Ekspresowa S3 od węzła Kaźmierzów do węzła Lubin Północ ma być dokończona w terminie do II kwartału 2021 r.
Ekspresową S6 można przejechać już pomiędzy Goleniowem a Koszalinem
Na zakopiance, pod górą Luboń Mały przebito pierwszy tunel
Tunel w Świnoujściu – plan orientacyjny
Wizualizacja tunelu pod Świną
Odcinek S5 Ostróda - Nowe Marzy będzie stanowił kontynuację realizowanego obecnie przebiegu Nowe Marzy - Bydgoszcz - Poznań - Wrocław – Bolków (na zdjęciu: na S5 między Gnieznem a Poznaniem)
Do maja 2020 r. ma być podpisana umowa z wyłonionym w przetargu wykonawcą autostrady A2 Mińsk Mazowiecki – Siedlce (na zdjęciu: A2 w okolicach Mińska Maz.)
Oddana do użytku obwodnica Marek to 15,3 km drogi ekspresowej S8
Przebieg obwodnicy Szczecinka
Jak poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w 2019 tym roku łącznie zostanie udostępnionych kierowcom ponad 460 km nowych dróg, czyli ok. 140 km więcej niż w zeszłym roku.
Sieć dróg szybkiego ruchu (autostrady i drogi ekspresowe) liczy już ok. 4 tys. km. Zaktualizowany we wrześniu 2019 r. Program Budowy Dróg Krajowych (z perspektywą do 2025 r.) zakłada wybudowanie 3 316,1 km dróg, w tym: 254,2 km autostrad, 2 567 km dróg ekspresowych, 43 obwodnic o łącznej długości 446,5 km oraz przebudowę drogi do klasy GP o długości 47,7 km. Wiele z tych projektów korzysta z dofinansowania z funduszy unijnych. – Z zapowiadanych na ten rok odcinków nie zostaną udostępnione jedynie cztery o łącznej długości 58,7 km – poinformował Łukasz Dybkowski z Biura Generalnego Dyrektora GDDKiA. – Dwa z nich to odcinki, na których rozwiązaliśmy umowy z dotychczasowymi wykonawcami: Salini (S3 Kaźmierzów - Lubin Północ) oraz Impresa Pizzarotti (S5 Białe Błota - Szubin). Na trzecim odcinku S5 Szubin - Jaroszewo za sprawą kłopotów jednego z członków konsorcjum realizacja zakończy się w przyszłym roku. Czwarty to odcinek S17 węzeł Lubelska - początek obwodnicy Kołbieli, gdzie wykonawca prowadzi prace, ale przedstawił roszczenia dotyczące wydłużenia czasu na realizację tego odcinka.
Jest zgoda na realizację S7 Moczydło – Miechów
Wojewoda małopolski wydał w październiku decyzję zezwalającą na budowę drogi ekspresowej S7 od granicy województw świętokrzyskiego i małopolskiego do Krakowa, na odcinku Moczydło (granica województw) - węzeł Miechów (z węzłem). Pozwala to na rozpoczęcie prac, gdy zakończy się procedura wyboru wykonawcy. Ważna i oczekiwana droga ekspresowa S7 na odcinku Moczydło - Miechów o długości ok. 18,7 km będzie miała dwie jezdnie, po dwa pasy ruchu, z rezerwą na trzeci pas. Powstaną dwa węzły drogowe Książ i Miechów. Odcinek S7 Moczydło - Miechów jest częścią ponad 55-kilometrowego odcinka S7 od granicy województw świętokrzyskiego i małopolskiego do Krakowa, który został podzielony na mniejsze odcinki realizacyjne: Miechów - Szczepanowice, Szczepanowice - Widoma, Widoma - Kraków (z włączeniem do węzła Igołomska). Droga ekspresowa stanowić będzie jednocześnie obwodnice dla miejscowości: Książ Wielki, Miechów i Słomniki.
Ekspresowo na zakopiance
W ostatnich dniach września oddano do użytku drogę ekspresową S7 od Skomielnej Białej do Rabki Zdroju i dalej dwujezdniową drogą główną przyspieszoną do Chabówki. Jest to pierwszy z trzech odcinków budowanej S7 na południe od Krakowa, od Lubnia do Rabki Zdroju. Z ponad 6-kilometrowego odcinka od Skomielnej Białej do Chabówki ponad jedna trzecia, czyli ok. 2,3 km, poprowadzona została na wiaduktach. Powstało ich siedemnaście, w tym najdłuższy i najwyższy, liczący kilometr długości i 50 m wysokości oraz cztery małe obiekty na ciekach przy węźle Skomielna. Z tego węzła poprowadzono zjazdy na Wadowice i Nowy Sącz, do drogi krajowej nr 28 oraz do starego przebiegu DK7. Z kolejnego węzła, Zabornia, zjechać można na DK47 w kierunku Nowego Targu i Zakopanego oraz na DK7 do Chyżnego i granicy państwa ze Słowacją. Na Zbójeckiej Górze powstało miejsce obsługi podróżnych MOP. Odcinek S7 Skomielna Biała - Rabka Zdrój oraz nowy odcinek drogi krajowej nr 47 klasy GP od Rabki Zdroju do Chabówki budowała włoska firma Salini Impregilo z Mediolanu. Koszt inwestycji wyniósł ok. 615 mln zł. Gwarancja jakości wykonanych prac będzie obowiązywała przez 10 lat. Podczas budowy jednej z estakad nad drogą DK7 - popularnie nazywaną Zakopianką, oraz drogami lokalnymi w Skomielnej Białej skomplikowane warunki geologiczne wymagały wprowadzenia innych rozwiązań technologicznych dla konstrukcji o długości 281 m wznoszącej się nad terenem do wysokości 32 m. Tworzą ją dwa równoległe obiekty, z jezdniami o dwóch pasach ruchu. Według pierwotnego projektu podpory tej estakady miały być posadowione na palach o dużych średnicach. Jednak z powodu uskoku tektonicznego oraz możliwości wystąpienia zjawisk osuwiskowych, estakadę posadowiono na studniach (kesonach) kopanych do odpowiedniej głębokości i zalanych potem betonem. Liczący ok. 16,7 km fragment trasy (w tym 15,83 km o parametrach drogi ekspresowej) podzielony został na trzy odcinki realizacyjne: Lubień - Naprawa, Naprawa - Skomielna Biała oraz Skomielna Biała - Rabka Zdrój. Droga ekspresowa zakończona będzie węzłem Zabornia w Rabce Zdroju, do którego dobudowany został dwujezdniowy fragment DK47 do Chabówki i tam włączony został do istniejącego już dwujezdniowego Chabówka - Rdzawka. Na całym tym odcinku powstanie w sumie 38 obiektów inżynierskich (mosty, wiadukty, estakady) oraz dwukomorowy tunel o długości 2,06 km.
Przebito pierwszy tunel na S7
Pod górą Luboń Mały pod koniec października, po dwóch latach i pięciu miesiącach pracy ekipy budowlane przebiły się przez skały, przygotowując tunel przyszłej S7, na odcinku Naprawa - Skomielna Biała. Pod górą Luboń Mały w Beskidzie Wyspowym drążone są dwa tunele. Każdym docelowo pojazdy będą jechać w jednym kierunku i każdy będzie miał 2060 metrów długości. Wykonawcą tunelu jest firma Astaldi z Włoch, która stosuje przy drążeniu metodę kontrolowanej deformacji A.DE.CO.-RS. Duże różnice wysokości i spadki terenu, niejednorodne skały fliszowych Karpat Zewnętrznych, trudne warunki hydrologiczne, tereny osuwiskowe i rozproszona na całym obszarze zabudowa są wyzwaniami dla budowniczych drogi ekspresowej S7 w terenie górskim. Budowa takiej trasy wymagała zaprojektowania dużej liczby obiektów inżynierskich realizowanych w trudnych warunkach gruntowych. Na odcinku ok. 16,7 km nowej drogi, w tym 15,83 km o parametrach drogi ekspresowej, oprócz dwukomorowego tunelu o długości 2,06 km, który stanowi 12,3 proc. całej trasy, powstanie 38 obiektów inżynierskich: mostów, wiaduktów, estakad. Na etapie budowy podzielono trasę na trzy odcinki. Realizacja 7,6 km pierwszego odcinka drogi ekspresowej S7 Lubień - Naprawa oprócz dwujezdniowej drogi klasy S obejmuje budowę m.in. dwóch miejsc obsługi pasażerów (Lubień i Krzeczów). Najdłuższa estakada nad drogami dojazdowymi i ciekami w Lubniu ma 573 m długości, wiadukt w Krzeczowie 402 m, a estakada w Naprawie 396 m. Aktualnie trwają zintensyfikowane prace budowlane, by jeszcze tym roku dopuścić do ruchu po jednej jezdni w dwóch kierunkach. Na odcinku tunelowym, Naprawa - Skomielna Biała, o długości ok. 3 km powstaje dwukomorowy tunel o długości ok. 2,06 km (czyli w praktyce dwa tunele o sumarycznej długości 4120 m). Na tym odcinku powstaje także jeden wiadukt, przed północnym portalem tunelu, o długości 321 m. Na trzecim odcinku o długości 6,1 km, Skomielna Biała - Chabówka, oprócz dwujezdniowej drogi wybudowano m.in. dwa węzły drogowe (Skomielna Biała i Zabornia), Obwód Utrzymania Drogi Ekspresowej, 17 obiektów inżynierskich. Sam węzeł też tworzą długie obiekty: estakada nad potokami, DK28 i dwoma łącznicami węzła Skomielna będzie miała 425 m, a dwie łącznice tego węzła ponad 350 m każda. Najwyższe podpory na estakadzie w Skomielnej mają po 50 m wysokości. Odcinek ten został oddany do ruchu 28 września 2019 r. Zakończenie całego odcinka z Lubnia do Rabki Zdroju zaplanowane jest na 2021 rok.
Setki kilometrów nowych dróg na Pomorzu
W województwie zachodniopomorskim realizowanych jest około 200 km dróg o wartości około 6,5 mld zł. W PBDK-2014-2023 przewidziano łącznie realizację w regionie 300 km dróg za kwotę sięgającą 9 mld zł. Ekspresową S6 można przejechać już pomiędzy Goleniowem a Koszalinem. Kierowcy mają do dyspozycji około 130 km tej trasy wraz z częścią obwodnicy Koszalina i Sianowa. Około 120 mln złotych zapewnionych z budżetu Państwa na przygotowanie S6 na odcinku Koszalin - Słupsk umożliwiło ogłoszenie przetargu na opracowanie projektów budowlanych, a po ich opracowaniu na uzyskanie decyzji ZRID i wykup nieruchomości. W 2021 roku ten fragment S6 ma być gotowy do realizacji. Ruszyły roboty na odcinkach w woj. pomorskim łączących miejscowość Bożepole Wielkie z obwodnicą Trójmiasta (Trasa Kaszubska). Droga ekspresowa będzie miała po dwa pasy ruchu w każdym kierunku i pas awaryjnego postoju. W ramach tej inwestycji zostanie także wybudowany węzeł Szemud na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 224. To już trzeci ZRID na S6, wcześniej wydano decyzje na odcinki między Szemudem a Chwaszczynem oraz Chwaszczynem i Gdynią. Kluczowa dla Pomorza Środkowego jest również droga S11, która skomunikuje ten region w najkrótszy sposób z centrum kraju. Początkiem tej drogi będzie węzeł Koszalin Zachód, który powstał już w połowie przy budowie obwodnicy Koszalina i Sianowa. Druga część tego węzła powstanie wraz z odcinkiem S11 Koszalin - Bobolice o długości 47,7 km. GDDKiA wybrała już najkorzystniejsze oferty w przetargach na zaprojektowanie i budowę 3 odcinków tej drogi. Inwestycja polegać będzie na budowie dwujezdniowej drogi ekspresowej. Podpisanie umów planowane jest do końca tego roku. W 2023 roku ten odcinek ma być gotowy.
Rusza budowa tunelu pod Świną w Świnoujściu
Wojewoda Zachodniopomorski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla budowy tunelu łączącego wyspy Uznam i Wolin w Świnoujściu. Wykonawcą jest konsorcjum firm PORR, Gulermak i Energopol Szczecin, a oddanie do ruchu planowane jest we wrześniu 2022 roku. Nowy odcinek drogi będzie miał łączną długość 3,4 km, z czego niemal połowa pobiegnie przez jednorurowy tunel, z jedną jezdnią o dwóch pasach ruchu. Inwestycja będzie się rozpoczynała po stronie wyspy Wolin od rejonu terminala promów morskich - rejon ulic Duńska, Fińska i Skandynawska. Wyjazd z tunelu po stronie wyspy Uznam zlokalizowany będzie w rejonie oczyszczalni ścieków, gdzie pojazdy wjadą na ulicę Karsiborską. Drążenie tunelu z komory startowej położonej po stronie wyspy Uznam będzie wykonywała maszyna drążąca (TBM) o długości 100 metrów, której tarcza będzie miała średnicę 13,5 m. Urządzenie zostało zamówione już przez Wykonawcę w Chinach. Będzie gotowe w maju przyszłego roku, a do Polski przypłynie w sierpniu. Drążenie powinno rozpocząć się zgodnie z harmonogramem na początku 2021 r. Maszyna TBM będzie zostawiała za sobą gotowy tunel złożony z prefabrykowanych elementów. Samo drążenie będzie trwało kilka miesięcy. W sierpniu 2021 roku maszyna TBM powinna przebić się do szybu końcowego położonego na wyspie Wolin. Dzięki tej inwestycji Świnoujście zostanie w sposób stały skomunikowane z resztą Polski. Obecnie komunikację zapewniają przeprawy promowe, które mają mocno ograniczoną przepustowość i są zależne od warunków pogodowych.
Czwarty odcinek S19 jest już w budowie
Budowa S19 trwa już na czterech z sześciu odcinków w woj. lubelskim. W pierwszej kolejności prace ruszyły na trzech odcinkach pomiędzy końcem obwodnicy Kraśnika a węzłem Lasy Janowskie. Na koniec maszyny budowlane pojawiły się również pomiędzy Lublinem i Niedrzwicą Dużą. W realizacji jest blisko 130 km odcinek S19 pomiędzy Lublinem i Sokołowem Małopolskim. Budowę podzielono na 12. odcinków, po sześć w woj. lubelskim i podkarpackim. Z pierwszych odcinków kierowcy powinni skorzystać w połowie 2021 r. a z całej trasy pomiędzy Lublinem i Sokołowem Małopolskim w połowie 2022 r. Tym samym Rzeszów poprzez Lublin połączy się drogą ekspresową z Warszawą.
Via Baltica na odcinku S61 Wysokie – Raczki
Wojewoda warmińsko-mazurski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dotyczącą budowy odcinka drogi ekspresowej S61 Wysokie - Raczki. Budowa obejmie odcinek drogi ekspresowej o długości 20,2 km. To pierwszy z trzech odcinków drogi ekspresowej S61 realizowanych w woj. warmińsko- mazurskim. Kolejne planowane to Szczuczyn - Ełk Południe i Ełk Południe – Wysokie. Zgodnie z kontraktem powstanie droga ekspresowa dwujezdniowa. Nawierzchnia drogi zostanie wykonana z betonu cementowego i dostosowana do ciężkiego ruchu z obciążeniami nawierzchni 115 kN/oś (11,5 tony na oś). Wykonawcą ponad 20-kilometrowego fragmentu trasy od węzła Wysokie do Raczek o wartości 484,3 mln zł jest firma Budimex S.A. Planowany termin zakończenia kontraktu to połowa 2021 r. Budowa drogi ekspresowej S61 jest inwestycją istotną nie tylko dla sieci dróg w Polsce, ale ma też znaczenie europejskie - łącząc się z drogę ekspresową S8 Wrocław - Warszawa - Białystok, tworzy międzynarodowy korytarz transportowy Via Baltica. Docelowo przejmie on ruch tranzytowy pomiędzy krajami bałtyckimi i Europą Zachodnią.
Intensywne prace na śląskiej S1
W ciągu 34 miesięcy ma powstać nowy 8,5-kilometrowy odcinek S1 Przybędzy - Milówka (obejście Węgierskiej Górki). Ponadto przygotowywana jest budowa odcinków od węzła Kosztowy II do węzła Oświęcim oraz od węzła Oświęcim do Dankowic. Budowa drogi ekspresowej S1 na odcinku obwodnicy Węgierskiej Górki jest jednym z kluczowych przedsięwzięć objętych rządowym Programem Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.), które zapewni bezpośrednie szybkie połączenie na trasie Bielsko-Biała - granica polsko-słowacka (Zwardoń) - Svrcinovec (powiat Czadca, Słowacja). Ta droga ekspresowa znajduje się w VI korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej i przebiegającej w osi priorytetowej TEN-T nr 25 „oś drogowa Gdańsk- Brno/Bratysława-Wiedeń”. Przedłużeniem drogi ekspresowej S1 na południe jest słowacka autostrada D3 relacji Żylina – Skalite. Droga S1 na odcinku Przybędza - Milówka będzie posiadała dwa typy przekroju: jednojezdniowy o długości 3,7 km na odcinku przed i za tunelami, wyposażony w jedną jezdnię składająca się z dwóch pasów w każdym kierunku; dwujezdniowy o długości 4,8 km na odcinku tunelowym oraz miedzy tunelami, wyposażony w dwie jezdnie po dwa pasy ruchu. Długość tuneli to ok. 830 m i 1000 m. Węzły Przybędza i Milówka, wykonane częściowo w ramach budowy sąsiednich odcinków, rozbudowane zostaną o dodatkowe łącznice, umożliwiające pełne skomunikowanie z pozostałymi drogami. Umowy z wykonawcami GDDKiA planuje podpisać w kwietniu 2020 roku. Realizacja inwestycji planowana jest na lata 2021-2023. Planowana jest także budowa odcinka trasy S1 z Mysłowic do Bielska-Białej oraz obwodnicy Oświęcimia. Droga ekspresowa S1 na odcinku od węzła Kosztowy II w Mysłowicach do węzła Suchy Potok w Bielsku-Białej przebiegać będzie po nowym śladzie. Projekt ma przyczynić się do przyspieszenia rozwoju regionu Śląska poprzez poprawę warunków wzrostu gospodarczego i zatrudnienia. Co jednak najistotniejsze, ma wpłynąć także na wzrostu bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz na obniżenie kosztów transportu drogowego. Nowa droga pozwoli również na przejęcie znacznej części ruchu obciążającego obecnie drogi północ - południe, usprawni komunikację z aglomeracją śląską oraz przejazd tranzytowy przez nią. Ponadto z ruchu tranzytowego odciążone zostaną miejscowości zlokalizowane wzdłuż drogi krajowej DK1 na odcinku między Tychami a Bielskiem-Białą, przez które, z powodu licznych skrzyżowań, ruch jest obecnie znacznie utrudniony. Zawarcie umowy na realizację inwestycji w formule „Projektuj i buduj” ma nastąpić w przyszłym roku, a przewidywany okres budowy to lata 2021 – 2023.
W kierunku spójnego układu komunikacyjnego na Dolnym Śląsku
Na Dolnym Śląsku krzyżują się ważne szlaki komunikacyjne, będące częścią międzynarodowych korytarzy. W ciągu ostatnich dwóch lat GDDKiA udostępniła kierowcom ponad 120 km nowych dróg ekspresowych S3 i S5. Kolejne drogi szybkiego ruchu są na etapie prac przygotowawczych. Autostrada A4, droga ekspresowa S3, droga ekspresowa S5 i droga ekspresowa S8 mają stworzyć spójny układ komunikacyjny na południowym obszarze Dolnego Śląska. Trwają zaawansowane prace projektowe, które uwzględniają przebiegi dróg ekspresowych S8 i S5 oraz autostrady A4. Rozwój nowoczesnej sieci drogowej to nie tylko korzyści dla regionu, ale również dla ruchu drogowego w całej Polsce. A4 rozpoczyna swój przebieg na Dolnym Śląsku. Należy do III Paneuropejskiego Korytarza Transportowego sieci TEN-T oraz jest częścią drogi międzynarodowej E40 o długości 8500 km, która przebiega przez Belgię, Francję, Niemcy, Polskę, Ukrainę, Rosję i Kazachstan i E462 na odcinku Mysłowice-Balice. Na terenie Polski liczy ok. 672 km, co daje jej status najdłuższej w kraju. Zaczyna się od granicy z Niemcami w Jędrzychowicach koło Zgorzelca a kończy na przejściu granicznym z Ukrainą Korczowa - Krakowiec. Dolnośląski odcinek A4 od Wrocławia do Krzyżowej o długości ok. 105 km wybudowany został w latach 30. XX wieku, przez co jest najstarszym odcinkiem autostradowym w naszym kraju. A4 od Wrocławia do Krzyżowej nie spełnia w pełnym zakresie warunków technicznych przewidzianych dla autostrad. Nie posiada pasa awaryjnego, który występuje jedynie na krótkich odcinkach, brakuje miejsc obsługi podróżnych, geometria większości węzłów nie jest dostosowana do panujących standardów. Wzrastające z roku na rok natężenie ruchu, w newralgicznych momentach sięga ponad 100 tys. pojazdów na dobę. Wypadki, kolizje lub awarie tworzą wielokilometrowe zatory drogowe, które utrudniają kierowcom szybkie przemieszczanie się. Rozbudowa A4 jest inwestycją priorytetową, dlatego w tym celu w grudniu 2018r. ogłoszony został przetarg na opracowanie studium korytarzowego wraz z analizą techniczno - ekonomiczno - logistyczną rozbudowy lub budowy autostrady A4 pomiędzy Wrocławiem i Krzyżową. Umowa z firmą projektową została podpisana w maju 2018 r. Projektanci w swoim opracowaniu uwzględnią również przebieg drogi ekspresowej S5 oraz drogi ekspresowej S8. Podstawą do tego typu działań jest podpisane 25 września 2019 r. przez Prezesa Rady Ministrów, Rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych, w którym został ujęty nowy fragment drogi ekspresowej S5 od Sobótki (okolice Wrocławia) do połączenia z drogą ekspresową S3 na południu województwa. Nowy odcinek S5 na Dolnym Śląsku będzie przedłużeniem istniejącej S5, która biegnie od Korzeńska do węzła Wrocław Północ na Autostradowej Obwodnicy Wrocławia A8. Nowa droga ekspresowa w południowej części województwa stworzy nowy korytarz transportowy, który będzie spójnie łączył trasy S3 i S8, odciąży centra miast od transportu ciężarowego, poprawi warunki życia w regionie i zwiększy dostępność terytorialną aglomeracji wałbrzyskiej. Droga krajowa nr 8 od Wrocławia do Kłodzka będzie drogą o parametrach klasy drogi ekspresowej (klasa S). Obecnie trwają prace nad jej przedłużeniem. W trakcie opracowania jest Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe wraz z materiałami do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Wykonawca analizuje obecnie cztery warianty przebiegu drogi. Każdy z wariantów zakłada budowę drogi w klasie S, z dwoma jezdniami po dwa pasy ruchu w każdą stronę, budowę węzłów drogowych oraz miejsc obsługi podróżnych. Na posiedzeniu Komisji Ocen Projektów Inwestycyjnych, które planowane jest w I kw. 2020 roku, zostanie zarekomendowany wariant do realizacji.
Wiadomo już, kto wybuduje drugi odcinek A18
Rusza przebudowa i dostosowanie 22 kilometrów drogi krajowej nr 18 do parametrów autostrady. Umowa o wartości ponad 250 mln zł została podpisana z konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów KOBYLARNIA (lider) oraz MIRBUD (partner). Jest to odcinek, który zaczyna się w okolicach węzła Żary Zachód w stronę Wrocławia a kończy blisko 4 km przed węzłem Iłowa. Zakończenie robót planowane jest w II połowie 2022 roku. Zadaniem Wykonawcy będzie realizacja robót budowlanych na południowej jezdni obecnej DK18 wraz z budową węzła autostradowego Żary (przebudowa elementów istniejącego węzła typu półkoniczyna) oraz budową obiektów inżynierskich (trzy wiadukty, trzy przejścia dla zwierząt nad autostradą, most oraz przejście pod autostradą). Celem całego przedsięwzięcia jest dostosowanie drogi krajowej nr 18 (na odcinku Olszyna- Golnice o długości 70 km) do standardów sieci drogowej o parametrach autostradowych. Inwestycja stanowi drugi etap budowy autostrady A18 (pierwszy to budowa jezdni północnej). Inwestycja podzielona jest na następujące odcinki realizacyjne: od granicy państwa do km 11,86 (ponad kilometr za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia, odcinek 0 i 1); od km 11,86 (ponad kilometr za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia) do km 33,76 (blisko 4 km przed węzłem Iłowa), - podpisana umowa; od km 33,76 (blisko 4 km przed węzłem Iłowa) - granica województwa - planowane rozpoczęcie przetargu na roboty II połowa 2020 r.; granica województwa - węzeł Golnice - planowane rozpoczęcie przetargu na roboty II połowa 2020 r. Droga krajowa nr 18 zlokalizowana jest w III drogowym transeuropejskim korytarzu transportowym – połączeniem międzynarodowym E36/40 na terytorium Polski. Korytarz ten łączy Ukrainę, Słowację i południową Polskę z Dreznem i Berlinem. Starą drogę krajową nr 18, a obecnie jej nitkę południową, wybudowali Niemcy w latach 30. XX wieku. Stanowiła ona fragment autostrady Berlin-Wrocław. W listopadzie 2004 r. rozpoczęty został pierwszy etap dostosowywania DK nr 18 do parametrów przyszłej autostrady A18. Do istniejącej drogi dobudowana została równoległa, jezdnia północna, którą oddano do użytku w 2006 r.
Ósemka od Wrocławia do Kłodzka o parametrach klasy S
Droga krajowa nr 8 o długości ok. 850 km, biegnąca od granicy z Czechami w Kudowie Zdroju do granicy z Litwą w Budzisku, to najdłuższa droga krajowa w Polsce. Od Wrocławia do Białegostoku na długości ponad 500 km jest drogą o parametrach drogi ekspresowej z dwoma jezdniami po dwa pasy ruchu w każdą stronę. S8 na Dolnym Śląsku liczy ponad 59 km i prowadzi od Wrocławia do Sycowa, a także stanowi element Autostradowej Obwodnicy Wrocławia, łącząc okolice Magnic z węzłem Wrocław Południe. Obecnie trwają prace nad przedłużeniem drogi ekspresowej S8 od Wrocławia do Kłodzka. W trakcie opracowania jest Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe wraz z materiałami do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Wykonawca analizuje obecnie cztery warianty przebiegu drogi. Każdy z wariantów zakłada budowę drogi w klasie S, z dwoma jezdniami po dwa pasy ruchu w każdą stronę, budowę węzłów drogowych oraz miejsc obsługi podróżnych. Na etapie realizacji pozostają trzy fragmenty drogi ekspresowej S3 na Dolnym Śląsku. Kontynuowane będą prace na odcinku S3 od węzła Kaźmierzów do węzła Lubin Północ, o długości ok. 14,1 km (nowy wykonawca). Droga ekspresowa S3 od węzła Bolków będzie miała swoją kontynuację do granicy polsko-czeskiej. Odcinek od węzła Bolków do węzła Kamienna Góra Północ, z najdłuższym w Polsce tunelem drążonym w skale, ma być oddany do ruchu w II połowie 2023 roku, natomiast odcinek od węzła Kamienna Góra Północ do Lubawki już w II połowie 2021 roku. W bliskim sąsiedztwie drogi ekspresowej S3 na ukończeniu jest obwodnica Bolkowa o długości około 8 km. Kontraktowy termin zakończenia prac przy budowie obwodnicy Bolkowa przypada w kwietniu 2020 r.
S5 będzie kompletna
W sierpniu 2019 r. GDDKiA informowała o rozpoczęciu prac nad studium korytarzowym na ostatnim wówczas brakującym odcinku drogi ekspresowej S5 pomiędzy Ostródą (S7) a Nowymi Marzami (A1). Wstępne analizy potwierdzają potrzebę przedłużenia ekspresowej „piątki”. Równolegle z realizowanymi, bieżącymi działaniami inwestycyjnymi GDDKiA przygotowuje analizę dalszego rozwoju sieci dróg krajowych w Polsce. Dotyczy to m.in. docelowej siatki tras szybkiego ruchu, a więc nowych i już istniejących autostrad i dróg ekspresowych. Kolejnym zakresem analizy jest kompleksowe ujęcie całej sieci czyli połączenia szybkich tras z pozostałymi drogami krajowym. W szczególności dotyczy to rozwoju programu obwodnic miast i miejscowości oraz pozostałych odcinków dróg na terenie całego kraju. Odcinek S5 Ostróda - Nowe Marzy będzie stanowił kontynuację realizowanego obecnie przebiegu Nowe Marzy - Bydgoszcz - Poznań - Wrocław - Bolków. Zapewni ekspresowe połączenie granicy Polski z Czechami na Dolnym Śląsku z Wielkopolską, Kujawami i Warmią oraz dzięki planowanej trasie S16 z Suwalszczyzną i trasą ViaBaltica prowadząca do granicy z Litwą.
Jest umowa na dokończenie trasy S3
Podpisana 20 listopada umowa na zakończenie robót na odcinku drogi ekspresowej S3 od węzła Kaźmierzów do węzła Lubin Północ pozwoli wybudować ostatni brakujący odcinek S3 pomiędzy Bolkowem w woj. dolnośląskim a Szczecinem w woj. zachodniopomorskim. Prace na odcinku o długości ok. 14,4 km zrealizuje konsorcjum firm: Mota-Engil Central Europe (lider), Masfalt oraz Drogomex (partnerzy). Zakończenie robót przewidziane jest w II kwartale 2021 r. Do wykonania pozostało ok. 25 proc. prac przewidzianych w pierwotnym kontrakcie. Nowy wykonawca będzie musiał m.in. dokończyć budowę drogi ekspresowej (na odcinku Kaźmierzów - Polkowice 2 jezdnie po 2 pasy ruchu i pasy awaryjne, na odcinku Polkowice - Lubin Północ 2 jezdnie po 3 pasy ruchu i pasy awaryjne ) oraz węzły Kaźmierzów, Polkowice i Lubin Północ. Przypomnijmy, że GDDKiA odstąpiła od umowy z wcześniejszym wykonawcą drogi (Konsorcjum firm, z Salini Polska w roli lidera).
A2 zmierza na wschód
W czasie, gdy przygotowujemy tę publikację, może zostać wyłoniony wykonawca autostrady A2 Mińsk Mazowiecki – Siedlce. GDDKiA daje wykonawcy możliwość wyboru rodzaju nawierzchni, czyli sam może zdecydować czy trasę główną zbuduje betonową czy bitumiczną. Planowane podpisanie umowy z wykonawcą (przy braku odwołań): maj 2020 r. Ponad 37 km nowa trasa przebiegająca pomiędzy końcem istniejącej obwodnicy Mińska Mazowieckiego a początkiem obwodnicy Siedlec będzie posiadała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu z rezerwą pod budowę trzeciego pasa w przyszłości. Ponadto powstaną 3 węzły (Groszki, Gręzów i Swoboda (Siedlce Zachód). Planowany termin zakończenia robót przewidziany został na koniec 2023 r. Obecnie w trakcie opracowywania koncepcji programowej jest autostrada A2 od Siedlec do granicy z Białorusią. W 2024 roku autostrada A2 ma być wybudowana do Białej Podlaskiej i połączyć się ze szlakiem Via Carpatia.
Nowe rozdanie na S61
Oferty firm Polaqua i Budimex zostały wybrane jako najkorzystniejsze w powtórnych przetargach na zaprojektowanie i wybudowanie dwóch odcinków S61, odpowiednio: Podborze - Śniadowo (749 mln zł) i Suwałki - Budzisko (1,037 mld zł). Na odcinku Podborze – Śniadowo ma być wybudowana dwujezdniowa droga ekspresowa o długości 19,463 km [S61] z nawierzchnią z betonu cementowego i przebudowane 3 km S8 (nawierzchnia asfaltowa). Z kolei na odcinku Suwałki - Budzisko ma zostać zbudowane 24,1 km dwujezdniowej drogi ekspresowej o nawierzchni z betonu cementowego do granicy z Litwą. Umowy z poprzednimi wykonawcami wyżej wymienionych odcinków zostały rozwiązane w maju i czerwcu 2019 r. Oba odcinki, na które wybrane zostały najkorzystniejsze oferty będą fragmentem międzynarodowego korytarza transportowego Via Baltica, łączącego kraje nadbałtyckie z Europą Zachodnią. Właśnie powstająca droga ekspresowa S61 stanowi jego zasadniczą część, przebiegającą przez województwa: mazowieckie, podlaskie i warmińsko - mazurskie.
Omijając miasta
Rozwój istniejącej sieci drogowej to nie tylko autostrady i drogi ekspresowe. Strategicznym elementem poprawy komfortu i bezpieczeństwa podróżowania jest budowa obwodnic. W ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (PBDK) od 2016 roku oddano do ruchu ponad 115 km obwodnic. Poza Programem udostępniono do ruchu dla kierowców obwodnicę Skawiny (klasa drogi GP) o długości 2,2 km, I etap obwodnicy Kępna o długości 3,6 km w ciągu drogi ekspresowej S11 oraz obwodnicę Marek, czyli 15,3 km drogi ekspresowej S8. Kolejne obwodnice są sukcesywnie oddawane do ruchu. GDDKiA po roku intensywnej pracy ekspertów przedstawiła wypracowane warianty korytarzy przebiegu nowej trasy S10 łączącej się z Obwodnicą Aglomeracji Warszawskiej (OAW). Trwają prace w terenie na obwodnicy Niemodlina. Planowane zakończenie robót to koniec 2021 roku. Obwodnica o długości ok. 11,5 km ominie Niemodlin po południowej i wschodniej stronie. Jej trasa rozpocznie się przed Brzęczkowicami i wepnie się do obecnego przebiegu DK46 tuż przed autostradą A4 i węzłem Opole Zachód. Na początkowym, blisko 5-kilometrowym odcinku, będzie to droga z układem pasów 2+1, a przed węzłem Niemodlin rozpocznie się dwujezdniowy odcinek z dwoma pasami ruchu na każdej jezdni. Na trasie drogi, o klasie technicznej GP, powstaną dwa węzły drogowe (Niemodlin i Sosnówka). Największym obiektem inżynierskim będzie most nad rzeką Ścinawą o długości 296 m. Nowy odcinek drogi skróci czas podróżujących na kierunku Polska - Czechy oraz Opole - Kłodzko. Realizacja inwestycji umożliwi również skomunikowanie z terenami inwestycyjnymi w sąsiedztwie drogi krajowej nr 46 oraz w woj. opolskim. Kierowcy mogą od niedawna korzystać z obwodnicy Inowrocławia w ciągu drogi krajowej 15 i 25. Prawie 5-kilometrowa trasa omija miasto od północy i łączy się z istniejącym odcinkiem obwodnicy o długości 19 km. Nowo wybudowany odcinek obwodnicy połączył się z już istniejącym i oddanym do ruchu w 2017 roku wschodnim obejściem tego uzdrowiskowego miasta (etap I). W ramach I etapu zadania wybudowano prawie 19 km trasy posiadającej po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. Powstały trzy węzły drogowe (Latkowo, Jacewo i Tupadły). Na początku listopada oddano do ruchu obwodnicę Szczecinka o długości 12 km w ciągu drogi ekspresowej S11. Obwodnica omija Szczecinek od wschodu. Nowa trasa usprawnia przejazd na ważnej drodze S11 łączącej Pomorze z Wielkopolską i Śląskiem. Oddanie tej drogi oznacza również przekroczenie bariery 4000 km autostrad i dróg ekspresowych będących w użytkowaniu w naszym kraju. W ramach inwestycji powstała dwujezdniowa obwodnica o dwóch pasach ruchu w każdą stronę z dwoma węzłami drogowymi oraz dwoma rondami na początku i końcu trasy. Inwestycja wymagała budowy 13 wiaduktów, mostów i przejść dla zwierząt. Węzeł drogowy Szczecinek Wschód zapewnia skomunikowanie terenów przemysłowych. Obwodnica Szczecinka jest fragmentem przyszłej drogi ekspresowej S11, która połączy Pomorze Środkowe przez Poznań z A1 na Śląsku. Szczecinek dołączył do Jarocina i Ostrowa Wielkopolskiego, które mają już obwodnicę na S11. Od października tego roku gotowy jest wspólny przebieg dróg S6 i S11 między Kołobrzegiem i Koszalinem, a w realizacji jest obwodnica Kępna i Olesna. Nowa obwodnica w ciągu S11 to nie koniec inwestycji GDDKiA w Szczecinku. Na etapie projektowania jest obwodnica w ciągu drogi krajowej nr 20, dzięki której przez miasto nie będą przebiegały już żadne drogi krajowe. W przyszłym roku planowany jest przetarg na zaprojektowanie i budowę tej drogi, która ma być gotowa w 2025 roku. Nowa trasa będzie miała długość 4,3 km i w jej ramach powstanie nowy węzeł drogowy na obwodnicy w ciągu S11. Oddany na początku listopada do użytku odcinek obwodnicy Myśliny w ciągu drogi krajowej nr 46 to jedna z pięciu obwodnic realizowanych obecnie przez GDDKiA na Opolszczyźnie. Budowana obwodnica przebiega po południowej stronie Myśliny w ciągu drogi krajowej nr 46. Jest to droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu o nośności 11,5 t/oś. Obwodnica Myśliny stanowi kontynuację wybudowanej obwodnicy Dobrodzienia i całościowo pełni rolę obwodnicy miejscowości Myślina i Dobrodzień, tworząc łącznie bezpieczniejszy niż dotychczasowy odcinek o długości 9,6 km. Oprócz wspomnianej obwodnicy na etapie realizacji są obwodnice: Kędzierzyna Koźla, Niemodlina, Olesna i Praszki oraz II etap obwodnicy Kępna w woj. wielkopolskim. Łączna długość obwodnic powstających na Opolszczyźnie wynosi 67 km. Podpisane zostały dwie umowy: na kontynuację projektowania i budowę drogi ekspresowej S8 od węzła Marki do węzła Kobyłka (z węzłem) oraz na pełnienie nadzoru inwestorskiego nad realizowanymi robotami. Wykonawcą inwestycji jest Strabag Sp. z o.o. Zakończenie prac przewidywane jest wiosną 2021 r. Zadaniem wykonawcy jest dokończenie prac, m.in. takich jak węzeł Kobyłka, węzeł Marki (zjazd z obwodnicy w Markach), węzeł Zielonka (drogi dojazdowe do węzła). W maju 2018 r. GDDKiA odstąpiła od umowy z wcześniejszym wykonawcą (konsorcjum, którego liderem była Salini Polska). Podpisano umowę na opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej wraz z materiałami do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy obwodnicy Ostrołęki w ciągu drogi krajowej nr 53. Wykonawcą dokumentacji jest Multiconsult Polska Sp. z o.o. Zakończenie prac przewidywane jest w październiku 2022 r.
Co w przyszłym roku?
Jak poinformował Jan Krynicki, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, szczegółowe plany na przyszły rok GDDKiA będzie mogła przedstawić dopiero po zakończeniu obecnego okresu budowlanego. Wiadomo już, że na początku 2020 roku w realizacji będzie prawie 920 km, m.in. ponad 80 km autostrady A1, niespełna 150 km drogi ekspresowej S61 (Via Baltica), prawie 130 km ekspresowej „siódemki” i tyle samo drogi ekspresowej S19 (Via Carpatia). Do końca 2020 roku GDDKiA planuje oddać do użytku ok. 30 zadań o łącznej długości ok. 340 km. Ogłosiliśmy już 11 przetargów na realizację, a do końca przyszłego roku planujemy jeszcze 43 zadania. Kolejnych 15 przetargów przygotowujemy do ogłoszenia. Oprócz budowy nowych odcinków dróg będziemy również w latach 2020-2026 ogłaszać ok. 220 zadań w ramach działań na istniejącej sieci dróg. Przygotowywany jest również Program Budowy Obwodnic na lata 2020-2030 – zapowiedział rzecznik prasowy GDDKiA. GDDKiA przygotowuje się do realizacji zadań inwestycyjnych w formule Partnerstwa Publiczno- Prywatnego (PPP). Pierwszym projektem wytypowanym do tej formuły będzie budowa Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej w ciągu drogi ekspresowej S6. Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej (OMT) będzie odcinkiem dwujezdniowej drogi ekspresowej o długości 32,7 km. W ramach inwestycji przewidziano również budowę obwodnicy Żukowa (droga w klasie GP) o długości 6,6 km. W budowie dróg ekspresowych i autostrad osiągnięto półmetek. Docelowa sieć takich arterii w Polsce ma wynosić ponad 8 tys. km i kolejne inwestycje są przed nami – zapowiada rzecznik GDDKiA. W ciągu najbliższych 2-3 lat powinniśmy przekroczyć barierę 5 tys. km. Obecnie w realizacji jest około 1100 km dróg, a kolejne odcinki objęte są różnymi etapami prac przygotowawczych.