Mercedes-AMG poszerza gamę produktów o trzy kolejne modele – a jednocześnie wprowadza nowe nazewnictwo: serię 53, reprezentowaną przez CLS-a, Klasę E Coupé oraz Klasę E Cabriolet. Wszystkie łączą sportowe osiągi i dynamiczny design z wysoką efektywnością.
Do ich napędu służy nowy, zelektryfikowany 3-litrowy silnik benzynowy R6 z układem podwójnego doładowania, wykorzystujący klasyczną turbosprężarkę oraz pomocniczy kompresor elektryczny. Jednostka osiąga moc 320 kW (435 KM) i maksymalny moment obrotowy 520 Nm. Wyposażono ją w rozrusznik zintegrowany z alternatorem EQ Boost, który krótkotrwale zapewnia dodatkowy zastrzyk mocy o wartości 16 kW i 250 Nm momentu obrotowego, a ponadto zasila pokładową instalację elektryczną 48 V. Najnowsze modele standardowo otrzymują również przekładnię AMG SPEEDSHIFT TCT 9G oraz napęd na obie osie AMG Performance 4MATIC+ z całkowicie zmiennym rozdziałem momentu obrotowego.
Z zewnątrz modele z serii 53 wyróżniają wspólne elementy stylizacji: osłona chłodnicy przedzieloną podwójnym ostrzem, przedni zderzak z wyprofilowaniem na kształt litery „A”, specjalne osłony progów AMG, tylny zderzak z nakładką w formie dyfuzora oraz okrągłe, chromowane końcówki wydechu z wykończeniem na wysoki połysk.
– Wzbogacenie naszego portfolio o nowe modele z serii 53 to pierwszy krok w kierunku hybrydowej przyszłości Mercedes-AMG – przyszłości pod znakiem niezrównanego połączenia sportowych osiągów, designu oraz efektywności. Istotą jest tu konfiguracja napędu, na którą składa się: 6-cylindrowy silnik rzędowy wspomagany elektryczną sprężarką, rozrusznik zintegrowany z alternatorem EQ Boost oraz 48-woltowa pokładowa instalacja elektryczna. Wyjątkowo spontaniczna reakcja na wciśnięcie pedału gazu, precyzja i dynamika jazdy to znaki rozpoznawcze AMG. Tym samym przedstawiamy atrakcyjną ofertę dla kolejnej grupy klientów kierujących się w życiu świadomym stylem – wyjaśnia Tobias Moers, szef Mercedes-AMG GmbH.
Silnik z prądnico-rozrusznikiem
EQ Boost
Sześciocylindrowa jednostka rzędowa charakteryzuje się wysoką wydajnością i korzysta z inteligentnej elektryfikacji. Współpracuje z prądnico-rozrusznikiem EQ Boost, który stanowi połączenie rozrusznika z alternatorem w jeden mocny silnik elektryczny, zamontowany pomiędzy silnikiem a przekładnią. To innowacyjne rozwiązanie, wraz z inteligentnym doładowaniem za pośrednictwem turbosprężarki i elektrycznego kompresora, ma istotny cel: podniesienie poprzeczki w zakresie osiągów i dynamiki jazdy przy jednoczesnym zredukowaniu zużycia benzyny oraz emisji spalin. Cel ten został spełniony: CLS 53 4MATIC+ przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,5 s, a z pakietem kierowcy AMG osiąga prędkość maksymalną 270 km/h. Jego średnie zużycie paliwa wynosi 8,4 l/100 km.
Podczas ruszania z miejsca elektryczny kompresor korzysta ze wsparcia prądnico-rozrusznika EQ Boost i bez żadnego opóźnienia generuje wysokie ciśnienie doładowania, zapewniając szybszy przyrost momentu obrotowego, nim do akcji wkroczy duża, tradycyjna turbosprężarka. W rezultacie 3-litrowa jednostka niezwykle żwawo reaguje na wciśnięcie pedału gazu i ma korzystną, pozbawioną tzw. turbodziury charakterystykę. Jej dodatkowym atutem jest wysoka kultura pracy, charakterystyczna dla rzędowych silników o 6 cylindrach.
Unikatowy design serii 53
Modele z nowej serii 53 zyskały również unikatowy design. Z przodu wyróżnia je osłona chłodnicy przedzielona podwójnym, chromowanym ostrzem, zarezerwowana wcześniej dla odmian V8. Miejsce diamentowego wypełnienia ze srebrnymi zdobieniami zajęła czarna krata.
Przedni zderzak wyprofilowany na kształt liter „A” otrzymał czarne prowadnice powietrza i dolny spojler z chromowaną listwą. Chromowane wykończenie mają także „płetwy” przecinające boczne wloty powietrza. Osłony progów AMG nadają modelom z serii 53 jeszcze bardziej dynamiczną prezencję.
Z tyłu uwagę przyciąga nie tylko przeprojektowany zderzak, ale i klasyczne, okrągłe końcówki układu wydechowego z chromowanym wykończeniem na wysoki połysk. Design bocznych krawędzi osłon przeciwbłotnych poprawia efektywność przepływu powietrza w okolicach tylnych błotników, przyczyniając się do poprawy aerodynamiki. Subtelny spojler na pokrywie bagażnika jest seryjnie lakierowany na kolor nadwozia, ale na życzenie może być wykonany z włókna węglowego.
Przedni zderzak modelu CLS 53 4MATIC+ dodatkowo wyróżniają tzw. kurtyny powietrzne po bokach: powietrze przepływa przez nie w ukierunkowany sposób, co poprawia aerodynamikę – zmniejsza współczynnik oporu powietrza Cd – i ogranicza zjawisko unoszenia przedniej osi. Zewnętrzne krawędzie osłony chłodnicy zwężają się ku dołowi, podkreślając mocarny wygląd CLS-a – podobnie jak ostro nakreślone, smukłe reflektory.
Jeszcze bardziej dynamiczny wygląd to również zasługa umieszczenia lusterek bocznych na drzwiach, tak jak w modelach AMG GT.
Innowacyjna koncepcja wyświetlania i obsługi
W kabinie nowych modeli AMG na podróżujących czeka – zarezerwowane specjalnie dla serii 53 – połączenie ekskluzywnego wyposażenia, luksusowego wykończenia oraz znacznie poszerzonego zakresu wariantów. Ich lista obejmuje innowacyjną koncepcję obsługi i wyświetlania informacji z dwoma ekranami wysokiej rozdzielczości, każdy o przekątnej 12,3”. Przykryte wspólną taflą szkła, tworzą one panoramiczny kokpit i podkreślają horyzontalną orientację designu wnętrza. Lewy, z wirtualnymi instrumentami, umieszczono bezpośrednio nad kierownicą, a prawy – ponad konsolą środkową. Kokpit jest w pełni cyfrowy, a kierowca ma do wyboru trzy różne style interfejsu: klasyczny, sportowy lub progresywny. Może też konfigurować odpowiednie dla siebie informacje, a za pośrednictwem menu AMG wywołać wskaźniki: temperatury oleju silnika i skrzyni, przyspieszenia poprzecznego i wzdłużnego, mocy i momentu obrotowego silnika, ciśnienia doładowania, ciśnienia w ogumieniu i jego temperatury, a także aktualnych ustawień pojazdu.
Dotykowe przyciski Touch Control na kierownicy odpowiadają na ruchy opuszków palców. Pozwalają kierowcy sterować całym systemem informacyjno-rozrywkowym bez potrzeby odrywania rąk od wieńca.
System multimedialny można obsługiwać też za pośrednictwem panelu dotykowego z kontrolerem na konsoli środkowej oraz sterowania głosowego LINGUATRONIC, którego zakres poszerzono o funkcje pojazdu – komend głosowych można teraz używać również do obsługi klimatyzacji, podgrzewania/wentylacji siedzeń, oświetlenia w kabinie oraz opcjonalnego wyświetlacza head-up.
Nowa kierownica AMG Performance
Syntezę ekskluzywności i sportowego charakteru podkreślają sportowe fotele (w przypadku E 53 4MATIC+ Coupé oraz Cabriolet – stylizowane na zintegrowane) ze specjalną tapicerką i oznaczeniami AMG, czerwone pasy bezpieczeństwa oraz elementy wykończenia z włókien węglowych lub włókien szklanych w kolorze zmatowionego srebra. Atmosferę w kabinie dopełnia nowa, standardowo montowana kierownica AMG Performance ze skórzanym obszyciem i opcjami personalizacji takimi jak drewniane inkrustacje z wykończeniem przywodzącym na myśl lakier fortepianowy bądź mikrofibra DINAMICA w obszarze chwytu.
Jeśli chodzi o paletę odcieni i materiałów, nowe modele z serii 53 oferują znacznie szerszy zakres niż odchodząca seria 43. W przypadku tapicerki nabywcy mają do wyboru połączenie sztucznej skóry ARTICO i mikrofibry DINAMICA, skórę nappa lub wykończenia designo. Poza klasyczną czernią z czerwonymi lub szarymi przeszyciami wnętrza E 53 4MATIC+ Coupé i Cabriolet występują w odcieniach: czarny/brąz siodłowy, czarny/biały, czarny/klasyczna czerwień, tytanowa czerwień designo/beż macchiato oraz tytanowa szarość designo/czarny.
Dla CLS-a 53 4MATIC+ poza zestawieniami designo zarezerwowano następujące odcienie i ich kombinacje: beż macchiato, szarość magma, czarny/czerwień bengalska oraz brąz espresso/szarość magmo. W tych przypadkach z tonacją kabiny koresponduje obszycie kierownicy. Koncepcja kolorystyczna ma swoją kontynuację z tyłu kabiny (motyw „fali”). Na potrzeby modelu CLS 53 4MATIC+ przeprojektowano zintegrowane przednie fotele z regulowanymi zagłówkami – udoskonalono ich kształt, kolorystykę oraz dobór materiałów. Uwzględniono przy tym wszelkie aspekty związane z optymalizacją komfortu, ergonomii, dynamiki i bezpieczeństwa. Przeprojektowane zostały także tylne siedzenia z trzema pełnowartościowymi miejscami. Oparcie składane w proporcji 40:20:40 i regulowane na wysokość zagłówki zapewniają większą elastyczność oraz praktyczność na co dzień.
Błyskawiczna zmiana biegów
Silnik połączono z przekładnią AMG SPEEDSHIFT TCT 9G, imponującą błyskawiczną zmianą przełożeń i szybką reakcją na komendy wydawane manetkami przy kierownicy. Skrzynia dysponuje funkcją podwójnego wysprzęglenia oraz wielokrotnej redukcji biegów. Czy to w trybie automatycznym, czy zainicjowane przez kierowcę za pomocą manetek, zmiany przełożeń w górę lub w dół odbywają się natychmiast. Przekładnia jest wyjątkowo spontaniczna zwłaszcza w trybach Sport+ oraz manualnym.
Napęd na obie osie AMG Performance 4MATIC+
Siła napędowa trafia do kół za pośrednictwem montowanego seryjnie napędu na cztery koła AMG Performance 4MATIC+ z całkowicie zmiennym rozdziałem momentu obrotowego. Ten inteligentny układ łączy zalety różnych konfiguracji napędu: w pełni elastyczny rozkład momentu pomiędzy osiami zapewnia nie tylko optymalną trakcję, ale i znakomitą stabilność prowadzenia oraz wysoki poziom bezpieczeństwa na każdej nawierzchni. Transfer siły napędowej między kołami odbywa się płynnie, ponieważ inteligentne sterowanie zintegrowano z konstrukcją pojazdu.
Elektromechaniczne sprzęgło aktywnie łączy stale napędzaną tylną oś z przednią, a najlepszy możliwy rozdział momentu jest na bieżąco wyliczany na podstawie warunków jazdy i zachowania kierowcy. Pozwala to płynnie przechodzić od konfiguracji tylno- do czteronapędowej i odwrotnie. Poza zapewnieniem lepszej przyczepności i zwiększeniem dynamiki poprzecznej napęd na cztery koła podnosi poziom dynamiki poprzecznej, zapewniając jeszcze sprawniejsze przyspieszanie.
Zmiana charakterystyki za dotknięciem palca
Kierowca może wybrać jeden z pięciu trybów jazdy systemu AMG DYNAMIC SELECT (Eco, Comfort, Sport, Sport+ oraz Individual). Zakres ich działania sięga od programu efektywnego i komfortowego po zdecydowanie sportowy. Zmiana trybu powoduje modyfikację reakcji silnika oraz przekładni, zawieszenia i układu kierowniczego. Kierowca może też przejść w tryb manualnej zmiany biegów łopatkami przy kierownicy. Osobno można ustawiać także charakterystykę tłumienia.