrowaniu 4.726 szt. Na czwartym miejscu VOLVO (4.378 sztuk), ze spadkiem -3,3% w skali roku (w 2016 roku było trzecie). MARECEDES-BENZ (4.322 szt.; +8,0%) zakończył 2016 rok na piątej pozycji.
Wśród samochodów najcięższych o DMC od 16t w 2017r. pierwszy też jest DAF z 5,9% wzrostem (5.005 szt.; 19,8% udz.), druga SCANIA (4.726 szt.; 18,7% udz.) ze wzrostem o 6,5%. Dalej jest VOLVO ze spadkiem (4.356 szt; 17,2%udz.; -3,6%) i za nim MAN (4.205 szt; 16,6% udz.; -0,1%;). Pierwszą piątkę zamyka MERCEDES-BENZ (3.854; 15,2% udz.), który również w grupie pojazdów najcięższych wypracował wzrost 6,7% w skali roku.
Nowe samochody dostawcze o DMC< =3,5t
W grupie samochodów dostawczych do 3,5t dotychczas rekordowy rezultat z 2016 roku został pokonany, a rejestracje w całym 2017 roku wyniosły 60.990 szt., więcej o 1.179 szt. (+2,0%) niż w poprzednim.
Wśród najpopularniejszych marek dwa pierwsze miejsca zajęły FIAT (11.322 auta) i RENAULT (8.529), które dzieli jednak znaczna różnica udziału w rynku (4,6 pkt. proc.). Pierwszy sięga 19% rynku a drugi 14%. Trzeci na liście, podobnie jak w tym samym czasie rok wcześniej jest FORD (6.428; 10,5% udz.), a czwarty PEUGEOT (6.119). Obie marki i jeszcze IVECO w pierwszej piątce odnotowują wzrost rezultatów w skali roku, odpowiednio o 5,5%; 11,8% i 2,5%. Piąte miejsce zajmuje właśnie IVECO (5.300).
Jeśli chodzi o modele, w 2017 roku nabywcy najczęściej wybierali Fiata Ducato (7.258; -3,4%) i Renault Mastera (6.929; -5,1%). Dalej bez zmiany – Iveco Daily (5.299; +2,4%). Za nimi Peugeot Boxer (3.451; +2,1%) i Mercedes Sprinter (3.319 +2,1%.)
W całej grupie samochodów dostawczych w 2017 roku, zarejestrowano 14.803 kombivanów (+2,3%), 2.242 osobowo-ciężarowe (–22,4%) i 2.434 pick-upy (+2,3%) oraz 300 samochodów kempingowych (+14,1%, +37szt.). W zasadniczej grupie pozostałych samochodów dostawczych przybyło 41.211 szt. (+1.407 szt.). W poszczególnych segmentach najpopularniejsze były odpowiednio: Dacia Dokker (2 330; +1,3%), Skoda Citigo (569; -31,3%). W pick-upach Toyota Hilux (578; +27,3%) zrównała się Fordem Rangerem (572; +19,2%); Wśród kempingowych – Volkswagen California 18 szt. i Mercedes-Benz Marco Polo 12 szt. W pozostałych pierwsze miejsce niezmiennie Fiat Ducato (7.254; -3,2%) a za nim Master (6 929; -5,1%) i dalej Daily (5 299; +2,4%).
Dominującą większość wśród samochodów dostawczych stanowiły pojazdy bez podanego przeznaczenia podczas pierwszej rejestracji (54.990 szt.; udział 90,2%). W tej części znajdują się liczne Ducato i Mastery (odpowiednio 6 449 i 6 156 szt.) oraz Daily (3 387 szt.).
Wśród wszystkich samochodów zarejestrowanych jako samochody dostawcze do 3,5t. vany stanowiły 67%, skrzynie 21% i furgony 6%. Wywrotki w tej części rynku nie osiągnęły 1%.
W 2017 r. najczęściej rejestrowane przeznaczenie w systemie Centralnej Ewidencji Pojazdów wśród samochodów dostawczych do 3,5t, miały nadwozia uniwersalne (1.697; +28,0%); izotermy (1.348; -15,8%); chłodnie (652; +30,9%); zabudowy do przewozu pojazdów (579; +10,3%). Dalej znalazły się też ze wzrostem bankowozy 361 (+163,5%), pomoce drogowe (308szt.; +5,5%) i kempingowe 300 (+14,1%) oraz 148 sanitarnych (–21,7%) i 116 szt. lodowni (wszystkie Iveco Daily).
Pierwsze rejestracje nowych pojazdów użytkowych o dmc > 3,5 t
|
2017 |
2016 |
% zmiana r/r |
Samochody ciężarowe – razem |
27.658 |
26.629 |
3,9 |
Samochody ciężarowe o DMC>3,5 t* |
5.790 |
4.9450 |
17,1 |
Samochody specjalne o DMC>3,5 t |
805 |
642 |
25,4 |
Ciągniki samochodowe* |
21.063 |
21.042 |
0,1 |
Autobusy |
2.293 |
1.987 |
15,4 |
* Nie uwzględniono rejestracji własnych marek krajowych producentów Źródło: PZPM
Przyczep i naczep też więcej
W 2017 roku zarejestrowano (rejestracje stałe) 23.830 nowych przyczep i naczep ciężarowych o DMC pow. 3,5t. Było to o 308 szt. więcej niż rok wcześniej (+1,3%). Sytuacja na rynku naczep jest swoistym przełożeniem sytuacji na rynku ciągników samochodowych – rejestracje naczep (21.508) były nieznacznie wyższe w skali roku – o 0,6%.
W rankingu marek (naczepy i przyczepy w tym segmencie) na pierwszym miejscu w 2017 roku niezachwianie utrzymał się SCHMITZ CARGOBULL, który wydał 5.314 szt., więcej o 161 szt. (+3,1%) niż w 2016 roku. Jego udział w rynku nieznacznie zwiększył się (22,3% w porównaniu z wypracowanym na koniec poprzedniego roku; +0,4 p. p.). Na drugim miejscu po rejestracji 4.657 szt. jest KRONE. Rejestracje tej marki zmniejszyły się o 8,8%. Jej udział w rynku to 19,5%, mniej o 2,2pp w skali roku. Trzeci na liście bez zagrożenia ub. r. zakończył WIELTON. Wydał 3.762 nowe pojazdy i wypracował wzrost (+1,6%). Jego udział w skali roku praktycznie nie zmienił się i wyniósł 15,8% wobec 15,7% rok temu. Czwarty również bez zmiany jest KOEGEL – wydał 1.859 pojazdów, co przełożyło się spadek o 8,4%. Za nim w dużym dystansie jest KAESSBOHRER – dostarczył klientom 859 pojazdów (–3,9%).