Przemysław Trzaskowski, specjalista ds. komunikacji Bridgestone Europa Wschodnia: – Firma traktuje obecnie oponę już nie tylko jako towar, lecz kompleksową usługę, która obejmuje kupno, serwisowanie, naprawy i bieżnikowanie. W tym kontekście nie należy myśleć o zużytej oponie jako o odpadzie. Użytkownik dbający o zachowanie karkasu w dobrym stanie może na tym skorzystać, oddając opony do bieżnikowania. Nie każda opona nadaje się do regeneracji, choćby z powodu niewłaściwej eksploatacji. Kluczowe jest utrzymywanie odpowiedniego ciśnienia, co pozwala zachować karkasy w stanie pozwalającym na ich ponowne wykorzystanie w procesie bieżnikowania.
Paweł Skrobisz, technical customer services manager, Continental: – Opony Continental na gorąco są bieżnikowane od stopki do stopki. Główną zaletą tego rozwiązania jest to, że odnawiane są ściany boczne opony, dzięki czemu jakość jest porównywalna z fabrycznie nową oponą. W celu utrzymania wysokiego standardu jakości każda opona Continental w ramach usługi ContiRe, przechodzi testy wytrzymałości i bezpieczeństwa zgodnie ze standaryzowanym systemem jakości. Każda opona ContiRe jest także objęta standardową gwarancją Continental. Technologia bieżnikowania na gorąco gwarantuje przede wszystkim porównywalne przebiegi (ok. 85–95 proc.) z fabrycznie nowymi oponami, a już w niedalekiej przyszłości przebieg ten będzie równy przebiegowi nowej opony. W konsekwencji klienci, a szczególnie właściciele flot, coraz częściej będą wybierać właśnie taką odnowę ogumienia.
Karol Górski, inżynier wsparcia technicznego, Michelin: – Nie wszystkie opony wypadają równie dobrze w weryfikacji i akceptacji karkasów do bieżnikowania. Żeby uzyskać pozytywny wynik, muszą być fabrycznie przystosowane do bieżnikowania już na etapie projektowania – rygorystyczne kontrole przechodzą jedynie te, które mają wystarczająco solidny i trwały karkas oraz muszą być regularnie i profesjonalnie serwisowane. Opona bieżnikowana jest o 40 proc. tańsza niż odpowiadająca jej opona nowa, a zapewnia przebieg zwiększony o 100 %. Michelin daje gwarancję takiego samego przebiegu opony REMIX jak opony nowej. O ile pozwala na to stan karkasu, opona może być bieżnikowana kilka razy. Ponadto na opony odnowione w technologii REMIX producent udziela takiej samej gwarancji jak na opony nowe.
Oszczędni właściciele flot ciężarowych często zamiast kupować nowe opony oddają zużyte do bieżnikowania. Nadawanie kolejnego „życia” oponie w zakładach koncernów oponiarskich kosztuje około 60–85 procent w stosunku do ceny nowej opony, a odnowione w ten sposób ogumienie wytrzymuje przebiegi nawet porównywalne z nowym.
Według przedstawicieli firm oponiarskich, zabieg ten pozwala poprawić rentowność przedsiębiorstw użytkujących opony, nie zmniejszając poziomu bezpieczeństwa w transporcie. W większości przypadków nowe opony są w stanie osiągnąć przebieg między 200 000 a 250 000 kilometrów. Dzięki bieżnikowaniu i pogłębianiu, okres użytkowania opony można znacząco przedłużyć, wykorzystując cały potencjał karkasu. W rezultacie obniżeniu ulega koszt jednego przejechanego kilometra, tym samym zmniejszając koszt operacyjny firm transportowych.
Odnawianie opon nie jest w Polsce jeszcze tak popularne jak w krajach zachodnich. Popyt na tego rodzaju usługi przyhamowała fala tanich nowych opon z Dalekiego Wschodu. Poza tym do bieżnikowania mogą zniechęcać źle wykonane usługi w warsztatach nie gwarantujących odpowiedniego standardu technologicznego, czego skutkiem bywa szybkie zniszczenie bieżnikowanej opony w efekcie separacji bieżnika podczas eksploatacji.
Jednak obecnie oponiarskie koncerny stosują technologie zapewniające odnawianie opon na poziomie porównywalnym z fabrycznie nowymi. Natomiast opony bieżnikowane zapewniają średnio o około 30 procent niższy koszt przejechanego kilometra niż opony nowe. Co więcej, odnawianie bieżnika może odbywać się nawet kilkakrotnie, a kolejne takie zabiegi obniżają coraz bardziej koszt wielokrotnego „życia” opony.
Bieżnikować można w technologii na zimno i na gorąco. Według przedstawicieli firmy Continental bieżnikowanie na gorąco zapewnia dłuższe przebiegi. Natomiast specjaliści z Bridgestone podkreślają, że w bieżnikowaniu na zimno do wyboru jest więcej karkasów, a czas wykonania usługi jest krótszy. W przypadku oferty Bandag pasy bieżnika są produkowane w fabryce i są identyczne jak bieżniki opon nowych.
Bridgestone – budżetowe i premium
Bridgestone stosuje tzw. bieżnikowanie na zimno – oprócz tańszego, Protread, proponowanego dla opon tzw. budżetowych (np. Firestone, Daytona), oferuje bieżnikowanie Bandag dla opon klasy premium (np. Bridgestone).
W fabryce opon w Stargardzie firma dysponuje nową linią do produkcji pasów bieżnika marki Bandag, przeznaczonych do regeneracji opon w ciężarówkach i autobusach.
Już na etapie produkcji nowych opon japoński producent tworzy karkasy z myślą o wielokrotnym użytku. Zaawansowane technologie zwiększają ich stabilność, trwałość i zapewniają możliwość wielokrotnego bieżnikowania. To efekt 50 lat doświadczenia marek Bridgestone i Bandag w zakresie opracowywania mieszanek i wzorów bieżników. Firma deklaruje, że ma najszerszy asortyment produktów bieżnikowanych dostępny na rynku, przeznaczonych do wszystkich zastosowań i na wszystkie osie.
Bridgestone oferuje usługę bieżnikowania w kilku bieżnikowniach w kraju, które działają na zasadzie franczyzy. Jeśli ktoś decyduje się na bieżnikowanie opon, to najczęściej wysyłany jest do niego serwis mobilny, który zdejmuje opony z pojazdu, zawozi do bieżnikowni, gdzie odbywa się inspekcja i zakwalifikowanie karkasu do bieżnikowania. Nie ma znaczenia jakiej marki jest to ogumienie. Po bieżnikowaniu serwis mobilny odwozi opony i zakłada na koła. W ofercie są też bieżnikowane opony dla tych, którzy nie mają zużytych opon do regeneracji.
W 2017 roku Bandag wprowadził na rynek trzy nowe rodzaje bieżników: M-TRAILER 001, R-TRAILER 001 oraz Protread PRO-TR3. Dwa z nich są przeznaczone do użytkowania w warunkach drogowo-terenowych, a jeden dla transportu regionalnego i specjalnego. Wykorzystują one najnowsze innowacje technologiczne oraz opatentowane wzory bieżnika. Zwiększają również żywotność opon, a także poprawiają osiągi, jednocześnie zapewniając niższe koszty eksploatacji w przeliczeniu na kilometr.
Continental – także karkasy innych marek
Continental oferuje zarówno bieżnikowanie w technologii na zimno, jak i na gorąco ogumienia różnych typów i rozmiarów, z wyjątkiem małych opon np. w rozmiarze 17.5. Bez względu na to, która z powyższych metod jest stosowana, bieżnikowaniu poddaje się wyłącznie starannie wyselekcjonowane i sprawdzone karkasy. Sam proces również przebiega niemal identycznie w przypadku obydwu metod – aż do momentu nałożenia nowego bieżnika i jego wulkanizacji.
Korzystanie z ContiRe, usługi bieżnikowania na gorąco, pozwala w pełni wykorzystać możliwości opon w zakresie ekonomiki eksploatacji. W tej technologii wykorzystuje się wyłącznie karkasy grupy Continental. Proces nakładania bieżnika ContiRe jest analogiczny do technologii produkcji nowej opony. Mieszanka gumy na bieżnik nakładana jest wprost z wytłaczarki na zszorstkowany karkas. Następnie opona taka umieszczana jest w formie wulkanizacyjnej z odpowiednim wzorem bieżnika, który powstaje w trakcie wulkanizacji (tak samo, jak przy produkcji nowych opon).
Bieżnikowanie opon przez Continental odbywa się w zakładzie ContiLifeCycle w Stöcken (dzielnica Hanoweru). To pierwszy na świecie zakład tego typu, który jest połączeniem nowoczesnej linii bieżnikowania opon do autobusów i samochodów ciężarowych z instalacją do recyklingu gumy na skalę przemysłową.
W Stöcken odbywa się także proces bieżnikowania na zimno najwyższej jakości bieżnikiem Continental – ContiTread. Proces ten polega na tym, że na zszorstkowany karkas nakłada się gumę przekładkową pochodzącą z zakładów Continental. Następnie prewulkanizowany bieżnik umieszczany jest pod stałym ciśnieniem, wraz z niezwulkanizowaną warstwą wiążącą (gumą przekładkową), na zszorstkowanym karkasie. To gwarancja, że jeszcze przed zwulkanizowaniem, bieżnik optymalnie przylega do konturu, a elementy zostaną ze sobą skutecznie połączone po umieszczeniu opony w autoklawie (komorze wulkanizacyjnej). Tak przygotowana opona jest umieszczana w specjalnej osłonie wulkanizacyjnej i poddawana procesowi wulkanizacji pod ciśnieniem w autoklawie.
W produkcji bieżnika ContiTread stosowane są wyłącznie mieszanki i bieżniki Continental. Technologię tę można również stosować na karkasach innych marek.
Opony bieżnikowane technologią na zimno osiągają przebiegi w granicach 50–65 proc. w porównaniu z nowymi, ale ich cena jest zdecydowanie bardziej konkurencyjna. Z tego względu posiadacze starszych pojazdów decydują się właśnie na taką technologię bieżnikowania.
Goodyear poleca pogłębianie i bieżnikowanie
Goodyear podkreśla, że bieżnikowanie używanej opony kosztuje około 40% mniej, niż zakup nowej. To powoduje, że operatorzy flot chętnie sięgają po produkty Grupy Goodyear, które mogą być poddane późniejszemu procesowi bieżnikowania.
Wszystkie opony Goodyear mogą być pogłębiane i bieżnikowane, o ile nie zostały uszkodzone oraz nie są nadmiernie zużyte. Zaleca się przeprowadzenie profesjonalnego pogłębiania, gdy bieżnik ma jeszcze 3–4 mm głębokości w przypadku opon używanych na autostradach i 5–6 mm tam, gdzie zachodzi większe ryzyko przebicia – na przykład w zastosowaniach mieszanych. Przy tej głębokości bieżnika profil opony nie jest już optymalny, ale wciąż możliwe jest przeprowadzenie jej pogłębiania na głębokość kolejnych 3 mm. Koszt takiego działania nie przekracza 50 zł za oponę, a żywotność opony zostaje przedłużona o kolejne 20 000 do 50 000 kilometrów – w zależności od rodzaju zastosowania. Po zużyciu pogłębionego bieżnika do około 2 mm, oponę można dalej bieżnikować.
W wielu przypadkach możliwe jest także drugie bieżnikowanie i pogłębianie opony. Dotyczy to przede wszystkim produktów wysokiej jakości takich jak np. Goodyear lub Dunlop, pod warunkiem wcześniejszej prawidłowej eksploatacji.
Ogumienie bieżnikowane na gorąco wchodzi w skład linii TreadMax wytwarzanych przez Goodyear w zakładach Wittlich w Niemczech. Nad ich opracowaniem czuwa ten sam zespół inżynierów, który projektuje nowe opony, dlatego parametry wielu bieżnikowanych produktów są bardzo zbliżone do nowych opon klasy premium. W procesie bieżnikowania na gorąco, po przejściu surowej oceny technicznej, zużyta osnowa jest oczyszczana i pokrywana niezwulkanizowaną gumą. Następnie ogumienie jest podgrzewane w temperaturze ok. 150 st. C w formie, która odtwarza oryginalną rzeźbę bieżnika. Gotowy produkt ma parametry techniczne i wygląda jak nowa opona.
W przypadku usługi bieżnikowania na gorąco TreadMax procesowi regeneracji podlega ogumienie dostępne w aktualnej ofercie
Goodyear i Dunlop dla pojazdów użytkowych.
Gdy operator floty zdecyduje się na regenerację opony za pośrednictwem swojego dostawcy, może skorzystać z wprowadzonej przez Goodyeara aplikacji eCasing służącej do rejestracji karkasów. Platforma ta pomaga flotom i dealerom zarządzać karkasami i bieżnikowaniem opon do pojazdów ciężarowych, autobusów i autokarów. System wyposażony w pełną wizualną bibliotekę wzorów bieżnika pozwala klientom przez internet wybrać pożądany sposób bieżnikowania.
Janusz Krupa, Menadżer marketingu opon użytkowych Polska Ukraina:
– Gdy stan opony umożliwia przeprowadzenie procesu bieżnikowania, Goodyear oferuje jeden z trzech wariantów.
Pierwszy to usługa na karkasie własnym klienta – stare ogumienie jest poddawane obróbce przez Goodyeara przy zastosowaniu bieżnikowania na gorąco i zwracane klientowi jako nowa opona wykonana w technologii TreadMax. Klient płaci jedynie za wykonanie usługi bieżnikowania. Takie rozwiązanie jest preferowane przez wiele firm transportowych, które chcą znać całą historię eksploatacji opon używanych przez ich flotę pojazdów.
Drugi wariant – wymiana karkasów (dotyczy karkasów innych niż karkas II generacji) – klient może wymienić stary karkas na gotową oponę bieżnikowaną, pod warunkiem, że spełnia on normy Goodyeara dopuszczające go do ponownego bieżnikowania.
Możliwy jest też odkup karkasu od klienta
– stary karkas jest odkupywany przez Goodyeara do bieżnikowania, a następnie wraca na rynek w postaci nowej opony bieżnikowanej.
Michelin – bieżnikowane są jak nowe
Producenci cały czas pracują nad podwyższaniem jakości karkasów, zwiększając ich potencjał jako bazy na kolejne „życia” opon. Tak też postępuje Michelin, dzięki czemu 85 procent karkasów tej marki nadaje się do bieżnikowania.
W przypadku bieżnikowania na gorąco na przygotowany karkas nakładana jest surowa guma. Całość trafia do formy, w której nadawany jest ostateczny kształt bieżnikowanej oponie. Wulkanizację przeprowadza się w prasie rozgrzanej do temperatury 160 st. C i trwa ona około godziny, tak jak przy produkcji nowej opony. Dzięki temu, że bieżnikowanie przeprowadzane jest przez producentów, proces ten pozwala na pełne wykorzystanie pierwotnych możliwości karkasu, jednorodność produkowanych rozmiarów gwarantuje równomierne zużycie niezależnie od stanu karkasu przekazanego do bieżnikowania. W efekcie uzyskuje się oponę jak nową, dzięki całkowicie odnowionym bokom i rzeźbie bieżnika.
W bieżnikowaniu na zimno na przygotowany karkas nakłada się wstępnie zwulkanizowany bieżnik z jego ostateczną rzeźbą. Przez około 3 godzin w komorze ciśnieniowej (autoklawie), w temp. 115 st. C zachodzi proces wulkanizacji. Do zalet tej metody należą możliwość bieżnikowania na karkasach wielu producentów, szybsze odzyskanie bieżnikowanych karkasów i więcej możliwości zmiany rzeźby bieżnika.
Michelin ma w ofercie opony odnowione w technologii REMIX (tylko na własnych firmowych karkasach – bieżnikowanie na gorąco) oraz bieżnikowaniu na zimno w technologii Laurent Retread oraz Recamic (na karkasach wielu producentów). Odnawianie opon w technologii REMIX można zlecić w dwóch rodzajach usługi: NOMINATIF – na tym samym karkasie lub ECHANGE Standard (usługa wymiany) – klient otrzymuje produkt gotowy na karkasie z banku karkasów Michelin.
Proces REMIX zaczyna się w momencie kiedy klient złoży zamówienie przez platformę internetową E-REMIX. Karkas odbierany jest od klienta w ciągu trzech dni i transportowany do fabryki w Niemczech. Po przejściu weryfikacji trafia do produkcji. Po wyprodukowaniu opona dostarczana jest do klienta.
Michelin oferuje bieżnikowanie opon na wszystkich rodzajach oraz rozmiarach karkasów. Opony bieżnikowane można montować tak jak nowe. W całej Europie opona bieżnikowana może zastąpić oponę nową, o ile pozwalają na to przepisy w danym kraju.
Wkrótce Michelin chce przedstawić kolejne, innowacyjne rozwiązania związane z oponami bieżnikowanymi. Obecnie firma pracuje nad skróceniem czasu dostarczenia do klienta opon REMIX.