Na placu Lis-Plus znajdujemy kompletne kabiny do ciężarówek Volvo i Renault
Do najczęściej regenerowanych podzespołów w Truck BP należą skrzynie biegów
Firma Lis-Plus oferuje części używane z demontażu, do ciężarówek Volvo FH, FM i Renault DXi, m.in. kompletne silniki
Centrum części używanych Nijhof Wassink w Kutnie oferuje części oryginalne pochodzące z uszkodzonych rozmontowanych pojazdów
Zwracając przy zakupie regenerowanego alternatora w spółce Lauber (Grupa Inter Cars) wymontowany rdzeń, można zaoszczędzić nawet do 80% ceny
W miejscowości Spławie koło Goliny (Wielkopolskie, 10 km do Konina i 10 km od autostrady A2) działa centrum magazynowo-sprzedażowe Truck BP, oferujące podzespoły do pojazdów DAF i Scania
W przypadku starszych ciężarówek wymiana niektórych uszkodzonych podzespołów na nowe oryginalna jest nieopłacalna, a zamienniki nie zawsze spełniają standardy, zapewniające bezawaryjną, długą eksploatację. Rozsądną alternatywą w takich sytuacjach są części i podzespoły używane, mało wyeksploatowane lub regenerowane.
Na rynku nie brakuje takich ofert. Ważne jest jednak, żeby „organy do przeszczepu” nie były zużyte. Są zakłady specjalizujące się w regeneracji części, ale ich usługi nie zawsze idą w parze z odpowiednią jakością. Jest także grupa części fabrycznych poddawanych regeneracji np. osprzęt elektryczny, alternatory, rozruszniki, skrzynie biegów czy sprzęgła, przy czym zabieg ten dokonywany jest przy zastosowaniu zaawansowanych technologii i w efekcie stają się one pełnowartościowymi podzespołami. Części regenerowane to znaczne oszczędności dla portfela – przekonują przedstawiciele Lauber, spółki należącej do Grupy Kapitałowej Inter Cars. Dla przykładu, zwracając przy zakupie regenerowanego alternatora wymontowany element z auta, tzw. rdzeń, można zaoszczędzić nawet do 80% ceny. Należy również wiedzieć, że części fabrycznie regenerowane muszą być specjalnie oznakowane, aby klient miał pełną świadomość tego, co kupuje. Regeneracja części, to ponadto ukłon producentów w kierunku ekologii. Nie ma sensu bowiem wyrzucać tych elementów, które w procesie eksploatacji nie ulegają zużyciu lub podlegają jemu w bardzo niewielkim stopniu. Wybór najbardziej odpowiedniej części zamiennej do naszego samochodu nie zawsze jest proste i oczywiste. Zdarza się, że nawet w obrębie jednego modelu samochodu stosowane są różne elementy i wówczas nie wystarczy wiedza o roczniku, pojemności czy też rodzaju nadwozia. Z pomocą przyjść może numer identyfikacyjny pojazdu VIN. Podczas zakupu części podanie tego kodu powinno skutkować dokładnym określeniem oryginalnego, fabrycznego numeru konkretnego elementu.
Używane oryginalne to nie zwykłe zamienniki
Firma Truck BP proponuje używane oryginalne części do ciężarówek marki DAF i Scania. Niektóre podzespoły także regenerowane. Do najczęściej poddawanych takiemu zabiegowi należą skrzynie biegów, które są całe rozbierane i wstawia się na nowo części oryginały lub zamienniki wysokiej jakości. Kupno nowych części do samochodów ciężarowych jest zwykle związane z wysokimi kosztami. Jest to rozwiązanie, które bardziej sprawdzi się przy stosunkowo nowych autach. Wraz z upływem lat, wartość samochodu maleje, a fundusze poniesione na naprawę i kupno części mogą przewyższyć jego faktyczną wartość. Wówczas korzystnym rozwiązaniem jest zakup używanych oryginalnych części. Firma Truck BP oferuje od kilkunastu lat używane oryginalne części do pojazdów ciężarowych marki Scania, a od 2016 r. sprzedaje też takie części do ciężarówek marki DAF. Od 2012 r. w miejscowości Spławie koło Goliny (Wielkopolskie, 10 km do Konina i 10 km od autostrady A2) działa centrum magazynowo-sprzedażowe Truck BP. Centrum oferuje praktycznie wszystkie podzespoły do pojazdów dwóch wspomnianych marek. Centrum magazynowo-sprzedażowe to przede wszystkim dobrze zagospodarowana powierzchnia ponad dwóch hektarów, na której znajdują się m.in. budynki biurowe i hale magazynowe o powierzchni 3000 m kw., do składowania części o dużych gabarytach. Rozmieszczenie towaru zostało tak przemyślane, aby z łatwością dotrzeć do konkretnego podzespołu. Jednocześnie klienci mają w zasięgu wzroku cały wachlarz danego asortymentu, co ułatwia dokonanie finalnego wyboru. Obecnie sprzedaż części skupia się na ostatnich modelach Scanii serii 4, nowszej serii R (od 2004 r.) oraz na ostatnich modelach DAF. W ofercie są m.in. silniki, skrzynie biegów, części plastikowe, ogrzewanie postojowe, osie, reflektory, dyferencjały, lusterka, kabiny, opony, elementy blacharskie i wiele innych części. – Podstawową zaletą oryginalnych, używanych części oferowanych przez firmę jest ich trwałość – mówi Bartosz Kucharski właściciel firmy. – Chodzi tutaj głównie o części mechaniczne, takie jak podzespoły silnika, skrzyni biegów, układu hamulcowego oraz napędowego. Nowe zamienniki oferowane przez sieciowe składy motoryzacyjne są najczęściej niskiej jakości i mimo gwarancji najczęściej 6-miesięcznej na części mechaniczne, ulegają szybkiemu zużyciu, bądź działają nieprawidłowo. W wielu przypadkach przetestowaliśmy kilkanaście zamienników danej części. Najlepszym wykładnikiem są klienci, który często wracają po używany „oryginał” mówiąc, że „zamiennik pochodził zaledwie kilka miesięcy”. Z kolei, jeśli chodzi o elementy karoserii, a także wyposażenie kabiny, nie ma na rynku zamienników wysokiej jakości. Najwięcej zamienników jakie posiadamy z tej kategorii to elementy plastikowe, takie jak na przykład nadkola podkabinowe, błotniki, poszycia zderzaka, lampy itp. To one najczęściej ulegają uszkodzeniu w kolizjach drogowych i podczas codziennej eksploatacji. W celu pełnego zadowolenia klienta w swojej ofercie posiadamy również nowe nieoryginalne podzespoły w zróżnicowanych cenach, aby w pełni zadowolić posiadaczy starszych rocznikowo pojazdów, którzy niechętnie inwestują w wysokiej jakości części. TRUCK BP także skupuje pojazdy użytkowe marki SCANIA i DAF. można tu sprzedać ciężarówki całe, uszkodzone i zdekompletowane. TRUCK BP działa wg nowych przepisów ochrony środowiska i posiada status Stacji Demontażu Pojazdów.
Z gwarancją rozruchową
Firma Lis-Plus zajmuje się sprzedażą części używanych z demontażu, do ciężarówek Volvo FH, FM i Renault DXi. – Obsługujemy rynek krajowy oraz rynki zagraniczne od Europy wschodniej, Skandynawię, Europę południową aż po Irak, Jordanię i kraje arabskie – informuje Piotr Zakrzewski, kierownik handlowy. –Sprzedajemy cały zakres części, począwszy od najbardziej złożonych, czyli kompletne kabiny, silniki, skrzynie biegów wkłady mostów, po zbiorniki paliwa, piasty oraz wyposażenie elektryczne i elektroniczne. Zainteresowanie używanymi oryginalnymi częściami jest spore niezależne od kraju i regionu. W Polsce trend jest taki, że wiek ciężarówek, do których potrzeba najwięcej części używanych to 10 lat + czyli roczniki 2007-2010. Oczywiście w ofercie posiadamy części do ciężarówek starszych, ale i nowszych, kilkuletnich. Nasza oferta jest doskonałą alternatywą wobec dużo droższych nowych części oryginalnych. Staramy się nie porównywać do chińskich zamienników, gdyż to zupełnie inna jakość. Dzięki gwarancji rozruchowej sięgającej nawet 1 miesiąca klienci są spokojni o jakość dostarczonych produktów a to przekłada się na zaufanie. Jesteśmy na rynku już 10 lat i ciągle poszerzamy nasza ofertę.
Sprzedają i montują
Także centrum części używanych Nijhof Wassink w Kutnie oferuje części oryginalne pochodzące z uszkodzonych rozmontowanych pojazdów. Nabycie takich części z pewnego, legalnego źródła w wielu przypadkach jest uzasadnione. Uszkodzony silnik, skrzynię biegów, czy rozbitą kabinę nie zawsze warto naprawiać, często lepiej wymienić. CCU w Kutnie ma duży wybór sprawdzonych pod względem technicznym części do większości modeli Volvo Trucks i Renault Trucks. Nijhof-Wassink Sp. z o.o. w Kutnie działa na krajowym rynku usług motoryzacyjnych od 1990 roku. Od początku działalności świadczy profesjonalne usługi dealerskie oraz leasingowe, specjalizując się w sprzedaży samochodów ciężarowych marek Volvo i Renault. Z biegiem lat spółka rozszerzyła działalność, otwierając centrum samochodów używanych oraz centrum części używanych. Obecnie centrum dysponuje ponad ośmioma tysiącami indeksów magazynowych, w skład których wchodzą przede wszystkim części do ciężarówek Volvo i Renault. Oferuje części do większości modeli wymienionych marek, wyprodukowanych od wczesnych lat dziewięćdziesiątych. Nie brak wśród nich komponentów do znanych i cenionych pojazdów, jak Volvo FM/FL/FH (warianty FH4, FH12 i FH13) czy też Renault Premium. Wszystkie części zamienne Volvo i Renault to produkty w pełni oryginalne. Używane części pochodzą m.in. z samochodów wycofanych z użytkowania (np. przeznaczonych do demontażu). Jak zapewniają przedstawiciele firmy, każdy produkt przed dopuszczeniem do sprzedaży jest dokładnie sprawdzany pod kątem sprawności technicznej. Tym samym, niezależnie czy szukamy silnika, skrzyni biegów czy np. pompowtrysków, wszystkie te elementy reprezentują wysoką jakość. Części i podzespoły mechaniczne, takie jak silniki, skrzynie biegów, mosty, rozruszniki, kompresory są opisywane, z jakiego pochodzą auta i po jakim są przebiegu. Przed demontażem wykonuje się diagnostykę, tak aby klient miał pełną wiedzę o kondycji kupionego podzespołu. By zapewnić komfort i bezpieczeństwo nabywcy, w Kutnie nie tylko sprzedają, lecz także montują zakupione części. Jednocześnie udzielają na nie gwarancji. Części używane przeważnie są co najmniej dwukrotnie tańsze od nowych. Nic dziwnego, że zaopatrują się w Kutnie nie tylko posiadacze ciężarówek, lecz także pośrednicy handlujący częściami oraz warsztaty zajmujące się naprawianiem samochodów powypadkowych. Nie ma reguły, jeśli chodzi o wiek samochodów, do których potrzebne są części zamienne, bo np. wypadki zdarzają się w każdym wieku. Dlatego magazyn zaopatrywany jest także w części do najnowszych modeli.
Alternatory i rozruszniki po kompleksowej wymianie podzespołów
Marka Lauber w Grupie Inter Cars, oprócz produkcji nowych elementów, specjalizuje się w regeneracji tych zużytych. Aby spełniały one normy produktu nowego poddawane są wieloetapowemu procesowi kontroli jakości po przejściu którego firma udziela na nie dwuletniej gwarancji. Regeneracja podzespołów samochodowych jest głównym profilem prowadzonej od wielu lat działalności spółki Lauber. Stosując różne metody obróbki poddaje się tu naprawom m.in. alternatory i rozruszniki. W efekcie otrzymujemy sprawny, nadający się do ponownego użytku produkt opatrzony 25-miesięcznym okresem gwarancji. Z racji wykorzystania już raz użytych materiałów, koszty operacyjne związane z regeneracją są znacznie niższe, niż wyprodukowanie nowej części, a to wpływa na cenę końcową produktów. Dystrybucją podzespołów regenerowanych fabrycznie przez Lauber zajmuje się m.in. firma Inter Cars, która posiada rozbudowaną sieć sklepów w całej Polsce. Oferowana przez Lauber regeneracja alternatora polega na kompleksowej wymianie podzespołów, tak jak zresztą naprawa rozruszników. Części, które montuje się w alternatorach to produkty renomowanych, uznanych na całym świecie producentów. Pracę podzespołów po przeprowadzonej regeneracji sprawdza się na dedykowanych temu celowi testach. W alternatorze znajduje się wiele elementów, które mogą ulec awarii. Elementy te zużywają się równomiernie w trakcie eksploatacji. Według przedstawicieli firmy Laurer nie warto zatem dokonywać wybiórczej naprawy, np. wymiany jedynie regulatora, ponieważ za jakiś czas może się okazać, że wyeksploatowane są także łożyska. W efekcie po krótkim czasie znowu zajdzie potrzeba naprawy alternatora, co w wielu samochodach jest coraz bardziej złożoną czynnością. Dlatego w przypadku jego awarii rozsądnym rozwiązaniem jest poddanie go fabrycznej naprawie, która w pełni przywróci utracone parametry. Kiedy zawiedzie rozrusznik, pierwszą przychodzącą na myśl rzeczą jest wymiana części w warsztacie naprawczym. Jednak koszt nowego podzespołu i usługi to wydatek rzędu minimum kilkuset złotych. Nie zawsze jest się na to przygotowanym, a często nie wiadomo też, jaką część otrzymamy w ramach naprawy. Alternatywą jest zakup rozrusznika regenerowanego w jednym ze współpracujących z firmą Lauber punktów sprzedaży sieci Inter Cars i jednocześnie możliwość zdania starego rozrusznika w rozliczeniu, co wpłynie na obniżenie ceny zakupu produktu z fabryki.