W II edycji Międzynarodowych Targów Transportu Spedycji i Logistyki 2018 wzięły udział tysiące profesjonalistów związanych z szeroko rozumianą branżą: producenci, dystrybutorzy i importerzy. Odbywające się równolegle targi Warsaw Bus 2018 już po raz trzeci były miejscem spotkań czołowych przedstawicieli instytucji, organizacji i firm zajmujących się transportem publicznym.
Imprezy odbyły się w dniach 21–23 marca 2018 r. w największym w Europie Środkowej Centrum Targowo-Kongresowym Ptak Warsaw EXPO, w podwarszawskim Nadarzynie.
Swoją ofertę zaprezentowali m.in. producenci, dystrybutorzy i importerzy: aut ciężarowych, naczep i przyczep, części zamiennych, wyposażenia, akcesoriów, opon, smarów, płynów eksploatacyjnych, systemów telemetrycznych, sieci serwisów, kart paliwowych i oprogramowania dla transportu, operatorzy giełd ładunków, przewoźnicy drogowi, dostawcy usług prawnych, brokerskich i ubezpieczeniowych, a także centra logistyczne i dystrybucyjne oraz powierzchnie magazynowe. Stawili się wystawcy nie tylko z Polski, lecz również z Chin, Belgii, Wielkiej Brytanii, Niemiec i Francji.
Ponownie na targach zaprezentowały się firmy świadczące usługi rozliczania czasu pracy, agencje personalne oraz agencje pośrednictwa pracy, które pomagają w aspekcie doradztwa personalnego oraz prawa pracy zarówno pracodawcom jak i potencjalnym pracownikom.
– Na tych targach większość uczestników stanowiły mniejsze przedsiębiorstwa, które chciały zapoznać się z całą gamą pojazdów. Myślę, że zarówno organizatorzy, jak i wystawcy w stu procentach odpowiedzieli na ich zapotrzebowanie. Przez kilka dni każdy mógł zapoznać się praktycznie z pełną ofertą zarówno ciągników siodłowych, naczep oraz innego sprzętu wykorzystywanego w transporcie – podkreślił Artur Piaseczny, przedstawiciel handlowy Volvo Trucks.
Targi Warsaw Bus 2018 były miejscem spotkań czołowych przedstawicieli instytucji i organizacji zajmujących się transportem publicznym, producentów pojazdów, części i wyposażenia, systemów biletowych, infrastruktury przystankowej oraz najnowszych systemów informatycznych z przedstawicielami firm poszukujących najlepszych rozwiązań technologicznych.
Ciężarowe i dostawcze
Duże pojazdy ciężarowe wystawiali m.in. dilerzy poszczególnych marek.
Firma Wanicki pokazała 50-tonową Tatrę President z napędem 8x8. Pojazd wyposażany jest w 13-litrowy silnik Paccar o mocy 510 KM.
Jak ujawnił obecny na stoisku Tomas Pilat, przedstawiciel handlowy Tatra Trucks, ofertą czeskiego producenta interesują się coraz bardziej rolnicy. W Czechach i w Niemczech sprzedawane są podwozia takich pojazdów z homologacją określającą je jako ciągniki rolnicze. Dobierają do nich wymienne zabudowy i wykorzystują w gospodarstwach do różnych prac. Firma chce zaoferować takie samochody-traktory również w Polsce.
Firma TB Truck & Trailer Serwis przygotowała dużą wystawę najnowszych modeli ciężarówek marki DAF, z flagowym XF na czele. W tej gamie była też propozycja dla firm komunalnych – DAF CF 330 FAN 6x2 ze śmieciarką Ekocel Medium XL-S3. Pojazd napędzany jest silnikiem MX-11, o mocy 326 KM.
Najnowsze Scanie pojawiły się na transporterze firmy ATF Heavy Transport, która świadczy usługi w zakresie specjalistycznego transportu krajowego i międzynarodowego. ATF dysponuje flotą transporterów przystosowaną też do transportu maszyn budowlanych i rolniczych.
Swoje najnowsze ciągniki wystawiły też Renault Trucks i Volvo Trucks.
Volvo zaprezentowało dwa samochody Volvo FH 13 z nowej kampanii sprzedażowej Fire & Ice Edition.
– Edycja Fire jest skierowana do klientów, którzy zajmują się transportem ciężkich ładunków po trudnym terenie. Ciągniki z tej serii zapewniają niebywałą moc i dynamikę jazdy. Czas rozpędzania, siła, z jaką pokonują wzniesienia jest na tyle duża, że przy ograniczonej ustawowo prędkości, czas pokonania odcinka z punktu A do punktu B, jest najkrótszy spośród wszystkich pojazdów ciężarowych na rynku – wyjaśnił Wilhelm Rożewski z Volvo Trucks Poland.
Natomiast Ice, druga z prezentowanych na targach specjalnych wersji Volvo FH 13, jest skierowana do klientów, którzy przewożą ładunki lekkie po płaskim terenie.
– Ten pojazd jest bardzo oszczędny w eksploatacji, zapewnia minimalne zużycie paliwa. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu elementów poprawiających aerodynamikę, ale również odpowiedniemu oprogramowaniu – powiedział Wilhelm Rożewski. – Obecnie około 30 proc. kosztów, jakie ponoszą firmy transportowe, to właśnie wydatki na paliwo. Dlatego ograniczenie jego zużycia nawet o pół litra, daje bardzo wymierne korzyści finansowe.
Z uwagi na swoją ekonomikę Volvo FH w wersji Ice zostanie wykorzystany podczas konkursu Volvo Trucks Driver Challenge, w którym kierowcy będą musieli wykazać się jazdą bezpieczną, efektywną i jednocześnie oszczędną. W części praktycznej, która odbędzie się już wkrótce w siedmiu lokalizacjach w całej Polsce, kierowcy będą udowadniali swoje umiejętności na zestawach z ciągnikami siodłowymi Ice.
Targi były dla Volvo Trucks również okazją, aby przypomnieć o trzeciej już edycji akcji społecznej” Profesjonalni kierowcy”, w ramach której szkoleni są przyszli kierowcy.
– Tak jak w poprzednim roku, przed halą targów stworzyliśmy strefę „Profesjonalnych kierowców”: ustawiliśmy tor, gdzie każdy mógł usiąść za kierownicą pojazdu ciężarowego i sprawdzić, jak się go prowadzi – dodał W. Rożewski. Do tej pory certyfikat „Profesjonalnego kierowcy” uzyskało 500 osób, a w tym roku w 12 lokalizacjach w całym kraju przedszkolnych zostanie kolejnych 300 osób.
Na czas targów zostało również wybudowane Miasteczko Bezpieczeństwa Drogowego, którego partnerem strategicznym zostało Volvo Trucks. Przez dwa dni 800 uczniów w wieku 7–10 lat uczyło się poprzez zabawę i gry edukacyjne, jak w praktyce stosować przepisy ruchu drogowego.
Grupa EWT podczas zdobyła wyróżnienie Targów w kategorii „Najciekawsza Ekspozycja Targowa”. Ekspozycja prezentowała szeroką gamę produktów marki Schmitz Cargobull oferowanych przez EWT Truck & Trailer Polska oraz pojazdów użytkowych marki Mercedes-Benz – od małych samochodów dostawczych, poprzez minibusy na bazie Sprintera, aż po ciągniki siodłowe, oferowane przez Diesel Truck.
Na uwagę zasługuje zaprezentowana na stoisku lekka zabudowa furgonowa Schmitz Cargobull V. KO DRY zabudowana na podwoziu MB Sprinter. V. KO DRY przeznaczona jest do przewozu ładunków w stanie suchym. Składa się z paneli wielowarstwowych Stratoplast, których powierzchnia jest wykonana z tworzywa sztucznego wzmacnianego szklanym włóknem. Rdzeń wykonany jest z pianki poliuretanowej. Ściany mają grubość tylko 20 mm. Główną zaletą tej zabudowy jest lekka i bardzo wytrzymała konstrukcja. V. KO DRY umożliwia transport ładunków o masie większej nawet o 10%, niż porównywalna konstrukcja warstwowa. W wersji standardowej model V. KO DRY dostępny jest z przezroczystym dachem oraz 2-skrzydłowymi drzwiami tylnymi.
Sporą ekspozycję przygotowała firma CIMC Vehicles. Jak powiedział Michał Rzoska, dyrektor operacyjny CIMC Trailer Poland, mimo że jest to największy producent naczep na świecie to rynek europejski jest dla tej firmy nowym wyzwaniem. Dlatego przedsiębiorstwo korzysta z możliwości promocji podczas takich wydarzeń. Na ekspozycji CIMC można było obejrzeć naczepę kurtynową z opcją podnoszonego dachu. Takie naczepy będą też oferowane z zamknięciem celnym. Wystawiono też naczepę do przewozu kontenerów z rozsuwanym przodem i tyłem, która nadaje się pod różne kontenery, m.in. UNIT 45.
Wsparcie dla przewoźników
Coraz bardziej rozbudowane wymogi transportu międzynarodowego sprawiają, że rozwijają się usługi okołotransportowe. W Nadarzynie swoją ofertę prezentował m.in. bydgoski TransExpert. To firma specjalizująca się przede wszystkim w rozliczaniu czasu pracy kierowców. W związku z wprowadzonymi dekretami do ustaw o płacach minimalnych reprezentuje także przewoźników otwierając ich przedstawicielstwa we Francji, Austrii, we Włoszech i w Holandii.
Przedsiębiorstwo proponuje ponadto kompleksową obsługę w takich dziedzinach jak prowadzenie dokumentacji kadrowo-płacowej, reprezentowanie firm podczas kontroli, odwołania od kar nakładanych na przewoźników, szkolenia z czasu pracy kierowców, płac minimalnych oraz rozliczania kosztów podróży służbowych.
W związku z zaostrzającymi się przepisami i zwiększającą się liczbą nakładanych kar firma zaoferowała 24-godzinną pomoc podczas kontroli na drodze w języku polskim, niemieckim, angielskim i francuskim, dzięki której jest w stanie wspierać przewoźników z całej Europy.
Jak poinformował Marek Szejner, jeden z reprezentantów firmy na targach, latem tego roku TransExpert ma przenieść się do nowej siedziby w parku przemysłowym w Bydgoszczy.
Pojazdy pod nadzorem
TEXA zaprezentowała eTRUCK, system do zdalnej diagnostyki pojazdów ciężarowych w tzw. czasie rzeczywistym. Przenosi on warsztat pojazdów ciężarowych w nowy wymiar napraw, oferując całkowicie nowy rodzaj usług.
Jak wyjaśniła Barbara Masłowska, dyrektor zarządzająca w firmie TEXA, dzięki eTRUCK warsztat pozyskuje możliwość zdalnego i ciągłego monitorowania stanu technicznego pojazdu, zarządzania obsługą okresową oraz wykonywania funkcji regulacji przywracających optymalne warunki korzystania z pojazdu. Przykładem może być zdalne wymuszenie dopalania filtra DPF. eTRUCK proponowany jest jako element łączący mechanika z pojazdem ciężarowym i wzmacniający przywiązanie klienta do warsztatu zapewniającego mu stałą pomoc. System stanowi ciekawe rozwiązanie również dla kierowców i menedżerów flot, poprzez stałe dostarczanie im danych na temat stanu pojazdów oraz umożliwiając im realizację działań mających na celu redukcję kosztów oraz optymalizację wykorzystania pojazdów, dzięki aplikacji i dedykowanemu portalowi zarządzającemu.
System eTRUCK zdobył Złoty Medal MTP targów TTM 2018. Obecnie jest jeszcze testowany, ale w ciągu trzech miesięcy ma być wprowadzony jako oferta rynkowa głównie dla warsztatów niezależnych, obsługujących ciężarówki Euro 6, dowolnej marki.
Autobusy duże i małe
W części Warsaw Bus dominowały autobusy i minibusy. Firma Wanicki wystawiła najnowsze modele autobusów Irizar, w tym Autokar Roku 2018, czyli Irizar i8 oraz Irizar i6 w wersji niskiej (3,5 m) i wysokiej (3,7 m).
Ursus Bus zaprezentował nowy elektryczny autobus City Smile CS 12E. 12-metrowy pojazd z samonośnym nadwoziem i całkowicie niską podłogą, z klapą ułatwiająca wsiadanie osobom niepełnosprawnym ma 82 miejsca pasażerskie, w tym 26 siedzących. Napędzany jest silnikiem SUMO HD o mocy 170 kW.
Dość licznie stawili się producenci i dystrybutorzy małych autobusów. Sporo takich pojazdów buduje się na bazie Ivevo Daily. Dla przykładu na stoisku CMS Auto można było obejrzeć minibusa w wersji turystycznej, który zabiera 29+1+1 osób. Takie busy są wykorzystywane w turystyce, transporcie miejskim i podmiejskim. Standardowo wyposażane są w zawieszenie pneumatyczne tylnej osi.
Swoją ofertę przedstawiła też firma Auto-CUBY, która wykonuje zabudowy busów na bazie nowych lub używanych Mercedesów Vito, Sprinter oraz Iveco Daily. Większość produkcji stanowią minibusy w wersjach miejskiej, turystycznej, specjalnej oraz VIP. Naszą uwagę zwróciły też minibusy na stosiku firmy Mercus, która wykonuje zabudowy przede wszystkim na bazie nowych i używanych Mercedesów Sprinter.
***
Na tegorocznych targach tłoku nie było, podobnie jak rok temu. Może i dobrze. W gruncie rzeczy wystawcom zależy przede wszystkim na tym, żeby z ich ofertą zapoznali się ludzie z branży, potencjalni nabywcy, niekoniecznie wycieczki szkolne. Można spotkać się z różnymi opiniami na temat sensu organizowania i wystawiania się na targach branżowych. Pewne jest jednak, że są one okazją do tego, aby umacniać relacje z obecnymi klientami i poznawać nowych, pokazać ofertę i zapoznać się z tym co proponuje konkurencja. Na takich imprezach wymienia się doświadczenia. Dużą wartością targów jest kontakt osobisty. Każdy kolejny podpisywany kontrakt wszakże jest zwieńczeniem całego procesu, na który składa się także zaufanie do potencjalnego partnera w biznesie.