Zanim wybierzemy się w podróż z przyczepą kempingowa, warto zadbać o bezpieczeństwo jazdy takim zestawem. Firma AL-KO proponuje zarówno do nowych jak i używanych pojazdów elektromechaniczny system Trailer Control (ATC), będący odpowiednikiem ESP w samochodzie oraz stabilizator AKS, zwiększające stabilność jazdy z przyczepą. Ostatnio firma zaproponowała też nowy zaczep kulowy ze stabilizatorem AKS 3004, który eliminuje kiwanie boczne i kołysanie oraz…
Stabilizator zaczepu AKS
Przyczepy kempingowe nie należą do stabilnych pojazdów. Przy prędkości ok. 80 km/h w przyczepach o długiej powierzchni ładunkowej i dużej powierzchni bocznej często dochodzi do tzw. wężykowania i kolebania. Ma to miejsce m. in. podczas mijania się z dużymi pojazdami takimi jak np. ciągniki siodłowe z naczepą. W trakcie mijania się takich zestawów w niewielkiej odległości, powstaje między ich powierzchniami bocznymi chwilowe podciśnienie. Przyczepa (o niższej masie) zbacza chwilowo z toru jazdy samochodu ciągnącego i stara się „przykleić” do powierzchni bocznej naczepy. Sytuację tę dodatkowo potęgują siły boczne (np. podmuch wiatru), które pojawiają się po minięciu się obu zestawów. Podobne zjawisko występuje często przy wyjeździe z zalesionego terenu. Wtedy przyczepa zaczyna wężykować i staje się trudna do opanowania.
Prawdopodobieństwo wystąpienia wężykowania jest tym wyższe, im wyższa jest prędkość jazdy przyczepy, jej masa całkowita i moment bezwładności oraz im więcej błędów w jej konstrukcji.
Zasada działania stabilizatora AL-KO AKS polega na zastosowaniu okładzin ciernych dociskających bezpośrednio kulę haka. Cztery okładziny cierne stabilizatora dociskają powierzchnię kuli haka z boku (z obu stron), z przodu i z tyłu. W celu maksymalnego zwiększenia współczynnika tarcia okładziny cierne stabilizatora wykonano z materiałów kompozytowych. W odróżnieniu od tradycyjnych zaczepów kulowych, zaczep ze stabilizatorem AL-KO AKS działa na kulę haka „na sucho” tzn. bez użycia smaru. Siła docisku bocznych okładzin na całkowitej ich powierzchni ciernej wynosi ok. 150 kN na stronę, co odpowiada masie ok. 1,5 tony. Dzięki temu drgania przyczepy względem pojazdu ciągnącego są tłumione już w chwili ich powstawania.
Oprócz funkcji tłumienia drgań stabilizator AL-KO AKS posiada sygnalizacją prawidłowego sprzęgu z kulą haka, wskaźnik zużycia zaczepu lub/i kuli haka i sygnalizację zużycia okładzin ciernych.
Zastosowanie stabilizatora AKS nie ogranicza zwrotności pojazdu w czasie manewrowania i postoju. Trwałość okładzin ciernych wynosi ok. 50.000 km.
Ze względu na wyższą cenę stabilizatorów jazdy od standardowych zaczepów kulowych stosuje się je głównie w przyczepach kempingowych, do przewozu koni, podłodziowych a także w przyczepach towarowych firm transportowych oraz przy przewożeniu cennych ładunków takich jak np. samochody.
Dzięki zastosowaniu zaczepów kulowych ze stabilizatorem AL-KO AKS udało się w kilkuset tysiącach przyczep w Europie zwiększyć o 20–30% tzw. prędkość krytyczną.
System AL-KO Trailer Control (ATC)
AL-KO oferuje również system, który potrafi już u źródła wyeliminować niebezpieczne kołysanie i wężykowanie przyczepy – jest to AL-KO Trailer Control, w skrócie ATC. Właśnie dzięki współpracy z dotychczasowymi zaczepami kulowymi ze stabilizatorem (AKS), system ATC może zapewnić maksimum bezpieczeństwa jazdy.
Przyczepa, która przy prędkości krytycznej lub powyżej niej wpadnie w kołysanie i wężykowanie, nie jest w stanie sama się uspokoić i stwarza ekstremalnie niebezpieczną sytuację. Właśnie wtedy zaczyna działać system ATC i podaje bezpośrednio na przyczepę ściśle odmierzony impuls hamowania, który eliminuje wahadłowe ruchy i bez udziału kierowcy powoduje uspokojenie pojazdu. Za pomocą nowego, elektromechanicznego systemu można znacznie zwiększyć stabilność jazdy z przyczepą.
ATC posiada system czujników, które nieustannie kontrolują wszystkie ruchy przyczepy i generują sygnał, informujący o stateczności w danym momencie. Elektronika wcześnie wykrywa skłonność do kołysania na podstawie charakterystycznych okresów i przebiegu wahadłowych drgań nawet w czasie pokonywania łagodnych krzywizn i praktycznie w każdych warunkach i we wszystkich sytuacjach drogowych. Analiza prowadzona w inteligentnym trybie przez procesor ATC pozwala nawet rozpoznawać, czy kołysanie przyczepy wygaśnie samoczynnie. Tylko wtedy, gdy to nie nastąpi, silnik elektryczny uruchamia hamulce przyczepy i łagodnie hamuje cały pojazd. Dzięki temu hamulec jest używany oszczędnie i można zrezygnować z instalowania kosztownego czujnika temperatury.
Kompletny układ czujników ATC, elektroniczne sterowanie oraz silnik elektryczny do uruchamiania hamulców mieszczą się w zwartej obudowie, którą niewielkim nakładem można zainstalować z tyłu osi, połączyć z hamulcami oraz obwodem elektrycznym przyczepy – źródłem zasilania (wtyczka 13 biegunowa).
System ATC nadaje się równie dobrze na wyposażenie seryjne, jak i do montażu późniejszego.
Nowości: głowica zaczepowa ze stabilizatorem – AKS 3004 i system 2LINK
Nowy zaczep kulowy ze stabilizatorem AKS 3004 o ciekawym designie i ulepszonej ergonomii eliminuje kiwanie boczne i kołysanie. Zaczep ze stabilizatorem z czterema okładzinami ciernymi zapewnia bezpieczną jazdę z przyczepami o masie całkowitej do 3000 kg. Jak zapewnia producent, w sytuacji awaryjnej łatwiej doprowadzić przyczepę do bezpiecznego stanu.
Mocowanie zabezpieczenia antykradzieżowego AL-KO Safety spełnia wymagania normy ISO 11555–1 (możliwe dopuszczenie do jazdy z prędkością 100 km/h). Wskaźnik sprzęgu informuje, czy zaczep kulowy ze stabilizatorem AKS jest prawidłowo osadzony na kuli. Nie ma potrzeby stosowania dodatkowych, skomplikowanych zabezpieczeń
Sposób działania. Uruchomienie uchwytu stabilizującego powoduje dociśnięcie dwóch okładzin ciernych z lewej lub prawej strony do kuli haka holowniczego pojazdu. Uchwyt sprzęgający i stabilizujący są od siebie oddzielone i każdy z nich można obsługiwać jedną ręką.
Nowym uzupełnieniem systemu czujników do podwozi przyczep kempingowych jest moduł AL-KO 2LINK z technologią Bluetooth, montowany w obszarze dyszla przyczepy kempingowej. W połączeniu z aplikacją 2LINK na smartfony stanowi platformę łączącą istotne funkcje podwozia ze smartfonem.
Wśród funkcji systemu dostępna jest m.in. funkcja umożliwiająca proste ręczne poziomowanie przyczepy. Dzięki tej aplikacji użytkownik ma wszystkie potrzebne instrukcje obsługi zawsze pod ręką. Pokazuje ona najkrótszą drogę do najbliższej stacji serwisowej. Wskaźnik stanu ATC dla pojazdu holującego jest dostępny bezpłatnie w zestawie.