Nowe Audi A7 Sportback to nowatorska koncepcja pojazdu typu Gran Turismo oferującego kierowcy innowacyjne rozwiązania z dziedziny cyfryzacji, dynamiczne wrażenia z jazdy oraz koncepcję przestrzeni łączącą najróżniejsze wymagania klienta.
Duże czterodrzwiowe coupé to esencja nowego języka stylistycznego Audi.
Sportowy charakter
Stylistyka zewnętrzna nowego A7 Sportback ucieleśnia nowy styl Audi, skupiony na podkreślaniu dużych powierzchni, ostrych krawędzi oraz gry światła i cieni.
Z boku wyraźnie zarysowane krawędzie podkreślają duże koła i przywodzą na myśl geny quattro marki Audi. Napięta i opadająca ku tyłowi linia dachu, determinuje sylwetkę pojazdu. Duże coupé ma długość 4,97 m, szerokość 1,91 m i wysokość tylko 1,42 m. Tył samochodu zwęża się niczym rufa jachtu. Spojler, zintegrowany z długą pokrywą bagażnika, wysuwa się elektrycznie przy prędkości 120 km/h. Podczas otwierania i zamykania drzwi, Audi A7 wita lub żegna użytkowników dynamicznymi animacjami reflektorów przednich i świateł tylnych.
Konsekwentna cyfryzacja
Nowe Audi A7 Sportback kontynuuje strategię cyfryzacji zapoczątkowaną przez nowe Audi A8 i przejmuje założenia MMI touch response z jego akustyczno-haptyczną koncepcją reakcji zwrotnej. Po przyciśnięciu dowolnej ikony funkcji na jednym z dwóch wyświetlaczy, kierowca słyszy i wyczuwa pod palcem kliknięcie potwierdzające wybór. Górny wyświetlacz służy do sterowania systemami z gamy infotainment, a dolny daje dostęp do klimatyzacji, funkcji komfortowych i pozwala na wprowadzanie tekstu. Dzięki logicznej i płaskiej strukturze menu, wszystkie operacje są intuicyjne – podobnie jak na smartfonie.
Zaprojektowana przez Audi opcjonalna funkcja sterowania głosowego, to nowatorski system dialogowy posługujący się naturalnym, potocznym językiem. System przetwarza wydane polecenia, wykorzystując w tym procesie informacje zapisane w komputerze pojazdu oraz wiedzę pozyskiwaną z chmury. Kierowca może sterować wieloma funkcjami z poziomu kierownicy, a na życzenie dostępny jest wyświetlacz danych na przedniej szybie head-up display.
Gdy samochód wyposażony jest w system nawigacji MMI Navigation plus, na pokładzie pojawia się również cyfrowy kokpit - Audi virtual cockpit.
Nawigacja MMI Navigation bazuje na modułowym systemie infotainment najnowszej generacji. Transfer danych przebiega tu z szybkością standardu LTE, a punkt dostępu do internetu jest integralnym elementem systemu. System nawigacji w nowym A7 samodzielnie uczy się na podstawie pokonanych tras i w efekcie tego może sugerować kierowcy własne propozycje. System przelicza trasę – będąc cały czas online – korzystając z możliwości serwerów firmy HERE, przetwarzających w czasie rzeczywistym informacje o kompleksowej sytuacji drogowej w okolicy.
Oferta usług online z gamy Audi connect obejmuje m.in. różne usługi typu Car-to-X, np. informacje o znakach drogowych, czy informacje o zagrożeniach na drodze. Dla większego komfortu podróży, klient może spersonalizować cały system, ustawiając nawet ok. 400 indywidualnych parametrów na osobistym profilu. Może również stworzyć sześć dalszych profili. Nowe Audi A7 rozpoznaje użytkownika już przy otwieraniu samochodu i dopasowuje wiele ustawień do jego indywidualnego profilu.
Cyfrowa funkcja Audi connect key otwiera i zamyka pojazd smartfonem z systemem operacyjnym Android, korzystając z komunikacji pola bliskiego zasięgu (NFC).
Systemy wsparcia kierowcy
Audi w nowym A7 Sportback oferuje do wyboru 39 systemów wsparcia kierowcy. Są one dostępne w trzech pakietach: pakiecie systemów wspomagających parkowanie, pakiecie systemów wspomagających kierowcę w ruchu miejskim z nowym asystentem skrzyżowań i pakiecie systemów wspomagających kierowcę w ruchu pozamiejskim.
Podobnie jak w modelu A8, w nowym A7 Sportback sercem całego układu jest centralny sterownik systemów wsparcia kierowcy (zFAS), nieustannie przeliczający obraz odwzorowujący otoczenie pojazdu. Dane do obliczeń pozyskiwane są z zestawu czujników, który w pełnej wersji obejmuje pięć czujników radarowych, skaner laserowy, przednią kamerę, cztery kamery otoczenia i dwanaście czujników ultradźwiękowych. Funkcja automatycznego parkowania Audi AI remote parking pilot i funkcja automatycznego wjazdu do garażu Audi AI garage pilot, samoczynnie wprowadzą Gran Turismo na miejsce parkingowe albo do garażu i je stamtąd wyprowadzą, pod warunkiem,
że kierowca aktywuje tę funkcję i będzie ją monitorować na własnym smartfonie. Funkcję automatycznego parkowania uruchomić można również przebywając w pojeździe i przyciskając odpowiedni przycisk na konsoli.
Podwyższona dynamika jazdy i więcej komfortu
Dynamiczny układ czterech kół skrętnych łączy w sobie zalety bezpośredniego układu kierowniczego ze stabilnością prowadzenia. Układ ten zmienia przełożenie na przedniej osi w zależności od sytuacji na drodze, natomiast na osi tylnej, zależnie od prędkości z jaką porusza się pojazd, lekko skręca koła tylne w tym samym lub przeciwnym do kół przednich kierunku. Nowa koncepcja wspomagania kierownicy daje kierowcy – również
w przypadku prowadzenia auta ze standardowym układem kierowniczym – kompleksową informację zwrotną dotyczącą pokonywanej drogi.
Opcjonalny, sportowy mechanizm różnicowy aktywnie rozdziela moment obrotowy między kołami tylnej osi, uzupełniając w ten sposób zakres pracy standardowego w tym samochodzie napędu na cztery koła quattro. Podobnie jak dynamiczny układ czterech kół skrętnych, opcjonalne zawieszenie z systemem kontroli tłumienia, opcjonalne zawieszenie sportowe i adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne adaptive air suspension z systemem kontroli tłumienia (na życzenie), sportowy mechanizm różnicowy jest zarządzany przez system Elektronicznej Platformy Podwozia (EFP). Dzięki ścisłemu skomunikowaniu, wszystkie powyższe systemy i układy gwarantują wspólnie podwyższony komfort, sportowe odczucia podczas prowadzenia i najwyższą precyzję.
Silniki z mild-hybrid
Dzięki systemowi mild-hybrid (MHEV), układ napędowy nowego A7 Sportback jest jeszcze bardziej wydajny. Na początek zaproponowano do coupé dwa silniki: 3.0 TFSI i 3.0 TDI. W obu jednostkach działanie systemu MHEV oparte jest o 48-woltową główną sieć pokładową, akumulator litowo-jonowy i alternator-rozrusznik RSG o mocy rekuperacji do 2 kW. Audi A7 Sportback może „żeglować” z wyłączonym silnikiem rozwijając różne prędkości, a następnie z pomocą RSG komfortowo ponownie uruchomić silnik. Funkcja start-stop uaktywnia się już poniżej prędkości 22 km/h. Za przenoszenie mocy w przypadku silnika 3.0 TFSI odpowiada siedmiostopniowa automatyczna skrzynia biegów S tronic, w przypadku silnika 3.0 TDI – ośmiobiegowa przekładnia automatyczna tiptronic. W połączeniu ze skrzynią S tronic, napęd na cztery koła quattro wykorzystuje wydajną technikę ultra, włączającą napęd na tylną oś tylko w sytuacjach, kiedy jest on naprawdę potrzebny.
Turbodoładowana jednostka 3.0 TFSI V6 generuje moc 250 kW (340 KM) i moment obrotowy 500 Nm. Wyposażone w nią czterodrzwiowe coupé przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,3 sekundy i rozpędza się dalej do 250 km/h, co stanowi jego prędkość maksymalną. W cyklu NEDC, Audi A7 Sportback 55 TFSI w wersji bazowej zużywa tylko 6,8 litra paliwa na 100 km (154 g CO2 na km). Silnik 3.0 TDI generuje natomiast moc 210 kW (286 KM) i moment obrotowy 620 Nm. Od 0 do 100 km/h przyspiesza w 5,7 sekundy. W cyklu NEDC zużywa 5,5 l paliwa na 100 km (142 g CO2 na km).
Dostępne będą też kolejne sześcio- i czterocylindrowe jednostki napędowe.