W Parlamencie Europejskim nadal trwają prace nad stanowiskiem wobec przedstawionych w ubiegłym roku przez Komisję Europejską propozycji legislacyjnych, zebranych w ramach tzw. Pakietu Mobilności. Jednym z wydarzeń towarzyszących debacie było zorganizowane niedawno przez Komisję TRAN seminarium poświęcone potencjalnemu wpływowi nowych aktów prawnych na funkcjonowanie sektora transportu drogowego.
Do udziału w wydarzeniu, zorganizowanym z inicjatywy rumuńskiej eurodeputowanej Claudii Tapardel (S& D,) zaproszono przedstawicieli 11 zrzeszeń transportowych z całej Europy, sygnatariuszy wspólnej deklaracji, zawierającej sprzeciw wobec zastosowania dyrektywy o delegowaniu pracowników w transporcie międzynarodowym. Stowarzyszenia nie zmieniają swojej oceny propozycji zawartych w Pakiecie Mobilności i wskazują na ich niedostosowanie do specyfiki branży oraz brak uwzględnienia prawdziwych potrzeb sektora.
Stały przedstawiciel ZMPD w Brukseli Piotr Szymański w swojej prezentacji na seminarium wskazał, że zastosowanie dyrektywy do transportu jest niezgodne z jego mobilnym charakterem. Pod pozorem zwalczania nielegalnych praktyk rynkowych wprowadzane są rozwiązania ograniczające konkurencyjność przedsiębiorstw mniej zamożnych krajów europejskich. Zwrócił także uwagę, iż KE nie wzięła m.in. pod uwagę sytuacji małych i średnich przedsiębiorstw, dla których większym problemem niż spełnienie wysokich wymogów płacowych może okazać się sprostanie rozbudowanym obowiązkom administracyjnym, wynikających z narzucaną koniecznością zastosowania szczegółowych przepisów socjalnych obowiązujących w poszczególnych krajach.
P. Szymański poruszył także problem braku odpowiedniej infrastruktury parkingowej i noclegowej, co uniemożliwia realizację proponowanego przez KE zakazu odbioru regularnego odpoczynku tygodniowego w kabinie pojazdu. Zdaniem ZMPD nie do przyjęcia są pomysły, zgodnie z którymi nasi przewoźnicy oraz ich kierowcy mają płacić za wieloletnie zaniedbania ze strony większości krajów UE. – Oczekujemy od KE działań służących wspieraniu inwestycji w bezpieczną i lepiej dostosowaną do potrzeb kierowców infrastrukturę parkingową. Jednocześnie pomysły polegające na używaniu pro-socjalnych haseł jako pretekstu do wprowadzania nowych zakazów, to naszym zdaniem nic więcej jak próba rozwiązania problemu przez zaprzeczanie jego istnieniu. Na takie rozwiązania nigdy nie będzie naszej zgody – podkreślił P. Szymański.
Rozmowy polsko-francuskie
W marcu Elisabeth Borne, francuska minister transportu przeprowadziła w Warszawie szereg rozmów o aktualnych problemach branży. Spotkała się m.in. ze swymi polskimi odpowiednikami: Andrzejem Adamczykiem, ministrem Infrastruktury i Markiem Gróbarczykiem, ministrem gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.
Przed spotkaniem z ministrami, Elisabeth Borne rozmawiała również z przedstawicielami polskiego Parlamentu, organizacji zawodowych oraz pracowniczych sektora transportu drogowego. Prezes ZMPD Jan Buczek reprezentował największe polskie stowarzyszenie międzynarodowych przewoźników drogowych.
W trakcie spotkania prezes Buczek przedstawił stanowisko dotyczące planów modyfikacji prawa unijnego, w ślad m.in. za zasadami wprowadzonymi przez Francję. Zwrócił uwagę na fakt, że zmiany administracyjne w całej wspólnocie mogą spowodować wyeliminowanie poważnej grupy przewoźników z rynku unijnego. Tego typu działania są niezgodne z ideą funkcjonowania wolnego rynku. Wprowadzenia ewentualnych korekt byłoby możliwe tylko po osiągnięciu kompromisu – stwierdził prezes.
Innym warunkiem zrealizowania nowych regulacji jest stworzenie materialnych podstaw do ich zastosowania. Propozycji nie uda się wprowadzić przy obecnych niedostatkach odpowiedniej infrastruktury parkingowej oraz bez właściwej sieci hotelowej. Przepisy nie mogą godzić w prawa obywatelskie kierowców – wskazał prezes Buczek – poprzez kategoryczny nakaz opuszczenia kabiny, czy nocowania w innym kraju niż bazowy. Kierowca powinien mieć wybór sposobu odpoczynku. Zdaniem prezesa ZMPD lepszym rozwiązaniem niż teraz proponowane byłaby możliwość skumulowania przez kierowcę odpoczynków 45-godzinnych oraz powrót do bazy i do rodziny.
Głównym tematem spotkania ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka z minister ds. transportu Republiki Francuskiej Élisabeth Borne też były kwestie związane z negocjowanym obecnie na forum Unii Europejskiej Pakietem Mobilności w kontekście projektu dyrektywy dotyczącej delegowania pracowników w ramach świadczenia usług.
– Kraje unijne powinny wypracować zrównoważone przepisy w zakresie Pakietu Mobilności, które gwarantowałyby odpowiednią elastyczność stanowiącą podstawę efektywnego funkcjonowania branży, i jednocześnie pozwoliły na zapewnienie godziwych warunków socjalnych dla kierowców – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Minister podkreślił, że należy przyspieszyć prace nad szczegółowymi rozwiązaniami w zakresie międzynarodowego transportu drogowego, w kontekście obecnej dynamiki prac nad zmianami dyrektywy o pracownikach delegowanych oraz mając na uwadze zbliżające się zakończenie bieżącej kadencji Parlamentu Europejskiego.