Marka DAF obchodzi w tym roku swoje 90-lecie. Z tej okazji podczas konferencji w holenderskim Eindhoven przedstawiciele DAF-a przypomnieli historię firmy, zaprezentowali zabytkowe i współczesne pojazdy tej marki oraz ujawnili garść informacji o nowościach, które są przygotowywane do produkcji.
1 kwietnia 1928 roku holenderski inżynier Hub van Doorne założył mały warsztat produkcyjny w mieście Eindhoven. To skromne przedsięwzięcie dało początek firmie DAF, która ewoluowała w czołowego światowego producenta pojazdów ciężarowych.
Zaczęło się od małego warsztatu
Na początku usługi świadczone w warsztacie obejmowały spawanie i cynkowanie na zlecenie lokalnych firm, takich jak producent oświetlenia i urządzeń radiowych — Philips. Wielki kryzys zainspirował Huba van Doorne’a oraz jego brata Wima do rozbudowania oferty. W 1932 roku warsztat został przekształcony w firmę zajmującą się produkcją przyczep i naczep, a nazwa przedsiębiorstwa została zmieniona na Van Doorne’s Aanhangwagen Fabriek (Fabryka naczep Van Doorne’a), w skrócie DAF. Dzięki spawanemu podwoziu przyczepy i naczepy opuszczające tę małą fabrykę wyróżniały się na tle konkurencji wyjątkowo dużą ładownością. Spawanie, stosowane podczas produkcji pojazdów, pozwalało obniżyć masę i w tamtych czasach było technologią innowacyjną. Innym wyjątkowym wynalazkiem była przyczepa/naczepa z kontenerem, która zadebiutowała w 1936 r. Jej konstrukcja umożliwiała szybkie ładowanie i rozładunek kontenerów z wagonu kolejowego. Był to wczesny przykład transportu intermodalnego i uczynił on firmę DAF jednym z pierwszych dostawców przyczep/naczep z kontenerem na świecie.
W 1949 roku pierwszy pojazd ciężarowy DAF został wprowadzony do produkcji, a firma zmieniła nazwę na Van Doorne’s Automobiel Fabriek. Rok później wybudowano pierwszą fabrykę pojazdów ciężarowych i rozpoczęto produkcję podwozi do trzy-, pięcio- i sześciotonowych pojazdów ciężarowych. Tak rozpoczęła się działalność firmy, którą znamy obecnie.
Lider wśród konstruktorów silników
W pierwszych latach istnienia zakładów DAF do pojazdów montowano silniki benzynowe i wysokoprężne Hercules i Perkins, ale w 1957 roku przedsiębiorstwo z Eindhoven zaprojektowało i rozpoczęto produkcję pierwszych własnych silników DAF. Dwa lata później ulepszono silnik wysokoprężny DD575, dodając do niego turbosprężarkę, co stanowiło kolejne spektakularne osiągnięcie. W 1973 roku DAF, jako pierwsza firma w branży, wprowadziła na rynek turbosprężarkę z chłodzeniem międzystopniowym. Technologia ta została początkowo opracowana, aby zaspokoić popyt na silniki o większej mocy i niższym poziomie zużycia paliwa, jednak później okazała się być również niezbędna w realizacji polityki niskiej emisji spalin. W latach osiemdziesiątych wprowadzono zaawansowany układ turbosprężarki (ATI), który zapewniał jeszcze lepsze wyniki w kwestii mocy i wydajności dzięki zastosowaniu ulepszeń, takich jak technologia układu wtryskowego i zoptymalizowany kształt komory spalania.
W 2005 roku firma DAF zaprezentowała silnik PACCAR MX, który jest obecnie montowany we wszystkich ciężkich pojazdach ciężarowych DAF i ponad 40% pojazdów ciężarowych Kenworth i Peterbilt. Modele MX-13 i MX-11 najnowszej generacji pracują niezwykle wydajnie przy niskich obrotach. Zapewnia to oszczędność paliwa i wysoki komfort jazdy. Wszystkie te innowacje, w połączeniu z zaawansowanymi algorytmami oprogramowania pojazdu, doskonałą aerodynamiką i nowym, kompaktowym układem końcowego oczyszczania spalin, przyczyniają się do imponującego spadku zużycia paliwa o 7%, co stanowi rekord w historii firmy.
Kabina wyznaczająca nowe standardy
Pierwsze pojazdy ciężarowe DAF, które opuszczały fabrykę w latach czterdziestych i pięćdziesiątych, składały się z podwozia oraz silnika i tymczasowego fotela z drewna. Podwozia DAF były dostarczane do wytwórców nadwozi, którzy następnie zajmowali się montażem wykonywanych lokalnie kabin. W 1951 roku firma DAF wprowadziła swoją własną kabinę z zaokrąglonymi narożnikami i pochyłą kratą wylotu powietrza zapewniającymi lepszą aerodynamikę, natomiast komfort kierowcy został zwiększony przez wprowadzenie fotela z zawieszeniem.
W latach 60. nadal pracowano nad zwiększeniem komfortu kierowcy, wprowadzając kabinę przystosowaną do transportu międzynarodowego. Model DAF 2600 był wyposażony w dwa łóżka i okna na wszystkich ścianach kabiny, zapewniające poczucie przestrzeni i optymalną widoczność drogi. Wspomaganie układu hamulcowego i kierowniczego dodatkowo ułatwiło ciężką pracę kierowcy. Model 2600 jest obecnie uznawany za pierwszy pojazd ciężarowy przystosowany do transportu międzynarodowego. W 1969 roku firma DAF była jednym z pierwszych producentów, którzy wprowadzili mechanizm odchylania kabiny w modelu z kabiną nad silnikiem, co poprawiło dostępność podczas serwisowania pojazdu.
Wraz z wprowadzeniem koncepcji kabiny Space Cab w 1988 r. przedsiębiorstwo umocniło swoją pozycję lidera rynku produkcji pojazdów ciężarowych, skupiając się zarówno na obniżeniu kosztów eksploatacji, jak i komforcie kierowcy. Unikalny projekt Space Cab sprawił, że firma ponownie ustanowiła nowe standardy w kwestii rozmiaru i komfortu kabiny w transporcie międzynarodowym. W 1994 roku wprowadzono na rynek jeszcze większą kabinę Super SpaceCab.
DAF jako część koncernu PACCAR
W 1996 roku firma DAF stała się częścią amerykańskiego koncertu PACCAR. Od tamtej pory przedsiębiorstwo niezmiennie zajmuje pozycję światowego lidera w dziedzinie technologii, wprowadzając znaczące ulepszenia w produkcji pojazdów ciężarowych, silników i zaawansowanych technologicznie układów.
W latach 2001 i 2002 wprowadzono na rynek nowe pojazdy DAF serii LF, CF i XF. W 2005 r. pojawił się wielokrotnie nagradzany model XF105, a w 2006 r. — modele Euro 4 i Euro 5. W 2013 r. rozpoczęto produkcję pełnej gamy nowych, wyjątkowo ekologicznych, modeli Euro 6 zgodnych z normą EEV. W 2017 roku nowe modele CF i XF otrzymały tytuł „Międzynarodowych Ciężarówek Roku 2018” z racji czołowej w branży wydajności transportowej oraz imponującej oszczędności paliwa na poziomie 7%.
Zaangażowanie firmy DAF w kwestię jakości przyniosło rezultaty w postaci pięciu nagród „Międzynarodowej Ciężarówki Roku”, czyli najwyższego odznaczenia w branży: 1988 – DAF 95, 1998 – 95XF, 2002 – LF, 2007 – XF105, 2018 – CF i XF.
W XXI wieku działalność firmy DAF rozwija się prężnie na całym świecie. Jej pojazdy ciężarowe są produkowane w Holandii, Belgii, Wielkiej Brytanii i Brazylii, a produkty DAF są sprzedawane przez 1100 niezależnych punktów dealerskich na pięciu kontynentach.
Pojazdy ciężarowe DAF są obsługiwane z wykorzystaniem wiodących na rynku usług firmy PACCAR Parts i PACCAR Financial. Floty są wspierane przez usługę pomocy drogowej International Truck Service (ITS) oraz zaawansowany system zarządzania flotą DAF Connect.
– DAF oferuje pełną gamę doskonałych pojazdów ciężarowych, które zapewniają najniższe koszty eksploatacji w branży, największą wydajność transportu i najwyższy komfort kierowcy – wyjaśnia Preston Feight, prezes firmy DAF. – Dzięki wspaniałemu zespołowi, składającemu się z ponad 10 000 zaangażowanych osób, które projektują, budują, sprzedają i obsługują oferowane przez nas wysokiej jakości pojazdy ciężarowe, silniki, części i usługi, firma DAF znajduje się na doskonałej pozycji do dalszego rozwoju na całym świecie.
Nowe modele: LF, CF i XF – sprawdzona idea Pure Excellence
Nowe modele pojazdów DAF CF i XF są wyposażone w zupełnie nowe układy napędowe z bardzo wydajnymi skrzyniami biegów TraXon oraz nowymi tylnymi osiami. Producent wprowadziła także nowe, kompaktowe układy oczyszczania spalin, zaawansowane oprogramowanie, optymalizację aerodynamiki oraz — pośród wielu udoskonaleń dla kierowcy — inteligentny układ ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji (HVAC). Innowacje przyniosły imponujący spadek zużycia paliwa o 7%, a tym samym ograniczenie emisji CO2. W specjalnych konfiguracjach nowych pojazdów uzyskano redukcję masy nawet o 300 kilogramów, wydłużając przy tym okresy międzyobsługowe do 200 tys. km.
Nowa seria pojazdów LF korzysta z najważniejszych innowacji, takich jak całkowicie nowy silnik PACCAR PX-4 o pojemności 3,8 l oraz możliwość wyboru szybszych układów napędowych w celu osiągnięcia najmniejszego zużycia paliwa. Optymalizacja układu napędowego, obejmująca zarówno silniki PX-5, jak i PX-7, pozwala uzyskać oszczędność paliwa na poziomie 6%, a zmniejszony poziom hałasu zapewnia jeszcze większy komfort kierowcy. Jednocześnie wygląd zewnętrzny i wewnętrzny jest dostosowany do nowych serii CF i XF, podkreślając doskonałość całej serii pojazdów DAF.
Technologie przyszłości na wyciągnięcie reki
W 2015 roku firma DAF zaprezentowała funkcję sprzężenia pojazdów ciężarowych (Truck Platooning). System pojazdów EcoTwin umożliwił pojazdom jadącym w kolumnie automatyczne podążanie za pojazdem prowadzącym. Takie działanie pozwala ograniczyć emisję CO2 i polepszyć zachowanie w ruchu drogowym. W związku z sukcesem systemu EcoTwin firma DAF została wybrana do udziału w angielskich testach technologii sprzęgania pojazdów w 2017 roku.
Dzięki sprzęganiu w kolumnie z użyciem zaawansowanej łączności WiFi-P, radaru i kamer możliwa jest jazda połączonych bezprzewodowo pojazdów w niewielkiej odległości od siebie. Ciężarówka poruszająca się jako pierwsza dostarcza dane, na podstawie których pozostałe pojazdy w formacji mogą automatycznie przyspieszać, hamować i skręcać. Jazda w kolumnie zwiększa efektywność transportu drogowego, jednocześnie poprawiając bezpieczeństwo na drodze.
Przy okazji jubileuszowej konferencji mieliśmy okazję uczestniczyć w pokazowych przejazdach trzech zestawów w systemie Platooning, na torze testowym DAF-a. Imponujące wrażenie robiła kolumna poruszająca się z pełną prędkością, w której odstępy między zestawami wynosiły tylko 11 metrów. Kierowcy drugiego i trzeciego pojazdu musieli tylko operować kierownicą, resztę za nich załatwiała technika. Nie było obawy o najechanie na pojazd poprzedzający. Systemy te zawsze zachowują czujność, a zaawansowana technologia WiFi-P pozwala na reakcję układu hamulcowego 25 razy szybciej niż w przypadku człowieka. Jadąc w tak zwartej grupie ciągniki zużywają mniej paliwa, chowając się w „cieniu aerodynamicznym” pojazdu prowadzącego.
Według przedstawicieli firmy sprzęganie nie jest technologią, która będzie dostępna na rynku przed 2022 r., będzie jednak aktywnie rozwijana.
Na torze testowym mogliśmy też odbyć jazdy próbne zestawami prowadzonymi przez ciągniki z serii Innovation firmy DAF, wywodzące się z programów Convenient i Ecochamps. W hybrydowych ciągnikach klasyczny diesel MX-11 otrzymał wsparcie w postaci silnika elektrycznego, który może wspomagać podstawowy napęd w warunkach zapotrzebowania na większą moc lub zastępować go w sytuacji, gdy nie chcemy korzystać z silnika spalinowego. Kierowca może włączyć napęd wyłącznie elektryczny jednym klawiszem na desce rozdzielczej. Podczas hamowania pojazd odzyskuje energię, ładując akumulatory.
Holenderski producent, na razie konsekwentnie obstający przy klasycznym dieslu w swojej bieżącej ofercie, uznaje, że ciężarówki elektryczne i hybrydowe staną się alternatywą dla operatorów transportowych w obszarach miejskich, w których zerowy poziom emisji i niski poziom hałasu będą wymogiem.
Limitowana edycja XF na 90-lecie firmy
DAF Trucks zaprezentował limitowaną rocznicową edycję nowego XF na 90-lecie firmy. Pojazd posiada bogaty pakiet, unikatowe pasy i subtelne detale wzornictwa nadwozia. Ciężarówki została wyposażona w największą na rynku kabinę Super Space Cab i najmocniejszy silnik Paccar MX-13 o mocy 530 KM.
Jubileuszowa edycja zostanie wyprodukowana w liczbie 250 sztuk. Będzie dostępna jako ciągnik siodłowy (FT) 4x2 na rynki Europy kontynentalnej i jako ciągnik (FTG) 6x2 na rynek brytyjski i irlandzki. Każdy pojazd jest numerowany, a jego numer jest widoczny zarówno jako dekoracyjny element wykończeniowy wewnątrz kabiny, jak i jako specjalnie podświetlona tablica z logo DAF, którą widać przy otwartych drzwiach kabiny.
Do wyboru są trzy kolory w wersji metalik: Rocznicowa Czerń (Anniversary Black), Płomienna Czerwień (Rouge Flamme) i Błękit Jamajki (Jamaica Blue). Wyjątkowość edycji podkreślają błękitne lub czerwone pasy na kracie chłodnicy. Kabinę zdobi też ręcznie wykonana wersja historycznego logo DAF.
Bogate wyposażenie obejmuje m.in. pneumatyczne zawieszenie kabiny Super Space Cab ze wszystkimi zewnętrznymi częściami w kolorze kabiny, reflektory LED, świetliki, światła przeciwmgielne i doświetlające zakręty, kompletny spojler dachowy i spojlery międzyosiowe oraz felgi aluminiowe Alcoa. Na dachu kabiny zamontowane są klaksony pneumatyczne.
Superkomfortowa kabina – w wykończeniu Exclusive – ma unikatowe elementy wystroju, takie jak tłoczone historyczne logo DAF w skórzanym zagłówku siedzenia. Klasyczne logo DAF znajduje się również na dekoracyjnych paskach na drzwiach, na tablicy informacyjnej kierownicy i na wbudowanym luksusowym systemie radiowo-nawigacyjnym.
Luksusowe wykończenie dopełniają skórzana tapicerka na fotelach, skórzane podłokietniki i panele drzwiowe oraz skórzane wykończenie kierownicy.
Rocznicowy model wyposażony jest w klimatyzację, montowany na dachu moduł chłodzenia postojowego, TruckPhone, mikrofalówkę, lodówkę DAF pod dolną leżanką i zamek Night Lock.
Do każdego z pojazdów w rocznicowej wersji XF dołączony będzie numerowany, luksusowy zestaw upominkowy. Zestaw zawiera skórzaną torbę podróżną, stylową kurtkę ze skórzanymi obszyciami, pióro Waterman z logo DAF w specjalnym skórzanym futerale, skórzany portfel na karty kredytowe i szkic rocznicowego modelu podpisany przez Głównego Projektanta DAF, Barta van Lotringena.