W ostatnich latach firmy transportowe zmagają się z rosnącymi obowiązkami administracyjnymi i coraz większą konkurencją na rynku. Dlatego też stale rośnie zapotrzebowanie na innowacyjne narzędzia wspomagające i optymalizujące realizowanie usług przewozowych. Jak systemy telematyczne wpływają na rozwój transportu drogowego? Na jakie korzyści mogą liczyć przewoźnicy?
Rosnące znaczenie nowoczesnych systemów telematycznych w transporcie, które obserwujemy od kilku lat, to efekt synergii, jaką daje połączenie kilku technologii: telekomunikacyjnych, informacyjnych i informatycznych. Firmy transportowe coraz częściej inwestują w systemy wspomagające zarządzanie procesami przewozowymi.
Rozwiązania telematyczne nie tylko ułatwiają pracę kierowcom czy spedytorom, ale przyczyniają się także do wzrostu ogólnej wydajności i oszczędności czasu oraz pieniędzy. Ponadto, usprawniają procesy komunikacyjne wewnątrz firmy, a także – co jest niezwykle istotne w związku z rosnącymi obowiązkami administracyjnymi – wpływają na przyspieszenie obiegu dokumentów i ograniczają możliwość pomyłek formalnych. Dzięki realnym korzyściom z wdrożenia innowacyjnych systemów coraz więcej firm dostrzega ich potencjał, a to z kolei wpływa na udoskonalanie i nowe możliwości proponowane przez producentów.
Paliwa mniej ubywa
Głównym źródłem oszczędności finansowych, dla przedsiębiorcy stosującego urządzenia telematyczne, jest redukcja zbędnego zużycia paliwa. Aż 67 proc. przebadanych przez firmę GBOOX właścicieli firm wskazuje, że zastosowanie telematyki pozwoliło im na ograniczenie wykorzystania paliwa.
– Redukcja zbędnego zużycia paliwa poprzez systemy telematyczne w głównej mierze wynika z obaw kierowców przed konsekwencjami związanymi z ewentualnym wykryciem manipulacji przy tankowaniu – twierdzi Kamil Korbuszewski, ekspert GBOX (system telematyczny oferowany przez firmę INELO). – Dzięki telematyce, przedsiębiorca czy spedytor na bieżąco otrzymuje informacje o lokalizacji danego pojazdu oraz czynnościach wykonywanych przez pracownika. Dane z urządzenia pozwalają także na bardziej ekonomiczne użytkowanie pojazdu. Dodatkowo, nasze badanie pokazuje, że aż 40 proc. firm zredukowało liczbę prywatnych przejazdów nawet o 20 procent. Natomiast co piąte przedsiębiorstwo wyeliminowało takie przejazdy na poziomie 31–40 procent. Te dane potwierdzają, że telematyka pozwala na uzyskanie oszczędności finansowych poprzez redukcję zbędnego zużycia paliwa. Co więcej, dzięki możliwości wcześniejszego zaplanowania i przeanalizowania trasy, którą będzie poruszać się ciężarówka, możemy te oszczędności dodatkowo zwiększać.
Ponad połowa respondentów wskazała, że główne oszczędności finansowe przy stosowaniu systemu telematycznego wynikają z redukcji tzw. pustych przejazdów samochodów ciężarowych. W skali roku, 38 proc. przedsiębiorców zauważa ograniczenie transportów bez załadunku na poziomie 11–20 procent, a prawie co trzeci na poziomie 1–10 proc. Zmniejszenie liczby pustych przejazdów ciężarówek o ponad połowę zaobserwowało natomiast aż 16 proc. właścicieli firm transportowych.
Ułatwienia w rozliczaniu kierowców
Konieczność rozliczania delegacji oraz ryczałtów, to rzeczywistość każdego przewoźnika zatrudniającego kierowców. Przedsiębiorca musi być na bieżąco z aktualnie obowiązującym ustawodawstwem. Zdarza się, że pomimo doskonałej wiedzy, na skutek błędów ludzkich występujących podczas przygotowywania dokumentacji wymaganej do rozliczenia delegacji, jest ona nieprawidłowa. Może to narazić firmę na roszczenia pracowników, kary administracyjne i postępowania sądowe. Przewoźnikom z pomocą przychodzi telematyka – technologia, która pozwala na precyzyjne rozliczenie pracy kierowców i ograniczenie kosztów przedsiębiorstwa.
Regulacje, takie jak ustawa o czasie pracy kierowcy z dn. 16.04.2004 roku, wyroki Sądu Najwyższego oraz przepisy dotyczące rozliczania kierowców z państw zachodnich (m.in. Niemiec, Francji, Włoch i Austrii), dokładnie definiują zasady rozliczeń. Skomplikowane przepisy sprawiają, że konieczne jest zatrudnienie dodatkowej osoby, której zadaniem jest czuwanie nad rozliczaniem kierowców. Według obowiązujących wymogów, firmy dla prawidłowego rozliczania muszą posiadać informacje m. in. na temat: początku i końca delegacji, czasu przebywania na terenie niektórych państw obcych ze wskazaniem momentu przekroczenia granicy, przerw w trakcie prowadzenia pojazdu, miejsc, w których kierowca odbył nocleg. Kolejny temat to występowanie nieuzasadnionej „innej pracy”, czyli ustawienie selektora tachografu w błędnym położeniu. Takie działanie skutkuje zawyżonym wynagrodzeniem oraz nieoptymalnym wykorzystaniem czasu pracy kierowcy. W przypadku transportu do 3,5 tony pojawia się również problem rozliczania tych pojazdów, które nie są wyposażone w tachograf – głównie dotyczy to zawyżenia liczby godzin pracy za granicą.
– Opieranie się przez firmę transportową jedynie na deklaracjach swoich kierowców, wprowadza duże ryzyko błędu ludzkiego, co skutkuje błędnie wyliczonym wynagrodzeniem. To w tym punkcie firma może znaleźć dużo oszczędności. Dzięki systemowi telematycznemu, który pobiera dane z karty kierowcy i tachografu cyfrowego, ryzyko błędu jest minimalizowane. Dodatkowo system precyzyjnie wskazuje dokładne daty przekraczania granic i lokalizację noclegu – komentuje Kamil Korbuszewski, ekspert GBOX.
– Dzięki rozwiązaniom cyfrowym, możemy znacznie obniżyć koszty przedsiębiorstwa transportowego. Jedna pomyłka w rozliczeniu ryczałtu za nocleg może skutkować zawyżonym wynagrodzeniem o ok. 150 zł – takich pomyłek może być wiele. Wdrożenie systemu telematycznego eliminuje całkowicie ten problem, co w przypadku firm zatrudniających kilkudziesięciu pracowników może wygenerować kilkadziesiąt tysięcy złotych oszczędności rocznie – dodaje K. Korbuszewski.
Nowoczesne systemy telematyczne to dwukierunkowa komunikacja kierowcy z firmą. Umożliwiają dodatkowo m.in. skanowanie dokumentów, aktualną analizę czasu pracy oraz zarządzanie zleceniami spedycyjnymi i przekazywanie ich bezpośrednio do kierowców. Mają również możliwość ostrzegania przed wcześniej zdefiniowanymi miejscami niebezpiecznymi.
Automatyzacja tych procesów jest szczególnie istotna w kontekście ostatniej dyskusji związanej z wprowadzeniem europejskiej dyrektywy o pracownikach delegowanych. Jeśli europejskie prawo obejmie również transport międzynarodowy i tranzyt, liczba operacji dokumentacyjnych w firmach transportowych znacznie wzrośnie – pojawi się bowiem konieczność obliczania wielu stawek rozliczeniowych w zależności od miejsca pobytu kierowców. W tej sytuacji rozwiązania telematyczne mogą okazać się najskuteczniejszą pomocą w działaniach operacyjnych firm.
Zdalna diagnostyka pojazdów
Jedną z najnowszych funkcji rozwiniętych systemów telematycznych jest zdalna diagnostyka pojazdów, jaką oferują już niektóre rozwiązania oferowane np. przez producentów ciężarówek, m.in. Fleetboard Mercedesa, czy system Scanii, o czym już informowaliśmy.
TEXA zaprezentowała niedawno eTRUCK, system do zdalnej diagnostyki pojazdów ciężarowych w czasie rzeczywistym. Jest to innowacyjne rozwiązanie, które przenosi niezależny warsztat pojazdów ciężarowych w nowy wymiar napraw. Zminiaturyzowane urządzenie, po zainstalowaniu w gnieździe diagnostycznym (gniazdo OBD lub adapter Deutsch 9 PIN dla amerykańskich ciężarówek) pojazdu i krótkiej konfiguracji, zapewnia możliwość zdalnego i ciągłego monitorowania stanu technicznego pojazdu w trasie, zarządzania obsługą okresową i tachografem oraz zdalnego wykonywania regulacji przywracających optymalne warunki korzystania z pojazdu, co jest absolutną nowością.
System eTRUCK łączy mechanika z pojazdem ciężarowym i wzmacnia przywiązanie klienta do warsztatu, który zapewnia mu ciągłą i zdalną pomoc techniczną. Dzięki aplikacji mobilnej i dedykowanemu portalowi zarządzającemu, stanowi rozwiązanie również dla kierowców oraz (dzięki dodatkowemu wsparciu) dla menedżerów flot poprzez stałe dostarczanie im danych na temat stanu pojazdów oraz umożliwiając im realizację działań mających na celu redukcję kosztów oraz optymalizację wykorzystania pojazdów.
eTRUCK umożliwiając przeprowadzania zdalnych operacji kalibracji, aktywacji lub kasowania błędów, może niejednokrotnie pozwolić na wyprowadzenie ciągnika siodłowego z „trybu serwisowego” (objawiającego się znacznym spadkiem mocy).
System składa się z miniaturowego interfejsu wpinanego do złącza diagnostycznego pojazdu, który dzięki bezprzewodowej transmisji bluetooth przesyła informacje do smartfona kierowcy, na którym zainstalowana została aplikacja eTRUCK. Za pomocą smartfona dane przesyłane są do warsztatu i operatora. Warsztat odpowiedzialny za utrzymanie stanu technicznego pojazdu posiada dostęp do specjalnej platformy monitorującej na bieżąco jego stan – wliczając w to odczyt ewentualnych zarejestrowanych błędów, wgląd w parametry pracy m.in. silnika, układu hamulcowego, AdBlue oraz innych. eTRUCK przewiduje również możliwość pobierania informacji z tachografu, dzięki czemu nie będzie konieczności zgrywania tachografu podczas wizyty stacjonarnej.
Dzięki systemowi eTRUCK niezależny warsztat samochodowy może świadczyć wyższy poziom usług, poszerzyć ich zakres i przywiązać do siebie klientów uzyskując przewagę konkurencyjną. Może świadczyć swoje usługi w standardzie 24/7 i interweniować w czasie rzeczywistym, co przyniesie oszczędność czasu i redukcję kosztów oraz wpłynie realnie na ochronę wartości ładunku, terminowość realizacji zleceń i harmonogram czasu pracy kierowcy. Dzięki ciągłości obsługi ze strony tego samego warsztatu podnosi się także skuteczność interwencji.
Tak zbudowany system telematyczny umożliwia zmniejszenie kosztów operacyjnych, dzięki optymalizacji czasu napraw pojazdu, kontroli stylu jazdy kierowcy i wcześniejszemu wykrywaniu ewentualnych usterek technicznych pojazdu. Planowanie wizyt w warsztacie pozwala na kontrolowanie kosztów, unikając niepotrzebnych przestojów.
Dla małych i średnich flot
WABCO wprowadza system zarządzania flotą TRAXEE, polecany szczególnie dla małych i średnich komercyjnych flot. System oferuje operatorom mniejszych flot kilka kluczowych dla działalności funkcji bez konieczności prowadzenia znaczących inwestycji kapitałowych lub zarządzania kosztami ogólnymi. Umożliwia operatorom lepsze koordynowanie mocy floty, zarządzanie aktywnością kierowców i doskonalenie wydajności administracyjnej. System zapewnia również aktualizacje statusu w czasie rzeczywistym dla poszczególnych ciężarówek i kierowców, a jednocześnie pomaga osiągnąć zgodność z przepisami prawa dotyczącymi tachografów w całej Europie i Turcji.
Aplikację Traxee można obsługiwać na komputerach stacjonarnych, jak również na urządzeniach mobilnych. Jednostkę pokładową systemu można szybko zainstalować w każdej ciężarówce, a zebrane dane są przesyłane bezpośrednio do menadżera floty, wspierając podejmowanie decyzji operacyjnych w czasie rzeczywistym. Dostarczane z pełnym wyposażeniem, z GPSem w standardzie, Traxee umożliwia również precyzyjne określenie lokalizacji ciężarówki. Pokładowa jednostka może także łączyć się z cyfrowym tachografem ciężarówki oraz systemem Controller Area Network (magistralą CAN). Daje to menadżerowi floty podgląd okresów jazdy i odpoczynku, jak również kluczowych danych dotyczących wyników, w tym zużycia paliwa i sprawozdawczości ECO, w czasie rzeczywistym. System wzmacnia również sprawność floty i komunikacji z klientem, w tym zdolność do podawania dokładnych informacji na temat statusu dostawy oraz zapewnia różnorodne automatyczne alarmy i powiadomienia.
Wymierne oszczędności
Swoje systemy telematyczne, jak już wspomnieliśmy, oferują firmy ciężarówkowe. Niedawno do tego grona dołączył DAF ze swoim systemem Connect Portal, oferujący m.in. usługi Dashboard, Flota na żywo, Raport na kierowcę, Raport na pojazd, Planer raportów, Zaawansowany raport zużycia paliwa, Wykorzystanie floty, Raport DPA.
Nowe moduły, wprowadzane w 2018 r. to: Zdrowie pojazdów (alerty, ostrzeżenia), Analiza czasu jazdy (raport statusu tachografu), ECO Score Card (monitorowanie pracy kierowców, całkowity wynik zużycia paliwa, przewidywania i hamowania – w tym wykorzystanie zwalniacza).
Tegoroczną nowością jest też mobilna aplikacja dla kierowców, którzy otrzymują na urządzenia mobilne całkowity wynik swojej pracy, indywidualny wynik pojazdu, Eco Score (wynik ekologiczny), zużycie paliwa, ocenę stylu jazdy i hamowania. Mogą porównywać swoje wyniki z wynikami innych kierowców. Kilka nowych funkcji zostanie szerzej zaprezentowanych na targach IAA.
System łączy wszystkie ważne elementy łańcucha logistycznego – spedytora, właściciela firmy, kierowcę, dealera, producenta samochodów. Przewoźnik może uzyskać 2 % oszczędność w zużyciu paliwa, m.in. dzięki temu, że można analizować pracę kierowcy i wpływać na niego poprzez szkolenia, a także na bieżąco, podczas pracy. To daje ok. 2 tys. euro w ciągu 3 lat. Oszczędności w obsłudze i naprawach to kolejne 1,5 tys. euro, lepsze wykorzystanie floty przynosi 1 tys. euro (m.in. w wyniku wyboru optymalnej trasy), bezpieczeństwo/ubezpieczenia – 1,5 tys. euro. Inwestycja w DAF Connect wg przedstawicieli DAF powinna spłacić się w ciągu 6 miesięcy, a oszczędności w skali 3 lat to 6 tys. euro.
Usługi zgrupowane w jednym portalu
Udostępniając Volvo Connect, nowy portal skupiający cyfrowe usługi i funkcje w ramach jednolitego interfejsu, Volvo Trucks ułatwia swoim klientom pełne wykorzystanie zalet cyfryzacji i komunikacji.
Wykorzystanie systemów telematycznych wiąże się z niedogodnością w postaci konieczności posługiwania się większą liczbą różnorodnych systemów i interfejsów. Dzięki wprowadzeniu Volvo Connect, szeroki zestaw usług elektronicznych i zdalnych zostanie zgrupowany w jednym, przyjaznym dla użytkownika portalu. System zostanie uruchomiony we wrześniu 2018 r.
– Volvo Connect zapewnia dostęp do istotnych usług i informacji, potrzebnych w codziennej pracy, grupując je w jednym miejscu – mówi Carina Holm, menedżer projektu ds. Volvo Connect. – Poza zarządzaniem flotą i planowaniem obsługi technicznej, wspieranych będzie wiele innych aspektów działalności transportowej, w tym dotyczących administracji i przestrzegania przepisów prawa. Volvo Connect będzie także platformą sprzedaży, umożliwiającą zamawianie i aktywację dodatkowych usług. Użytkownicy zyskają możliwość dostosowania interfejsu do własnych potrzeb, tak aby najważniejsze dla nich informacje i usługi były szybko i łatwo dostępne.
Wraz z Volvo Connect, Volvo Trucks wprowadza Data Access (Dostęp do Danych), nową usługę umożliwiającą przechowywanie danych pojazdu i dostęp do nich za pośrednictwem chmury, w oparciu o protokół rFMS (Remote FMS). Dzięki temu możliwa jest integracja tych danych z systemami administracyjnymi klienta i wykorzystywanie ich w celu zarządzania flotą bez względu na markę i model pojazdu.
W grupie pozostałych wdrażanych usług cyfrowych znajduje się m.in. Dynafleet Safety Service (Raport Bezpieczeństwa Dynafleet) – usługa ułatwiająca klientowi monitorowanie stylu jazdy kierowców i działania aktywnych systemów bezpieczeństwa – oraz Vehicle Status (Stan Pojazdu) – usługa nadzorująca kluczowe podzespoły pojazdu w celu łatwiejszej identyfikacji potencjalnych usterek, które mogą wymagać naprawy natychmiastowej lub podczas następnej obsługi technicznej.
Przykłady funkcji, jakie zostaną udostępnione w ramach Volvo Connect:
• Dynafleet, nowo zaktualizowana wersja opracowanego przez Volvo Trucks systemu zarządzania flotą.
• Kalendarz Serwisowy, aplikacja do przeglądania harmonogramu planowej obsługi technicznej pojazdu.
• Dostęp do Danych, nowa usługa, umożliwiająca przechowywanie danych pojazdu i dostęp do nich za pośrednictwem chmury.
• Raport Bezpieczeństwa Dynafleet, aplikacja umożliwiająca monitorowanie i identyfikację zdarzeń kluczowych z punktu widzenia bezpieczeństwa, takich jak gwałtowne hamowanie czy zapięcie pasa bezpieczeństwa, które następnie mogą być wykorzystane w celu szkolenia kierowcy.
• Stan pojazdu, usługa monitorująca kluczowe podzespoły pojazdu oraz identyfikująca potencjalne usterki, które mogą wymagać naprawy natychmiastowej lub podczas następnej obsługi technicznej.
• Zarządzanie Zasobami, przegląd zasobów we flocie, uwzględniający nie tylko pojazdy.
• Historia Serwisowa, przegląd historii napraw pojazdu, wraz ze szczegółowym wykazem czynności, wykonanych w autoryzowanej stacji obsługi Volvo.
Naczepa też pod kontrolą
Dotychczas w przypadku usług telematycznych mówiło się o samochodach ciężarowych. Wprowadzając usługi Trailer Data i Trailer ID, system Mercedes-Benz Fleetboard integruje naczepę z ciągnikiem siodłowym, umieszczając zarówno informacje o pojeździe, jak i o naczepie na wspólnym ekranie.
Firma przewozowa Kautetzky używa systemu Fleetboard jako podstawy dla całego systemu dysponowania flotą. Dla zarządcy szczególnie ważne są przy tym takie funkcje jak mapping oraz obliczanie czasów pracy i odpoczynku kierowców. Ponadto przewoźnik intensywnie korzysta z funkcji zdalnego pobierania danych z pamięci masowej cyfrowego tachografu, niezależnie od lokalizacji pojazdu. Podczas gdy już transport żywności wymaga wysokiego poziomu staranności i bezpieczeństwa, zwłaszcza pod względem utrzymywania stałej temperatury i prowadzenia dokumentacji, to w przypadku transportu środków farmaceutycznych wymagania są jeszcze wyższe. Tutaj wyspecjalizowanemu spedytorowi pomagają wieloletnie inwestycje w kompleksowe, oparte na rozwiązaniach telematycznych, zarządzanie pojazdami.
Dzięki integracji naczepy firma ma teraz pełny dostęp do wszystkich istotnych danych z naczepy bez potrzeby przełączania się z jednego systemu na inny. Do tej pory często konieczne było przechodzenie z używanego zazwyczaj w dyspozytorni systemu Fleetboard Cockpit dla ciągników siodłowych do oddzielnego system telematycznego dla naczep.
W celu pełnego włączenia danych z naczepy do systemu Fleetboard opracowano dwie usługi dla naczepy: Trailer Data i Trailer ID. W przypadku usługi Trailer Data Fleetboard integruje z systemem Fleetboard Cockpit wiele różnych informacji dotyczących zabudowy i podwozia naczepy, pochodzących z systemu telematycznego jej producenta. W zależności od systemu telematycznego naczepy do tych informacji należą przykładowo typ naczepy i jej pozycja, podawana niezależnie od pozycji ciągnika siodłowego.
W przypadku naczep chłodni, które w firmie Spedition Kautetzky stanowią lwią część floty, usługa Trailer Data dostarcza najróżniejszych informacji, takich jak m.in. status drzwi, rejestrowana aktualna temperatura wewnątrz naczepy czy też tryb pracy i czas włączenia agregatu chłodniczego.
Ponadto Fleetboard Trailer Data pokazuje istotne dane dotyczące stanu technicznego podwozia naczepy. Zaliczają się do nich przykładowo naciski na osie, stan okładzin hamulcowych czy też ciśnienie powietrza w oponach. Wszystkie te dane są dostępne w systemie Fleetboard Cockpit.
Naczepa dostarcza swoje dane również wtedy, gdy nie jest sprzęgnięta z którymś z około 50 ciągników siodłowych Mercedes-Benz należących do floty firmy – o ile jest ona wyposażona w stosowny system telematyczny. Jest to niezbędne do tego, by zapewnić pełną dokumentację jakości transportu. Ów wysoki standard jakości utrzymywany był w firmie Kautetzky również wcześniej. Różnica względem starych rozwiązań telematycznych polega na tym, że teraz możliwa jest koncentracja wszystkich faktów w jednym miejscu.
W przypadku usługi Trailer Data Fleetboard rozpoczął współpracę z systemami telematycznymi dwóch największych w Europie producentów naczep: Schmitz Cargobull i Krone. W celu skorzystania z usługi klient musi mieć podpisaną umowę ze współpracującym producentem systemu telematycznego naczepy.
Usługa Trailer ID przekazuje pozycję naczepy oraz status jej sprzęgu. Ciągnik siodłowy wykrywa, czy doczepiona jest naczepa i identyfikuje ją na podstawie numeru pojazdu (VIN) poprzez elektroniczny układ hamulcowy. Pobrane dane wraz z danymi ciągnika siodłowego przesyłane są przez zamontowany w pojeździe komputer pokładowy Fleetboard do firmy. Dzięki temu znana jest lokalizacja naczepy i jednocześnie jest jasne, że pojazd ciągnie właściwą naczepę. Fleetboard oferuje usługę Trailer ID do pojazdów użytkowych Mercedes-Benz najnowszej generacji. Elektroniczny układ hamulcowy naczepy siodłowej musi przy tym zezwalać na odczytywanie numeru identyfikacyjnego pojazdu. Dodatkowe wyposażenie techniczne nie jest wymagane, co pozwala klientom zaoszczędzić na dodatkowych inwestycjach.
Platforma otwarta dla wszystkich
Rozwija się platforma telematyczna RIO, oferowana od 2017 roku przez Grupę Volkswagen Truck & Bus, która obejmuje markę MAN. RIO to otwarte rozwiązanie oparte na chmurze dla całego ekosystemu transportu i logistyki. Łączy usługi cyfrowe, dzięki czemu obejmuje wszystkich uczestników łańcucha dostaw spójnym systemem informacyjnym i użytkowym z funkcją prognozowania. Do tej pory przejrzyste wykorzystanie danych w branży transportu często nie było możliwe, ponieważ jednostki korzystały z różnych systemów operacyjnych stanowiących odrębne rozwiązania. RIO zapewnia wspólne rozwiązanie i dlatego może być stosowane niezależnie od marki pojazdu.
We wszystkich nowych samochodach ciężarowych MAN z serii Euro 6 moduł RIO Box jest montowany seryjnie, a po zarejestrowaniu się na platformie RIO ich właściciele mogą bezpłatnie korzystać z cyfrowych funkcji podstawowych pod nazwą RIO Essentials. Użytkownik otrzymuje przez swój komputer rozmaite informacje dotyczące danego pojazdu: na przykład jego aktualną lokalizację ze wskazaniem na cyfrowej mapie, aktualną prędkość, przebieg w kilometrach, okres eksploatacji, średnią prędkość i masę, a także analizy dotyczące zużycia paliwa.
Aplikacja MAN ServiceCare to dla klientów proaktywne narzędzie, umożliwiające perfekcyjne zarządzanie flotą w zakresie jej konserwacji. RIO Box dostarcza do MAN ServiceCare wszystkie dane dotyczące konserwacji pojazdu. Użytkownik oraz obsługujący go warsztat automatycznie otrzymują wskazówki dotyczące częstotliwości prac serwisowych lub związanej z tym konieczności wykonania konserwacji zużywających się komponentów. W ten sposób właściciel floty może w każdej chwili zapoznać się z aktualnym stanem swoich pojazdów, niezależnie od tego, gdzie akurat się znajdują. Z kolei warsztat otrzymuje przez MAN ServiceCare podgląd stanu i może we właściwym czasie uzgodnić ze swoim klientem termin wizyty.
MAN ServiceCare podlega nieustannemu rozwojowi. Nową dodatkową usługą jest zdalna diagnoza samochodu ciężarowego. Umożliwia ona takie ograniczenie przyczyn ewentualnej awarii, że monter już przed wyjazdem może ocenić, czy naprawa na miejscu jest możliwa oraz jakie części zamienne i narzędzia będą mu potrzebne.
Za pomocą aplikacji MAN Compliant można niezależnie od lokalizacji i całkowicie automatycznie pobierać wszystkie dane z cyfrowego tachografu w pojeździe (karta kierowcy co siedem dni, pamięć masowa co 30 dni). Do tej pory było to możliwe jedynie na miejscu, w siedzibie firmy. Funkcja Advanced umożliwia zapisywanie, analizowanie i zarządzanie danymi nawet przez 25 miesięcy. Odpowiada to ustawowemu okresowi obowiązkowego przechowywania danych przez przedsiębiorstwa transportowe, który wynosi dwa lata.
Klienci mogą teraz rezerwować także usługi logistyczne RIO Geo i RIO Order. Nowa usługa RIO Perform zapewnia szczegółowe analizy kierowców i floty dla wszystkich pojazdów.
Dzięki RIO Perform dostępna jest teraz aktualizacja dla podstawowej usługi RIO Essentials: profesjonalna analiza RIO Perform zapewnia szczegółową analizę kierowców i floty, dotyczącą na przykład przyszłych tras, prędkości lub zużycia paliwa, oraz zrozumiałą informację o kierowcy i dane dotyczące osiągów z ostatnich trzech miesięcy.
Również usługa RIO Geo jest rozszerzeniem podstawowej usługi RIO Essentials i stanowi cyfrowy kompas dla floty. Klienci otrzymują szczegółowy przegląd aktualnej lokalizacji pojazdu, znają przykładowo pozostały czas pracy i mają dostęp do danych RIO Essentials z ostatnich trzech miesięcy – bez RIO Geo dane są dostępne tylko przez 10 dni.
Za pomocą RIO Order klienci mogą tworzyć zlecenia, łączyć je w trasy i przyporządkowywać kierowców.
***
Trudno wyobrazić sobie efektywne zarządzanie współczesną flotą pojazdów bez systemu telematycznego, a wiele jeszcze przed nami. Wykorzystywanie systemów telematycznych w transporcie to jeden z podstawowych kierunków rozwoju branży TSL. Prognozuje się, że w najbliższych latach poprzez usługi łącznościowe będzie integrowanych coraz więcej urządzeń i systemów, co przyniesie przedsiębiorcom transportowym widoczne korzyści. Kolejne funkcje, jakie będą proponować twórcy takich systemów to np. wsparcie pracy kierowców w ruchu autostradowym polegające na automatycznym prowadzenia pojazdu, czy też rozwiązania dla ruchu aut ciężarowych w mieście działające prewencyjnie, pozwalające uniknąć kolizji nawet z pieszym. Kluczowymi spośród wielu badań są te prowadzone nad w pełni autonomicznymi pojazdami ciężarowymi.