– Zawodowy kierowca świadomie prowadzi samochód przez maksymalnie pięć minut w czasie jednego dnia pracy. Tak się dzieje, gdy spotykamy sytuacje nietypowe, bądź nieprzewidziane. Z drugiej strony doświadczenie pozwala nam na mniejsze zmęczenie, stąd też „niedzielny kierowca” bardzo szybko będzie zmęczony, prowadzi natomiast cały czas uważnie, aczkolwiek do momentu, kiedy to zmęczenie będzie zbyt duże, co dzieje się jeszcze grubo przed zakończeniem szychty. Ujemną stroną doświadczenia jest możliwość popadnięcia w rutynę – braku kontroli w ogóle – tak bardzo zawierzamy naszemu doświadczeniu. To stwarza miejsce dla nieefektywnych, a nawet niebezpiecznych zachowań. Natomiast dobrze wyszkolony kierowca z doświadczeniem, wykorzysta swoje umiejętności do analizy sytuacji na drodze. Na krótkim odcinku drogi obaj mogą osiągnąć bardzo dobre wyniki. Doświadczony i świadomy kierowca będzie miał daleko większą powtarzalność dobrych wyników.
– Wśród błędów popełnianych najczęściej przez kierowców zawodowych wymieniłbym przede wszystkim brak przewidywania sytuacji na drodze, prowadzący do rozpędzania zestawu do prędkości, której na widocznym odcinku drogi nie można utrzymać. Ponadto jazda „na słuch”, brak obserwacji obrotomierza, zbyt rzadkie używanie tempomatu, zwalniaczy, systemów wspomagających pracę kierowcy. Chęć jazdy obrotami, mocą a nie wykorzystywanie momentu obrotowego, czyli brak współpracy z ciężarówką.
– Kobiety często są lepszymi kierowcami niż mężczyźni. Nie chodzi tu o umiejętności, są porównywalne, ale o stosunek do jazdy. Mężczyźni podchodzą do prowadzenia ambicjonalnie, stąd potrafią ignorować swoje doświadczenie. Chcą być szybko, prowadzi to do wielu nieefektywnych zachowań. Kobiety po prostu jadą. Przez to jazda jest spokojniejsza, a czas przejazdu porównywalny. Kamery, których używam w trakcie szkolenia rejestrując jazdę uczestników, pokazują obraz codziennej pracy kierowcy, jego nawyków i sposobu prowadzenia. Kierowcy oglądając siebie często mówią, że nie mieli świadomości, że popełniają takie czy inne błędy. Ich zdziwienie i mina mówią same za siebie. Kierowcy często starają się jeździć ekonomicznie, ale jeżeli nigdy nie byli na szkoleniu, czasami robią wszystko na odwrót. Chcą „palić” mało, a „palą” dużo. Uniwersytety parkingowe – czyli przekazywane pomiędzy kierowcami z ust do ust w czasie postojów informacje – robią najwięcej złego, ponieważ powtarzają stereotypy, lub wręcz błędne przekonanie. To na szkoleniu kierowca dowiaduje się z pierwszej ręki jak jeździć i w jaki sposób najlepiej wykorzystać systemy wspomagające kierowcę, w które jest wyposażony pojazd.
Obiegowa opinia na temat EcoDrivingu polega na tym, żeby jechać wolniej. Z tego powodu kierowcy często podchodzą z niechęcią do szkoleń, bo obawiają się, że wydłuży im się czas przejazdu. Nic bardziej mylnego. Przecież, jeśli nie uruchomimy silnika to w ogóle nie zużyjemy żadnego paliwa, ale też nie wykonamy zadania. Nie o to chodzi. Stąd też DAF EcoDrive+ to szkolenia, które uczą efektywności transportu. Uczymy jak zmniejszyć zużycie paliwa z jednoczesnym zwiększeniem średniej prędkości przejazdowej. Podam przykład: pokazujemy jak patrzeć na czas przejazdu całej trasy, oduczając uczestnictwa w wyścigu do najbliższych świateł. Rozpędzenie zestawu 40 ton DMC od zera do 85 km/h to około litr paliwa. Jeśli do przeszkody dojedziemy spokojniej to: nie zużyliśmy paliwa na podtrzymanie prędkości przez przeszkodą, nie musimy tak bardzo rozpędzać pojazdu za przeszkodą, nie zużyliśmy hamulców, a często przejechaliśmy szybciej. Nasza wiedza jest wiedzą praktyczną. Nasi trenerzy, w tej liczbie ja również, ja to byli kierowcy zawodowi. Znamy pracę kierowcy od podszewki.
Rozstaw osi | 3,6 m |
Kabina | Space Cab, pneumat. zawiesz. |
Silnik | MX-13, 12,9 l |
Moc maksymalna | 483 KM przy 1.600 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy | 2.500 Nm przy 900-1.125 obr./min |
Średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym – w teście | 20,6 l/100 km |
Skrzynia biegów | Zautomatyzowana, TraXon, 12 przełożeń |
Napęd/przełożenie tylnej osi | 4x2/2,21 |
Zawieszenie przednie | Paraboliczne, z amortyzatorami i stabilizatorem |
Zawieszenie tylne | Regulowane, 4-miechowe pneumatyczne, sterowane elektronicznie, stabilizator oraz zintegrowane prowadzenie osi Stabilink |
Układ hamulcowy | Wentylowane hamulce tarczowe na osi przedniej i tylnej, układy zwalniaczy – hamulec silnikowy MX |
Wyposażenie pojazdu testowego, m.in.: pakiet aerodynamiczny, fotel kierowcy – Xtra Leather Air, fotel pasażera – Xtra Leather Air, tempomat adaptacyjny z FCW i AEBS, tempomat Predictive Cruise Control, układ ostrzegania o opuszczeniu pasa ruchu, elektroniczny układ kontroli stabilności jazdy (VSC), pakiet oświetleniowy (reflektory przednie LED z odpornymi na uderzenia kloszami Lexan, światła przeciwmgielne i doświetlające zakręty, lampa robocza LED za kabiną, światła tylne LED), aluminiowe koła, monitorowanie ciśnienia w ogumieniu, Monitorowanie obciążenia osi, DAF Connect (system online do zarządzania flotą umożliwiający dostęp do odpowiednich informacji dotyczących pojazdu ciężarowego, kierowcy i lokalizacji), asystent wydajności kierowcy DPA (interaktywny program, którego zadaniem jest wsparcie kierowcy w osiągnięciu najbardziej ekonomicznego stylu jazdy). |