Wiadomości z rynku

piątek
22 listopada 2024

Kilometrówki pod lupą PIP

Jazda ponad siły zagraża bezpieczeństwu na drogach
20 kwietnia 2018
Pań­stwowa Inspek­cji Pracy roz­pa­truje kolejne skargi od kie­row­ców, któ­rych pra­co­dawcy roz­li­czają na pod­sta­wie tzw. kilo­me­tró­wek. Pomimo że prawo zabra­nia uza­leż­nia­nia wypłaty od prze­je­cha­nych kilo­me­trów, wiele firm trans­por­to­wych na­dal sto­suje tę prak­tykę. Jakich dokład­nie form wyna­gra­dza­nia powi­nien wystrze­gać się przed­się­biorca?
Pra­wi­dłowe wyli­cze­nie wyna­gro­dze­nia kie­rowcy powinno opie­rać się na zapi­sach z karty cyfro­wej oraz z posia­da­nych przez niego wykre­só­wek. Na tej pod­sta­wie przed­się­biorca jest w sta­nie okre­ślić dokład­nie skład­niki pen­sji, takie jak: godziny nad­licz­bowe, dyżury czy godziny pracy w porze noc­nej. Jed­no­cze­śnie, jak wynika z arty­kułu 10 roz­po­rzą­dze­nia 561/2006/WE, firma trans­por­towa nie może wypła­cać zatrud­nio­nym kie­row­com żad­nych skład­ni­ków wyna­gro­dze­nia (nawet w for­mie pre­mii czy dodatku do wyna­gro­dze­nia), uza­leż­nio­nych od prze­by­tej odle­gło­ści i/lub ilo­ści prze­wo­żo­nych rze­czy, jeżeli ich sto­so­wa­nie może zagra­żać bez­pie­czeń­stwu dro­go­wemu lub zachę­cać do naru­szeń tej wytycz­nej. 

Kon­se­kwen­cje „nabi­ja­nia” kilo­me­trów 

– Zasady wyna­gra­dza­nia kie­row­ców są dokład­nie wyja­śnione, zarówno w roz­po­rzą­dze­niu unij­nym, jak i w pol­skiej usta­wie o cza­sie pracy kie­row­ców. Jed­nak, nie zwa­ża­jąc na prze­pisy, wiele firm na­dal sto­suje nie­le­galne prak­tyki. Należy zwró­cić uwagę, że wyna­gro­dze­nie liczone od prze­je­cha­nych kilo­me­trów, czy liczby prze­wo­żo­nego ładunku w dużym stop­niu zagraża bez­pie­czeń­stwu na dro­gach. Dzieje się tak, ponie­waż pra­cow­nik, który ma świa­do­mość, że zarobi wię­cej, jeśli pokona dłuż­szą trasę, praw­do­po­dob­nie będzie pra­co­wał ponad siły. Po cało­noc­nej, a czę­sto rów­nież cało­dzien­nej jeździe, poziom kon­cen­tra­cji kie­rowcy zna­cząco się obniża. Nato­miast w sta­nie zmę­cze­nia ist­nieje więk­sze praw­do­po­do­bień­stwo wypadku czy koli­zji. Dla­tego też żaden skład­nik wyna­gro­dze­nia nie powi­nien zachę­cać kie­row­ców do naru­sza­nia prze­pi­sów – komen­tuje Mate­usz Włoch, eks­pert INELO (spółka INELO ofe­ruje roz­wią­za­nia do zarzą­dza­nia flotą pojaz­dów w przed­się­bior­stwie trans­por­to­wym, m.in. opro­gra­mo­wa­nie do ana­lizy i roz­li­cza­nia czasu pracy kie­row­ców – 4Trans, a także urzą­dze­nie do pobie­ra­nia danych oraz sys­tem sate­li­tar­nej loka­li­za­cji pojaz­dów – GBOX). 
Rozli­cza­nie kie­rowcy w zależ­no­ści od liczby prze­je­cha­nych kilo­me­trów, czy też prze­wo­żo­nych towa­rów, nie­sie ze sobą rów­nież wyso­kie ryzyko kar finan­so­wych. Roz­po­rzą­dze­nie Komi­sji (UE) 2016/403 załącz­nik I punkt 32 tabeli, kla­sy­fi­kuje tę prak­tykę jako bar­dzo poważne naru­sze­nie, co w efek­cie może spo­wo­do­wać utratę dobrej repu­ta­cji przez dane przed­się­bior­stwo. 
Doku­men­ta­cja wewnątrz­za­kła­dowa a wyna­gro­dze­nie kie­row­ców
Aby firma dzia­łała zgod­nie z prze­pi­sami, zobo­wią­zana jest do stwo­rze­nia doku­men­ta­cji wewnątrz­za­kła­do­wej, która wyraź­nie okre­śla warunki wypłaty wyna­gro­dze­nia oraz pre­mii. Zgod­nie z art. 104 Kodeksu Pracy, pra­co­dawca zatrud­nia­jący na pod­sta­wie umowy o pracę 50 lub wię­cej pra­cow­ni­ków, ma obo­wią­zek wpro­wa­dze­nia regu­la­minu pracy, który jest nor­ma­tyw­nym doku­men­tem praw­nym w fir­mie. 
Przed­się­biorca zwią­zany z branżą trans­por­tową powi­nien w doku­men­ta­cji wewnątrz­za­kła­do­wej zwró­cić szcze­gólną uwagę na ure­gu­lo­wa­nia w zakre­sie: 
  • okre­śle­nia sys­temu czasu pracy kie­rowcy,
  • prze­działu cza­so­wego doby nie­dzielno-świą­tecz­nej,
  • dłu­go­ści okresu roz­li­cze­nio­wego,
  • okre­śle­nia godzin noc­nych,
  • mak­sy­mal­nej, rocz­nej liczby godzin nad­licz­bo­wych,
  • spo­sobu roz­li­cza­nia dele­ga­cji. 
– W ostat­nim cza­sie możemy zauwa­żyć, że do Pań­stwo­wej Inspek­cji Pracy coraz czę­ściej wpły­wają pozwy od kie­row­ców zawo­do­wych. Najczę­ściej uchy­bie­nia te doty­czą wła­śnie niepra­wi­dłowego wyli­cza­nia wyna­gro­dze­nia. Kie­rowcy doma­gają się wypła­ce­nia zale­głych, zagwa­ran­to­wa­nych przez prawo pen­sji np. za nad­go­dziny czy zwrotu kosz­tów diet i ryczał­tów za noc­leg. Dla­tego też, aby unik­nąć wyso­kich kar finan­so­wych, firmy trans­por­towe powinny zwró­cić uwagę na pra­wi­dłowe wyli­cza­nie wyna­gro­dze­nia pra­cow­ni­ków. Jed­no­cze­śnie warto zadbać o kom­plek­sową, zgodną z obo­wią­zu­ją­cym pra­wem doku­men­ta­cję wewnątrz­za­kła­dową. Oprócz tego, że w jasnej i pro­stej for­mie okre­śla ona warunki pracy, to jest też waż­nym zabez­pie­cze­niem w przy­padku pozwów pra­cow­ni­czych – dodaje Mate­usz Włoch. 
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.