Udział firmy DAF w polskim rynku ciężkich pojazdów ciężarowych (powyżej 16 t) wzrósł w 2017 roku do 19,8%.
Podczas konferencji prasowej zorganizowanej 2 marca w Białowieży przedstawiciele holenderskiego producenta mówili także o ambitnych planach na rok 2018, w którym firma będzie obchodziła jubileusz 90-lecia.
Na liście preferowanych dostawców
– 2017 był kolejnym rokiem umacniania pozycji marki DAF we wszystkich głównych segmentach polskiego rynku – powiedział Maciej Taniewski, dyrektor zarządzający DAF Trucks Polska. – W transporcie długodystansowym, dzięki nowemu XF większość polskich flot, doceniając 7% spadek zużycia paliwa, bezkompromisową jakość, najniższe koszty kilometra, najwyższą dostępność pojazdów do wykonania zadań transportowych oraz nie mający odpowiednika w branży najwyższy komfort kierowców, umieściła markę DAF na liście preferowanych dostawców. Cechy te spowodowały również to, że nowe serie CF i XF zostały nagrodzone przez przedstawicieli 23 najważniejszych tytułów prasowych tytułem International Truck of the Year 2018. Istotne jest, szczególnie w podwoziach, obniżenie masy własnej tych pojazdów od 100 do 800 kg, pozwalające na zwiększenie ładowności.
Szef DAF-a w Polsce przypomniał, że w ofercie od niedawna jest nowy model dystrybucyjnej ciężarówki LF, ze zmodyfikowanym zespołem napędowym, zużywającej ok, 6 proc. mniej paliwa. Nową wersją LF-a jest pojazd LF City, z 4-litrowym silnikiem PX-4, przeznaczony do dystrybucji miejskiej.
Z satysfakcją odnotowano, że dwóch polskich dealerów uzyskało największe wyróżnienia w sieci DAF-a: ESA została najlepszym dealerem w Europie, a DBK najlepszym dealerem w sprzedaży części na naszym kontynencie.
M. Taniewski zwrócił uwagę, że DAF dużo inwestuje w rozwój produkcji. W ciągu ostatnich pięciu lat firma przeznaczyła 530 mln euro, m.in. w rozwój układów napędowych i pojazdów. W Westerlo w listopadzie otwarto nowoczesną lakiernię. Kolejnych pięć lat – od 2018 do 2022 roku objętych jest planem inwestycyjnym, przewidującym zaangażowanie 975 mln euro, m.in. w układy napędowe i w nowe pojazdy.
Obietnice sprawdzone u użytkowników
Zbigniew Kołodziejek, szef marketingu DAF Trucks Polska, charakteryzując nowe serie CF i XF zwrócił uwagę na wydłużone interwały serwisowe do 200 tys. km oraz na niższe o 3 proc. stawki kontraktów obsługowo-naprawczych, co oznacza, że te pojazdy są mniej awaryjne. Wspomniał, że kabina DAF-a nadal jest największa w transporcie długodystansowym.
Z. Kołodziejek poinformował, że zapowiedzi o zmniejszeniu zużycia paliwa w modelach CF i XF co najmniej o 7 proc. zostały potwierdzone w praktyce u klientów, w węgierskiej firmie Revesz i holenderskim przedsiębiorstwie Van Geffen. Obie firmy przewozowe przeprowadziły testy porównawcze pojazdów poprzedniej generacji i nowych, przejeżdżając dwukrotnie z takim samym ładunkiem identyczną trasę. W pierwszym przypadku stwierdzono spadek zużycia paliwa o 7,3 %, a w drugim – o 7,6 %.
Rekord: 5 tysięcy dostarczonych pojazdów
Rok 2017 był kolejnym z rzędu rokiem wzrostu sprzedaży samochodów ciężarowych w Polsce. Ciężki segment (pow. 16 t DMC) wzrósł o 3,6% osiągając 25 325 pierwszych rejestracji nowych pojazdów ciężarowych (24 434 w 2016). Rejestracje marki DAF uzyskały dynamikę 5,9% osiągając 19,8% rynku (19,4% w 2016) z wynikiem 5 009 pojazdów (wobec 4 728 w 2016). Jest to najlepszy rok pod względem wolumenu dostaw w historii marki DAF w Polsce. Po raz pierwszy jakakolwiek marka pojazdów ciężarowych przekroczyła próg 5 tys. dostaw ciężarówek powyżej 16t DMC w Polsce. Z. Kołodziejek nadzieję, że w roku 2018 uda się przekroczyć próg 6 tys. sztuk, tym bardziej że już od stycznia rynek dynamicznie rośnie. W pierwszym miesiącu roku DAF uzyskał 26,3 % udział w tym segmencie, a w lutym 27,8 %!
Rynek ciężkich ciągników siodłowych pozostał praktycznie bez zmian (wzrost wyniósł 0,1%) osiągając 21 054 rejestracji (2016 – 21 033 szt.). Firma DAF dostarczyła 4 409 ciągników (2016 – 4 028) osiągając 20,9% udziału (wobec 20,4% w 2016), czyli odnotowując wzrost o 2,9%. To jest również najlepszy wynik w historii jeśli chodzi o ilość dostaw DAF do polskich przewoźników. Holenderska marka pozostaje liderem w tym segmencie od 12 lat.
DAF Connect rozwojowy
Rozwija się system telematyczny DAF Connect. DAF Connect Portal oferuje usługi:
– Dashboard; – Flota na żywo; – Raport na kierowcę; Raport na pojazd; – Planer raportów; – Zaawansowany raport zużycia paliwa; -Wykorzystanie floty; – Raport DPA. System łączy wszystkie ważne elementy łańcucha logistycznego – spedytora, właściciela firmy, kierowcę, dealera, producenta samochodów. Przewoźnik może uzyskać 2 % oszczędność w zużyciu paliwa, m.in. dzięki temu, że można analizować pracę kierowcy i wpływać na niego poprzez szkolenia, a także na bieżąco, podczas pracy. To daje ok. 2 tys. euro w ciągu 3 lat. Oszczędności w obsłudze i naprawach to kolejne 1,5 tys. euro, lepsze wykorzystanie floty przynosi 1 tys. euro (m.in. w wyniku wyboru optymalnej trasy), bezpieczeństwo/ubezpieczenia – 1,5 tys. euro. Inwestycja w DAF Connect wg przedstawiciela DAF powinna spłacić się w ciągu 6 miesięcy, a oszczędności w skali 3 lat to 6 tys. euro.
Z Kołodziejek wspomniał o kilku nowych funkcjach, które zostaną szerzej zaprezentowane na targach IAA Nowe moduły, wprowadzane w 2018 r. to: – Zdrowie pojazdów (alerty, ostrzeżenia); – Analiza czasu jazdy (raport statusu tachografu); ECO Score Card (monitorowanie pracy kierowców, całkowity wynik zużycia paliwa, przewidywania i hamowania – w tym wykorzystanie zwalniacza).
Tegoroczną nowością będzie też mobilna aplikacja dla kierowców, którzy otrzymywać będą na urządzenia mobilne całkowity wynik swojej pracy, indywidualny wynik pojazdu, Eco Score (wynik ekologiczny), zużycie paliwa, ocenę stylu jazdy i hamowania. Będą mogli porównywać swoje wyniki z wynikami innych kierowców.
Rynek ciężkich podwozi wzrósł o rekordowe 25,6% osiągając 4 271 pierwszych rejestracji. Również w tym segmencie dynamika wzrostu rejestracji marki DAF przekroczyła znacznie dynamikę całego rynku i wyniosła 35,4%. Taki wzrost zapotrzebowania na podwozia należy tłumaczyć postępującą specjalizacją polskiego transportu i poszukiwaniem wzrostu efektywności. Udział rynkowy ciężarówek DAF w ciężkich podwoziach osiągnął 14% (wobec 13% w 2016). Najistotniejsze jest jednak to, że podwozia DAF o DMC powyżej 16 ton w segmencie długodystansowym wyrównały udział rynkowy ciągników siodłowych. Było to wynikiem wielu istotnych modyfikacji w nowych CF i XF, które zaowocowały nie tylko spadkiem zużycia paliwa przekraczającym 7%, ale również znaczną redukcją masy własnej oraz kosztów napraw i obsług.
Lekki segment (6–16t DMC) przełamał wieloletni trend spadkowy i wzrósł o 7,5% z wynikiem 1 999 sztuk (2016 – 1 859). Klienci zakupili 60 pojazdów marki DAF, co dało wynik 3,0% udziału w rynku wobec 4,2% w 2016. Należy też odnotować, że znaczną część segmentu 6 – 15,9 ton stanowią dostawy pojazdów o DMC 7,5 ton, w którym marka DAF nie dysponuje podwoziem skonstruowanym na bazie vanów, a które stanowią 80% dostaw do 7,5 ton. Cały segment lekki uzyskał wzrost dzięki wzrostowi właśnie w rejestracjach pojazdów o 7,5 tony DMC. Segment 10–16 ton pozostaje w wieloletnim trendzie spadkowym.
Z. Kołodziejek ujawnił, że średnioterminowy cel, jaki sobie postawił DAF jeśli chodzi o udział w rynku podwozi wynosi 16 % i już niedużo brakuje do tego poziomu, prawdopodobnie w tym roku uda się go nawet przekroczyć, na co wskazują kolejne zamówienia. Na pewno zrealizowanie wspomnianego celu ułatwi nowa gama podwozi. Zmniejszono zużycia paliwa, w przypadku niektórych konfiguracji nawet o 9 %, stawki kontraktów serwisowych obniżono nawet o 8 %, zmniejszono masę własną pojazdów w niektórych przypadkach aż o 800 kg. To oznacza duży postęp w wydajności samochodów. Efektem jest wyraźny wzrost sprzedaży, obserwowany już od końca 2017 roku.
W poszukiwaniu kierowców
Z. Kołodziejek nawiązując do problemu z brakiem kierowców wspomniał, że w ubiegłym roku w Polsce wydano ponad 26 tys. zezwoleń na pracę kierowcom z zagranicy. W porównaniu z rokiem 2016 to był dwukrotny wzrost (13 tys.). Firmy specjalizujące się w wyszukiwaniu chętnych do pracy sięgają coraz dalej, nawet do takich krajów jak Gruzja, czy Mongolia. Rynek ukraiński już jest przetrzebiony, tam też zaczyna brakować szoferów, teraz szuka się już osób, które chciałyby pracować w tym zawodzie, choć nie mają jeszcze uprawnień. Około 20 proc. taboru publicznego transportu w Kijowie stoi ze względu na brak kierowców.
3D-OTV, czyli przyjazne w zabudowie
Podwozia są też lepiej przystosowane do zabudowy. DAF dba o to, żeby klient otrzymał wszystkie potrzebne do rejestracji dokumenty. Cały proces zabudowy jest też łatwiejszy dla firm, które to wykonują. Mogą teraz swoje zadania realizować sprawniej i taniej. DAF wprowadził rozwiązanie o nazwie 3D-OTV, które umożliwia sprawdzenie wizualne tego, co w samochodzie zostało wybrane przez nabywcę. Umożliwia komunikację pomiędzy nabywcą, dealerem oraz producentem zabudów. Klient może sobie skonfigurować samochód, przesłać konfigurację do dealera, do firmy zabudowującej, a oni mogą komunikować się ze sobą i dzięki temu, zanim fizycznie pojazd powstanie, firma zabudowująca otrzymuje od DAF-a komplet informacji i rysunków, na podstawie których może przygotować kompletny projekt zabudowy i zacząć ją wykonywać w wariancie dokładnie takim, jaki wybrał nabywca, z konkretnymi detalami. Firma zabudowująca ma pewność, że po zaprojektowaniu nie napotka później żadnej niespodzianki w podwoziu. Firma zabudowująca wie też dokładnie kiedy podwozie zostanie dostarczone, może sobie lepiej zaplanować pracę.
Kolejne rekordy
21. rok działania przedstawicielstwa DAF w Polsce okazał się rokiem obfitującym w rekordy w niemal każdym aspekcie biznesu holenderskiego producenta w Polsce. DAF Trucks Polska zakończyła rok 2017 na trzecim miejscu w Europie jeśli chodzi o ilość złożonych zamówień na nowe pojazdy. Polscy klienci kupili aż 10% całej produkcji fabryki w Eindhoven. Sprzedaż kontraktów serwisowych DAF Multisupport osiągnęła rekordową ilość 2 446 sztuk (wobec 2 362 sztuk w roku 2016), co stanowi udział 48,4% w dostawach DAF, i wzrost o 3,5%. Znacznie wzrósł udział wersji FullCare (zawiera naprawy i obsługi całego pojazdu bez żadnych wyłączeń) z 24,3% w 2016 do 41% w roku 2017. Średnia długość kontraktu wydłużyła się do 39 miesięcy. W tym roku plan sprzedaży kontraktów zakłada objęcie nimi 50 % sprzedawanych pojazdów.
Jeśli chodzi o sprawność serwisu to w ok. 95 % awarii samochody zostają przywrócone do transportu w czasie do 6 godz. od momentu przyjęcia zgłoszenia.
Wynik 1 225 sfinansowanych pojazdów jest kolejnym rekordowym wynikiem w pięcioletniej historii działalności Paccar Financial Polska, co przełożyło się na 22,5% udziału w całkowitej sprzedaży DAF w Polsce. Jest to trzeci wynik w Europie. Kolejne rekordy to sprzedaż części na poziomie 46 mln euro, z czego aż 26,3% przypada na części dostępne w ramach katalogu TRP. Jest to również efektem wzrostu liczby stacjonarnych sklepów TRP do 5, z których aż 3 dysponują własnym warsztatem.
W roku 2017 firma DAF kontynuowała też akcję masowego szkolenia kierowców w programie DAF EcoDrive+. W ramach tego programu każdy klient odbierający nowy pojazd serii CF i XF od polskich dealerów otrzymał voucher uprawniający do nieodpłatnego przeszkolenia z ekonomicznej jazdy jednego kierowcy. W ramach programu zostało przeszkolonych rekordowo dużo, 2 360 kierowców, osiągając poprawę wyników zużycia paliwa o 9,8%, jednocześnie zwiększając średnią prędkość przejazdu o ponad 1%.
Ma być jeszcze lepiej
Mówiąc o perspektywach rynkowych na rok 2018 Zbigniew Kołodziejek zwrócił uwagę na korzystne wyniki badania opinii przewoźników, którzy, mimo braku kierowców, widzą szansę na rozwój działalności, w świetle poprawiających się wyników makroekonomicznych. Szacuje się, że polski rynek w ciężkim segmencie od 16 ton wzrośnie do 25 tys. pojazdów, a w lekkim segmencie (6–16 t) pozostanie stabilny na poziomie 2 tys. szt. W całym roku 2018 DAF chciałby uzyskać 23 % udział w rynku. W tym roku mają być oddane do użytku kolejne nowe serwisy DAF – DBK Suwałki, ESA Zgorzelec i Wanicki Kielce. We współpracy z firmą TB przybędzie kolejny, szósty już sklep z częściami TRP – w Wieluniu.
Dealer Roku i Mechanik Roku DAF 2018
W hotelu Żubrówka w Białowieży 2 marca 2018 r. odbyła się gala wręczenia nagród najlepszemu dealerowi oraz mechanikowi DAF. Dealerem Roku 2018 została firma DBK Sp. z o. o. oddział Białystok, a zwycięzcą IV Olimpiady Technicznej DAF 2018 został Łukasz Węgrzynek również z firmy DBK oddział Szczecin.
2. miejsce w konkursie na najlepszy serwis DAF zajął krakowski oddział Firmy Wanicki, a na 3. miejscu uplasował się kolejny serwis firmy DBK oddział Koszalin. Zwycięzca konkursu, białostocki oddział firmy DBK, po raz drugi znalazł się w finale konkursu. W 2012 roku zdobył III miejsce.
Podobnie jak w roku ubiegłym, w siódmej edycji konkursu organizowanego przez DAF Trucks Polska oceniane były działania dealerów, które bezpośrednio wpływają na satysfakcję klienta tj.: poprawność wykonania usługi za pierwszym razem, wzrost satysfakcji klienta z obsługi w serwisie, wydajność obsługi w ramach serwisu ITS/PTS, sprzedaż kontraktów obsługowo-naprawczych DAF Multisupport, realizacja planów sprzedaży nowych pojazdów, części i marketingowych oraz jakościowe szkolenia z ekonomicznej jazdy. Dodatkowe punkty przyznawane były za ponadstandardowy udział dealerów w akcjach specjalnych DAF jak Welcome Home – oferta zniżek na wybrane usługi serwisowe i części dla pojazdów starszych niż 3 lata – oraz osiągnięcie wyższych niż wymagane poziomów w szkoleniach (Standard of Excellence) przez mechaników.
***
Olimpiada Techniczna DAF jest też już kolejną edycją, która za każdym razem cieszy się dużym zainteresowaniem wśród mechaników. Przystąpiło do niej 148 mechaników, spośród których w finale spotkało się czterech najlepszych. Oprócz ww. zwycięzcy, finalistami IV Olimpiady Technicznej DAF zostali: Adam Karolik, DBK o/Białystok – II miejsce, Adam Matyjaszczyk, WW Wanicki o/Świdnik – III miejsce i Wojciech Karolik, DBK o/Białystok – IV miejsce
Walczyli oni o pierwsze miejsce podczas styczniowych zmagań w finale, wykonując określone praktyczne zadania z wziętych z „życia serwisowego” przypadków napraw. Do ich rozwiązania niezbędna była bardzo dobra znajomość narzędzi i systemów DAF, które są niezbędne do wykonania właściwej naprawy pojazdu.