Wiadomości z rynku

czwartek
21 listopada 2024

Tu nie chodzi tylko o chłód

Klimatyzacja postojowa zapewnia komfort i oszczędność
21 czerwca 2019

Klimatyzator Indel B Sleeping Well top, tak jak inne modele tej marki, pracuje na sprężarkach Secop (Danfoss), wykorzystując ekologiczne czynniki chłodzące

Tomasz Pindel (Auto-Mix): – Duży wpływ na cenę urządzenia ma zastosowanie markowego kompresora, co powoduje wzrost ceny nominalnej urządzenia w stosunku do tańszych ofert na rynku, bazujących głównie na kompresorach niższej jakości np. produkcji chińskie

Klimatyzator Indel B Sleeping Well Cube można przenosić z pojazdu do pojazdu

Klienci Auto-Mix najczęściej wybierają klimatyzatory montowane na tylnej ścianie kabiny, zwłaszcza w przypadku wysokich kabin, żeby nie przekraczać dopuszczalnej wysokości

Urządzenia Indel B można też wykorzystywać do podgrzewania np. jesienią, jeszcze nie włączając ogrzewania postojowego

Klimatyztor Ebespaecher Cooltronic 1000 G2.5 Slim Hatch

Klimatyzator CoolAir RTX 1000 zapewnia większą sprawność chłodzenia (1200W) i dłuższy czas pracy (do 12h) przy mniejszym poborze energii, niż jego poprzednik (RT 780)

Viesa Kompressor III - mniejszy ciężar oraz poprawiona w stosunku do poprzedniego modelu o 15% aerodynamika, oznaczają mniejsze zużycie paliwa w trakcie podróży

Atutem urządzenia Viesa Kompressor III jest wyeliminowanie wystających części wewnątrz przedziału pasażerskiego: otwory wentylacyjne są zlicowane z dachem kabiny

Webasto Cool Top RTE 16 uzyskuje wysoką wydajność (1.600 W)

Klimatyzator Webasto Cool Top RTE 16 - panel sterujący z wyświetlaczem LCD

Standardem w wyposażeniu klimatyzatorów postojowych stał się pilot ułatwiający ich obsługę, tak jak w przypadku Webasto Cool Top RTE 16

Klimatyzacja postojowa to korzyść nie tylko dla kierowcy, w postaci chłodu w upalne dni, lecz także dla właściciela pojazdu i środowiska. Takie urządzenia w nowych pojazdach dalekobieżnych stają się standardem. Przedstawiciele branży szacują, że około 70 proc. ciężarówek Euro 6 ma ją już w pierwszym wyposażeniu. Spora jest też grupa użytkowników samochodów, którzy doposażają je w klimatyzację.
W firmie Auto-Mix podkreślają, że do pracy takiego urządzenia wykorzystywana jest jedynie energia skumulowana w akumulatorach, a co za tym idzie jego praca nie powoduje emisji zanieczyszczeń atmosfery w postaci chociażby spalin. Na wymiar ekonomiczny wskazuje Łukasz Kaliczak, inżynier aplikacyjny odpowiedzialny za segment samochodów ciężarowych w firmie Eberspacher, według którego pobór paliwa na postoju przy pracującym silniku to nawet trzy litry na godzinę. Zatem przy jednym tytko pojeździe można zaoszczędzić ponad 3 tys. litrów paliwa rocznie, czyli ponad 15 tys. zł. Redukcja emisji CO2 w takim przypadku wynosi około 8,3 tony. Wszystko dzięki rezygnacji z pracy silnika i przejściu na zasilanie klimatyzacji z akumulatora podczas postoju pojazdu. Jak zauważa Tomasz Pindel, sprzedawca w firmie Auto-Mix, postęp w technologii klimatyzacji postojowych sprowadza się głównie do poprawy wydajności. Różnice w konstrukcji urządzeń różnych marek nie są duże, a najbardziej istotne są kompresory. Jeśli są to kompresory dobrych marek to i cena musi być wyższa, tak jak to jest w przypadku klimatyzatorów Indel B. Koszt takiego urządzenia to jest np. ok. 4.300- 4.800 zł netto plus montaż, ok. 500 zł netto. Na runku są też tańsze klimatyzatory, np. ze sprężarkami chińskimi… Łukasz Kaliczak (Eberspaecher) dodaje, że dzięki klimatyzacji postojowej można też zmniejszać wilgotność w kabinie pojazdu. Jeśli na przykład gotujemy w kabinie albo mamy zawilgocone wnętrze, włączenie klimatyzatora może szybko pomóc. Dzięki temu. że klimatyzacja działa w obiegu zamkniętym, nie trzeba pozostawiać uchylonych szyb, co ma znaczenie dla bezpieczeństwa kierowcy i jakości wypoczynku. W kabinie jest ciszej, nie ma owadów czy pyłków, a samo pracujące urządzenie wydaje tylko delikatny szum dmuchawy. Najnowsze urządzenia posiadają zabezpieczenia, badające spadek napięcia w akumulatorze, na co zwracają uwagę m.in. przedstawiciele Auto-Mix i Eberspaecher. Automatycznie wyłączają się, zabezpieczając w ten sposób akumulator przed uszkodzeniem albo całkowitym rozładowaniem. Dla przykładu, w klimatyzacji Indel B, gdy pobór energii zagraża rozładowaniu baterii, pojawia się ostrzegawczy sygnał dźwiękowy, użytkownik może zmniejszyć wtedy intensywność pracy klimy, ostatecznie urządzenie samo się wyłącza, aby zachować rezerwę prądu rozruchowego.

Na lato i na chłody

Oferta handlowa firmy Auto-Mix, mającej siedzibę w Jordanowie (woj. małopolskie) od lat obejmuje klimatyzacje postojowe produkowane przez firmę INDEL B. Proponowane modele klimatyzacji postojowej mają wielorakie zastosowanie, ich uniwersalność pozwala na montaż w przeróżnych konfiguracjach. Auto-Mix oferuje wyłącznie klimatyzacje bazujące wyłącznie na sprężarkach gdzie czynnikiem chłodzącym są ekologiczne gazy stosowane aktualnie w ogólnie pojętym chłodnictwie. Włoski producent korzysta z komponentów najwyższej jakości, gwarantujących możliwie najlepsze parametry pracy oferowanych urządzeń. Ich „sercem” jest sprężarka marki Secop, która klika lat temu przejęła znanego na całym świecie producenta kompresorów firmę Danfoss. Oferta obejmuje pełny wachlarz napięciowy, urządzenia zasilane są za pośrednictwem instalacji 24 V, jak również 12 V. Wspomniana wcześniej uniwersalność systemu montażu urządzeń oraz stosunkowo duża wydajność chłodnicza połączona z niedużym poborem mocy niezbędnej do właściwej pracy urządzeń, pozwala na stworzenie w miejscu ich użytkowania optymalnej temperatury. Klimatyzacje postojowe są urządzeniami dostosowanymi do aktualnych przepisów związanych z ochroną środowiska. Auto-Mix proponuje modele urządzeń Indel B montowanych na stałe: Sleeping Well top, Back, Oblo, IN lub też przenośne Sleeping Well Cube (cena poniżej 4 tys. zł; można ją np. przenosić z pojazdu do pojazdu, gdy do ciepłych krajów jeżdżą co jakiś czas). Wszystkie modele pracują na wspomnianych wcześniej sprężarkach Secop (Danfoss), wykorzystując ekologiczne czynniki chłodzące. Urządzenia posiadają inteligentny a zarazem prosty system obsługi bezpośrednio z panelu sterującego, montowanego w pomieszczeniu, w którym ma pracować klimatyzacja, jak również przy pomocy pilota będącego standardowym wyposażeniem większości modeli. Wszystkie urządzenia zasilane instalacją o napięciu 24 V posiadają tzw. zabezpieczenie napięciowe uniemożliwiające pozbawienie pojazdu, w którym pracuje klimatyzacja, prądu rozruchowego. Dużym plusem oferowanych urządzeń jest możliwość korzystania z nich w okresie zimowym (bez konieczności używania funkcji chłodzenia). Zależnie od wymogów nabywcy, są one montowane na tylnej ścianie kabiny, na dachu i w miejsce szyberdachu. W tym roku firma wprowadza na rynek klimatyzację postojową, która współpracuje z klimatyzacją podstawową pojazdu, jest z nią połączona. Dokładany jest tylko kompresor elektryczny, montowany na ramie. Wykorzystuje się skraplacz i urządzenie nawiewowe, które już są w aucie. Montaż jest trudniejszy niż w przypadku klasycznej klimatyzacji postojowej, natomiast oszczędzamy dzięki temu miejsce. Na razie takie rozwiązanie jest proponowane tylko do MAN-ów TGA i TGX Euro 5 i Euro 6. Producent pracuje nad modelami do innych samochodów. To jest rozwiązanie typowo pod konkretny model pojazdu. Według Tomasza Pindla oferta jest poniekąd badaniem rynku przez producenta. Pierwsze takie urządzenie ma być montowane pod koniec czerwca. W ramach długoletniej działalności handlowej związanej z klimatyzacjami postojowymi oraz lodówkami samochodowymi Auto- Mix posiada sieć punktów partnerskich montujących i serwisujących oferowane urządzenia. Prowadzona w tym zakresie działalność pozwoliła dotychczas na nawiązanie stałej współpracy z dealerami różnych pojazdów i urządzeń, firmami oraz osobami prywatnymi w Polsce i za granicą. – Oferujemy takie klimatyzacje od 2006 roku – mówi T. Pindel. – Nasza firma, oprócz tego, że jest autoryzowanym partnerem włoskiej marki Indel B, jest przedsiębiorstwem transportowym, więc zawsze wypróbowujemy klimatyzatory Indel B na „własnym organizmie”. Każde urządzenia testujemy w naszych pojazdach, we własnym zakresie. Nie musimy się trzymać wiedzy książkowej, bazujemy na wiedzy praktycznej. – Współpracujemy w tym zakresie z dilerami ciągników siodłowych – stwierdza nasz rozmówca. – Często takie pojazdy są wyposażane w klimatyzację postojową fabrycznie, ale niejednokrotnie bywa, że już na etapie negocjacji z nabywcą diler np. zamiast obniżać cenę ciągnika, proponuje dołożenie takiego wyposażenia gratis. Wówczas instaluje się klimatyzację np. w serwisie takiego dilera. Klient ma do wyboru różne marki. Naszym atrybutem jest sprawdzony asortyment i stabilny serwis. Nie mieliśmy takich zawirowań w sieci serwisowej, jakie zdarzają się ostatnio w tym segmencie w Polsce. Dodatkowym atutem naszej oferty jest stała cena w złotych przez cały sezon, która nie jest przeliczna za każdym razem z euro, jak to niekiedy bywa, co stwarza niepewność, jaki będzie ostateczny koszt, bowiem kursy walut zmieniają się z dnia na dzień. – Jeśli chodzi o serwis klimatyzatorów to obsługujemy je w naszej firmie, w Jordanowie, ale mamy też kilku partnerów serwisowych w kraju – dodaje przedstawiciel Auto-Mix. – Obsługa sprowadza się do uruchomienia przynajmniej raz na miesiąc urządzenia w okresie zimowym i udrożnienia (oczyszczenia wentylatora zewnętrznego z liści i innych zanieczyszczeń. Błędy w eksploatacji zdarzają się rzadko, ale były przypadki napraw elektrycznych pojazdu wymuszające odpięcie urządzenia od zasilania, a później zdarzała się pomyłka lub zwarcie przy ponownym podłączeniu klimatyzatora. Niektórzy użytkownicy próbują klimatyzacją postojową zastąpić klimatyzację podstawową i używają tej pierwszej w czasie jazdy. Można nieraz się wesprzeć, ale te urządzenia nie są do tego celu. Klimatyzacja postojowa ma m.in. zabezpieczenie przechyłowe i wyłącza się w niektórych wypadkach, kiedy pojazd jest w ruchu, np. jazda po stromym podjeździe lub wyboje. To bezpiecznik, żeby nie działała, kiedy sprężarka nie ma oleju w wymaganym miejscu. Według przedstawiciela Auto-Mix czas pracy urządzenia na postoju zależy od kilku czynników – stopień naładowania akumulatorów, temperatura wewnątrz kabiny, temperatura na zewnątrz, temperatura zadana - w optymalnych warunkach oscyluje około 6-8 godzin. – Robiliśmy testy, m.in. na Master Truck w Opolu przed laty – w kabinie temperatura sięgała 33 stopni. Zasłoniliśmy firanki, włączyliśmy klimę i po godzinie już było 23-24 stopnie – przypomina Tomasz Pindel. – Urządzenia zasadniczo działają przy temperaturze od 15 do 28 stopni w kabinie. Można też używać ich do podgrzewania, np. jesienią, jeszcze nie włączając ogrzewania postojowego. Zimą można też korzystać na zasadzie wymiany powietrza w kabinie – jest opcja nadmuch bez sprężarki. Poza tym producent zaleca co jakiś czas uruchomić klimę w senonie zimowym, aby wszystkie elementy się nasmarowały, Montaż takiej klimatyzacji nie jest skomplikowany, aczkolwiek wymaga kilku specjalistycznych narzędzi oraz wiedzy z zakresu napełnienia czynnikiem urządzenia, za wyjątkiem modeli Oblo i Cube, które są napełniane przez producenta. Prosta obrazowa instrukcja dołączona jest do każdej klimatyzacji. Można to wykonać nawet we własnym zakresie, co zdarza się sporadycznie, a najczęściej montaż odbywa się u dealera pojazdu. Najłatwiej jest to zrobić z klimatyzatorami montowanymi w miejsce szyberdachu, są najmniej inwazyjne. – Klienci najczęściej wybierają te montowane na tylnej ścianie kabiny, zwłaszcza w przypadku wysokich kabin, żeby nie przekraczać dopuszczalnej wysokości – ujawnia T. Pindel. – Klimatyzatory montowane na dachu pojazdu podwyższają ją tylko o 18-20 cm, ale bywa, że liczy się każdy centymetr. Bywają zestawy niskopodwoziowe, chłodnie, czy inne pojazdy specjalistyczne uniemożliwiające montaż takiego urządzenia na tylnej ścianie ciągnika. W takich pojazdach zalecany jest montaż na dachu. Są sytuacje, że warto przesunąć nieco siodło, aby klimatyzator swobodnie się mieścił. I tak się niekiedy robi. Jeśli zakłada się klimatyzację postojową do używanych ciężarówek to robimy to w naszym serwisie stacjonarnym albo nasz serwis mobilny podjeżdża w miejsce preferowane przez klienta. Chodzi o to, żeby użytkownik pojazdu nie tracił na tę operację dużo czasu. Podobnie jest z interwencjami, gdyby coś nie działało dobrze, choć są to rzadkie przypadki. Umawiają się tak, żeby to od ręki załatwić.

Montowane w kilka godzin

Eberspaecher specjalizuje się w produkcji klimatyzatorów postojowych do ciężarówek. Główne zastosowane klimatyzacji postojowych Cooltronic to ciągniki siodłowe i samochody ciężarowe, w których odpoczywają kierowcy podczas pracy, zarówno w transporcie krajowym, dalekobieżnym, międzynarodowym jak i specjalnym. Łukasz Kaliczak podkreśla, że oferta firmy, w porównaniu do konkurencji, jest bardzo szeroka i różnorodna. Są to zarówno urządzenia Hatch do szybkiego montażu w szyberdachu, jak i klimatyzatory typu Split, w których parownik montuje się w kabinie, a skraplacz na zewnątrz. Urządzenia typu Hatch występują w pięciu wariantach, ale w każdym przypadku są jednoczęściowe i charakteryzują się bardzo łatwym montażem. Klimatyzator jest natychmiast gotowy do użycia. Musimy zdemontować szyberdach, zamontować Cooltronic i podłączyć do akumulatora. Wewnątrz montujemy panel podsufitowy i w zasadzie klimatyzacja jest gotowa do pracy. Potrzeba więc dosłownie kilku godzin. – W urządzeniach typu Hatch mamy do wyboru nieco słabszą wersję 1000 i 1400, przewidzianą na większe kabiny lub do pracy w cieplejszym klimacie, na przykład na południu Europy – wyjaśnia Ł. Kaliczak. – Obie wersje występują w dwóch wysokościach: standardowej i slim. Jest jeszcze piąty rodzaj, czyli urządzenie dedykowane wyłącznie do pojazdów MAN TGX i TGA z kabiną w wersji XLX. Większość tych pojazdów ma spojler, którego kształt uniemożliwiał nam dobranie urządzenia, a mieliśmy dużo pytań o takie rozwiązanie. Dlatego powstała wersja Cooltronic stworzona specjalnie do tego auta. – Klimatyzacje typu Split są to urządzenia rozłączne, składające się z dwóch głównych komponentów – dodaje przedstawiciel Eberspaecher. – Jednym jest moduł parownika, który montujemy w kabinie, zazwyczaj przy jednej z leżanek. Druga część to montowany na zewnątrz moduł skraplacza. W wersji Back montaż przewidziano na tylnej ścianie kabiny, a w wersji Top - na dachu pojazdu. Po zamontowaniu urządzeń obie części należy połączyć wężami klimatyzacji i napełnić układ czynnikiem chłodniczym, Tu zatem montaż jest nieco bardziej skomplikowany, ale spokojnie można go wykonać w 6-7 godzin. Firma Eberspaecher zapewnia, że urządzenia Cooltronic są w zasadzie bezobsługowe. Według Ł. Kaliczka w praktyce oznacza to, że nie ma konieczności przeprowadzania okresowej obsługi, takiej jak wymiana filtrów. Wystarczy cyklicznie włączać Cooltronic przynajmniej co kilka miesięcy Jedyny warunek jest taki, że musi być powyżej 17 stopni Celsjusza. Eberspaecher ma rozbudowaną sieć autoryzowanych serwisów zarówno w Polsce, jak i w Europie. Jak zapewnia Ł. Kaliczak, urządzenia tej marki charakteryzują się bardzo niską awaryjnością, ale gdyby coś się stało, można szybko uzyskać pomoc.

Sprawdziły się w rajdzie Dakar

Oferta proponowanych m.in. w Inter Cars urządzeń Dometic CoolAir obejmuje autonomiczne klimatyzatory o dużej mocy oraz dzielony system modułowy do pojazdów o trudnych warunkach montażowych. Większa wydajność, większa moc – tak można w skrócie podsumować trzecią generację klimatyzatorów postojowych CoolAir. Są dostępne w dwóch wersjach różniących się mocą działania i przeznaczeniem do różnych warunków pracy. Klimatyzator CoolAir RTX 1000 zapewnia większą sprawność chłodzenia (1200W) i dłuższy czas pracy (do 12h) przy mniejszym poborze energii, niż jego poprzednik (RT 780). Z kolei klimatyzator CoolAir RTX 2000 wytwarza ponad dwukrotnie większą moc chłodzenia (2000W) przy tym samym czasie pracy (do 6h). Uzyskanie tych osiągów było możliwe dzięki wykorzystaniu kompresora z inwerterem o zmiennej prędkości, który zapewnia dużą wydajność chłodzenia oraz cichą pracę.

Lżejsze i bardziej aerodynamiczne

Oferta Inter Cars została poszerzona o produkty firmy VIESA - klimatyzatory postojowe oraz zestawy montażowe. Viesa Kompressor III to wynik ponad trzech lat współpracy z wydziałem termodynamiki Uniwersytetu Florenckiego. Według producenta, w porównaniu z poprzednikiem, zmieniło się w nim niemal wszystko – od obudowy po elektronikę, niezmieniony został właściwie tylko wyjątkowo niezawodny agregat chłodniczy. Całkowicie nowa obudowa wykonana została wskutek formowania ekspandowanego polipropylenu, materiału bardzo lekkiego, ale odpornego na uderzenia (używanego od lat do produkcji zderzaków samochodowych), a także izolacji dźwiękowej i termicznej. Nowa obudowa jest tak lekka, że cały klimatyzator nie przekracza wagi 14 kg. W porównaniu do VIESA Kompressor IIS masa zredukowana została więc o ponad 40%. Mniejszy ciężar oraz poprawiona w stosunku do poprzedniego modelu o 15% aerodynamika, oznaczają mniejsze zużycie paliwa w trakcie podróży. Dokładne badania aerodynamiczne wykazały również znaczne zmniejszenie hałasu - komfort akustyczny jest jedną z największych zalet nowego klimatyzatora tej marki. Obniżenie hałasu i wibracji udało się uzyskać dzięki zastosowaniu innowacyjnych materiałów. Inny atut urządzenia to m.in. brak wystających części wewnątrz przedziału pasażerskiego: otwory wentylacyjne są zlicowane z dachem kabiny. Takie zintegrowanie poprawia warunki zamieszkania (kierowca nie ryzykuje przypadkowego uderzenia w głowę). Dzięki klimatyzacji postojowej Kompressor III kierowca nie powinien mieć problemów z akumulatorami, ponieważ pobór prądu jest zredukowany do minimum. Wymiary: wysokość – 155 mm, szerokość – 780 mm, głębokość – 580 mm; waga: 14 kg; napięcie: 24 V DC; moc: 1100 W; wydajność: 500 m3h/h; czynnik chłodzący – R 134A. Funkcje panelu sterowania: nawigacja menu uproszczona i intuicyjna; o 200% większy wyświetlacz z regulowanym kontrastem i oświetleniem; 9 prędkości wentylatora; programowalne włączanie i wyłączanie; automatyczne sterowanie ustawioną temperaturą; włączanie i wyłączanie funkcji wentylacji; wyłącznik dźwięków klawiszy; autodiagnostyka; całkowity czas pracy w godzinach; wskazanie poziomu naładowania akumulatora.

Wydajność na pierwszym planie

Webasto proponuje m.in. Cool Top RTE 16, wydajny, płaski i lekki - elektryczny dachowy klimatyzator postojowy dla pojazdów ciężarowych. Układ napędzany sprężarką jest już napełniony czynnikiem chłodniczym i podłączany jest do 24 V akumulatora pojazdu. Producent zwraca uwagę na wysoką wydajność (1.600 W) w połączeniu z lekką i płaską konstrukcją (14 cm wysokości), która pozwala na montaż także na wysokich kabinach. Montaż w istniejącym luku dachowym jest szybki i prosty. Trwałe komponenty gwarantują wysoką jakość i zapewniają długą żywotność przy minimalnych kosztach eksploatacji. Klimatyzator posiada funkcję automatycznego wyłączania się, gdy napięcie akumulatora spadnie do niebezpiecznie niskiego poziomu. Maksymalna temperatura pracy to 45 st. C.; maks. wydatek wentylatora parownika - 650 m3/h. Wymiary skraplacza (dł. x szer. x wys.) - 645 x 920 x 140 mm. Wymiary parownika – odpowiednio - 387 x 349 x 165 mm. Masa – 23,4 kg. Wśród elementów obsługowych - panel sterujący z wyświetlaczem LCD, regulacja za pomocą pilota.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.