System EETS (European Electronic Toll Service – Europejska Usługa Poboru Opłaty Elektronicznej) rusza z opóźnieniem. Jego założeniem jest umożliwienie przewoźnikom obsługi wszystkich opłat drogowych w Europie przy pomocy jednego, uniwersalnego urządzenia (tzw. OBU).
BP/Aral już od wiosny oferują operatorom i właścicielom flot samochodowych system Tollbox działający w ramach EETS, z którego można korzystać na terytorium Europy. Klienci DKV mogą zamawiać urządzenia DKV Box Europe, które docelowo umożliwią rozliczanie wszystkich opłat drogowych na Starym Kontynencie.
EETS, zgodnie z Dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady Europy, miał być wdrożony w krajach UE do końca 2017 r. Poślizg wynika m.in. z powodu opóźnień we wprowadzaniu stosownych przepisów w poszczególnych krajach. Eksperci przekonują, że działający na polskich drogach system viaTOLL jest oparty na interoperacyjnej technologii, która jest zgodna z założeniami UE. Wymóg jest taki, by urządzenia pokładowe działały zarówno w oparciu o technologię satelitarną, mikrofalową, jak i GSM.
Jak nam powiedział Mariusz Derdziak, kierownik sprzedaży w DKV Euro Service Polska, władze państwowe w co najmniej kilku krajach spóźniają się z wdrożeniem stosiownych przepisów, które umożliwiłyby włączenie do systemu poboru opłat niezależnych operatorów. Według naszego rozmówcy można mówić o dwóch takich firmach, czyli włoskiej Telepass (ten system proponuje np. BP) i konsorcjum Toll4Europe (DKV Euro Service, Daimler oraz T-Systems). Nie są na to gotowe jeszcze takie kraje jak np. Niemcy, Polska i Węgry. W Polsce władze państwowe mają kłopot z autostradą A2, której płatne odcinki obsługuje Autostrada Wielkopolska. Zastąpienie opłat gotówkowych odroczonymi przelewami jest problemem trudnym do przeskoczenia.
Już prawie siedem krajów w sieci
Producentem systemu Tollbox (BP/Aral) jest firma Telepass. Od momentu wprowadzenia na rynek rozwiązanie Tollbox BP/Aral, oparte na EETS, umożliwia automatyczne rozliczanie opłat za korzystanie z dróg płatnych w szeregu krajów.
Urządzenie obsługuje już następujące kraje i trasy: Austria, Belgia (wraz z tunelem Liefkenshoek), Francja, Hiszpania, Polska (autostrada A4 – odcinek trasy Katowice-Kraków), Portugalia i Włochy. W latach 2018/2019 do tego międzynarodowego systemu dołączą: most nad Sundem (Oresund), most Storebaelt, Niemcy, Norwegia, Polska, Słowenia i Węgry. W następnych latach do EETS dołączą także Czechy i Słowacja. Wraz z udostępnieniem kolejnych krajów następować będzie automatyczna aktualizacja systemu, z którego korzystają klienci flotowi.
Użytkownik korzystający z Tollboksu zyskuje jedno uniwersalne urządzenie pokładowe z najnowszą technologią Telepass, automatyczne rozliczanie opłat we wszystkich krajach objętych siecią EETS, brak kaucji, opłat za personalizację i przesyłkę oraz brak opłat stałych – płaci tylko wtedy, gdy korzysta z urządzenia. Obowiązuje tylko jedna umowa na cały pakiet usług, komplet faktur w jednej przesyłce. Instalacja systemu jest prosta, typu „podłącz i używaj”. Istnieje możliwość prostej wymiany urządzenia pomiędzy pojazdami, a także podłączenia go na stałe. Zapewniono bezprzewodowe aktualizacje i automatyczną aktywację kolejnych krajów przystępujących do EETS.
– Wprowadzenie uniwersalnego systemu opłat elektronicznych Tollbox jest korzystne dla posiadaczy komercyjnych flot samochodowych, ponieważ pozwala oszczędzać czas i koszty, tym samym zwiększając efektywność funkcjonowania floty – wyjaśnia Jeroen de Vries, kierownik sprzedaży w BP/Aral odpowiedzialny za karty paliwowe w Europie.
System Tollbox firm BP/Aral powiązany z EETS instaluje się łatwo i szybko, po czym jest natychmiast gotowy do użycia. Można go łatwo przenosić między pojazdami.
Nowe urządzenie BP/Aral Tollbox posiada dodatkowe funkcje, np. rozwiązania telematyczne do lokalizacji pojazdów oraz funkcje służące do zarządzania flotą i sporządzania sprawozdań. Dodatkowe powiązania urządzenia z innymi systemami umożliwią efektywne wykorzystywanie i przetwarzanie danych pojazdów.
Usługi dostępne są w modułach, od podstawowych do kompletnych pakietów. Posiadacze flot mogą wybrać pakiet usług najbardziej dopasowany do swoich potrzeb.
Nowy system do opłat udostępniany jest przez BP/Aral we współpracy ze specjalistami od opłat drogowych – Trafineo. Klienci posiadający karty paliwowe BP/Aral już teraz korzystają z szerokiego pakietu usług związanych z Trafineo, np. bezpieczne parkingi, myjnie dla pojazdów ciężarowych oraz wyjątkowe połączenia promowe oferowane we współpracy z PIQUE Ferry Agency GmbH.
Ruszyła rejestracja boxów EETS poprzez DKV
DKV chce dokładnie dopracować system. Zamówienia na DKV Box Europe są realizowane online, a boxy zostaną dostarczone klientom w drugiej połowie 2018 roku. W pierwszej kolejności, prawdopodobnie od czwartego kwartału 2018 r., urządzenie DKV Box Europe umożliwi rozliczenia w Belgii. W 2019 r. systemem EETS objęte zostaną kraje, w których pobór myta oparty jest na technologii DSRC (Austria, Francja, Hiszpania, Portugalia) – ich włączenie planowane jest na wiosnę 2019 roku. Krótko po tym aktualizacja obejmie również Włochy. Następnie urządzenie DKV Box Europe ma umożliwiać rozliczanie przejazdów mostami Öresund oraz Storebælt w Skandynawii.
– Pracujemy nad tym, aby opłaty w ramach wymienionych krajów można było rozliczać wcześniej – mówi Jürgen Steinmeyer, dyrektor ds. opłat drogowych DKV Euro Service. – Jednak najważniejsza jest dla nas niezawodność świadczenia usług. Z tego powodu podajemy wyłącznie prognozowane terminy. Aktualnie w krajach takich jak Polska, Słowenia czy Węgry nadal przygotowywane są rozporządzenia w sprawie systemu EETS, w związku z czym państwa te nie mogą jeszcze zostać objęte jednolitym boxem. Na tych rynkach wkrótce podejmiemy rozmowy dotyczące certyfikacji.
Za komercjalizację rozwiązania odpowiada konsorcjum Toll4Europe. Jego twórcy prowadzą obecnie zaawansowane prace nad techniczną i narzędziową stroną EETS, czyli uruchomieniem jednego urządzenia pokładowego do naliczania wszystkich typów myta.
DKV Box Europe to kompatybilne z systemem EETS urządzenie pokładowe produkcji Siemens. Dzięki wyposażeniu w hybrydową technologię komunikacji bezprzewodowej umożliwia ono ewidencjonowanie oraz rozliczanie opłat drogowych, zarówno w systemach DSRC, jak również GNSS. Latem bieżącego roku pierwsi klienci będą testować nowy box na wybranych trasach Europy. Po tym etapie urządzenia będą dystrybuowane do pozostałych klientów. Platforma do zamówień już wkrótce dostępna będzie w języku polskim (obecnie działa w wersji angielskiej i niemieckiej).
– Pod koniec 2018 roku będzie można rozpocząć wymianę używanych dziś urządzeń pokładowych na jeden DKV Box Europe – mówi Jürgen Steinmeyer. – Aby dodawać kolejne kraje do funkcjonalności DKV Box – wraz z ich wchodzeniem do systemu EETS – nie będzie konieczna wymiana urządzenia.
Boxy, z których dziś korzystają przewoźnicy podróżujący przez poszczególne kraje, nadal będą działać. Decyzja o tym, kiedy przełączać się na jedno urządzenie DKV Box Europe, leżeć będzie w gestii klientów. Wraz wchodzeniem do systemu EETS kolejnych krajów, klienci DKV będą mogli zgłaszać chęć rozliczania w nich opłat drogowych poprzez DKV Box Europe online, na portalu DKV. Następnie wystarczy zaktualizować urządzenie – niezależnie od tego, w którym kraju będzie się w danym momencie znajdować pojazd.
Dla firm przewozowych partnerem rozliczeniowym ujednoliconej usługi będzie m.in. DKV Euro Service. Klienci DKV, obok wymiany wielu urządzeń pokładowych na jedno, będą mieli dostęp do licznych usług w zakresie monitorowania i planowania opłat drogowych. Dodatkowo będą mogli korzystać z rabatów na olej napędowy w ramach sieci 60 tysięcy punktów akceptacji w 42 krajach Europy, podglądu bieżących cen paliwa na stacjach, usługi natychmiastowego zwrotu zagranicznego VAT, serwisowania i myjni pojazdów, a także systemu do zarządzania kosztami transportu e-Reporting DKV.
– EETS to same korzyści dla użytkowników. Przede wszystkim każdy kierowca będzie mógł swobodnie podróżować przez całą Europę tylko z jednym urządzeniem w pojeździe, który automatycznie przeliczy wszystkie opłaty. To przyniesie nie tylko oszczędność czasu, ale też uprości formalności i fakturowanie – nie będzie już trzeba zbierać paragonów ze wszystkich mijanych punktów. Opłaty będą naliczane bez konieczności zatrzymania pojazdów w bramkach płatnych dróg, co skutecznie rozładuje korki – mówi Michał Bałakier, dyrektor zarządzający DKV Euro Service Polska.
Celem jest uproszczenie i ujednolicenie poboru opłat za przejazdy nie tylko płatnymi odcinkami dróg, ale też wybranymi tunelami i mostami w całej Europie. Jeden system opłat będzie obowiązywał na wszystkich najważniejszych szlakach komunikacyjnych – również tych w Polsce. Nowe urządzenie pokładowe naliczać będzie opłaty drogowe we wszystkich krajach tranzytowych. Następnie będzie można rozliczyć je w jednej walucie.