Wiadomości z rynku

piątek
25 kwietnia 2025

Tańsze ciepło na postoju

Najnowsze propozycje producentów ogrzewania
28 grudnia 2018
Naj­więk­szym powo­dze­niem wśród użyt­kow­ni­ków cię­ża­ró­wek cie­szą się urzą­dze­nia ogrze­wa­nia posto­jo­wego zasi­lane ole­jem napę­do­wym bez­po­śred­nio z baku pojazdu (powietrzne i wodne), rzadko decy­dują się oni na ogrze­wa­cze spa­la­jące ben­zynę lub bio­pa­liwo. Urządzenia zasilane gazem propan-butan i ziemnym, montowane są najczęściej przez użytkowników zabudów specjalistycznych (do ogrzewania przestrzeni ładunkowej) i pojazdów technicznych.     
Urzą­dze­nia grzew­cze wyko­rzy­stu­jące do swo­jej pracy olej napę­dowy są prost­sze w eks­plo­ata­cji od gazo­wych, spa­la­jąc to samo paliwo, któ­rym napę­dzany jest pojazd. Wadą urzą­dzeń ole­jo­wych jest to, że w agre­ga­cie osa­dza się sadza. Aby unik­nąć zatka­nia dysz dostar­cza­ją­cych paliwo do agre­gatu, urzą­dze­nie trzeba raz w mie­siącu, a nie­któ­rzy radzą – co dru­gie tan­ko­wa­nie – „prze­pa­lić”, włą­cza­jąc ogrze­wa­nie na pełną moc na ok. 15–30 minut. Takie prze­pa­la­nie należy prze­pro­wa­dzać nawet latem, gdy nie korzy­stamy z ogrze­wa­nia posto­jo­wego – radzą fachowcy z ser­wisu. 
Spo­śród urzą­dzeń zasi­la­nych ole­jem napę­do­wym do wyboru są powietrzne, które są bar­dziej popu­larne na rynku, i wodne. Agre­gaty powietrzne zuży­wają mniej paliwa, ponadto nie eks­plo­atują tak jak wodne aku­mu­la­to­rów, bo mają mniej pod­ze­spo­łów napę­dzanych prą­dem elek­trycz­nym (pompa wody, wen­ty­la­tory). Agre­gaty wodne też mają swoje zalety, choćby takie, że mogą ogrze­wać nie tylko kabinę, jak to się dzieje w przy­padku powietrz­nych, lecz także sil­nik, dzięki czemu uła­twiają jego uru­cho­mie­nie na mro­zie. 
Pro­du­cenci popra­wiają spraw­ność urzą­dzeń oraz wpro­wa­dzają mody­fi­ka­cje słu­żące łatwiej­szej obsłu­dze i funk­cjo­nal­no­ści. Do nie­dawna ogrze­wa­cze były uru­cha­miane tylko za pomocą panelu w kabi­nie pojazdu. Teraz ste­ro­wać nimi można rów­nież pilo­tem. Ste­row­niki pozwa­lają na zapro­gra­mo­wa­nie pracy urzą­dze­nia, czyli np. włą­cze­nie o okre­ślo­nej godzi­nie. Naj­now­sze kon­struk­cje dosto­so­wane są do pojaz­dów elek­trycz­nych i hybry­do­wych, któ­rych przy­bywa także na naszych dro­gach. Niek­tóre dosto­so­wane są też do zasi­la­nia pali­wami alter­na­tyw­nymi, jak bio­pa­liwa. 
Poni­żej pre­zen­tu­jemy kilka naj­now­szych urzą­dzeń wio­dą­cych pro­du­cen­tów. 

Ciche i żywotne

Druga gene­ra­cja rodziny Air­tro­nic firmy Eber­spa­echer to urzą­dze­nia o wszech­stron­nym zasto­so­wa­niu. Czy to kom­pak­towy Air­tro­nic S2 Com­mer­cial dla cię­ża­ró­wek, Air­tro­nic M2 Com­mer­cial dla ambu­lan­sów czy też wariant Recre­atio­nal dla kam­pe­rów – przez swoją długą żywot­ność i cichą pracę, nowe ogrze­wa­nie powietrzne zapew­nia kom­for­towe warunki cieplne w wielu typach pojaz­dów. 
Spa­li­nowe ogrze­wa­nie Air­tro­nic 2 to nowość w odno­szą­cej suk­cesy rodzi­nie urzą­dzeń powietrz­nych od Eber­spa­echer. Zasto­so­wa­nie sil­nika bez­sz­czot­ko­wego zwięk­szyło żywot­ność urzą­dze­nia do 5000 godzin. To spra­wia, że Air­tro­nic dru­giej gene­ra­cji jest wysoce nie­za­wod­nym sys­te­mem grzew­czym dla sze­ro­kiego spek­trum zasto­so­wań – trans­portu dłu­go­dy­stan­so­wego, pojaz­dów służb ratow­ni­czych lub pojaz­dów waka­cyj­nych. Dzięki swo­jemu wbu­do­wa­nemu czuj­ni­kowi wyso­ko­ścio­wemu jest to roz­wią­za­nie pole­cane rów­nież w góry. Czuj­nik opty­ma­li­zuje pracę komory spa­la­nia i dosto­so­wuje ją auto­ma­tycz­nie do wyso­ko­ści 3000 m. 
Air­tro­nic pra­cuje wydaj­nie i cicho dzięki bez­stop­nio­wej regu­la­cji mocy grzew­czej. Nowa pompka paliwa rów­nież została zop­ty­ma­li­zo­wana pod wzglę­dem hałasu – cha­rak­te­ry­styczne „tyka­nie” pompki to już prze­szłość. Cicha praca ogrze­wa­nia powietrz­nego zapew­nia spo­kojny sen – dla podróż­ni­ków w ich kam­pe­rach lub kie­row­ców cię­ża­ró­wek pod­czas postoju. 
Ele­menty ste­ru­jące EasyStart spra­wiają, że obsługa ogrze­wa­nia posto­jo­wego jest pro­sta i wygodna, a użyt­ko­wa­nie nowego EasyStart Pro jest intu­icyjne. Za pomocą funk­cji zegara można usta­wić ter­min roz­po­czę­cia oraz czas nagrze­wa­nia pojazdu. Dodat­kowo zin­te­gro­wany czuj­nik umoż­li­wia regu­la­cję tem­pe­ra­tury dokład­nie według potrzeb. Wyświe­tlacz i wie­lo­ko­lo­rowy pier­ścień LED wokół przy­ci­sku stale wska­zują aktu­alny tryb pracy urzą­dze­nia – ogrze­wa­nia lub wen­ty­la­cji. Dodat­ko­wym plu­sem – szcze­gól­nie w przy­padku pojaz­dów z wie­loma urzą­dze­niami grzew­czymi, takimi jak kam­pery – jest scen­tra­li­zo­wana kon­trola do dwóch jed­no­stek grzew­czych. Ogrze­wa­nie posto­jowe Eber­spa­echer może być rów­nież obsłu­gi­wane za pomocą EasyStart Web lub pilo­tów zdal­nego ste­ro­wa­nia (dla 12 V). 

Nowe ogrze­wa­nie wodne od Eber­spa­echer

Trze­cia gene­ra­cja ogrze­wa­nia wod­nego Eber­spa­echer Hydro­nic zapew­nia jesz­cze lep­szą wydaj­ność grzew­czą w zwar­tej kon­struk­cji. Dzięki sze­ro­kiemu zakre­sowi wydaj­no­ści od 1,3 do 5 kW, Hydro­nic S3 Eco­nomy i Hydro­nic S3 Com­mer­cial z moc­niej­szą wer­sją 5,6 kW są odpo­wied­nie dla wielu róż­nych pojaz­dów – od samo­cho­dów oso­bo­wych do cię­ża­ró­wek. 
Według pro­du­centa, dzięki swo­jej wytrzy­ma­łej kon­struk­cji oraz bez­sz­czot­ko­wemu sil­nikowi, ogrze­wa­nie wodne Hydo­nic to gwa­ran­cja jako­ści na lata. Moc­niej­sza wer­sja Hydro­nic S3 Com­mer­cial (24V) to nowe roz­wią­za­nie o wydaj­no­ści 5,6 kW wypo­sa­żone w auto­ma­tyczną regu­la­cję wyso­ko­ściową do 3000 m dla cię­ża­ró­wek i maszyn budow­la­nych. Hydro­nic S3 Eco­nomy w wer­sji „CAN/S+” zastę­puje poprzed­nią wer­sję „CAN/LIN” i umoż­li­wia teraz ste­ro­wa­nie za pomocą plusa włą­cza­jącego oprócz pro­to­kołu komu­ni­ka­cyj­nego CAN. Jest on kom­pa­ty­bilny ze wszyst­kimi ele­men­tami ste­ru­ją­cymi, które prze­sy­łają sygnał włą­cza­jący plus. 
Ogrze­wa­nie wodne jest kom­pa­ty­bilne z nowymi ele­men­tami ste­ru­ją­cymi opar­tymi na magi­strali CAN. Nowa wer­sja EasyStart Web dostępna od jesieni umoż­liwi włą­cza­nie ogrze­wa­nia jesz­cze szyb­ciej niż wcze­śniej. Ma rów­nież wbu­do­waną funk­cję zuży­wa­nia cie­pła reszt­ko­wego z sil­nika. Osz­czę­dza to ener­gię i pomaga chro­nić śro­do­wi­sko. Insta­la­cja EasyStart Web jest pro­sta dzięki zin­te­gro­wa­nej ante­nie i zain­sta­lo­wa­nej kar­cie SIM w module odbior­nika. EasyStart Web zapew­nia intu­icyjną obsługę przez smart­fon, smar­twatch lub jakie­kol­wiek inne urzą­dze­nie z prze­glą­darką inter­ne­tową. 
Intu­icyjne urzą­dze­nie dia­gno­styczne i ser­wi­sowe EasyScan pozwala warsz­ta­tom na prze­pro­wa­dze­nie wyczer­pu­ją­cej ana­lizy pracy sys­temu ogrze­wa­nia. Jest ono wypo­sa­żone w asy­stenta insta­la­cji, ana­lizę błę­dów i tek­stowe wyświe­tla­nie błę­dów. Jeżeli klient odblo­kuje taką opcję, EasyStart Web pozwala na zdalną szcze­gó­łową dia­gno­stykę przez ser­wis. 

Eko­no­miczne roz­wią­za­nie

Firma ENA Truck ofe­ruje urzą­dze­nia grzew­cze zasi­lane ole­jem napę­do­wym, dwóch marek: Vol­cano oraz Snug­ger. Prze­zna­czone są do sto­so­wa­nia, jako pomoc­ni­cze ogrze­wa­nie do samo­cho­dów cię­ża­ro­wych, busów, przy­czep, łodzi, sprzętu budow­la­nego i rol­ni­czego. Jak wyja­śnił Jaro­sław Kowal­czyk, mar­ke­ting mana­ger ENA Ltd, dzia­łają one na tej samej zasa­dzie, róż­nią się tylko ele­men­tami dodat­ko­wymi: ter­mo­staty, czuj­niki, panele ste­ru­jące. Zasada dzia­ła­nia: po włą­cze­niu zasi­la­nia nastę­puje auto­ma­tyczna kon­trola bez­pie­czeń­stwa, uru­cho­miony zostaje wen­ty­la­tor, pal­nik, świeca żarowa roz­grzewa się, pompa dozuje paliwo. Następ­nie świeca żarowa zapala mie­szankę pali­wowo-powietrzną, two­rzy się pło­mień. Gorące gazy spa­li­nowe prze­cho­dzą przez wymien­nik cie­pła, a wen­ty­la­tor zasysa powie­trze z pomiesz­cze­nia oraz powie­trze z zewnątrz pojazdu do spa­la­nia. W wyniku spa­la­nia paliwa powstaje cie­pło, Spa­liny są odpro­wa­dzane na zewnątrz pojazdu. Kon­kretne urzą­dze­nia to przy­kła­dowo Vol­cano 2 kW, Snug­ger 2,3 kW, Snug­ger 4,2 kW PLUS, Snug­ger GO 3 kW i Snug­ger GO 5 kW. Wszyst­kie w wer­sjach 12/24V. 
Zuży­cie ener­gii tych urzą­dzeń jest na bar­dzo niskim pozio­mie w porów­na­niu do ener­gii zuży­wa­nej przez sil­nik pod­czas pracy na biegu jało­wym. Jak dodał J. Kowal­czyk, sil­nik samo­chodu pra­cu­jący na postoju spala nawet około 6 litrów ON na godzinę (kiedy kie­rowca korzy­sta z ogrze­wa­nia auta). Urzą­dze­nia zewnętrzne zuży­wają ok. 100 ml pod­czas postoju, ogrze­wa­jąc kabinę. Pro­du­cent prze­ko­nuje, że zasto­so­wa­nie ogrze­wa­nia nie­za­leż­nego Snug­ger /Vol­cano pozwala zmniej­szyć zuży­cie paliwa o 2.960 litrów rocz­nie. 
Za utrzy­ma­nie odpo­wied­niej tem­pe­ra­tury odpo­wiada intu­icyjny sys­tem zarzą­dza­nia ogrze­wa­niem. Zwarta kon­struk­cja, niski poziom hałasu, łatwa kon­ser­wa­cja, ochrona bez­pie­czeń­stwa, sys­tem auto­dia­gno­styki, niski poziom emi­sji oraz niski koszt pracy spra­wiają, że te urzą­dze­nia są pole­cane do cię­ża­ró­wek, łodzi, urzą­dzeń rol­ni­czych i sprzętu budow­la­nego. 
Nowo­ścią jest intu­icyjny sys­tem ste­ro­wa­nia doty­ko­wego. Pozwala na usta­wie­nie 7-dnio­wego trybu pracy, posiada wbu­do­wany moduł auto­dia­gnozy oraz zin­te­gro­wany czuj­nik tem­pe­ra­tury zewnętrz­nej. 
Kom­pak­towe wymiary oraz pro­sta kon­struk­cja spra­wiają, że mon­taż urzą­dze­nia jest łatwy i szybki. 

Powietrzne i wodne od Weba­sto

Agre­gaty powietrzne Weba­sto Air Top zapew­niają cią­głą i płyn­nie regu­lo­waną moc grzew­czą, utrzy­mu­jąc tem­pe­ra­turę w kabi­nie na sta­łym pozio­mie. Urzą­dze­nia te cha­rak­te­ry­zują się cichą pracą oraz oszczęd­nym zuży­ciem prądu i paliwa. Solidna obu­dowa kom­po­zy­towa chroni oto­cze­nie przed wysoką tem­pe­ra­turą. Pro­du­cent ofe­ruje sze­roki wybór róż­no­rod­nych sys­temów ogrze­wa­nia powietrz­nego. 
Przy­kła­dem może by: Air Top 2000 STC, naj­mniej­szy powietrzny agre­gat grzew­czy na rynku, zapew­niający oszczędną eks­plo­ata­cję. Ważące 2,6 kg urzą­dze­nie o mocy grzew­czej 0,9–2,0 kW zużywa 0,12–0,24 l ON na godz. Z kolei Air Top Evo 40 i 55 to inte­li­gentne wie­lo­funk­cyjne urzą­dze­nia, do najbar­dziej wyma­ga­ją­cych zasto­so­wań, sto­so­wane do ogrze­wa­nia prze­strzeni ładun­ko­wych samo­cho­dów dostaw­czych. Ważą 5,9 kg, moc grzew­cza 1,5–5,0 kW, zuży­cie paliwa – 0,18–0,61 l/h. Urzą­dze­nia z serii Air Top Evo wypo­sa­żone są w wie­lo­funk­cyjny panel obsłu­gowy Mul­ti­Con­trol ofe­ru­jący dodat­kowe funk­cje, takie jak tryb ECO, szyb­sze ogrza­nie czy wen­ty­la­cja. 
Nową rodzinę wod­nych agre­gatów grzew­czych Weba­sto Thermo Top Pro 120/150 cha­rak­te­ry­zuje wysoka wydaj­ność, dzięki czemu szybko i efek­tyw­nie dopro­wa­dzają duże pojazdy do tem­pe­ra­tury robo­czej. W tym samym cza­sie, wnę­trze pojazdu lub prze­dział pasa­żer­ski jest ogrze­wany do odpo­wied­niej, kom­for­towej tem­pe­ra­tury. Wysoki poziom nie­za­wod­no­ści, pro­sty mon­taż
i mini­malne czasy kon­ser­wa­cji spra­wiają, że te urzą­dze­nia są wyjąt­kowo eko­no­miczne w eks­plo­ata­cji. Ważące 11 kg urzą­dze­nia osią­gają moc grzew­czą 12 i 15 kW, zuży­wając 1,1/1,5 kg paliwa. Mogą być zasi­lane die­slem EN590, die­slem Arc­tic, ole­jem opa­ło­wym i die­slem B30 z 30 % FAME. 

Ogrzewa wnę­trze i ładuje aku­mu­la­tor

Kon­cern Weba­sto od lat obser­wuje pro­gnozy doty­czące świa­to­wych tren­dów w moto­ry­za­cji i opra­co­wuje inno­wa­cyjne roz­wią­za­nia dla tego seg­mentu gospo­darki. 
Jedną z naj­now­szych pro­po­zy­cji tego pro­du­centa jest elek­tryczne ogrze­wa­nie posto­jowe do samo­cho­dów z napę­dem spa­li­no­wym – eThermo Top Eco. Urzą­dze­nie podłą­czane jest do zwy­kłego gniazdka elek­trycznego z prą­dem zmien­nym 230 V; jego mak­sy­malna moc grzew­cza to 3 kW. Urzą­dze­nie zapew­nia ana­lo­giczny poziom kom­fortu i bez­pie­czeń­stwa, jak spraw­dzone modele zasi­lane pali­wem, tj. ogrzewa sil­nik pojazdu oraz jego wnę­trze (oprócz cie­pła gwa­ran­tu­jąc odpa­ro­wa­nie­/ro­zm­ro­że­nie szyb). Nie bez zna­cze­nia jest fakt, że w cza­sie, gdy ogrze­wa­nie jest uru­cho­mione, łado­wany jest rów­nież aku­mu­la­tor pojazdu – funk­cja nie­zwy­kle przy­datna dla kie­row­ców poko­nu­ją­cych zazwy­czaj krót­kie dystanse. Istotną cechę ogrze­wa­nia elek­trycznego sta­nowi moż­li­wość korzy­stania z niego w pomiesz­cze­niach zamknię­tych (np. garaże), ponie­waż nie powo­duje ono emi­sji zanie­czysz­czeń. Co wię­cej, uru­cho­mie­nie już pod­grza­nego sil­nika redu­kuje emi­sję szko­dli­wych sub­stan­cji od samego początku jazdy. 
Elek­tryczne ogrze­wa­nie posto­jowe jest wbu­do­wane w obwód płynu chło­dzą­cego pojazdu. Pompa cyr­ku­la­cyjna zapew­nia jed­no­rodne ogrze­wa­nie sil­nika pojazdu. Jed­no­cze­śnie wen­ty­la­tor pojazdu kie­ruje stru­mień cie­płego powie­trza do wnę­trza i bez­po­śred­nio na przed­nią szybę, co powo­duje bar­dzo szyb­kie roz­mra­ża­nie. 
Zasi­la­nie ogrze­wa­nia odbywa się kablem elek­trycz­nym podłą­czo­nym do gniazda 230 V. Zin­te­gro­wana funk­cja łado­wa­nia aku­mu­la­to­rów 12 V umoż­li­wia auto­ma­tyczne łado­wa­nie aku­mu­la­tora samo­cho­do­wego przez cały czas pracy. System eThermo Top Eco jest wygod­nie ste­ro­wany przez ele­menty obsłu­gowe Weba­sto (pilot, zegar, apli­ka­cja) lub poprzez wyłącz­nik cza­sowy podłą­czany do gniazda zasi­la­nia. 
Urzą­dze­nie jest przy­ja­zne dla aku­mu­la­tora pojazdu. Zacho­wuje wydaj­ność aku­mu­la­tora i przy­czy­nia się do bez­piecz­nego roz­ru­chu sil­nika: funk­cja łado­wa­nia pod­trzy­mu­ją­cego (pro­ces któ­remu więk­szość łado­wa­rek pod­daje aku­mu­la­tory po zakoń­cze­niu ich łado­wa­nia do peł­nej pojem­no­ści, przeciwdzia­łający natu­ral­nej ten­den­cji do samorozłado­wa­nia aku­mu­la­tora) jest akty­wo­wana auto­ma­tycz­nie po uru­cho­mie­niu ogrze­wa­nia posto­jo­wego. Kom­pen­suje to ener­gię z aku­mu­la­tora potrzebną do zasi­la­nia wen­ty­la­tora pojazdu. Ogrze­wa­nie posto­jowe pra­cuje bez obcią­ża­nia aku­mu­la­tora. 

Kon­cep­cja ogrze­wa­nia pojaz­dów hybry­do­wych i elek­trycz­nych

Na naszych dro­gach coraz czę­ściej poja­wiają się hybry­dowe pojazdy typu „plug-in” oraz pojazdy elek­tryczne. Jed­nak wykorzy­sta­nie cie­pła emi­to­wa­nego przez sil­nik do ogrza­nia wnę­trza pojazdu, co działa w pojaz­dach wypo­sa­żo­nych w kon­wen­cjo­nalne sil­niki spa­li­nowe, z tru­dem znaj­duje zasto­so­wa­nie przy napę­dach alter­na­tyw­nych. W hybry­dach „plug-in” cie­pło z sil­nika spa­li­nowego jest emi­to­wane spo­ra­dycz­nie i w bar­dzo małych ilo­ściach. W pojaz­dach elek­trycz­nych tylko nie­wiel­kie ilo­ści cie­pła są dostępne, co w żaden spo­sób nie jest wystar­cza­jące do celów grzew­czych. Ozna­cza to, że dla tych pojaz­dów potrzebne są nowe kon­cep­cje ogrze­wa­nia. 
Aby móc w przy­szło­ści kon­ty­nu­ować obsługę rynku pojaz­dów hybry­do­wych i elek­trycz­nych firma Weba­sto opra­co­wała ogrze­wa­nie wyso­ko­na­pię­ciowe: HVH. Urzą­dze­nie jest zapro­jek­to­wane tak, że może być sto­so­wane przy napię­ciach aku­mu­la­tora w zakre­sie od 250 do 450 V, bez utraty wydaj­no­ści. Przy sta­łej spraw­no­ści powy­żej 95%, zamie­nia ono ener­gię elek­tryczną w cie­pło, pra­wie bez strat. Jest to moż­liwe dzięki zasto­so­wa­niu tak zwa­nej tech­no­lo­gii war­stwy. Płyn­nie regu­lo­wana moc cieplna wynosi od 0,2 do 7,0 KW. Ważące zale­d­wie 2 kg urzą­dze­nie jest nie­zwy­kle lek­kie, a zwarta kon­struk­cja pozwala na ela­styczny wybór pozy­cji mon­tażowych. Wszyst­kie złą­cza znaj­dują się z jed­nej strony, aby umoż­liwić szybką insta­la­cję „podłącz i uru­chom”. W celu uzy­ska­nia naj­wyż­szego poziomu bez­pie­czeń­stwa i nie­za­wod­no­ści, wpro­wa­dzono wie­lo­po­zio­mowe zabez­pie­cze­nia. W trak­cie opra­co­wa­nia urzą­dze­nia poło­żono nacisk na wykorzy­sta­nie łatwo dostęp­nych surow­ców. Dla­tego też nowo opra­co­wana war­stwa grzejna nie zawiera ani metali ziem rzad­kich, ani oło­wiu. Nagrzew­nica została zapro­jek­to­wana jako ory­gi­nalne wypo­sa­że­nie wszyst­kich pojaz­dów hybry­do­wych i elek­trycz­nych. 
Ogrze­wa­nie wyso­ko­na­pię­ciowe jest wbu­do­wane w układ wodny pojazdu i pod­grzewa bez­po­śred­nio płyn chło­dzący. Nagrzew­nica zawiera ele­ment ste­ru­jący, wymien­nik cie­pła i war­stwowy ele­ment grzew­czy. Gdy nagrzew­nica jest włą­czona, prąd prze­pływa z aku­mu­la­tora do urzą­dze­nia i pod­grzewa war­stwowy ele­ment grzew­czy. Jed­no­cze­śnie, włą­cza się pompa cyr­ku­la­cji obiegu wody i pom­puje płyn przez nagrzew­nicę. W war­stwowym ele­men­cie grzew­czym płyn jest pod­grzewany do mak­sy­mal­nej tem­pe­ra­tury 90 °C. Następ­nie jest trans­por­to­wany do wymien­nika cie­pła sys­temu HVAC pojazdu. Tam cie­pło płynu zostaje ode­brane przez powie­trze, które kie­ruje się do wnę­trza pojazdu dmu­cha­wami. To cie­płe powie­trze zapew­nia odpa­ro­wa­nie okien i ogrzewa wnę­trze pojazdu. Spraw­ność aku­mu­la­tora pojazdu zależy głów­nie od tem­pe­ra­tury. W związku z tym, aby zapew­nić opty­malne warunki pracy bate­rii trak­cyj­nej, pod­grzany czyn­nik może zostać dopro­wa­dzony bez­po­śred­nio do bate­rii, by zapew­nić jej wła­ściwe warunki tem­pe­ra­tu­rowe. Tym samym ogrze­wa­nie HVH wpływa pozy­tyw­nie na żywot­ność i wydaj­ność aku­mu­la­to­rów. 
W sys­temie wyso­kiego napię­cia elek­trycznego skoki napię­cia mogą wystą­pić w wyniku prze­łą­cza­nia bie­gów, reku­pe­ra­cji, itd., co może spo­wo­do­wać uszko­dze­nie aku­mu­la­tora trak­cyj­nego. HVH wypo­sa­żony w tech­no­lo­gię war­stwy grzew­czej jest w sta­nie stwo­rzyć sku­teczną rów­no­wagę. Dzięki szyb­kiej i nie­zwy­kle pre­cy­zyj­nej regu­la­cji pracy, war­stwa grzew­cza może wch­ło­nąć krót­ko­trwałe skoki mocy, prze­kształ­ca­jąc je bez­po­śred­nio w cie­pło – jest to oczy­wi­sta prze­waga nad urzą­dze­niami grzew­czymi PTC.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.