W pojazdach ciężarowych opony odpowiadają za 30% zużywanego w trakcie jazdy paliwa. Od ich właściwości, zastosowanych technologii produkcji i warunków użytkowania zależy, czy wartość ta będzie jak najniższa.
Rynek opon do samochodów ciężarowych się zmienia. Jeszcze kilka lat temu największą sprzedaż odnotowywały opony z segmentu ekonomicznego. Dziś właściciele firm transportowych coraz częściej sięgają po opony premium, doceniając wysoką jakość, stosowane technologie i rozwiązania. Według przedstawicieli firmy Yokohama, wybierając oponę przewoźnicy zwracają uwagę na uzyskiwane przebiegi i opory toczenia. Te ostatnie stały się najważniejszym kryterium dla 80% polskich nabywców, dążących do zwiększania efektywności prowadzonej działalności.
Zakup opon ciężarowych to niemały koszt. Wystarczy powiedzieć, że komplet wszystkich 12 opon (2 prowadzących, 4 napędowych i 6 naczepowych) segmentu premium może wiązać się z wydatkiem przekraczającym 20 tys. zł. Komplet najtańszych opon wyprodukowanych w Chinach można kupić za około 1/3 tej kwoty. Jednak, według przedstawicieli firmy Inter Cars, oferującej opony różnych marek, myślenie tylko o „tu i teraz” nie jest dobrym doradcą. Doświadczenia firm transportowych dowodzą, że zakup opon segmentu premium w dłuższej perspektywie może być tańszy i bezpieczniejszy.
Przy dwuletnim okresie jazdy ciężarówką z naczepą, pojazd przejeżdża około 300 tys. km. Na ogumieniu klasy premium na dystansie 100 km spali co najmniej 1 litr paliwa mniej niż na oponach budżetowych, więc faktyczna różnica w zużytym paliwie będzie wynosiła przynajmniej 3000 l ON, czyli ok. 11 tys. zł. Na oponach budżetowych nie pokonamy także dystansu większego niż 150 tys. km, więc po roku będziemy zmuszeni kupić kolejny komplet tanich opon. Na ogumieniu segmentu premium przebieg będzie około dwukrotnie większy, a dodatkową oszczędnością będzie brak kosztu wymiany zużytego kompletu na nowy. Powyższa kalkulacja pokazuje, że większy jednorazowy wydatek na lepsze ogumienie zwraca się z nawiązką już w pierwszych dwóch latach eksploatacji. Trzeba także wziąć pod uwagę kwestię bezpieczeństwa kierowcy i ładunku – ciężarówka na oponach premium będzie wyraźnie lepiej hamowała i trzymała się na drodze w każdych warunkach pogodowych – więc z transportem będzie zawsze na czas. A to z kolei przeliczy się na niższą składkę ubezpieczeniową i większą wiarygodność w oczach kontrahentów.
Największe koncerny oponiarskie prześcigają się w opracowywaniu technologii zmniejszających opór toczenia w oponach ciężarowych przy zachowaniu pozostałych osiągów, takich jak droga hamowania czy odporność na zniszczenie i uszkodzenia. Niektóre nowe produkty zapewniają też dłuższe przebiegi. Na naszym rynku pojawiają się też nowi dostawcy ogumienia.
BFGoodrich w Europie
Marka BFGoodrich wprowadziła na europejski rynek gamę opon do pojazdów ciężarowych przeznaczoną m.in. do transportu dalekobieżnego i regionalnego – do użytku przez cały rok. Opony ciężarowe tej marki były dotychczas dostępne na innych kontynentach, zaś do sprzedaży w Europie trafiły od początku 2018 roku.
Wszystkie modele ogumienia zapewniają dobrą przyczepność niezależnie od warunków na drodze, co potwierdzają oznaczenia M+S (z przeznaczeniem na błoto i śnieg, ang. mud + snow) oraz / lub 3PMSF (gwarantujący właściwości zimowe symbol płatka śniegu na tle trzech szczytów górskich).
Nowa gama BFGoodrich obejmuje m.in. linię opon ciężarowych Route Control – zaprojektowaną do pojazdów w transporcie zarówno krajowym jak i międzynarodowym drobnicowym. Są to produkty na osie sterujące, napędowe i wleczone wyprodukowane w Europie oraz dostosowane do potrzeb europejskich przewoźników i warunków drogowych. Opony dostępne są w trzech różnych rozmiarach – 17.5”, 19.5” oraz 22.5” – dzięki czemu pasują do wszystkich najważniejszych modeli pojazdów ciężarowych.
Dayton – ekonomiczne do lekkich i średnich ciężarówek
Marka Dayton zaproponowała dwa nowe produkty do portfolio ekonomicznego segmentu opon ciężarowych. Są to D550S na oś kierowaną oraz D650D na oś napędową do średniej wielkości ciężarówek. Jak podkreślają przedstawiciele firmy, opony marki Dayton są produkowane w Europie przez największego producenta opon i wyrobów z gumy na świecie, firmę Bridgestone. Przechodzą tę samą kontrolę jakości, co wszystkie produkty firmy Bridgestone, dzięki czemu właściciele i administratorzy flot samochodów ciężarowych, mogą mieć pewność, że otrzymują solidny produkt, za rozsądną cenę. Ich mocnym atutem są również bardzo dobre osiągi w różnych warunkach drogowych.
– Dwa nowe produkty pozwolą marce Dayton na zwiększenie udziału w ekonomicznym segmencie opon ciężarowych w Europie – tam, gdzie cena jest decydującym czynnikiem wyboru. Dzięki wsparciu firmy Bridgestone, marka Dayton skutecznie buduje pozycję rynkową opartą na niezawodności i osiągach – mówi Steven De Bock, director OE & Rep Sales Operations Commercial,
Bridgestone Europe.
Nowe opony D550S oraz D650D są przeznaczone dla segmentu lekkich (3,5 do 7 ton) i średnich (7,5 do 16 ton) samochodów ciężarowych, które są często wykorzystywane w transporcie regionalnym.
Opony Dayton zostały zaprojektowane z myślą o wyzwaniach transportu regionalnego, takich jak wjeżdżanie na krawężnik, jazda w trybie częstego ruszania, manewrowania oraz pokonywania wielu krótkich tras po zróżnicowanych nawierzchniach.
D550S to solidna opona na oś kierowaną, która łączy w sobie wysoką odporność na nietypowe zużycie z dobrym prowadzeniem na suchej oraz mokrej nawierzchni. Ewakuatory kamieni, które są wbudowane w bieżnik pomagają utrzymać karkas opony w dobrym stanie, a tym samym zachować jego parametry konieczne do bieżnikowania.
D650D na oś napędową zapewnia dobrą przyczepność i kontrolę podczas hamowania, a specjalnie zaprojektowana rzeźba bieżnika („tie-bar” – łączniki między klockami w obszarze barku) pomaga uniknąć jego nierównomiernego zużycia.
Obie opony posiadają wąskie stopki, które pozwalają ograniczać ich wagę – przy jednoczesnym braku wpływu na zmniejszenie ich trwałości. Posiadają oznaczenia opon wielosezonowych M+S oraz zimowych 3PMSF (symbol alpejski), dzięki czemu mogą być eksploatowane przez cały rok.
Opony Dayton D550S oraz D650D są dostępne od października br. w podstawowych rozmiarach 215/75R17.5 oraz 265/70R19.5. Ich asortyment będzie stopniowo rozbudowywany w tym roku.
Fulda Conveo Tour 2 do lekkich pojazdów
Fulda, znany niemiecki producent opon z segmentu budżetowego, wprowadziła w ubiegłym roku Conveo Tour 2 – nową generację opon letnich dedykowaną lekkim pojazdom użytkowym. Dzięki ulepszonym właściwościom, nowy model oferuje wyższą efektywność paliwową i dłuższe przebiegi. To doskonała alternatywa dla firm flotowych oraz małych i średnich przedsiębiorstw poszukujących ogumienia o niższym całkowitym koszcie użytkowania.
Szacuje się, że w latach 2016-2021 produkcja lekkich pojazdów ciężarowych wyposażonych w opony letnie wzrośnie o 12%. Z myślą o ich użytkownikach opracowano model Conveo Tour 2.
Unikalna rzeźba bieżnika EcoTread z wąskimi, wielokierunkowymi nacięciami, pozwala zmniejszyć opory toczenia. W rezultacie zminimalizowanego odkształcania ogumienia wydziela się mniej ciepła, co zmniejsza straty energii i przekłada się na lepszą efektywność paliwową. Z kolei zoptymalizowana konstrukcja i kształt komory gwarantują dłuższe przebiegi.
Trzy duże, obwodowe rowki bieżnika zapewniają skuteczne odprowadzenie wody na mokrej nawierzchni, co pozwala na zwiększenie odporności na aquaplaning. Ponadto wzór bieżnika z licznymi krawędziami tnącymi zwiększa jej przyczepność.
Conveo Tour 2 jest dostępna w 21 rozmiarach, w tym 235/65 R16C dla popularnego Mercedesa Sprinter.
Goodyear – do niskopodłogowych…
Z myślą o długich przebiegach i naczepach niskopodłogowych firma Goodyear wzbogaciła linię opon KMAX o produkty w pięciu rozmiarach dedykowane na oś wleczoną, na obręcze o średnicy 17.5”, zaspokajając tym samym większość potrzeb użytkowników tego typu przyczep. Naczepy z niską platformą lub niską rampą załadunkową najczęściej są wykorzystywane do przewozu dużych lub ciężkich ładunków, takich jak urządzenia budowlane czy rolnicze, a także do transportu długich, niepodzielnych elementów, przykładowo części turbin wiatrowych. Często są one wyposażone w wiele osi, w tym również skrętnych. Mając na uwadze specyfikę tego typu transportu oraz stojące przed kierowcami wyzwania, inżynierowie Goodyeara zaprojektowali opony, które oferują wysoki poziom niezawodności i trwałości, długie przebiegi, niskie opory toczenia oraz całoroczną sprawność, co potwierdza symbol 3PMSF.
… i ładownych naczep
Warto też wspomnieć o nowej oponie Goodyear FUELMAX T HL 435/50 R19.5 164K, opracowanej we współpracy z firmą Berger, producentem lekkich naczep, która maksymalizuje ładowność użytkową pojazdów. Wyróżniająca się 10-tonowową nośnością osiową opona została zaprojektowana, by zwiększać efektywność dużych naczep z osiami typu tandem. Dodatkową zaletą dla operatorów posiadających zestawy czteroosiowe jest możliwość skorzystania z obniżonego podatku drogowego w krajach takich jak Niemcy i Szwajcaria, gdzie za tego typu zestawy uiszcza się niższą opłatę niż za składy pięcioosiowe.
Nowości Dunlop, Sava i Dębica
O nowe rozmiary zostało rozszerzone portfolio opon Dunlop SP246 do naczep, w którym są już dostępne opony na obręcze 17,5” i 22”5.
Propozycję nowego produktu na oś wleczoną przedstawiła też marka SAVA, wprowadzając do sprzedaży oponę Cargo 4 HL na osie wleczone do naczep i przyczep, umożliwiającą zwiększenie ładowności użytkowej pojazdów. Oznaczone znakiem HL (High Load) wyróżniają się maksymalną nośnością wynoszącą 5000 kilogramów, co pozwala obciążyć oś ciężarem do 10 ton, a tym samym wykorzystać nowe europejskie przepisy dopuszczające większą ładowność pojazdów. Ma to bezpośredni wpływ na poprawę wydajności operatorów flot. Jak poinformował Janusz Krupa, menadżer ds. marketingu opon użytkowych Goodyear Dunlop Tires Polska zalety ogumienia High Load są coraz częściej dostrzegane przez nabywców.
Z kolei marka Dębica, z myślą o klientach ceniących sprawdzone, ekonomiczne rozwiązania, wprowadziła na rynek nową linię opon na oś napędową DRD Traction, dostępną w trzech rozmiarach.
Michelin X MULTI – większe przebiegi
Michelin wprowadził w ubiegłym roku na rynek nową generację swojej najpopularniejszej gamy opon ciężarowych X MULTI. Przeznaczone są one dla firm transportowych operujących na krótkich i średnich dystansach na drogach regionalnych. Opony zapewniają 15–20 proc. więcej przebiegu w porównaniu z poprzednią gamą bez ponoszenia dodatkowych kosztów ze strony użytkownika.
Nowe opony zostały zaprojektowane, aby zapewniać najniższy koszt użytkowania na kilometr oraz przyczepność w każdych warunkach pogodowych od pierwszego do ostatniego milimetra bieżnika. Całą gamę X MULTI opracowano z przeznaczeniem na wszystkie typy dróg w transporcie regionalnym i ogólnokrajowym.
W nowej gamie opon wykorzystano innowacyjne technologie zapewniające większą wydajność:
POWERCOIL – technologia oparta na zastosowaniu nowej generacji stalowego kordu o mniejszej masie, ale większej wytrzymałości, co pozwala produkować lżejsze opony przy zachowaniu ich nośności i wytrzymałości.
INFINICOIL – stalowy kord o długości ok. 400 metrów nawinięty wzdłuż obwodu toczenia opony; oprócz wzmocnienia konstrukcji opony zwiększa jej stabilność i trwałość przez cały okres eksploatacji.
REGENION – technologia autoregeneracji rzeźby bieżnika, w którym wraz ze zużyciem otwierają się nowe rowki zapewniające przyczepność, trakcję i bezpieczeństwo przez cały okres eksploatacji opony.
CARBION – bardziej jednorodna mieszanka gumy bieżnika powstająca w innowacyjnym procesie łączenia składników w fazie płynnej; zwiększa przebieg i obniża opór toczenia opon dla większej oszczędności paliwa.
Podobnie jak w innych oponach ciężarowych z oferty Michelin, struktura gamy X MULTI bazuje na karkasach wysokiej jakości. Oznacza to, że bieżniki mogą być pogłębiane, a opony bieżnikowane w technologii Michelin REMIX.
Testy wykazały, że opony nowej generacji zapewniają 15–20 proc. więcej przebiegu od wcześniej oferowanej gamy Michelin X MultiWay 3D bez ponoszenia dodatkowych kosztów ze strony użytkownika.
Przykładowo nowa opona Michelin X MULTI F 385/55 R 22.5 na oś prowadzącą zapewnia obniżenie kosztów w transporcie regionalnym i ogólnokrajowym oraz wzrost przebiegu nawet o 20 procent w porównaniu z oponą poprzedniej gamy.
Ma bieżnik z gumy nowej generacji, która pozwala na zmniejszenie jego wysokości bez negatywnego wpływu na przebieg opony. Mniej gumy w bieżniku to także jego większa sztywność, a wraz z nim mniejsze przegrzewanie się opony, które działa niszcząco na gumę.
Kolejnym czynnikiem podnoszącym trwałość opon X MULTI F jest bieżnik szerszy o 6 mm od opon poprzedniej gamy. Poszerzenie bieżnika ma na celu optymalizację powierzchni kontaktu opony z podłożem i dodatkowe zmniejszenie tempa zużycia. Opony zapewniają również wysoki poziom bezpieczeństwa w trudnych warunkach pogodowych. Jest to możliwe dzięki połączeniu nowej mieszanki gumy i lameli Delta w bieżniku.
Lamele Delta są głębokimi, specjalnie zaprojektowanymi nacięciami strategicznie rozmieszczonymi w klockach bieżnika. Podnoszą efektywność hamowania oraz przyczepność na zakrętach w warunkach zimowych i na śliskiej nawierzchni. Lamele są ułożone zgodnie z kierunkiem toczenia, w celu zagwarantowania równomiernego zużycia opony na początkowym etapie jej użytkowania, co jest kolejnym czynnikiem podnoszącym żywotność opony.
X MULTI F posiada klasę B oporu toczenia z europejskich etykiet. Dzięki temu użytkownicy nowych opon mogą mieć pewność, że używają jednych z najlepszych pod tym względem opon w swojej klasie i optymalizują zużycie paliwa pojazdów.
Yokohama – technologia oszczędzająca paliwo
Yokohama zdecydowała o wykorzystaniu w produkcji opon ciężarowych innowacyjnej technologii BluEarth – od kilku lat stosowanej w kilku modelach opon do pojazdów osobowych i sportowych. Jej elementem jest innowacyjny skład mieszanki gumy, w której oprócz polimeru i drobnej krzemionki wykorzystano olejek ze skórki pomarańczy.
– To najnowsze odkrycie japońskich inżynierów było wynikiem poszukiwania pro-środowiskowych rozwiązań zmniejszających udział materiałów ropopochodnych w produkcji opon. Efektem jego zastosowania w bieżniku jest większa elastyczność gumy, a co za tym idzie większa powierzchnia styku opony z nawierzchnią, nawet w przypadku dużych nierówności – mówi Artur Posłuszny z ITR CEE, oficjalnego dystrybutora opon Yokohama w Polsce. Jak dowodzą japońscy naukowcy, zastosowanie technologii BluEarth w mieszance gumy zmniejsza opór toczenia opony o 20% w porównaniu z tradycyjną mieszanką, gwarantując jednocześnie doskonałą przyczepność i odporność opony na zużycie.
Pierwszą oponą ciężarową, w której Yokohama wykorzystała elementy przyjaznej środowisku technologii, jest nowa opona dalekobieżna BluEarth 110L. Ogumienie, dostępne w Polsce od 2017 roku, przeznaczone jest na oś kierowaną pojazdów ciężarowych, poruszających się po autostradach. Ekologiczna opona BluEarth spełnia wymagania osi prowadzących, które często są poddawane licznym, zmiennym naciskom, zapewniając bardzo dobrą przyczepność pojazdu, skracając drogę hamowania i zwiększając sterowalność, także na mokrej drodze. W modelu 110L japońscy inżynierowie zastosowali też nową technologię konstrukcyjną SPIRALOOP – perfekcyjnie równe, bezzłączeniowe opasanie, które zwiększa sztywność barku opony, zapobiegając nadmiernym odkształceniom bieżnika, wytwarzającym ciepło i w efekcie zwiększającym opór toczenia. To rozwiązanie opracowane dla opon ciężarowych przeznaczonych na autostrady, pokonujących tysiące kilometrów, gdzie liczy się oszczędność paliwa i wytrzymałość.
– Ze względu na liczne zmienne, oszczędność zużycia paliwa opon z tej samej klasy może być różna. Szacuje się, że stosowanie opony z obniżonymi oporami toczenia pozwala zaoszczędzić nawet 0,25 l paliwa na 100 km. Przy średnim okresie eksploatacyjnym ogumienia, wynoszącym 150 tys. km rocznie, oszczędności tylko w tym okresie mogą wynieść 375 litrów. To konkretne korzyści zwłaszcza w przypadku dużych firm transportowych, dysponujących flotami od kilkunastu do kilkudziesięciu samochodów ciężarowych – dodaje A. Posłuszny.