Producenci i dystrybutorzy naczep z ruchomymi podłogami zacierają ręce – takich pojazdów sprzedaje się w naszym kraju coraz więcej i w tym roku znowu zanosi się na progres.
Polityka rządu w ostatnich latach nie sprzyja rozwojowi rynku naczep z ruchomymi podłogami. Próbowano stwarzać lepsze warunki dla działalności kopalń węgla. Jeśli dla przykładu elektrociepłownie mniej chętnie przyjmowały do palenia trociny czy wiórki z drewna to generowało to większe zapotrzebowanie na wywrotki niż na ruchome podłogi do transportu opału. Jednak, jak powiedział nam jeden z przedstawicieli firm naczepowych, sytuacja obecnie ustabilizowała się i popyt na ruchome podłogi rośnie. Przewoźnicy kupują więcej tego typu pojazdów do transportu międzynarodowego – wożą na długie dystanse m.in. palety, zboże, odpady, złom… Wzrosło też ostatnio zainteresowanie naczepami w wersji do transportu papieru.
Popyt na pojemnościowe naczepy samowyładowcze generują m.in. firmy przewożące odpady i śmieci. Nabywcy tego rodzaju pojazdów to m.in. firmy z branży utylizacji odpadów, przewożące biomasę na większe odległości, także branża zbożowa, gdzie tzw. ruchome podłogi służą najczęściej do przewozu lekkich ładunków, takich jak soja, otręby… Sporo takich naczep trafia też do branży drzewnej, zwłaszcza do przewozu trocin i zrębków. Wykorzystuje się je nawet do przewozu śniegu. Są to pojazdy dość uniwersalne, polecane też do transportu palet.
Montowany w naczepach system ruchomych podłóg zdominował w Europie holenderski producent Cargo Floor, dostarczając podzespoły producentom naczep. Natomiast ci ostatni starają się konstruować pojazdy o coraz niższej masie własnej, dla zwiększenia ich ładowności, stosując m.in. lżejsze materiały (aluminium), ale też nowoczesne rozwiązania technologiczne, nierzadko okryte tajemnicą wytwórcy. Popularność pojazdów aluminiowych rośnie, bo są lżejsze od konstrukcji z ramą stalową, a, jak zapewniają ich producenci, równie wytrzymałe. Dla przykładu Schwarzmüller Polska sprzedaje już więcej naczep moving floor aluminiowych niż tych ze stalowa ramą.
W celu zwiększenia funkcjonalności naczep z ruchomą podłogą coraz częściej producenci oferują nabywcom wyposażenie w postaci drzwi bocznych, które ułatwiają załadunek długich przedmiotów.
Coraz bogatsza jest oferta dodatkowego wyposażenia takich naczep. Producenci proponują m.in. plandeki boczne do ochrony ścian podczas załadunku, plandeki podłogowe (izolacyjne, także podgrzewana), podnoszone osie, wzmocnienia ścian, czy samozamykający się dach.
Z grona producentów ubyła firma Mega, która od roku nie oferuje już naczep z ruchomą podłogą. Ta decyzja zbiegła się w czasie z wykupieniem firmy z Nysy przez francuski koncern Benalu, który sprzedaje własne naczepy pojemnościowe. Jeszcze kilka lat temu firma Benalu miała w Polsce dilerów, natomiast obecnie sprzedaż pojazdów tej marki prowadzą krajowi przedstawiciele.
Duże inwestycje – wzrost produkcji
Benalu zapewnia pełną ofertę ruchomych podłóg, oferując trzy modele bazowe JUMBOLINER, JUMBORUNNER i JUMBOTRACK z szeroką możliwością konfiguracji.
Grupa Benalu wyprodukowała w 1987 roku swoją pierwszą naczepę z ruchomą podłogą (FFM), model JUMBOLINER. Cała naczepa wykonana jest z aluminium, co producent uznaje za jej największy atut. Dzięki komercyjnemu sukcesowi i wzmocnieniu swojego udziału na rynku we Francji, firma rozszerzyła ofertę o dwa nowe modele JUMBORUNNER oraz JUMBOTRUCK, proponując tym samym pełną gamę ruchomych podłóg; od najlżejszych do najbardziej wytrzymałych.
JUMBOLINER to najlżejszy i najpopularniejszy model. Dzięki nowej konstrukcji w całości wykonanej z aluminium (rama pomocnicza, korpus samonośny), zapewnia maksymalną objętość ładunku (do 100 m3) przy zredukowanej masie własnej (od 6.900 kg). Te cechy sprawiają, że JUMBOLINER jest szczególnie odpowiednim pojazdem dla transportu rolniczego, transportu biomasy, produktów przemysłu drzewnego czy towarów pakowanych na paletach lub w „bigbagach”.
JUMBORUNNER to solidny kompakt. Z całkowicie aluminiową konstrukcją (rama na pełnej długości nadwozia) to kompaktowy pojazd (użyteczna długość 10 m, objętość od 57 m3), który zapewnia zwrotność i znajduje zastosowanie w przemyśle głównie rolniczym (rozładunek kompostu na polach, dostarczanie nawozów i paszy dla zwierząt w gospodarstwach rolnych oraz wszędzie tam, gdzie kierowcy borykają się z drogami o utrudnionym dostępie lub ograniczonej manewrowości).
JUMBOTRACK to pojazd najbardziej wytrzymały. Opracowany na wzmocnionej konstrukcji (pełna hybrydowa rama podwozia z aluminium i stali (skręcane te elementy) – ze wzmocnioną podłogą i bocznymi ścianami. Naczepa o masie własnej od 7.800 kg polecana jest m.in. do transportu materiałów porecyklingowych, w tym złomu, śmieci, stłuczki szklanej itp.
Wszystkie pojazdy oferowane są z dużym wyborem opcji m.in.: wzmocnione ściany boczne z możliwością mieszania grubości ściany wewnętrznej 2,2 mm, 4 mm lub 6 mm, dodatkowe arkusze aluminiowe chroniące ściany, gładkie lub faliste podłogi o grubości listew 6/7/8/10/18 mm z system Cargo Floor, automatyczny elektryczny system plandekowy EASYTARP, hydrauliczny lub ręczny system plandekowy BUTTERFLY (motylkowy), plandeka, ruchoma ściana grodziowa czy np. stały lej zsypowy pod tylnymi drzwiami.
Aby wesprzeć komercyjny sukces ruchomych podłóg poza Francją, grupa Benalu zainwestuje prawie 2 miliony euro w swoje moce produkcyjne w 2018 roku, tak jak zrobiła to w 2017 z naczepami typu wywrotka. Celem firmy jest produkcja ponad 400 jednostek ruchomych podłóg w 2018 r. i 700 w 2019 r.
Na ramie stalowej i aluminiowej
Carnehl Fahrzeugbau GmbH & Co. KG – niemiecki producent wcześniej znany z modeli wywrotek, kilka lat temu rozszerzył swoje portfolio produktów o naczepę z ruchomą podłogą.
Posiada w swojej ofercie lekką naczepę typu moving floor o standardowej pojemności 92 m3 w pełnej konstrukcji aluminiowej i wadze od 7.100 kg, jednakże klient może wybierać również pojazd na ramie stalowej, dzięki czemu pojawia się możliwość wykonania otwieranych drzwi bocznych naczepy, którymi wielu klientów jest zainteresowanych.
Nabywca może wybrać osie BPW, SAF i JOST, na życzenie oś 1 i 3 mogą być podnoszone. Zamawiający pojazd ma również możliwość wyboru producenta siłownika hydraulicznego (z preferowanych: HYVA, BINOTTO, EDBRO), pojemności skrzyni ładunkowej, wersji nóg podporowych, zderzaka, felg aluminiowych, plandeki, lejka odprowadzającego.
Niemiecki producent używa stali HARDOX, odznaczającej się wysoką odpornością na ścieranie i stali DOMEX, charakteryzującej się znakomitą podatnością na formowanie na zimno, obróbkę maszynową i spawanie.
Do budowy skrzyń ładunkowych wykorzystuje się aluminium najwyższej jakości w bardzo wysokiej klasie aluminium. Pojazdy typu moving floor projektowane są zarówno na ramach aluminiowych jak i stalowych. W 1994 roku firma rozpoczęła współpracę z firmą SSAB szwedzkim gigantem w produkcji automatów spawalniczych, dzięki czemu produkcja została całkowicie zautomatyzowana.
– Aby zostać liczącym się producentem na tym wymagającym rynku, produkt musi być najwyższej jakości – mówi Martin Bate, specjalista od naczep z ruchomą podłogą CARNEHL. Widok dziesięciometrowej ramy bez szwu spawalniczego, którą można zobaczyć w tylnej części naczepy i która zapewnia jej dodatkową stabilność dzięki poprzecznym belkom o wytrzymałości ramy pokazuje już, że producent z niemieckiego Pattensen poważnie podchodzi do tego tematu. Firma Carnehl jest dumna ze specjalnie zaprojektowanej płyty siodła naczepy, która rozkłada siły trakcyjne na większym obszarze.
Wynalazkiem tego producenta jest również zawiasowy profil w dachu pojazdu, który automatycznie ustępuje, podczas gdy ładunek rozszerza się podczas jazdy i naciska na plandekę. Ma to zapobiegać uszkodzeniom.
Carnehl w swoich produktach typu moving floor wykorzystuje systemy ruchomych podłóg firmy Cargofloor. W zależności od zastosowania dostępne są grubości podłogi od 6 do 10 mm.
W przypadku pierwszych oznakach zużycia podłogi producent zaleca przełożenie desek podłogowych tak, aby część wcześniej pracująca w przedniej partii naczepy znalazła się w partii tylnej, ponieważ zużycie w przedniej części naczepy jest naturalnie mniejsze. W ten sposób żywotność podłogi może zostać znacznie przedłużona.
Dla naczep moving floor zaprojektowano specjalny masywny tylny zderzak, który chroni tylne światła przy niewielkich uderzeniach. Tylne lampy zabezpieczone są dodatkowo specjalną pokrywą na zawiasach.
Wyłącznym przedstawicielem marki Carnehl w Polsce jest firma DEREN Sp. z o. o. zajmująca się działalnością handlową marki oraz sprzedażą części zamiennych na obszarze całego kraju.
Wszechstronne pojazdy
Chojnicki producent CMT wyspecjalizował się w produkcji eksportowej, ale akurat w przypadku ruchomych podłóg większość pojazdów trafia do polskich odbiorców, choć zamawiają te też nabywcy z zagranicy, np. z Danii, Anglii, Holandii, Niemiec.
Jak powiedział nam Łukasz Powroźniak, kierownik działu sprzedaży, produkcję w Chojnicach wyróżnia to, że naczepy są projektowane na indywidualne zamówienia nabywców, a doświadczenie w tego typu produkcji CMT Chojnice posiada od przeszło 19 lat.
Podłogę pojazdów stanowi zestaw przesuwnych, aluminiowych, trudno-ścieralnych listew o grubości i typu dopasowanych indywidualnie do rodzaju przewożonych ładunków (6, 8, 10 i 12 mm). Sterowanie przesuwem umożliwia pilot z przewodem lub na życzenie nabywcy stosowane jest sterowanie bezprzewodowe. Rama w postaci kratownicy jest wykonana ze stali wysokogatunkowej a skrzynia z profili aluminiowych o dużej odporności na ścieranie. Naczepa bazuje na osiach z hamulcami tarczowymi lub bębnowymi. Standardowa kubatura pojazdu to ok. 92 m, ale nie jest ona obowiązkowa – możliwe są inne pojemności zarówno większe jak i mniejsze. Wykonywano również pojazdy o pojemności około 50 m sześc., także naczepy na różnych podwoziach, nie tylko standardowe 3-osiowe, lecz także 2–, a nawet 4-osiowe. Zaprojektowano również naczepy specjalnie do przewożenia tzw. okrywy, kompostu pod pieczarki – zamiast standardowych drzwi ma ona z tyłu zamontowany podajnik, który transportuje przewożony ładunek wprost na taśmę. Jest ona również wyposażona w system ogrzewania, by ładunek mógł być transportowany zimą. Popularne są zamówienia na naczepy do przewozu palet, zrębków i trocin, ale przygotowywano też pojazdy do przewozu kompostu, szkła, kamieni, śmieci a także złomu.
By dodatkowo zwiększyć wszechstronność użytkową coraz częściej produkowane są pojazdy z drzwiami bocznymi, które umożliwiają załadunek długich ładunków widlakiem bez konieczności używania dźwigu czy suwnicy, co powoduje skrócony czas załadunku i obniżenie kosztów.
W zależności od potrzeb klienta, naczepa może być wyposażona w wiele dodatków rozszerzających jej zastosowanie i ułatwiających jej użytkowanie np. skrzynki narzędziowe, zbiornik na wodę, pneumatycznie lub elektrycznie otwierany dach, pneumatycznie blokowana klapa, izolacja, osie samoskrętne lub skrętne itp.
Firma w procesie produkcji korzysta wyłącznie z podzespołów renomowanych dostawców. Dzięki czemu naczepy są doceniane na bardziej wymagających zagranicznych rynkach.
Ze wzmocnioną podłogą
Firma Feber sp. z o. o. należąca do grupy Inter Cars montuje w Sieradzu naczepy marki Legras. Pojazdy sprzedawane w Polsce są produkowane w Sieradzu w systemie CKD. Jak wyjaśnił nam Łukasz Toboła, kierownik ds. rynku w Feberze, z Francji przywożone są skrzynie ładunkowe w częściach, w całości jest tylko podłoga. Na miejscu wszystko jest składane w całość i osadzane na podwoziu Febera. Takie rozwiązanie pozwala osiągnąć europejską jakość i polską cenę.
Wykorzystuje się system hydrauliczny Cargo Floor (trzy sekcje po siedem paneli). Dostępne są dwa typy paneli podłogowych: typ 7 (5 mm górny, 2 mm dolny) oraz typ 10 (7 mm górny, 3 mm dolny) – który przez sieradzkiego producenta jest traktowany jako podstawowy (pozwala poruszać się w naczepie 9-tonowymi wózkami). Co ważne, Legras wykorzystuje opatentowane przez siebie panele z pionową ścianką wewnątrz, która wzmacnia podłogę. Rozwiązanie to poprawia wytrzymałość paneli oraz wydłuża ich żywotność. Na długości 300 mm od końca pojazdu na podłodze pod panelami aluminiowymi znajduje się stalowa blacha Hardox, po której poruszają się panele, także podbite Hardoxem. Dzięki takiemu rozwiązaniu miejsca najbardziej narażone na wycieranie są dodatkowo wzmocnione.
Naczepa wyposażona jest standardowo w osie Jost – Mercedes, opony Continental, układ elektryczny Hella oraz układ pneumatyczny Knorr Bremse. Rozładunek naczepy trwa tylko ok. 15 minut, można nim sterować za pomocą pilota, który jest umieszczony na 10 m kablu. Dodatkowa aluminiowa przesuwna ściana przednia wyposażona w plandekę, oczyszcza skrzynię podczas rozładunku.
Rama naczepy to konstrukcja spawana ze stali wysokogatunkowej. Pojemność aluminiowej skrzyni ładunkowej wynosi 91 m sześc., długość wewnętrzna bez ściany zgarniającej umieszczonej z przodu – 13.515 mm (ze ścianą przesuwną wewnątrz – 13.485 mm), szerokość wewnętrzna – 2.480 mm, wysokość wewnętrzna – 2.600/2.800 mm. Waga pojazdu 7.690 kg +/– 3%.
Naczepy z wizją
Według przedstawicieli firmy Schwarzmüller, w porównaniu do ciągników przyczepy zyskają w przyszłości na dużym znaczeniu, ponieważ liczba poruszających się po drogach pojazdów użytkowych będzie rosła w wolnym tempie z powodu dużego ruchu oraz ustawowych wymogów i możliwości infrastrukturalnych. Dlatego konieczne będzie zwiększenie wydajności naczep. Firma Schwarzmüller pracuje nad tym wprowadzając nowe, inteligentne konstrukcje: z większym obciążeniem użytkowym, dłuższym okresem eksploatacji, łatwiejszą obsługą i ograniczeniem kosztów.
Typową cechą produkcyjnych rozwiązań firmy Schwarzmüller jest specyficzna obróbka stali i aluminium. Pojazdy z ruchomą podłogą tej marki to połączenie lekkiej konstrukcji, wytrzymałości i elastyczności. W sumie tworzy to z pojazdów użytkowych Schwarzmüller produkty o najwyższej wydajności i uniwersalnym zastosowaniu w najróżniejszych branżach, jak przemysł drzewny (zrębki, kora, pelety, wióry, drewno na opał itd.), recykling (szkło, złom aluminiowy i stalowy, odpady, zużyte opony), spedycja/transport dalekobieżny (zboże, buraki cukrowe, piasek, tłuczeń, żużel, towary paletowane, bele papieru, węgiel itd.)
Schwarzmüller proponuje naczepy z ruchomą podłogą osadzane na ramie stalowej lub aluminiowej, która jest konstrukcją spawaną na całej długości.
Piotr Iwański, dyrektor handlowy Schwarzmüller Polska zwrócił uwagę, że panele zabudowy w przypadku naczep tej marki są grubsze niż powszechnie stosowane, dzięki czemu skrzynia jest mocniejsza, stabilniejsza, co użytkownicy odczuwają szczególnie po dłuższej eksploatacji, zwłaszcza jeśli wożą ciężkie ładunki, np. złom.
Do najnowszych produktów należy naczepa ULTRALIGHT, pierwsza z ruchomą podłogą o masie własnej poniżej 7 ton. Austriacki producent oferuje dwa warianty modeli. Pojazdy z ruchomą podłogą z aluminium zapewniają więcej przestrzeni dla obciążeń użytkowych i mniejsze zużycie paliwa. Drugi wariant to naczepy z drzwiami po lewej stronie oraz podwoziem ze stali o wyjątkowej stabilności. Zalety wersji ze stali uwidaczniają się w skróconym załadunku i rozładunku palet. Oba warianty dostępne są w wersji standardowej i gabarytowej.
W przypadku wersji standardowej z aluminium pojemność użytkowa naczepy wynosi 91 m sześc., a masa własna od 7 ton. Wersja gabarytowa z aluminium ma pojemność 98 m3 i masę od 7,3 t. Wersja standardowa ze stali ma pojemność 90 m3 i masę od 8 ton, a gabarytowa ze stali – 95 m3 i masę od 8,3 t. Większym powodzeniem cieszą się pojazdy w pełni aluminiowe. Klienci mogą też wybierać panele podłogowe płaskie, lepsze np. w przypadku przewozu palet, lub z ząbkami, które ułatwiają rozładunek trocin, śmieci, torfu czy popiołu. Dzięki uchylnej belce tylnej dachu można ładować towar suwnicą. P. Iwański zwrócił też uwagę na stosowany w naczepach tej marki oddzielny tylny zderzak, który, w razie uszkodzenia, łatwo odłączyć, co upraszcza naprawę.
Ściana przesuwna w środku naczepy umożliwia dostęp do przedniej części ładunkowej w trakcie rozładunku i ułatwia czyszczenie wnętrza pojazdu.
Profile podłogowe z aluminium, z powierzchnią gładką lub profilowaną, mogą mieć grubość 6, 8 lub 10 mm. Dostępne są też profile podłogowe ze stali. Dzięki zwiększonej wytrzymałości 4 mm gładkie profile nadają się przede wszystkim do pojazdów przewożących np. złom ze stali.
Ściany boczne wykonane są z profili aluminiowych, spawanych punktowo po wewnętrznej stronie. Dzięki temu zabudowa jest stabilna. Usztywnienia poprzeczne zapobiegają odkształcaniu się bocznych ścian i zwiększają stabilność zabudowy. Ściana działowa ułożyskowana oddzielnie na rolkach z plandeką wleczoną przesuwa się w trakcie rozładunku do tyłu. Gwarantuje to całkowite rozładowanie towaru. Równoległe skrzydła drzwi oraz podwójne łożysko ułatwiają otwieranie ścianek bocznych o 180 stopni. Przy przedniej ścianie montowany jest podest z barierką z obustronnym wejściem. Dzięki bocznej skrzynce sterującej i zdalnemu pilotowi z 10 m kablem kierowca może kontrolować załadunek i rozładunek z tylnej części pojazdu. Dostęp do powierzchni ładunkowej od tyłu ułatwia drabinka z podestem.
Montowana z tyłu osłona chroni zabudowę przed uszkodzeniem w razie uderzenia o rampę przy rozładunku i załadunku. Stosowany jest pneumatyczny zamek bezpieczeństwa – drzwi tylne otwierają się po odblokowaniu bocznego zamknięcia. Rozładunek jest dla kierowcy bezpieczny, a ryzyko wypadku zminimalizowane.
Hydraulicznie przesuwany dach pozwala w łatwy sposób przykrywać i odkrywać ładunek z ziemi, a nie z podestu. W naczepach z bocznymi drzwiami dostępny jest dach podnoszony.
System LaSi umożliwia bezpieczny transport bel papieru. Wbudowane szyny Joloda umożliwiają prosty załadunek i rozładunek bel, jak również jego zabezpieczenie zgodnie z coraz ostrzejszymi normami bezpieczeństwa przewożonego ładunku.
Ze stopu aluminium, magnezu i krzemu
Firma STAS jest wiodącym europejskim producentem naczep z ruchomą podłogą. Fabryka Tournai, przeznaczona wyłącznie do produkcji tego typu naczep posiada moce produkcyjne pozwalające na wyprodukowanie ok. 1.000–1.200 naczep rocznie. To największy i najnowocześniejszy zrobotyzowany zakład produkcji naczep MF (moving floor) w Europie. Wyłącznym dystrybutorem naczep STAS w Polsce jest firma PTM Polska, która jest liderem sprzedaży tego rodzaju naczep w Polsce.
Naczepy STAS MF są stosowane przede wszystkim w przewozach produktów sypkich, luzem takich jak trociny, zboża, zrębki, płody rolne, złom, odpady itd. Ze względu na tak dużą różnorodność przewożonych ładunków, charakteryzujących się różnym stopniem ścieralności, dostępne są różne grubości podłogi: 6, 8, 10 mm oraz inne profile specjalne. Ruchoma podłoga sprawdza się także w transporcie towarów paletyzowanych.
Naczepy są dostępne w ponad 100 różnych wersjach, kubaturach od 55 do 96 m3. To lekkie pojazdy (od 6.500 kg), ale, jak zapewnia producent, zarazem bardzo wytrzymałe, ponieważ do ich wykonania użyto stopu aluminium, magnezu i krzemu – H34, wyprodukowanego w hucie aluminium ALCOA. Aluminium to charakteryzuje się wysoką odpornością na ścieranie (110 w skali Brinella), a zarazem jest sprężyste i nie pęka, dzięki czemu naczepa sprawdza się w wymagających warunkach drogowych.
STAS stosuje dwa typy ram pośrednich opartych na profilach dwuteowych: aluminiowej ze stopu H34, która może być zespawana z nadwoziem lub stalowej z wysokogatunkowej stali.
Skrzynia naczepy stanowi monolityczną, zwartą konstrukcję. Nadwozie wykonane jest ze specjalnych, opatentowanych profili dolnych, górnych i narożnych. Podłogę stanowi spawana kratownica wykonana z gęsto rozmieszczonych aluminiowych belek poprzecznych oraz 21 rurek (kwadratowe profile zamknięte) z teflonowymi ślizgami, po których poruszają się deski aluminiowe.
System ruchomej podłogi pochodzi, jak zazwyczaj, od holenderskiej marki Cargo Floor. Boki naczepy wykonane są z szerokich na 600 mm o grubości 30 mm paneli bocznych, spawanych automatycznie na całej wysokości wewnątrz. Pojazd jest lakierowany dwoma warstwami specjalnego podkładu oraz najwyższej jakości lakierami BASF GLASURIT, które utwardzane w temperaturze 60 stopni są bardzo wytrzymałe.
STAS w swoich naczepach nieustannie wprowadza nowe opcje dodatkowe dostosowując pojazdy do potrzeb klientów i przewożonych przez nich ładunków, m.in. plandeka boczna do ochrony ściany naczepy podczas załadunku, plandeka podłogowa (izolacyjna lub podgrzewana), system podnoszenia osi, wzmocnienia ścian bocznych, wzmocnienia szyn górnych i ściany grodziowej, plandeka fast-click system lub bardziej specjalistyczne, np. dach hydrauliczny całościowy lub połówkowy czy system joloda.
Naczepy STAS należą do produktów premium, wysokie parametry materiałów oraz jakość wykonania decydują o dużej trwałości pojazdu. Dla klientów planujących zakup duże znaczenia ma również obsługa posprzedażowa. Od dwóch lat, PTM Polska oferuje kontrakt serwisowy dla nabywców nowych naczep, dający pełną gwarancję z usługą assistance. Poza tym w Łodzi znajduje się centralny magazyn części, a w całej Polsce sieć 20 punktów serwisowych.