Wraz z rozszerzeniem obowiązku uiszczania opłat drogowych od samochodów ciężarowych na wszystkie drogi federalne w Niemczech od 1 lipca 2018 roku szacuje się, że około 140 000 dodatkowych pojazdów mechanicznych z Niemiec i innych krajów oraz zestawów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej od 7,5 t należących do około 30 000 przedsiębiorstw będzie podlegać opłatom drogowym.
Dotyczy to nie tylko przedsiębiorstw z branży transportowej i logistycznej, lecz również wielu innych branż, które prowadzą przewozy regionalne. Sieć płatnych dróg będzie oprócz tego obejmować w przyszłości około 52 000 km autostrad i dróg federalnych. Dlatego przedsiębiorstwa i zakłady powinny wcześniej sprawdzić, czy ich pojazdy będą podlegać opłatom drogowym od połowy bieżącego roku.
Uiszczanie opłat za pośrednictwem urządzenia pokładowego
Obowiązuje zasada, że jeśli ktoś dużo jeździ, najłatwiej i najbardziej komfortowo jest dla niego uiszczać opłaty drogowe za pośrednictwem urządzenia pokładowego (OBU). Urządzenie pokładowe, nazywane w skrócie OBU, jest na stałe zamontowane w samochodzie ciężarowym. Podczas każdego uruchamiania pojazdu urządzenie pokładowe włącza się automatycznie i w regularnych odstępach czasu, ale też z pewnym opóźnieniem wysyła dane przejazdów i niezbędne do obliczenia opłaty drogowej dane pojazdu do centrum obliczeniowego Toll Collect. Tam centralnie naliczane są opłaty. Przedsiębiorstwa otrzymują co miesiąc zestawienie opłat drogowych.
Aby zlecić montaż urządzenia pokładowego, przedsiębiorstwo musi się najpierw zarejestrować w Toll Collect. Odbywa się to bardzo szybko za pośrednictwem portalu klienta Toll Collect. Po zalogowaniu się przedsiębiorstwo może samodzielnie rejestrować i wyrejestrowywać pojazdy, zmienić adres lub dane osoby kontaktowej albo wnioskować o nowy sposób płatności. Wszystkie zarejestrowane w Toll Collect przedsiębiorstwa mogą pobierać zestawienia opłat drogowych z portalu klienta i przeglądać jeszcze nierozliczone przejazdy. Dane dostępu do portalu klienta nowi klienci otrzymują bezpośrednio podczas rejestracji online.
Po zarejestrowaniu przedsiębiorstwa i pojazdów partner serwisowy może zamontować urządzenie pokładowe. Partnerzy serwisowi to certyfikowane warsztaty, które można znaleźć na stronie głównej Toll Collect. Urządzenie pokładowe jest udostępniane przedsiębiorstwu bezpłatnie przez Toll Collect. Musi ono jedynie ponieść koszty montażu.
Alternatywa: wykup za pośrednictwem aplikacji
Przedsiębiorstwa, które rzadko korzystają z pojazdów lub zestawów pojazdów podlegających opłatom drogowym, mogą uiszczać opłaty w ręcznym systemie wykupu. Oprócz wykupu na terminalu lub na komputerze stacjonarnym możliwy jest wykup za pośrednictwem aplikacji Toll Collect. Dzięki temu wykupu można szybko i łatwo dokonać za pomocą mobilnych urządzeń końcowych. Aplikacja jest dostępna dla urządzeń z systemem Android, iOS oraz Windows Phone i można ją bezpłatnie pobrać z odpowiedniego sklepu z aplikacjami. Wykup jest możliwy w języku niemieckim, angielskim, francuskim i polskim.
Wyświetlanie kategorii wagowych
Od początku czerwca 2018 r. nowe kategorie wagowe są widoczne na urządzeniach pokładowych.
W imieniu Federalnego Ministerstwa Transportu i Infrastruktury Cyfrowej Toll Collect opracował system pobierania opłat drogowych od samochodów ciężarowych i przygotował go pod względem technicznym do rozszerzenia od dnia 1 lipca 2018 r. poboru opłat drogowych na wszystkie drogi federalne. W ramach dalszych prac technicznie możliwe było zróżnicowanie opłat drogowych według dodatkowych kategorii wagowych.
W odróżnieniu od poprzednich kategorii wagowych, bezpłatnej (dmc poniżej 7,5 t) i płatnej (dmc od 7,5 t), od 1 czerwca 2018 r. na urządzeniach pokładowych są wyświetlane następujące kategorie wagowe:
< 7,5 t
≥ 7,5 t – 11,99 t
≥ 12 t – 18 t
> 18 t
Obowiązujące obecnie taryfy znajdują się na stronie www.toll-collect.de i obowiązują zarówno na autostradach, jak i drogach federalnych. Ponieważ na razie nie tracą one ważności, nieprawidłowy wybór i ustawienie jednej z kategorii wagowych w zakresie od 7,5 t do > 18 t nie będzie karane.
Dotychczasowe obowiązki kierowcy w zakresie współpracy pozostają niezmienione. Jeśli pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej poniżej 7,5 t jest w trasie, kierowca musi wybrać ustawienie „< 7,5 t”, jeśli jedzie z przyczepą, a dmc wynosi 7,5 t lub więcej, wybiera „≥ 7,5 t” i podlega obowiązkowi uiszczania opłat drogowych. Ponadto należy nadal podawać aktualną liczbę osi, jeżeli różni się ona od liczby osi spersonalizowanej w urządzeniu pokładowym.
Ustawa o pobieraniu opłat za korzystanie z dróg federalnych zostanie jak najszybciej dostosowana na podstawie nowej ekspertyzy dotyczącej kosztów infrastruktury. Będzie to skutkować nowymi stawkami opłat za przejazd i nowymi zobowiązaniami do współpracy. Zgodnie z nową ekspertyzą w sprawie kosztów infrastruktury możliwe i zamierzone ze strony ustawodawcy jest wprowadzenie nowych kategorii wagowych.
Rozwiewają wątpliwości przewoźników
Przewoźnicy i kierowcy często pytają przedstawicieli Toll Collect, czy np. w automatycznym systemie ciężarówki są lokalizowane tylko przy pomocy systemu satelitarnego GPS? Aby wspomóc urządzenie pokładowe w określaniu pozycji przez GPS, system wykorzystuje dodatkowe czujniki orientacyjne (jest to obliczeniowe określanie pozycji przy pomocy żyroskopu i sygnału tachometrycznego). Jest to metoda niezależna od systemu określania pozycji GPS. Rezultaty obydwóch metod są na bieżąco ze sobą porównywane. Dzięki temu rozpoznawanie odcinków podlegających opłacie jest jeszcze bardziej ułatwione. Przez krótki czas system jest nawet w stanie pracować bez sygnału GPS.
Kolejne dość często zadawane pytanie: jak dokładna jest lokalizacja GPS? Większość pozycji jest określanych przez system z dokładnością do mniej więcej dziesięciu metrów. We wszystkich krytycznych miejscach, np. tam, gdzie drogi niepodlegające opłacie przebiegają równolegle do dróg płatnych, specjalne słupki wspomagające wysyłają do urządzenia pokładowego dodatkowe dane położeniowe i ułatwiają precyzyjne określanie pozycji.
Czy system poboru opłat drogowych będzie mógł wykorzystywać również dane nawigacyjne przyszłego systemu satelitarnego Galileo? Ten europejski system satelitarny jest aktualnie konstruowany i będzie po wdrożeniu wykorzystywany przede wszystkim w celach komercyjnych i naukowych.
Firma Toll Collect reklamowała, że urządzenia pokładowe (On Board Units) będzie można generalnie wykorzystywać również do usług telekomunikacyjnych. Czy urządzenia te – pod względem technicznym – będą w stanie sprostać temu wyzwaniu? Firma Toll Collect została upoważniona do budowy, zarządzania i obsługi systemu elektronicznego poboru opłat drogowych od ciężkich pojazdów użytkowych w Niemczech. Usługi telematyki drogowej nie są przedmiotem zlecenia i nie będą oferowane. Techniczne możliwości urządzeń pokładowych Toll Collect są jednak tak zakrojone, że teoretycznie urządzenia te mogłyby w przyszłości odbierać usługi telematyki drogowej. Wówczas urządzenia pokładowe Toll Collect mogłyby też przyczynić się do wzrostu efektywności w procesach spedycyjnych – ale tylko wówczas, gdy niemiecki rząd wyrazi zgodę na budowę rynku telematyki oraz gdy spełnione zostaną warunki Komisji Europejskiej.