Ciągle rozwijająca się branża transportowa boryka się obecnie z wieloma przeszkodami. Silna konkurencja, zawiłe przepisy i braki kadrowe to codzienne bolączki właściciela firmy transportowej w Polsce.
Pracownik ze Wschodu
Przewoźnicy aktualnie mają niebagatelny problem ze znalezieniem kierowców, którzy nawiążą współpracę w dłuższym okresie. Konsekwencją tego zjawiska może być niemożność realizacji zadań transportowych przez część firm, co skutkuje wzrostem cen przewozów. Z prowadzonych obserwacji wynika, że w ostatnim okresie zauważalny jest wzrost cen frachtów na poziomie kilku procent. Malejący wskaźnik bezrobocia oraz duża różnorodność ofert pracy, zmuszają pracodawców do pozyskiwania kierowców spoza terytorium Polski. Tylko w 2017 r. w branży transportowej i magazynowej zostało wydanych blisko 33 tysiące pozwoleń na pracę oraz ponad 87 tys. oświadczeń dla samych obywateli Ukrainy.
Zatrudniając pracowników ze Wschodu pracodawca musi zmierzyć się z jednak z dodatkowymi problemami. Pierwszy z nich to niejednoznaczne przepisy koordynacji zabezpieczenia społecznego UE. Przepisy te często stanowią źródło odmowy wydania takiemu kierowcy formularza A1 potwierdzającego podleganie pod polski system ubezpieczenia. Brak tego zaświadczenia może skutkować wysokimi karami nakładanymi przez organy kontrolne na terytorium innych państw unijnych. Ze względu na masowy napływ pracowników spoza Unii Europejskiej przewoźnicy borykają się też niewydolnością urzędów w wydawaniu dokumentów, dzięki którym cudzoziemiec może podjąć pracę w polskiej firmie. Wielomiesięczne oczekiwanie na wydanie zezwolenia jest szczególnie uciążliwe w transporcie międzynarodowym, bowiem bez wymaganych zaświadczeń i karty pobytu kierowca nie może realizować przewozów w pozostałych państwach strefy Schengen.
Prawidłowe wyliczenie wynagrodzenia
Przedsiębiorcy w celu zapewnienia pełnej obsady swojego taboru starają się sprostać oczekiwaniom kierowcy w zakresie wynagrodzenia, jak również spełnić wymogi, które narzucają państwa członkowskie swoimi przepisami dotyczącymi zwalczania dumpingu płacowego i socjalnego. Prawidłowe wyliczenie wynagrodzenia kierowcy jest niezwykle odpowiedzialnym, a zarazem trudnym zadaniem. Należy uwzględnić dużą ilość przepisów oraz wytycznych, które cały czas się zmieniają. W całej UE, od wielu lat wynagrodzenie kierowcy nie może być uzależnione od ilości przejechanych kilometrów, czy też przewiezionego ładunku, jeśli taki sposób wynagradzania zachęca pracownika do łamania przepisów. Rzetelna ewidencja czasu pracy powinna opierać się głównie na danych z kart kierowcy lub/i wykresówek. Zawiłość rozliczenia wynika z większej ilości składników, które należy uwzględnić.
Istotnym faktem jest, że organy kontrolne, takie jaki Inspekcja Pracy w Polsce, posiadają narzędzia, które w szybki sposób mogą zweryfikować, czy wynagrodzenie kierowcy zostało prawidłowo rozliczone i wypłacone.
Zauważamy znaczny wzrost spraw prowadzonych przez kancelarie w sprawie roszczeń pracowników o zaległe, niewypłacone składniki wynagrodzenia oraz świadczenia z tytułu podróży służbowych. Z wyżej wymienionych powodów ważne jest systematyczne rozliczanie czasu pracy kierowców w celu uniknięcia tak popularnych w tej branży roszczeń pracowniczych oraz nieprawidłowości wykazywanych podczas kontroli Inspekcji Pracy.
Rozliczanie diet
Nieodzownym zobowiązaniem, jakie pracodawca ma wobec kierowcy, jest wypłacenie świadczeń na pokrycie kosztów podróży służbowej. O ile zasadność wypłaty diet jest kwestią bezsporną, o tyle przewoźnicy borykają się problemem, czy należy kierowcy wypłacać ryczałt noclegowy w przypadku odbywania noclegu w kabinie pojazdu. Od 2008 roku wielokrotnie zmieniała się interpretacja przepisów odnośnie wypłacania ryczałtów za nocleg podczas podróży służbowej, szczególnie jeśli pojazd jest wyposażony w miejsce do spania. Jak wykazały orzeczenia SN w ostatnim czasie, przewoźnicy muszą zwracać szczególną uwagę, by w dokumentacji firmowej znalazły się odpowiednie zapisy, które zabezpieczą przedsiębiorcę przed roszczeniami kierowców.
Płaca minimalna w UE
Obecnie największą trudnością w transporcie międzynarodowym jest rozliczenie należnego wynagrodzenia na terytorium danego państwa członkowskiego, do którego kierowca jest delegowany. Przy wyliczaniu ewentualnych dopłat należy uwzględniać nie tylko minimalną stawkę za godzinę czasu pracy na terytorium danego kraju, ale w niektórych krajach również należne dodatki wynikające z zapisów tamtejszych branżowych układów zbiorowych. W celu optymalizacji ewentualnych dopłat trzeba mieć też świadomość, jakie składniki wynikające z polskiego wynagrodzenia można zaliczyć na poczet płacy minimalnej. W każdym państwie występują osobne wytyczne, inne sposoby rozliczania lub płaca jest stosowana dla różnych operacji transportowych, co powoduje niejasności i mnoży problemy. Należy pamiętać, że przepisy dotyczące stosowania płacy minimalnej w transporcie podlegają ciągłej dyskusji i negocjacjom na poziomie Parlamentu i Rady Europejskiej, co rodzi niepewność w branży szczególnie przy podpisywaniu długoletnich kontraktów.
Oprócz skomplikowanych wyliczeń płacy minimalnej, przewoźnik delegując kierowców do pracy na terytorium państw członkowskich zobligowany jest również do dopełnienia wielu formalności. Jeden z bardziej absorbujących obowiązków to wypełnienie zgłoszenia o zamiarze delegowania pracownika. Formularz ten jest odmienny w różnych państwach i niejednokrotnie nie jest dostosowany dla branży transportowej. W niektórych krajach, dodatkowym kosztem jest powołanie zewnętrznego przedstawiciela, odpowiedzialnego za reprezentowanie przedsiębiorstwa w przypadku kontaktów z organami kontrolnymi.
Planowane zmiany przepisów
W ostatnim okresie struktura wynagrodzenia kierowców podlega ożywionym dyskusjom m.in. z uwagi na wyrok Trybunału Konstytucyjnego w sprawie ryczałtów za noclegi, planowanie wprowadzenia założeń przedstawionych w pakiecie mobilności i rosnące oczekiwania grupy zawodowej. Obecne projekty przygotowywane równolegle przez polskie związki zawodowe oraz Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa w sposób istotny mogą wpłynąć na zmianę sposobu wynagrodzenia kierowców. Czynnikiem napędowym wprowadzenia zmian jest fakt, że kierowcy często otrzymują wynagrodzenie niewiele wyższe do minimalnego, a pozostałe świadczenia wypłacane są w formie świadczeń z tytułu odbywanych podróży służbowych.
W celu prawidłowego rozliczania należnego kierowcom wynagrodzenia należy systematycznie pogłębiać swoją wiedzę, śledzić polskie i europejskie przepisy oraz monitorować komunikaty publikowane przez państwa członkowskie na stronach internetowych. W praktyce, bez specjalistycznego oprogramowania i należytej wiedzy, prawidłowe rozliczenie płacy minimalnej jest bardzo trudne.
Profesjonalne wsparcie
Jednym z rozwiązań ułatwiających codzienną pracę firm transportowych jest program 4Trans firmy Inelo. Umożliwia on prawidłowe rozliczenie wynagrodzenia kierowcy z uwzględnieniem wszystkich składników wynikających z polskich przepisów oraz wyliczenie ewentualnych dopłat za czas pracy na terytorium innych państw członkowskich. Istotną przewagą nad konkurencją jest intuicyjny oraz przyjazny interfejs. Kolejną zaletą jest możliwość spersonalizowania ustawień pod użytkownika, specyfikę działalności przedsiębiorstwa oraz zapisy stworzone w dokumentacjach zakładowych.
Dodatkowo firma Inelo świadczy profesjonalne szkolenia dla właścicieli firm transportowych oraz osób zarządzających, dyspozytorów, spedytorów, pracowników rozliczających czas pracy i kierowców. Oferta kursów jest zróżnicowana a ich zakres tematyczny uzależniony jest od potencjalnych uczestników i odpowiada na zapotrzebowanie oraz aktualne zmiany w przepisach dotyczących branży transportowej.
Piotr Dajema
Ekspert INELO ds. wdrożeń i szkoleń