Renault Trucks ma w swojej ofercie szeroką paletę produktów obejmującą prawie każdą możliwą do wymyślenia aplikację. Trzon oferty budowlanej stanową pojazdy gamy K oraz C.
Nadwiślańska piaskownia, w majowe popołudnie stała się miejscem prezentacji gamy pojazdów budowlanych z oferty Renault Trucks.
Główny nacisk położono na samochody 4-osiowe pochodzące z różnych gam i posiadające różne konfiguracje układu napędowego.
Popularne 8x4
Najbardziej popularne zarówno jeśli chodzi o ofertę Renault Trucks, jak i wolumen sprzedaży na całym runku są pojazdy w układzie 8x4. Do testów wystawione zostały dwa takie pojazdy, jednakże każdy o diametralnie innej charakterystyce. K480 to w prostej linii następca Keraksa. Pojazd ten przeznaczony jest do szczególnie ciężkich zadań, takich jak kamieniołomy, kopalnie i ciężkie place budów. Kąt natarcia sięgający 32 stopni oraz prześwit pod zbiornikiem przekraczający 50 cm, gwarantują niezwykłe możliwości terenowe, a silniki do wyboru 11 i 13 litrów zapewniają właściwy zapas mocy nawet dla zestawów o dmc 120 ton. Pokazowe podwozie uzupełniono zabudową wywrotką Meiller o pojemności 20 m3.
Nieco inne zadania oraz parametry eksploatacyjne mają pojazdy gamy C. Są przystosowane bardziej do zaopatrywania placów budów oraz do ciężkiej dystrybucji. Ciężarówki te łączą wzmocnioną konstrukcję z dużą ładownością. Kwintesencją takiego podejścia jest, po raz pierwszy pokazany z nadwoziem wywrotką w Polsce, pojazd z napędem Optitrack, dołożonym do standardowego podwozia 8x4 C440 (z wywrotką dwustronną CIF o pojemności 13 m3).
Z dołączanym napędem Optitrack
Optitrack to czasowy, hydrauliczny napęd osi (w tym przypadku drugiej osi), działający w zakresie 0 do 25 km/h. Pojazd w układzie 8x4 z napędzaną hydraulicznie osią Optitrack, może być lżejszy nawet o około 450 kg w porównaniu do wersji 8x6. Dodatkowe korzyści to mniejsze niż w tradycyjnym układzie napędowym spalanie, mniejsza średnica zawracania i wysoki komfort prowadzenia dla kierowcy. Tego typu napęd dostępny jest w ciągnikach i podwoziach gamy C. Jak wyjaśnił Andrzej Czajkowski z Renault Trucks Polska, w momencie przekroczenia 25 km/h rozłączają się silniki systemu, ale do 40 km/h hydraulika jest nadal aktywna i jeśli kierowca nie przekroczy tej prędkości, po zwolnieniu, Optitrack włączy się automatycznie ponownie. W przeciwnym wypadku kierowca musi go włączyć.
Zarówno K i C, wspominanie powyżej, wyposażone były w zautomatyzowane skrzynie biegów Optidriver. Każda z nich posiada specjalny tryb Off Road, zmieniający strategię zmiany biegów. Do historii przeszły już obawy kierowców, że w „automacie’ nie można „rozbujać samochodu”, który stanął w kopnym piasku, przełączając się pomiędzy trybem jazdy do przodu i do tyłu. Skrzynia poddana nawet takiej próbie sprawdza się znakomicie. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że francuski producent zamierza od września 2018 r. zaniechać wyposażania ciężarówek, także pojazdów konstrukcyjnych, w skrzynie manualne. Bywa, że kierowcy próbujący ruszyć z miejsca z dużym obciążeniem pojazdami wyposażonymi w „manuale” palą sprzęgła. Nie ma tego problemu w przypadku skrzyń zautomatyzowanych.
Tyle samo napędzanych osi co C440 Optitrack, posiadał K430 8x6, z wywrotką tylnozsypową KH-Kipper W1U dla transportu ciężkiego, o objętości ok. 18,1 m3. Pojazd ten napędzany sinikiem 11 litrowym, wyposażono, w odróżnieniu od wyżej wymienionych, w skrzynię biegów manualną, o 14 przełożeniach. Poprzez skrzynię rozdzielczą napęd przekazywany jest na obydwie osie tylnego wózka oraz na pierwszą oś pojazdu. Konfiguracja osi 8x6 nie była dostępna w poprzedniej gamie pojazdów Renault Trucks.
Pierwszy T X-Road w Polsce
Piaskarnia w Wilanowie była dobrym miejscem do pokazania tegorocznej nowości – pojazdu Renault Trucks T X-Road. Jakkolwiek skomplikowanie nie zabrzmi zwrot „Używany, prosto z fabryki”, taki jest właśnie Renault T X-Road. Jest to bowiem pojazd używany, specjalnie wybrany z pojazdów o znanej historii serwisowej i przebiegu, a następnie zmodyfikowany w fabryce.
T X-Road to „używki”, które najpierw są rygorystycznie wyselekcjonowane, wracają do fabryki Bourg-en-Bresse, przechodzą przegląd w oparciu o listę kontrolną obejmującą 200 punktów i w sąsiedztwie linii produkcyjnej, na której powstawały, poddawane są modyfikacjom zmieniającym ciągniki do transportu międzynarodowego w pojazdy do zastosowań budowlanych. Zmianom podlega przełożenie w tylnym moście, zwiększany jest o 60 mm prześwit, a co za tym idzie kąt natarcia rośnie do 18 stopni. Pojazd otrzymuje także blokadę mechanizmu różnicowego tylnej osi, stalowe narożniki zderzaka, a skrzynia biegów nowe oprogramowanie zawierające tryb jazdy „Off road”. Dopełnieniem są zmiany w wyglądzie zewnętrznym pojazdu m.in. elementy „grilla”, tabliczka informacyjna na ścianie bocznej czy kratki ochronne na reflektorach.
Jak wyjaśnił obecny na pokazie Piotr Jarzęcki, reprezentant handlowy ds. pojazdów używanych w grupie Volvo Trucks Polska, pokazany w Wilanowie X-Road to pierwszy egzemplarz tej serii, sprowadzony z Francji. To pojazd trzyletni, napędzany 11-litrowym silnikiem.
Ciekawostką w jego wyposażeniu jest alternatywne ręczne sterowanie „gazem” – za pomocą klawisza na desce rozdzielczej. Urządzenie może być przydatne nawet w jeździe terenowej, działa podobnie jak tempomat, ale utrzymuje stałe obroty – działa do 1.200 obr. /min. Oprócz wspomnianych zmian w konstrukcji i wyposażeniu – dodano nowe akumulatory oraz opony all road o profilu drogowo-terenowym. P. Jarzęcki zapowiedział, że w ślad za pierwszym ciągnikiem X-Road do Polski dotrą kolejne i powinny być dostępne „od ręki” dla chętnych nabywców.
Producent udziela na jego układ napędowy gwarancji na rok lub 120 tys. km. Gwarancja ta obejmuje wszystkie zdarzenia związane z silnikiem, skrzynią biegów oraz osiami pojazdu i jest uznawana we wszystkich punktach sprzedaży i obsługi Renault Trucks na terenie Europy. Dodatkowo gwarancja jest połączona z ubezpieczeniem europejskim Renault Trucks 24/7 z opcją holownika.
Jak dodała Ewa Jezierska – dyrektor sprzedaży Renault Trucks Polska firma obecnie testuje rynek pod kątem zapotrzebowania na tego typu pojazdy. Dostępne będą w nich także silniki 13-litrowe.
Renault Trucks wprowadziło platformę online, która prezentuje pojazdy używane dostępne w ofercie w całej Europie. Strona www. used-renault-trucks. com pozwala przewoźnikom wybrać najlepiej odpowiadający im pojazd używany, poprzez określenie pożądanych parametrów: konfiguracja pojazdu, cena, przebieg. Każdy pojazd jest prezentowany ze specyfikacją i swoją lokalizacją. Wszystkie pojazdy używane dostępne na platformie Used Trucks zostały poddane kontroli jakości przez ekspertów Renault Trucks, posiadają certyfikat Renault Trucks Selection i są przygotowane zgodnie z normami producenta przy zastosowaniu oryginalnych części.
W ofercie online jest dostępna również nowa gama pojazdów używanych X-Road.
Debiut Mastera 4x4
Uzupełnieniem oferty Renault Trucks jest pokazany po raz pierwszy w Polsce Master z układem napędowym 4x4. Zmodyfikowany przez austriacką firmę Oberaigner tylnonapędowy Master, wyposażony został w napęd przedniej osi. Układ nie posiada międzyosiowego mechanizmu różnicowego (podział momentu między osie 50/50), za to wyposażony jest w reduktor o przełożeniu 1:1.42. Napęd na wszystkie koła składa się z dwóch dodatkowych podzespołów: skrzyni dystrybucji napędu i przekładni napędowej przedniej osi. Skrzynia rozdzielcza jest przykręcona bezpośrednio (poprzez dodatkowy kołnierz) do skrzyni biegów i rozdziela moc napędu na oś przednią i tylną. Napęd na przednie koła jest wyposażony w mechanizm różnicowy.
Master w tej wersji jest już w sprzedaży. Producent liczy na zainteresowanie m.in. firm energetycznych, czy małych składów budowlanych.
Pokazany w Wilanowie egzemplarz to furgon w wersji 3,5-tonowej, o ładowności 1.069 kg, z przestrzenią ładunkową o długości 3.680 mm i o pojemności 12 m sześc. Napędzany jest silnikiem 2.3 o mocy 145 KM.
***
Ciężarówki dobrze radziły sobie na niepewnym gruncie żwirowni, tylko raz trzeba było skorzystać z pomocy drugiego pojazdu, aby wydobyć z opresji wywrotkę C440 8x4 z systemem Optitrack. Prawdopodobnie kierowca za późno próbował włączyć dodatkowy napęd. Obserwatorzy sugerowali też, że warto by było założyć na tak napędzaną oś koła z oponami konstrukcyjnymi.
Zaprezentowane pojazdy to jedynie mały wycinek bogatej oferty Renault Trucks dla zastosowań budowlanych. W zależności od wymagań można sięgnąć po pojazdy 2, 3 czy 4-osiowe, z klasycznym napędem mechanicznym, bądź też dodatkowym hydraulicznym Optitrack. Całości dopełnia bogaty wybór silników DTi 8, 11, 13 w dziewięciu wersjach mocy oraz do wyboru kabiny o szerokościach 2,3 oraz 2,5 m.
Usprawniony system Optitrack
Firma Renault Trucks wzbogaciła swój system Optitrack o nowe funkcje mające na celu poprawę mobilności pojazdów i utrzymanie wysokich osiągów niezależnie od terenu. Dla użytkowników pracujących w trudnych warunkach dostępna jest również wersja Optitrack+, wyposażona w nowe silniki hydrauliczne.
Technologia Optitrack została opracowana przez firmę Renault Trucks we współpracy z firmą Poclain Hydraulics w roku 2009 i dostępna jest w pojazdach z gamy C2.5, zapewniając tymczasowy wzrost siły napędowej dzięki użyciu dwóch silników hydraulicznych zamontowanych w piastach kół przedniej osi. System oferuje możliwość skorzystania z tymczasowego napędu na wszystkie osie, pokonując ograniczenia tradycyjnych pojazdów z napędem na wszystkie koła, szczególnie pod względem zużycia paliwa, wysokości załadunkowej, kosztów utrzymania i dodatkowej masy.
Firma Renault Trucks umacnia teraz swój system Optitrack poprzez dodanie nowych funkcji.
Ciśnienie hydrauliczne systemu zwiększono z 420 do 450 barów, co dało siedmioprocentowy wzrost maksymalnego momentu obrotowego kół. Nowa funkcja poprawia mobilność, pomagając kierowcom w pokonywaniu trudności, które nieodłącznie towarzyszą pojazdom pod dużym obciążeniem lub poruszającym się po wymagającym terenie.
W celu zapewnienia maksymalnej mocy w chwili ruszania, jak również pełnej kontroli nad pojazdem, producent wzbogacił system o funkcję „doładowania”. Po jej aktywowaniu przez kierowcę, ciśnienie robocze silników hydraulicznych przednich kół wzrasta do maksymalnej wartości (450 bar) w celu osiągnięcia najwyższego momentu obrotowego podczas rozruchu.
System Optitrack rozłącza się po osiągnięciu przez pojazd prędkości 50 km/h (w porównaniu do 40 km/h w poprzednich wersjach) i automatycznie załącza się przy 20 km/h.
Dodatkowo funkcja auto-kalibracji stale dostosowuje ustawienia systemu Optitrack zapewniając wysokie osiągi pojazdu przez cały okres jego użytkowania. Do systemu dodano również dodatkowy bieg wsteczny (R2) co poprawia zwrotność pojazdu na wszystkich rodzajach terenu.
Kierowcy pojazdów pracujących w ciężkich warunkach mogą teraz skorzystać z bardziej zaawansowanej wersji systemu, czyli Optitrack+. W jego skład wchodzą nowe silniki hydrauliczne zwiększające moment obrotowy przednich kół o 30%.
Ta bardziej zaawansowana wersja systemu zapewnia uzyskanie płynnego ciągu pomagającego radzić sobie z ciężkimi ładunkami, stromymi wzniesieniami i miękkim podłożem. System Optitrack+ zalecany jest szczególnie przy pracach ziemnych lub do transportu kruszyw w trudnych warunkach.