Zmieniają się preferencje nabywców pojazdów używanych. Coraz częściej szukają ciężarówek, a przede wszystkim ciągników siodłowych stosunkowo „młodych”. Dużym popytem cieszą się egzemplarze 2–3-letnie z przebiegiem około 300 tys. km, a nawet roczne, oczywiście z jeszcze mniejszym kilometrażem. Tymczasem ceny „używek” spadają…
W ostatnich latach wiodący importerzy nowych ciężarówek, czyli polskie przedstawicielstwa znanych koncernów, znacznie więcej uwagi przywiązują do handlu pojazdami używanymi. Nic nie idzie tu już na żywioł, a obrót „używkami” zazwyczaj ujęty jest w program dokładnie określający jego zasady. Takie podejście stało się koniecznością w sytuacji, gdy do tych firm wracają już nie tylko pojazdy po skracanych do minimum okresach leasing, ale też po wynajmie, który zwykle trwa jeszcze krócej, np. półtora roku. Pojazdy używane są pozyskiwane także od klientów, którzy oddają swoje używane ciężarówki przy kupnie nowych, zdarzają się też coraz częściej zakupy komercyjne „używek”, do odsprzedaży.
Coraz większym zainteresowaniem cieszy się oferta wynajmu z puli samochodów używanych. Przewoźnicy nie mający pewności, na jak długo będą mieć kontrakty transportowe po prostu wolą sobie zapewnić możliwość szybszego zwrotu pojazdów. Zmniejszają w ten sposób ryzyko związane ze spadkiem koniunktury na rynku.
Kto kupuje „używki”? Jest grupa klientów, którzy wybierają pojazdy używane z zasady, jako tańsze i one służą u nich także w transporcie międzynarodowym. Jest też inna grupa, takich, którzy na trasy zagraniczne wysyłają nowe, a używane nabywają z myślą o transporcie krajowym.
Przewoźnicy zainteresowani pojazdami używanymi szukają pewnych, bezawaryjnych środków transportu. Dlatego też coraz częściej korzystają z oferowanych także dla ciężarówek używanych kontraktów obsługowo-naprawczych, podobnych do kontraktów na nowe pojazdy.
Spadły ceny
Według Marcina Kardasa z firmy Autovista Group, monitorującej rynek motoryzacyjny, rynek w Polsce szybko ewoluuje, preferując pojazdy nowe kosztem używanych. Wielka w tym zasługa ogromnej popularności najmu. Usługa ta przeciąga na stronę samochodów nowych dotychczasowych użytkowników pojazdów używanych. Problemem są napływające wielkie ilości sprzętu używanego wracającego po kontraktach najmu. W wyniku ograniczonego popytu jego ceny spadły.
– Średnia wartość używanego ciągnika siodłowego jest obecnie o ok. 30 tys. zł niższa, niż na początku 2017 roku – stwierdził M. Kardas. – Wygląda na to, że duża utrata wartości będzie już trendem trwałym. Problem ten powoli zaczynają dostrzegać sami importerzy samochodów nowych, którzy tracą wielkie kwoty na niedoszacowaniu kontraktów odkupu i rat najmu. Pierwszym, zauważalnym środkiem zaradczym, który można było zaobserwować w 2017 roku, było ograniczanie ilości kontraktów buy-back. Wydaje się, że ten ruch jest spóźniony o co najmniej dwa lata. Kolejnym krokiem powinno być właściwe oszacowanie kosztów najmu. Na razie konkurencja na wysokość raty nadal trwa.
Ograniczony popyt na używane ciężarówki spowodował zmiany w preferencjach potencjalnych nabywców. Co zaskakujące, w 2017 roku nadal dużym zainteresowaniem cieszyły się ciągniki siodłowe Euro 5. Z racji zaawansowanego (jak na warunki transportu międzynarodowego) wieku, dotyczyło to głównie samochodów z lat 2012-2013. Mała różnica w niemieckim mycie między Euro 5 i 6 oraz znacznie prostszy układ napędowy wciąż mają swoich zwolenników. Stopniowo rośnie zainteresowanie ciągnikami Euro 6. Dobrą motywacją są bardzo duża podaż oraz szybko spadające wartości.
Ciekawym trendem jest wzrost popularności największych kabin zauważa M. Kardas. Jest to wynik presji ze strony kierowców, których brak jest bardzo dotkliwy.
W segmentach niszowych dla rynku polskiego niewiele się ostatnio dzieje. Używane samochody dystrybucyjne sprzedają się słabo, a o zakupach decyduje głównie cena. Stąd duże spadki wartości zaobserwowane w drugiej połowie ubiegłego roku. Z kolei pojazdy budowlane utrzymują wartość, ale ich podaż jest praktycznie znikoma.
Z pierwszych obserwacji wynika, że 2018 rok będzie podobny pod względem trendów do poprzedniego. Pełny portfel zamówień na nowe samochody na najbliższe kilka miesięcy świadczy o wciąż dużym popycie. A ludzie odpowiedzialni za ich remarketing będą musieli sobie radzić w sytuacji dużego napływu ciężarówek używanych i ograniczonego zainteresowania ze strony kupujących.
Importerzy nowych ciężarówek, którzy jednocześnie sprzedają pojazdy używane proponują kolejne zachęty dla nabywców i przewidują utrzymywanie się na rynku w 2018 r. trendu wzrostowego.
Iveco, czyli OK TRUCKS
Firma OK TRUCKS działa w ponad 20 krajach z własnymi centrami i siecią partnerów. OK Trucks specjalizuje się w sprzedaży używanych, certyfikowanych ciężarówek IVECO. Posiada ofertę dla klientów poszukujących bezpiecznego i wydajnego ciągnika – zapewnia im pojazdy z gwarancją Iveco i certyfikatem. Każdy pojazd jest kontrolowany i dokładnie testowany. Na tej podstawie dzieli się pojazdy na trzy kategorie: Premium, Comfort i Basic. W rezultacie klient może wybrać pojazd, który najlepiej odpowiada jego potrzebom i budżetowi. Firma pomaga również klientom w doborze najbardziej odpowiednich rozwiązań biznesowych do ich potrzeb w zakresie wyboru rodzaju gwarancji i poziomu usług, metody finansowania i mobilnej opieki.
Ciągniki siodłowe, które oferuje klientom, to pojazdy po podpisaniu umowy leasingu. Używane przez polskie firmy od 3 lat, zwykle z pełną umową serwisową. Gwarantuje to, że pojazdy były pod opieką autoryzowanych centrów serwisowych. Obecnie OK Trucks sprzedaje prawie 500 sztuk testowanych ciągników siodłowych, a najbardziej popularne modele to Iveco Hi-Way z 2013 r. i Iveco Euro 6.
Scania promuje roczne
Scania Polska zorganizowała sprzedaż używanych pojazdów w siedmiu punktach: Warszawa, Wrocław, Poznań, Gliwice, Gdańsk, Szczecin, Kraków.
Jak poinformował nas Paweł Ścieszko, dyrektor ds. pojazdów używanych Scania Polska, w 2019 roku firma chce rozpocząć sprzedaż „używek” w Białymstoku. W ofercie jest cały czas około 250-300 pojazdów. Oprócz ciągników można znaleźć zestawy kubaturowe, zestawy BDF, hakowce, i naczepy.
Są to pojazdy wracające z Wynajmu Scania, z kontraktów z gwarantowaną wartością wykupu, nabyte wskutek transakcji trade in (klient kupuje nową Scanię a zostawia używaną), pochodzą także z komercyjnych zakupów krajowych i za granicą.
Przedstawiciele Scania Polska przewidują utrzymywanie się na rynku w 2018 r. trendu wzrostowego. Jest duże zapotrzebowanie na transport a co za tym idzie na wymianę i zakup taboru. Scania Polska ma zamiar dostarczyć 1.100 pojazdów używanych planując 10% wzrost względem roku ubiegłego.
Paweł Ścieszko, dyrektor ds. pojazdów używanych Scania Polska: – Teraz promujemy sprzedaż rocznych pojazdów używanych o przebiegach 120 tys. – 160 tys. km i w zamian też oferujemy odkup starszego pojazdu od klienta. Pojazdy w naszej sieci posiadają ocenę bieżącego stanu technicznego. Do pojazdów nie starszych niż 6 lat jesteśmy w stanie zaoferować gwarancję fabryczną. Ponadto do każdego pojazdu poczynając od rocznika 2012 i w górę, który posiada komunikator C200 proponujemy nadzorowanie stylu jazdy kierowcy oraz zużycia paliwa pojazdu za darmo. W bardzo korzystnej cenie klient może dokupić pakiet monitorowania pozycji pojazdu. Największą popularnością cieszą się roczne i dwuletnie pojazdy, coraz popularniejszym rozwiązaniem są ciągniki typu mega, gdzie Scania ma dodatkową przewagę nad konkurencją bo jest w stanie zapewnić zbiorniki paliwa o łącznej pojemności 1400 litrów i do tego duży zbiornik AdBlue 96 litrów. To umożliwi zrobienie kółka do Hiszpanii bez tankowania.
TruckStore, czyli gąszcz ciągników
W międzynarodowej sieci używanych samochodów ciężarowych TruckStore wiodącą marką jest Mercedes-Benz, ale w ofercie są też pojazdy innych marek. Sieć działa w 15 krajach, ma 25 placówek, w tym dwie w Polsce – Nadarzyn koło Warszawy i Komorniki koło Poznania. Na tych dwóch placach w naszym kraju do wyboru jest około 250 samochodów, ale na firmowej stronie internetowej klient może wybrać pojazd z dostępnych w całej Europie.
Jak powiedział nam Łujkasz Wojnar, senior manager TruckStore, w ofercie są coraz nowsze ciężarówki, co jest pokłosiem decyzji sprzedażowych sprzed kilku lat, czyli umów leasingowych i wynajmu zawieranych na coraz krótsze okresy. Obecnie ponad 75 procent pojazdów oferowanych przez polskie placówki TruckStore stanowią pojazdy 2–3-letnie. Według naszego rozmówcy jest to trend ogólnoeuropejski, w znacznej mierze wynikający też z tego, że ciężarówki Euro 6 trudno sprzedać w krajach wschodnich. Efektem jest spadek cen. Dominują na placach ciągniki siodłowe, mało jest zabudowanych podwozi, m.in. pojazdów budowlanych, czy chłodni. Dla poszukujących takich ciężarówek sprowadza się je z innych krajów.
Nabywcy „używek” z TruckStore to z reguły tzw. klienci ostateczni, czyli ich przyszli użytkownicy, a nie handlarze. Zazwyczaj kupują pojedyncze pojazdy. Jak ujawnił Ł. Wojnar, zdarza się, że decydują się ponownie na pojazd, który wcześniej oddali np. w rozliczeniu. Co istotne, nabywcy ciężarówek nie starszych niż 6 lat mogą otrzymać roczną gwarancję na układ napędowy (opcja).
Volvo Group – rosnące zainteresowanie 2–3 latkami
Sprzedaż pojazdów używanych Renault Trucks i Volvo Trucks odbywa się na tych samych zasadach w ramach Volvo Group Trucks Poland dla obu marek.
Jak podkreśla Krzysztof Bogoński, dyrektor ds. sprzedaży pojazdów używanych w Volvo Group Trucks Poland, pojazdy dostępne w ofercie, zanim trafią na ekspozycję, są skrupulatnie sprawdzane, naprawiane jeśli jest taka potrzeba, czyszczone i dostosowywane do oczekiwań klienta. Dodatkowo nabywca otrzymuje korzystne warunki pomocy technicznej i obsługowej i może skorzystać z oferty finansowania, a także zapoznać się z dilerskim pakietem ubezpieczeniowym.
Sprzedaż pojazdów używanych jest realizowana głównie przez własne punkty sprzedażowe grupy (w Młochowie koło Warszawy (centrala firmy), w Karpinie koło Radzymina, Długołęce koło Wrocławia, Pruszczu Gdańskim, Siedlcach, Skawinie i Świętochłowicach), jak również za pośrednictwem prywatnych partnerów. Oferowane pojazdy są pozyskiwane przede wszystkim z sieci dilerskiej, w ramach gwarancji odkupu po okresie leasingu czy najmu, ale także pojazdy, które klienci zostawili w rozliczeniu w ramach wymiany na nowy lub nowszy używany. Trafiają się też naczepy. W ofercie są też pojazdy z autoryzowanej sieci Volvo Trucks i Renault Trucks w Europie. W zasadzie nie ma ograniczeń wiekowych, ani dotyczących marek.
Krzysztof Bogoński, dyrektor ds. sprzedaży pojazdów używanych w Volvo Group Trucks Poland: – Sprzedaż pojazdów używanych ustabilizowała się w ostatnich latach. W ubiegłym roku do nabywców trafiło ponad 1.200 ciężarówek z naszej sieci. Dominowały marki Renault Trucks i Volvo Trucks, a największym zainteresowaniem cieszyły się ciągniki siodłowe o mocy 430-500 KM. Nabywców znajdowały średnie i wysokie kabiny. Nie brakowało też ciągników tzw. extra low, do naczep mega. Ten trend utrzymuje się w tym roku, a my jesteśmy na to przygotowani. Obserwujemy rosnące zainteresowanie pojazdami z przedziału wiekowego pomiędzy 2 a 3 lata z przebiegiem ok. 300 tys. km.
Przewoźnicy zainteresowani pojazdami używanymi szukają bezpiecznych, pewnych i niezawodnych rozwiązań transportowych. Dlatego też coraz częściej decydują się na ofertę kontraktów obsługowo-naprawczych przygotowanych specjalnie dla pojazdów używanych. Nasi eksperci doskonale znają obie marki i posiadają wieloletnie doświadczenie w doborze specyfikacji pojazdu do potrzeb klienta. Cieszy bardzo fakt, że klienci chętnie do nas wracają.
Renault Trucks – używane dostępne online
Renault Trucks wprowadziło platformę online, która prezentuje pojazdy używane dostępne w ofercie w całej Europie. Kolejnym krokiem będzie w pełni funkcjonalna e-commerce, na której sprzedaż ruszy w 2020 roku.
Renault Trucks proponuje swoim klientom dostęp do strony www.used-renault-trucks.com, platformy prezentującej pełną ofertę producenta na pojazdy używane. To narzędzie pozwala przewoźnikom wybrać odpowiadający im pojazd używany, poprzez określenie pożądanych parametrów: konfiguracja pojazdu, cena, przebieg. Każdy pojazd jest prezentowany ze specyfikacją i swoją lokalizacją.
Tym samym przewoźnicy mogą wybrać pojazd używany, którego jakość gwarantuje certyfikat „Renault Trucks Selection”. Są to pojazdy stosunkowo młode, wyselekcjonowane, z certyfikatem ekspertów Renault Trucks przygotowane do wymagań branży danego klienta.
W ofercie online jest dostępna również nowa gama pojazdów używanych X-Road. Pojazdy zmodyfikowane w fabryce „Used Trucks Factory” z zachowaniem restrykcyjnych procesów produkcyjnych zyskują wysoką jakość i niezawodność.
Wszystkie pojazdy używane dostępne na platformie Used Trucks zostały poddane kontroli jakości przez ekspertów Renault Trucks, posiadają certyfikat i są przygotowane zgodnie z normami producenta przy zastosowaniu oryginalnych części producenta. Wszystkie są objęte całodobową techniczną opieką oraz profesjonalną obsługą, oferowaną w 1500 autoryzowanych punktach obsługi na całym świecie.
Ostatnio Renault Trucks wprowadziło ofertę T X-Road 460, „nowego” używanego pojazdu przeznaczonego do pracy w sektorze budowlanym. T X-Road to pojazdy używane, które najpierw są rygorystycznie wyselekcjonowane, następnie przechodzą przegląd w oparciu o listę kontrolną obejmującą 200 punktów i są modyfikowane w fabryce Used Trucks Factory (stanowi ona integralną część fabryki Bourg-en-Bresse) do wymagań klienta.
Renault Trucks T X-Road jest wyposażony w silnik DTI 11 460KM, dostępny w konfiguracji 4x2. Zostaje wyposażony we wzmocnione elementy karoserii, jak stalowe zderzaki, wytrzymałe stopnie i kraty ochronne reflektorów. Posiada opony all road 315/80 o profilu drogowo-terenowym i podniesiony o 60 mm prześwit. Skrzynia biegów Optidriver otrzymała oprogramowanie off road, dodano ręczne sterowanie gazem.
Pojazd używany T X-Road jest objęty gwarancją na rok lub 120.000 km. Gwarancja ta obejmuje wszystkie zdarzenia związane z silnikiem, skrzynią biegów oraz osiami pojazdu i jest uznawana we wszystkich punktach sprzedaży i obsługi Renault Trucks w Europie. Dodatkowo gwarancja jest połączona z ubezpieczeniem europejskim Renault Trucks 24/7 z opcją holownika.
Oferta T X-Road jest obecnie dostępna we Francji, Polsce, na Węgrzech, w Niemczech i w Belgii.