Wiadomości z rynku

piątek
25 kwietnia 2025

Totalna inwigilacja

Telematyka przyszłością transportu
31 sierpnia 2018
W ostat­nich latach firmy trans­por­towe zma­gają się z rosną­cymi obo­wiąz­kami admi­ni­stra­cyj­nymi i coraz więk­szą kon­ku­ren­cją na rynku. Dla­tego też stale rośnie zapo­trze­bo­wa­nie na inno­wa­cyjne narzę­dzia wspo­ma­ga­jące i opty­ma­li­zu­jące reali­zo­wa­nie usług prze­wo­zo­wych. Jak sys­temy tele­ma­tyczne wpły­wają na roz­wój trans­portu dro­go­wego? Na jakie korzy­ści mogą liczyć prze­woź­nicy?
Rosnące zna­cze­nie nowo­cze­snych sys­te­mów tele­ma­tycz­nych w trans­por­cie, które obser­wu­jemy od kilku lat, to efekt syner­gii, jaką daje połą­cze­nie kilku tech­no­lo­gii: tele­ko­mu­ni­ka­cyj­nych, infor­ma­cyj­nych i infor­ma­tycz­nych. Firmy trans­por­towe coraz czę­ściej inwe­stują w sys­temy wspo­ma­ga­jące zarzą­dza­nie pro­ce­sami prze­wo­zo­wymi. 
Rozwią­za­nia tele­ma­tyczne nie tylko uła­twiają pracę kie­row­com czy spe­dy­to­rom, ale przy­czy­niają się także do wzro­stu ogól­nej wydaj­no­ści i oszczęd­no­ści czasu oraz pie­nię­dzy. Ponadto, uspraw­niają pro­cesy komu­ni­ka­cyjne wewnątrz firmy, a także – co jest nie­zwy­kle istotne w związku z rosną­cymi obo­wiąz­kami admi­ni­stra­cyj­nymi – wpły­wają na przy­spie­sze­nie obiegu doku­men­tów i ogra­niczają moż­li­wość pomy­łek for­mal­nych. Dzięki real­nym korzy­ściom z wdro­że­nia inno­wa­cyj­nych sys­te­mów coraz wię­cej firm dostrzega ich poten­cjał, a to z kolei wpływa na udo­sko­na­la­nie i nowe moż­li­wo­ści pro­po­no­wane przez pro­du­cen­tów. 

Paliwa mniej ubywa

Głów­nym źró­dłem oszczęd­no­ści finan­so­wych, dla przed­się­biorcy sto­su­ją­cego urzą­dze­nia tele­ma­tyczne, jest reduk­cja zbęd­nego zuży­cia paliwa. Aż 67 proc. prze­ba­da­nych przez firmę GBOOX wła­ści­cieli firm wska­zuje, że zasto­so­wa­nie tele­ma­tyki pozwo­liło im na ogra­ni­cze­nie wykorzy­stania paliwa. 
– Reduk­cja zbęd­nego zuży­cia paliwa poprzez sys­temy tele­ma­tyczne w głów­nej mie­rze wynika z obaw kie­row­ców przed kon­se­kwen­cjami zwią­za­nymi z ewen­tu­al­nym wykry­ciem mani­pu­la­cji przy tan­ko­wa­niu – twier­dzi Kamil Kor­bu­szew­ski, eks­pert GBOX (sys­tem tele­ma­tyczny ofe­ro­wany przez firmę INELO). – Dzięki tele­ma­tyce, przed­się­biorca czy spe­dy­tor na bie­żąco otrzy­muje infor­ma­cje o loka­li­za­cji danego pojazdu oraz czyn­no­ściach wyko­ny­wa­nych przez pra­cow­nika. Dane z urzą­dze­nia pozwa­lają także na bar­dziej eko­no­miczne użyt­ko­wa­nie pojazdu. Dodat­kowo, nasze bada­nie poka­zuje, że aż 40 proc. firm zre­du­ko­wało liczbę pry­wat­nych prze­jaz­dów nawet o 20 pro­cent. Nato­miast co piąte przed­się­bior­stwo wyeli­mi­no­wało takie prze­jazdy na pozio­mie 31–40 pro­cent. Te dane potwier­dzają, że tele­ma­tyka pozwala na uzy­ska­nie oszczęd­no­ści finan­so­wych poprzez reduk­cję zbęd­nego zuży­cia paliwa. Co wię­cej, dzięki moż­li­wo­ści wcze­śniej­szego zapla­no­wa­nia i prze­ana­li­zo­wa­nia trasy, którą będzie poru­szać się cię­ża­rówka, możemy te oszczęd­no­ści dodat­kowo zwięk­szać. 
Ponad połowa respon­den­tów wska­zała, że główne oszczęd­no­ści finan­sowe przy sto­so­wa­niu sys­temu tele­ma­tycznego wyni­kają z reduk­cji tzw. pustych prze­jaz­dów samo­cho­dów cię­ża­ro­wych. W skali roku, 38 proc. przed­się­bior­ców zauważa ogra­ni­cze­nie trans­portów bez zała­dunku na pozio­mie 11–20 pro­cent, a pra­wie co trzeci na pozio­mie 1–10 proc. Zmniej­sze­nie liczby pustych prze­jaz­dów cię­ża­ró­wek o ponad połowę zaob­ser­wo­wało nato­miast aż 16 proc. wła­ści­cieli firm trans­por­to­wych. 

Uła­twie­nia w roz­li­cza­niu kie­row­ców

Koniecz­ność roz­li­cza­nia dele­ga­cji oraz ryczał­tów, to rze­czy­wi­stość każ­dego prze­woź­nika zatrud­nia­ją­cego kie­row­ców. Przed­się­biorca musi być na bie­żąco z aktu­al­nie obo­wią­zu­ją­cym usta­wo­daw­stwem. Zda­rza się, że pomimo dosko­na­łej wie­dzy, na sku­tek błę­dów ludz­kich wystę­pu­ją­cych pod­czas przy­go­to­wy­wa­nia doku­men­ta­cji wyma­ganej do roz­li­cze­nia dele­ga­cji, jest ona nie­pra­wi­dłowa. Może to nara­zić firmę na rosz­cze­nia pra­cow­ni­ków, kary admi­ni­stra­cyjne i postę­po­wa­nia sądowe. Prze­woź­nikom z pomocą przy­cho­dzi tele­ma­tyka – tech­no­lo­gia, która pozwala na pre­cy­zyjne roz­li­cze­nie pracy kie­row­ców i ogra­ni­cze­nie kosz­tów przed­się­bior­stwa. 
Regu­la­cje, takie jak ustawa o cza­sie pracy kie­rowcy z dn. 16.04.2004 roku, wyroki Sądu Naj­wyż­szego oraz prze­pisy doty­czące roz­li­cza­nia kie­row­ców z państw zachod­nich (m.in. Nie­miec, Fran­cji, Włoch i Austrii), dokład­nie defi­niują zasady roz­li­czeń. Skom­pli­ko­wane prze­pisy spra­wiają, że konieczne jest zatrud­nie­nie dodat­ko­wej osoby, któ­rej zada­niem jest czu­wa­nie nad roz­li­cza­niem kie­row­ców. Według obo­wią­zu­ją­cych wymo­gów, firmy dla pra­wi­dło­wego roz­li­cza­nia muszą posia­dać infor­ma­cje m. in. na temat: początku i końca dele­ga­cji, czasu prze­by­wa­nia na tere­nie nie­któ­rych państw obcych ze wska­za­niem momentu prze­kro­cze­nia gra­nicy, przerw w trak­cie pro­wa­dze­nia pojazdu, miejsc, w któ­rych kie­rowca odbył noc­leg. Kolejny temat to wystę­po­wa­nie nie­uza­sad­nio­nej „innej pracy”, czyli usta­wie­nie selek­tora tacho­grafu w błęd­nym poło­że­niu. Takie dzia­ła­nie skut­kuje zawy­żo­nym wyna­gro­dze­niem oraz nie­opty­mal­nym wyko­rzy­sta­niem czasu pracy kie­rowcy. W przy­padku trans­portu do 3,5 tony poja­wia się rów­nież pro­blem roz­li­cza­nia tych pojaz­dów, które nie są wypo­sa­żone w tacho­graf – głów­nie doty­czy to zawy­że­nia liczby godzin pracy za gra­nicą. 
– Opie­ra­nie się przez firmę trans­portową jedy­nie na dekla­ra­cjach swo­ich kie­row­ców, wpro­wa­dza duże ryzyko błędu ludz­kiego, co skut­kuje błęd­nie wyli­czo­nym wyna­gro­dze­niem. To w tym punk­cie firma może zna­leźć dużo oszczęd­no­ści. Dzięki sys­temowi tele­ma­tycznemu, który pobiera dane z karty kie­rowcy i tacho­grafu cyfro­wego, ryzyko błędu jest mini­ma­li­zo­wane. Dodat­kowo sys­tem pre­cy­zyj­nie wska­zuje dokładne daty prze­kra­cza­nia gra­nic i loka­li­za­cję noc­legu – komen­tuje Kamil Kor­bu­szew­ski, eks­pert GBOX. 
– Dzięki roz­wią­za­niom cyfro­wym, możemy znacz­nie obni­żyć koszty przed­się­bior­stwa trans­por­towego. Jedna pomyłka w roz­li­cze­niu ryczałtu za noc­leg może skut­ko­wać zawy­żo­nym wyna­gro­dze­niem o ok. 150 zł – takich pomy­łek może być wiele. Wdro­że­nie sys­temu tele­ma­tycznego eli­mi­nuje cał­ko­wi­cie ten pro­blem, co w przy­padku firm zatrud­nia­ją­cych kil­ku­dzie­się­ciu pra­cow­ni­ków może wyge­ne­ro­wać kil­ka­dzie­siąt tysięcy zło­tych oszczęd­no­ści rocz­nie – dodaje K. Kor­bu­szew­ski. 
Nowo­cze­sne sys­temy tele­ma­tyczne to dwu­kie­run­kowa komu­ni­ka­cja kie­rowcy z firmą. Umoż­li­wiają dodat­kowo m.in. ska­no­wa­nie doku­men­tów, aktu­alną ana­lizę czasu pracy oraz zarzą­dza­nie zle­ce­niami spe­dy­cyj­nymi i prze­ka­zy­wa­nie ich bez­po­śred­nio do kie­row­ców. Mają rów­nież moż­li­wość ostrze­ga­nia przed wcze­śniej zde­fi­nio­wa­nymi miej­scami nie­bez­piecz­nymi. 
Auto­ma­ty­za­cja tych pro­ce­sów jest szcze­gól­nie istotna w kon­tek­ście ostat­niej dys­ku­sji zwią­za­nej z wpro­wa­dze­niem euro­pej­skiej dyrek­tywy o pra­cow­nikach dele­go­wa­nych. Jeśli euro­pej­skie prawo obej­mie rów­nież trans­port mię­dzy­na­ro­dowy i tran­zyt, liczba ope­ra­cji doku­men­ta­cyj­nych w fir­mach trans­por­to­wych znacz­nie wzro­śnie – pojawi się bowiem koniecz­ność obli­cza­nia wielu sta­wek roz­li­cze­nio­wych w zależ­no­ści od miej­sca pobytu kie­row­ców. W tej sytu­acji roz­wią­za­nia tele­ma­tyczne mogą oka­zać się naj­sku­tecz­niej­szą pomocą w dzia­ła­niach ope­ra­cyj­nych firm. 

Zdalna dia­gno­styka pojaz­dów

Jedną z naj­now­szych funk­cji roz­wi­nię­tych sys­te­mów tele­ma­tycz­nych jest zdalna dia­gno­styka pojaz­dów, jaką ofe­rują już nie­które roz­wią­za­nia ofe­ro­wane np. przez pro­du­cen­tów cię­ża­ró­wek, m.in. Fle­et­bo­ard Mer­ce­desa, czy sys­tem Sca­nii, o czym już infor­mo­wa­li­śmy. 
TEXA zapre­zen­to­wała nie­dawno eTRUCK, sys­tem do zdal­nej dia­gno­styki pojaz­dów cię­ża­ro­wych w cza­sie rze­czy­wi­stym. Jest to inno­wa­cyjne roz­wią­za­nie, które prze­nosi nie­za­leżny warsz­tat pojaz­dów cię­ża­ro­wych w nowy wymiar napraw. Zmi­nia­tu­ry­zo­wane urzą­dze­nie, po zain­sta­lo­wa­niu w gnie­ździe dia­gno­stycz­nym (gniazdo OBD lub adap­ter Deutsch 9 PIN dla ame­ry­kań­skich cię­ża­ró­wek) pojazdu i krót­kiej kon­fi­gu­ra­cji, zapew­nia moż­li­wość zdal­nego i cią­głego moni­to­ro­wa­nia stanu tech­nicz­nego pojazdu w tra­sie, zarzą­dza­nia obsługą okre­sową i tacho­gra­fem oraz zdal­nego wyko­ny­wa­nia regu­la­cji przy­wra­ca­ją­cych opty­malne warunki korzy­stania z pojazdu, co jest abso­lutną nowo­ścią. 
System eTRUCK łączy mecha­nika z pojaz­dem cię­ża­ro­wym i wzmac­nia przy­wią­za­nie klienta do warsz­tatu, który zapew­nia mu cią­głą i zdalną pomoc tech­niczną. Dzięki apli­ka­cji mobil­nej i dedy­ko­wa­nemu por­talowi zarzą­dza­ją­cemu, sta­nowi roz­wią­za­nie rów­nież dla kie­row­ców oraz (dzięki dodat­ko­wemu wspar­ciu) dla mene­dżerów flot poprzez stałe dostar­czanie im danych na temat stanu pojaz­dów oraz umoż­li­wia­jąc im reali­za­cję dzia­łań mają­cych na celu reduk­cję kosz­tów oraz opty­ma­li­za­cję wykorzy­stania pojaz­dów. 
eTRUCK umoż­li­wia­jąc prze­pro­wa­dza­nia zdal­nych ope­ra­cji kali­bra­cji, akty­wa­cji lub kaso­wa­nia błę­dów, może nie­jed­no­krot­nie pozwo­lić na wypro­wa­dze­nie cią­gnika sio­dło­wego z „trybu ser­wi­so­wego” (obja­wia­ją­cego się znacz­nym spad­kiem mocy). 
System składa się z minia­tu­ro­wego inter­fejsu wpi­na­nego do złą­cza dia­gno­stycz­nego pojazdu, który dzięki bez­prze­wo­do­wej trans­mi­sji blu­eto­oth prze­syła infor­ma­cje do smart­fona kie­rowcy, na któ­rym zain­sta­lo­wana została apli­ka­cja eTRUCK. Za pomocą smart­fona dane prze­syłane są do warsz­tatu i ope­ra­tora. Warsz­tat odpo­wie­dzialny za utrzy­ma­nie stanu tech­nicz­nego pojazdu posiada dostęp do spe­cjal­nej plat­formy moni­to­ru­ją­cej na bie­żąco jego stan – wli­cza­jąc w to odczyt ewen­tu­al­nych zare­je­stro­wa­nych błę­dów, wgląd w para­me­try pracy m.in. sil­nika, układu hamul­co­wego, AdBlue oraz innych. eTRUCK prze­wi­duje rów­nież moż­li­wość pobie­ra­nia infor­ma­cji z tacho­grafu, dzięki czemu nie będzie koniecz­no­ści zgry­wa­nia tacho­grafu pod­czas wizyty sta­cjo­nar­nej. 
Dzięki sys­temowi eTRUCK nie­za­leżny warsz­tat samo­cho­dowy może świad­czyć wyż­szy poziom usług, posze­rzyć ich zakres i przy­wią­zać do sie­bie klien­tów uzy­sku­jąc prze­wagę kon­ku­ren­cyjną. Może świad­czyć swoje usługi w stan­dar­dzie 24/7 i inter­we­nio­wać w cza­sie rze­czy­wi­stym, co przy­nie­sie oszczęd­ność czasu i reduk­cję kosz­tów oraz wpły­nie real­nie na ochronę war­to­ści ładunku, ter­mi­no­wość reali­za­cji zle­ceń i har­mo­no­gram czasu pracy kie­rowcy. Dzięki cią­gło­ści obsługi ze strony tego samego warsz­tatu podnosi się także sku­tecz­ność inter­wen­cji. 
Tak zbu­do­wany sys­tem tele­ma­tyczny umoż­li­wia zmniej­sze­nie kosz­tów ope­ra­cyj­nych, dzięki opty­ma­li­za­cji czasu napraw pojazdu, kon­troli stylu jazdy kie­rowcy i wcze­śniejszemu wykry­wa­niu ewen­tu­al­nych uste­rek tech­nicz­nych pojazdu. Pla­no­wa­nie wizyt w warsz­ta­cie pozwala na kon­tro­lo­wa­nie kosz­tów, uni­ka­jąc nie­po­trzeb­nych prze­sto­jów. 

Dla małych i śred­nich flot

WABCO wpro­wa­dza sys­tem zarzą­dza­nia flotą TRAXEE, pole­cany szcze­gól­nie dla małych i śred­nich komer­cyj­nych flot. System ofe­ruje ope­ra­to­rom mniej­szych flot kilka klu­czo­wych dla dzia­łal­no­ści funk­cji bez koniecz­no­ści pro­wa­dze­nia zna­czą­cych inwe­sty­cji kapi­ta­ło­wych lub zarzą­dza­nia kosz­tami ogól­nymi. Umoż­li­wia ope­ra­to­rom lep­sze koor­dy­no­wa­nie mocy floty, zarzą­dza­nie aktyw­no­ścią kie­row­ców i dosko­na­le­nie wydaj­no­ści admi­ni­stra­cyjnej. System zapew­nia rów­nież aktu­ali­za­cje sta­tusu w cza­sie rze­czy­wi­stym dla poszcze­gól­nych cię­ża­ró­wek i kie­row­ców, a jed­no­cze­śnie pomaga osią­gnąć zgod­ność z prze­pi­sami prawa doty­czą­cymi tacho­gra­fów w całej Euro­pie i Tur­cji. 
Apli­ka­cję Tra­xee można obsłu­gi­wać na kom­pu­te­rach sta­cjo­nar­nych, jak rów­nież na urzą­dze­niach mobil­nych. Jed­nostkę pokła­dową sys­temu można szybko zain­sta­lo­wać w każ­dej cię­ża­rówce, a zebrane dane są prze­syłane bez­po­śred­nio do mena­dżera floty, wspie­ra­jąc podej­mo­wa­nie decy­zji ope­ra­cyj­nych w cza­sie rze­czy­wi­stym. Dostar­czane z peł­nym wypo­sa­że­niem, z GPSem w stan­dar­dzie, Tra­xee umoż­li­wia rów­nież pre­cy­zyjne okre­śle­nie loka­li­za­cji cię­ża­rówki. Pokła­dowa jed­nostka może także łączyć się z cyfro­wym tacho­gra­fem cię­ża­rówki oraz sys­temem Con­trol­ler Area Network (magi­stralą CAN). Daje to mena­dże­rowi floty pod­gląd okre­sów jazdy i odpo­czynku, jak rów­nież klu­czo­wych danych doty­czą­cych wyni­ków, w tym zuży­cia paliwa i spra­woz­daw­czo­ści ECO, w cza­sie rze­czy­wi­stym. System wzmac­nia rów­nież spraw­ność floty i komu­ni­ka­cji z klien­tem, w tym zdol­ność do poda­wa­nia dokład­nych infor­ma­cji na temat sta­tusu dostawy oraz zapew­nia róż­no­rodne auto­ma­tyczne alarmy i powia­do­mie­nia. 

Wymierne oszczęd­no­ści

Swoje sys­temy tele­ma­tyczne, jak już wspo­mnie­li­śmy, ofe­rują firmy cię­ża­rów­kowe. Nie­dawno do tego grona dołą­czył DAF ze swoim sys­temem Con­nect Por­tal, ofe­rujący m.in. usługi Dash­bo­ard, Flota na żywo, Raport na kie­rowcę, Raport na pojazd, Pla­ner rapor­tów, Zaawan­so­wany raport zuży­cia paliwa, Wykorzy­stanie floty, Raport DPA. 
Nowe moduły, wpro­wa­dzane w 2018 r. to: Zdro­wie pojaz­dów (alerty, ostrze­że­nia), Ana­liza czasu jazdy (raport sta­tusu tacho­grafu), ECO Score Card (moni­to­ro­wa­nie pracy kie­row­ców, cał­ko­wity wynik zuży­cia paliwa, prze­wi­dy­wa­nia i hamo­wa­nia – w tym wyko­rzy­sta­nie zwal­nia­cza). 
Tego­roczną nowo­ścią jest też mobilna apli­ka­cja dla kie­row­ców, któ­rzy otrzy­mują na urzą­dze­nia mobilne cał­ko­wity wynik swo­jej pracy, indy­wi­du­alny wynik pojazdu, Eco Score (wynik eko­lo­giczny), zuży­cie paliwa, ocenę stylu jazdy i hamo­wa­nia. Mogą porów­ny­wać swoje wyniki z wyni­kami innych kie­row­ców. Kilka nowych funk­cji zosta­nie sze­rzej zapre­zen­to­wa­nych na tar­gach IAA. 
System łączy wszyst­kie ważne ele­menty łań­cu­cha logi­stycz­nego – spe­dy­tora, wła­ści­ciela firmy, kie­rowcę, dealera, pro­du­centa samo­cho­dów. Prze­woź­nik może uzy­skać 2 % oszczęd­ność w zuży­ciu paliwa, m.in. dzięki temu, że można ana­li­zo­wać pracę kie­rowcy i wpły­wać na niego poprzez szko­le­nia, a także na bie­żąco, pod­czas pracy. To daje ok. 2 tys. euro w ciągu 3 lat. Osz­częd­no­ści w obsłu­dze i napra­wach to kolejne 1,5 tys. euro, lep­sze wyko­rzy­sta­nie floty przy­nosi 1 tys. euro (m.in. w wyniku wyboru opty­mal­nej trasy), bez­pie­czeń­stwo­/u­bez­pie­cze­nia – 1,5 tys. euro. Inwe­sty­cja w DAF Con­nect wg przed­sta­wi­cieli DAF powinna spła­cić się w ciągu 6 mie­sięcy, a oszczęd­no­ści w skali 3 lat to 6 tys. euro. 

Usługi zgru­po­wane w jed­nym por­talu

Udo­stęp­nia­jąc Volvo Con­nect, nowy por­tal sku­pia­jący cyfrowe usługi i funk­cje w ramach jed­no­li­tego inter­fejsu, Volvo Trucks uła­twia swoim klien­tom pełne wyko­rzy­sta­nie zalet cyfry­za­cji i komu­ni­ka­cji. 
Wykorzy­stanie sys­te­mów tele­ma­tycz­nych wiąże się z nie­do­god­no­ścią w postaci koniecz­no­ści posłu­gi­wa­nia się więk­szą liczbą róż­no­rod­nych sys­te­mów i inter­fej­sów. Dzięki wpro­wa­dze­niu Volvo Con­nect, sze­roki zestaw usług elek­tro­nicznych i zdal­nych zosta­nie zgru­po­wany w jed­nym, przy­ja­znym dla użyt­kow­nika por­talu. System zosta­nie uru­cho­miony we wrze­śniu 2018 r. 
– Volvo Con­nect zapew­nia dostęp do istot­nych usług i infor­ma­cji, potrzeb­nych w codzien­nej pracy, gru­pu­jąc je w jed­nym miej­scu – mówi Carina Holm, mene­dżer pro­jektu ds. Volvo Con­nect. – Poza zarzą­dza­niem flotą i pla­no­wa­niem obsługi tech­nicz­nej, wspie­ra­nych będzie wiele innych aspek­tów dzia­łal­no­ści trans­por­towej, w tym doty­czą­cych admi­ni­stra­cji i prze­strze­ga­nia prze­pi­sów prawa. Volvo Con­nect będzie także plat­formą sprze­daży, umoż­li­wia­jącą zama­wia­nie i akty­wa­cję dodat­ko­wych usług. Użyt­kow­nicy zyskają moż­li­wość dosto­so­wa­nia inter­fejsu do wła­snych potrzeb, tak aby naj­waż­niej­sze dla nich infor­ma­cje i usługi były szybko i łatwo dostępne. 
Wraz z Volvo Con­nect, Volvo Trucks wpro­wa­dza Data Access (Dostęp do Danych), nową usługę umoż­li­wia­jącą prze­cho­wy­wa­nie danych pojazdu i dostęp do nich za pośred­nic­twem chmury, w opar­ciu o pro­to­kół rFMS (Remote FMS). Dzięki temu moż­liwa jest inte­gra­cja tych danych z sys­te­mami admi­ni­stra­cyj­nymi klienta i wyko­rzy­sty­wa­nie ich w celu zarzą­dza­nia flotą bez względu na markę i model pojazdu. 
W gru­pie pozo­sta­łych wdra­ża­nych usług cyfro­wych znaj­duje się m.in. Dyna­fleet Safety Service (Raport Bez­pie­czeń­stwa Dyna­fleet) – usługa uła­twia­jąca klien­towi moni­to­ro­wa­nie stylu jazdy kie­row­ców i dzia­ła­nia aktyw­nych sys­te­mów bez­pie­czeń­stwa – oraz Vehicle Sta­tus (Stan Pojazdu) – usługa nad­zo­ru­jąca klu­czowe pod­ze­społy pojazdu w celu łatwiej­szej iden­ty­fi­ka­cji poten­cjal­nych uste­rek, które mogą wyma­gać naprawy natych­mia­sto­wej lub pod­czas następ­nej obsługi tech­nicz­nej. 
Przy­kłady funk­cji, jakie zostaną udo­stęp­nione w ramach Volvo Con­nect: 
• Dyna­fleet, nowo zak­tu­ali­zo­wana wer­sja opra­co­wa­nego przez Volvo Trucks sys­temu zarzą­dza­nia flotą. 
• Kalen­darz Ser­wi­sowy, apli­ka­cja do prze­glą­da­nia har­mo­no­gramu pla­no­wej obsługi tech­nicz­nej pojazdu. 
• Dostęp do Danych, nowa usługa, umoż­li­wia­jąca prze­cho­wy­wa­nie danych pojazdu i dostęp do nich za pośred­nic­twem chmury. 
• Raport Bez­pie­czeń­stwa Dyna­fleet, apli­ka­cja umoż­li­wia­jąca moni­to­ro­wa­nie i iden­ty­fi­ka­cję zda­rzeń klu­czo­wych z punktu widze­nia bez­pie­czeń­stwa, takich jak gwał­towne hamo­wa­nie czy zapię­cie pasa bez­pie­czeń­stwa, które następ­nie mogą być wykorzy­stane w celu szko­le­nia kie­rowcy. 
• Stan pojazdu, usługa moni­to­ru­jąca klu­czowe pod­ze­społy pojazdu oraz iden­ty­fi­ku­jąca poten­cjalne usterki, które mogą wyma­gać naprawy natych­mia­sto­wej lub pod­czas następ­nej obsługi tech­nicz­nej. 
• Zarzą­dza­nie Zaso­bami, prze­gląd zaso­bów we flo­cie, uwzględ­nia­jący nie tylko pojazdy. 
• Histo­ria Ser­wi­sowa, prze­gląd histo­rii napraw pojazdu, wraz ze szcze­gó­ło­wym wyka­zem czyn­no­ści, wyko­na­nych w auto­ry­zo­wa­nej sta­cji obsługi Volvo. 

Naczepa też pod kon­trolą

Dotych­czas w przy­padku usług tele­ma­tycz­nych mówiło się o samo­cho­dach cię­ża­ro­wych. Wpro­wa­dza­jąc usługi Tra­iler Data i Tra­iler ID, sys­tem Mer­ce­des-Benz Fle­et­bo­ard inte­gruje naczepę z cią­gni­kiem sio­dło­wym, umiesz­cza­jąc zarówno infor­ma­cje o poje­ździe, jak i o nacze­pie na wspól­nym ekra­nie. 
Firma prze­wo­zowa Kau­tetzky używa sys­temu Fle­et­bo­ard jako pod­stawy dla całego sys­temu dys­po­no­wa­nia flotą. Dla zarządcy szcze­gól­nie ważne są przy tym takie funk­cje jak map­ping oraz obli­cza­nie cza­sów pracy i odpo­czynku kie­row­ców. Ponadto prze­woź­nik inten­syw­nie korzy­sta z funk­cji zdal­nego pobie­ra­nia danych z pamięci maso­wej cyfro­wego tacho­grafu, nie­za­leż­nie od loka­li­za­cji pojazdu. Pod­czas gdy już trans­port żyw­no­ści wymaga wyso­kiego poziomu sta­ran­no­ści i bez­pie­czeń­stwa, zwłasz­cza pod wzglę­dem utrzy­my­wa­nia sta­łej tem­pe­ra­tury i pro­wa­dze­nia doku­men­ta­cji, to w przy­padku trans­portu środ­ków far­ma­ceu­tycz­nych wyma­ga­nia są jesz­cze wyż­sze. Tutaj wyspe­cja­li­zo­wa­nemu spe­dy­to­rowi poma­gają wie­lo­let­nie inwe­sty­cje w kom­plek­sowe, oparte na roz­wią­za­niach tele­ma­tycz­nych, zarzą­dza­nie pojaz­dami. 
Dzięki inte­gra­cji naczepy firma ma teraz pełny dostęp do wszyst­kich istot­nych danych z naczepy bez potrzeby prze­łą­cza­nia się z jed­nego sys­temu na inny. Do tej pory czę­sto konieczne było prze­cho­dze­nie z uży­wa­nego zazwy­czaj w dys­po­zy­torni sys­temu Fle­et­bo­ard Cock­pit dla cią­gni­ków sio­dło­wych do oddziel­nego sys­tem tele­ma­tycznego dla naczep. 
W celu peł­nego włą­cze­nia danych z naczepy do sys­temu Fle­et­bo­ard opra­co­wano dwie usługi dla naczepy: Tra­iler Data i Tra­iler ID. W przy­padku usługi Tra­iler Data Fle­et­bo­ard inte­gruje z sys­temem Fle­et­bo­ard Cock­pit wiele róż­nych infor­ma­cji doty­czą­cych zabu­dowy i podwo­zia naczepy, pocho­dzą­cych z sys­temu tele­ma­tycznego jej pro­du­centa. W zależ­no­ści od sys­temu tele­ma­tycznego naczepy do tych infor­ma­cji należą przy­kładowo typ naczepy i jej pozy­cja, poda­wana nie­za­leż­nie od pozy­cji cią­gnika sio­dło­wego. 
W przy­padku naczep chłodni, które w fir­mie Spe­di­tion Kau­tetzky sta­nowią lwią część floty, usługa Tra­iler Data dostar­cza naj­róż­niej­szych infor­ma­cji, takich jak m.in. sta­tus drzwi, reje­stro­wana aktu­alna tem­pe­ra­tura wewnątrz naczepy czy też tryb pracy i czas włą­cze­nia agre­gatu chłod­ni­czego. 
Ponadto Fle­et­bo­ard Tra­iler Data poka­zuje istotne dane doty­czące stanu tech­nicz­nego podwo­zia naczepy. Zali­czają się do nich przy­kładowo naci­ski na osie, stan okła­dzin hamul­co­wych czy też ciśnie­nie powie­trza w opo­nach. Wszyst­kie te dane są dostępne w sys­temie Fle­et­bo­ard Cock­pit. 
Naczepa dostar­cza swoje dane rów­nież wtedy, gdy nie jest sprzę­gnięta z któ­rymś z około 50 cią­gni­ków sio­dło­wych Mer­ce­des-Benz nale­żą­cych do floty firmy – o ile jest ona wypo­sa­żona w sto­sowny sys­tem tele­ma­tyczny. Jest to nie­zbędne do tego, by zapew­nić pełną doku­men­ta­cję jako­ści trans­portu. Ów wysoki stan­dard jako­ści utrzy­my­wany był w fir­mie Kau­tetzky rów­nież wcze­śniej. Róż­nica wzglę­dem sta­rych roz­wią­zań tele­ma­tycz­nych polega na tym, że teraz moż­liwa jest kon­cen­tra­cja wszyst­kich fak­tów w jed­nym miej­scu. 
W przy­padku usługi Tra­iler Data Fle­et­bo­ard roz­po­czął współ­pracę z sys­te­mami tele­ma­tycznymi dwóch naj­więk­szych w Euro­pie pro­du­cen­tów naczep: Schmitz Car­go­bull i Krone. W celu skorzy­stania z usługi klient musi mieć pod­pi­saną umowę ze współ­pra­cu­ją­cym pro­du­cen­tem sys­temu tele­ma­tycznego naczepy. 
Usługa Tra­iler ID prze­ka­zuje pozy­cję naczepy oraz sta­tus jej sprzęgu. Cią­gnik sio­dłowy wykrywa, czy docze­piona jest naczepa i iden­ty­fi­kuje ją na pod­sta­wie numeru pojazdu (VIN) poprzez elek­tro­niczny układ hamul­cowy. Pobrane dane wraz z danymi cią­gnika sio­dło­wego prze­syłane są przez zamon­to­wany w poje­ździe kom­pu­ter pokła­dowy Fle­et­bo­ard do firmy. Dzięki temu znana jest loka­li­za­cja naczepy i jed­no­cze­śnie jest jasne, że pojazd cią­gnie wła­ściwą naczepę. Fle­et­bo­ard ofe­ruje usługę Tra­iler ID do pojaz­dów użyt­ko­wych Mer­ce­des-Benz naj­now­szej gene­ra­cji. Elek­tro­niczny układ hamul­cowy naczepy sio­dło­wej musi przy tym zezwa­lać na odczy­ty­wa­nie numeru iden­ty­fi­ka­cyj­nego pojazdu. Dodat­kowe wypo­sa­że­nie tech­niczne nie jest wyma­gane, co pozwala klien­tom zaosz­czę­dzić na dodat­ko­wych inwe­sty­cjach. 

Plat­forma otwarta dla wszyst­kich 

Rozwija się plat­forma tele­ma­tyczna RIO, ofe­ro­wana od 2017 roku przez Grupę Volk­swa­gen Truck & Bus, która obej­muje markę MAN. RIO to otwarte roz­wią­za­nie oparte na chmu­rze dla całego ekosys­temu trans­portu i logi­styki. Łączy usługi cyfrowe, dzięki czemu obej­muje wszyst­kich uczest­ni­ków łań­cu­cha dostaw spój­nym sys­temem infor­ma­cyj­nym i użyt­ko­wym z funk­cją pro­gno­zo­wa­nia. Do tej pory przej­rzy­ste wyko­rzy­sta­nie danych w branży trans­portu czę­sto nie było moż­liwe, ponie­waż jed­nostki korzy­stały z róż­nych sys­te­mów ope­ra­cyj­nych sta­nowiących odrębne roz­wią­za­nia. RIO zapew­nia wspólne roz­wią­za­nie i dla­tego może być sto­so­wane nie­za­leż­nie od marki pojazdu. 
We wszyst­kich nowych samo­cho­dach cię­ża­ro­wych MAN z serii Euro 6 moduł RIO Box jest mon­to­wany seryj­nie, a po zare­je­stro­wa­niu się na plat­for­mie RIO ich wła­ści­ciele mogą bez­płat­nie korzy­stać z cyfro­wych funk­cji pod­sta­wo­wych pod nazwą RIO Essen­tials. Użyt­kow­nik otrzy­muje przez swój kom­pu­ter roz­ma­ite infor­ma­cje doty­czące danego pojazdu: na przy­kład jego aktu­alną loka­li­za­cję ze wska­za­niem na cyfro­wej mapie, aktu­alną pręd­kość, prze­bieg w kilo­me­trach, okres eks­plo­ata­cji, śred­nią pręd­kość i masę, a także ana­lizy doty­czące zuży­cia paliwa. 
Apli­ka­cja MAN Servi­ce­Care to dla klien­tów pro­ak­tywne narzę­dzie, umoż­li­wia­jące per­fek­cyjne zarzą­dza­nie flotą w zakre­sie jej kon­ser­wa­cji. RIO Box dostar­cza do MAN Servi­ce­Care wszyst­kie dane doty­czące kon­ser­wa­cji pojazdu. Użyt­kow­nik oraz obsłu­gu­jący go warsz­tat auto­ma­tycz­nie otrzy­mują wska­zówki doty­czące czę­stotliwości prac ser­wi­so­wych lub zwią­za­nej z tym koniecz­no­ści wyko­na­nia kon­ser­wa­cji zuży­wa­ją­cych się kom­po­nen­tów. W ten spo­sób wła­ści­ciel floty może w każ­dej chwili zapo­znać się z aktu­al­nym sta­nem swo­ich pojaz­dów, nie­za­leż­nie od tego, gdzie aku­rat się znaj­dują. Z kolei warsz­tat otrzy­muje przez MAN Servi­ce­Care pod­gląd stanu i może we wła­ści­wym cza­sie uzgod­nić ze swoim klien­tem ter­min wizyty. 
MAN Servi­ce­Care pod­lega nie­ustan­nemu roz­wo­jowi. Nową dodat­kową usługą jest zdalna dia­gnoza samo­chodu cię­ża­ro­wego. Umoż­li­wia ona takie ogra­ni­cze­nie przy­czyn ewen­tu­al­nej awa­rii, że mon­ter już przed wyjaz­dem może oce­nić, czy naprawa na miej­scu jest moż­liwa oraz jakie czę­ści zamienne i narzę­dzia będą mu potrzebne. 
Za pomocą apli­ka­cji MAN Com­pliant można nie­za­leż­nie od loka­li­za­cji i cał­ko­wi­cie auto­ma­tycz­nie pobie­rać wszyst­kie dane z cyfro­wego tacho­grafu w poje­ździe (karta kie­rowcy co sie­dem dni, pamięć masowa co 30 dni). Do tej pory było to moż­liwe jedy­nie na miej­scu, w sie­dzi­bie firmy. Funk­cja Advan­ced umoż­li­wia zapi­sy­wa­nie, ana­li­zo­wa­nie i zarzą­dza­nie danymi nawet przez 25 mie­sięcy. Odpo­wiada to usta­wo­wemu okre­sowi obo­wiąz­ko­wego prze­cho­wy­wa­nia danych przez przed­się­bior­stwa trans­por­towe, który wynosi dwa lata. 
Klienci mogą teraz rezer­wo­wać także usługi logi­styczne RIO Geo i RIO Order. Nowa usługa RIO Per­form zapew­nia szcze­gó­łowe ana­lizy kie­row­ców i floty dla wszyst­kich pojaz­dów. 
Dzięki RIO Per­form dostępna jest teraz aktu­ali­za­cja dla pod­sta­wo­wej usługi RIO Essen­tials: pro­fe­sjo­nalna ana­liza RIO Per­form zapew­nia szcze­gó­łową ana­lizę kie­row­ców i floty, doty­czącą na przy­kład przy­szłych tras, pręd­ko­ści lub zuży­cia paliwa, oraz zro­zu­miałą infor­ma­cję o kie­rowcy i dane doty­czące osią­gów z ostat­nich trzech mie­sięcy. 
Rów­nież usługa RIO Geo jest roz­sze­rze­niem pod­sta­wo­wej usługi RIO Essen­tials i sta­nowi cyfrowy kom­pas dla floty. Klienci otrzy­mują szcze­gó­łowy prze­gląd aktu­al­nej loka­li­za­cji pojazdu, znają przy­kładowo pozo­stały czas pracy i mają dostęp do danych RIO Essen­tials z ostat­nich trzech mie­sięcy – bez RIO Geo dane są dostępne tylko przez 10 dni. 
Za pomocą RIO Order klienci mogą two­rzyć zle­ce­nia, łączyć je w trasy i przy­po­rząd­ko­wy­wać kie­row­ców. 
***
Trudno wyobra­zić sobie efek­tywne zarzą­dza­nie współ­cze­sną flotą pojaz­dów bez sys­temu tele­ma­tycznego, a wiele jesz­cze przed nami. Wyko­rzy­sty­wa­nie sys­te­mów tele­ma­tycz­nych w trans­por­cie to jeden z pod­sta­wo­wych kie­run­ków roz­woju branży TSL. Pro­gno­zuje się, że w naj­bliż­szych latach poprzez usługi łącz­no­ściowe będzie inte­gro­wa­nych coraz wię­cej urzą­dzeń i sys­te­mów, co przy­nie­sie przed­się­bior­com trans­portowym widoczne korzy­ści. Kolejne funk­cje, jakie będą pro­po­no­wać twórcy takich sys­te­mów to np. wspar­cie pracy kie­row­ców w ruchu auto­stra­do­wym pole­ga­jące na auto­ma­tycz­nym pro­wa­dze­nia pojazdu, czy też roz­wią­za­nia dla ruchu aut cię­ża­ro­wych w mie­ście dzia­ła­jące pre­wen­cyj­nie, pozwa­lające unik­nąć koli­zji nawet z pie­szym. Klu­czo­wymi spo­śród wielu badań są te pro­wa­dzone nad w pełni auto­no­micz­nymi pojaz­dami cię­ża­ro­wymi.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.