Wiadomości z rynku

niedziela
22 grudnia 2024

Jakie wsparcie z myślą o utrzymaniu pracowników?

Tarcza antykryzysowa już działa
3 kwietnia 2020

Pracodawca może skorzystać m.in.: z dofinansowania części kosztów wynagrodzeń dla swoich pracowników oraz należnych od tych wynagrodzeń składek na ubezpieczenia społeczne, a także z dofinansowania do pensji swoich pracowników

Fot. ZM

Jak poinformowało Ministerstwo Rozwoju, tarcza antykryzysowa już działa. To pakiet rozwiązań, który ma wspierać przedsiębiorców w obecnej sytuacji gospodarczej. Z czego możesz skorzystać i co oferuje? Na stronie www.gov.pl można sprawdzić i wyszukać wsparcie dla swojej firmy.
– Jeśli masz pytania związane z tarczą, skontaktuj się z infolinią pod numerem 732 122 500 lub 22 484 84 84. Konsultanci są dostępni w dni robocze w godzinach 8-16 – informują przedstawiciele resortu.
Pracodawca może skorzystać m.in.:
- z dofinansowania części kosztów wynagrodzeń dla swoich pracowników oraz należnych od tych wynagrodzeń składek na ubezpieczenia społeczne,
- z dofinansowania do pensji swoich pracowników,
- z pożyczki obrotowej finansującej wypłatę wynagrodzeń w sektorze MŚP
- ze zmniejszenia kosztów prowadzenia firmy
- zwolnienia ze składek ZUS na 3 miesiące
- umorzenie zaległości podatkowej
- zwolnienia z opłat abonamentu i opłat audiowizualnych
- odliczyć koszty B+R od dochodu
- Odlicz stratę za 2020 r. od dochodu za 2019 r.
- uzyskać Ulgę IP Box
- zapłać niższe zaliczki na PIT/CIT
- skorzystać z dofinansowania na prowadzenie swojej działalności
- odliczyć przekazaną darowiznę od dochodu
- zapłać później lub rozłóż na raty należności ZUS
- nie płać podatku od świadczenia postojowego
- nie płać podatku od sprzedaży detalicznej
- zmniejszyć podstawę podatku dochodowego o nieuregulowane należności handlowe
- pozyskać środki na utrzymanie firmy w kryzysie
- skorzystać z niskooprocentowanej pożyczki dla mikroprzedsiębiorców ze środków Funduszu Pracy
- uzyskać korzystniejsze warunki finansowania działalności MŚP
- skorzystać z korzystniejszych warunków kredytu na innowacje technologiczne
- uzyskać korzystniejsze warunki gwarancji de minimis z BGK
- świadczenie postojowe dla osób prowadzących działalność gospodarczą
- pożyczkę obrotową na finansowanie deficytu w kapitale obrotowym
- wydłużyć czas na składanie zawiadomienia ZAW-NR
- zwolnienia z podatku od nieruchomości
- odroczenia płatności za użytkowanie wieczyste gruntu gminy i skarbu państwa
- przedłużenia terminu płatności podatku od budynków – podatnicy PIT

Z myślą o pracownikach

W tej publikacji chcemy zwrócić uwagę m.in. na możliwość dofinansowania części kosztów wynagrodzeń dla swoich pracowników oraz należnych od tych wynagrodzeń składek na ubezpieczenia społeczne.
Jak poinformowano na rządowym serwisie www.gov.pl 1 kwietnia:
Co najmniej 30% – może być przyznane w wysokości nieprzekraczającej kwoty stanowiącej sumę 50% wynagrodzeń poszczególnych pracowników objętych wnioskiem o dofinansowanie wraz ze składkami na ubezpieczenia społeczne należnymi od tych wynagrodzeń, jednak nie więcej niż 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę w odniesieniu do każdego pracownika.
Co najmniej 50% – może być przyznane w wysokości nieprzekraczającej kwoty stanowiącej sumę 70% wynagrodzeń poszczególnych pracowników objętych wnioskiem o dofinansowanie wraz ze składkami na ubezpieczenia społeczne należnymi od tych wynagrodzeń, jednak nie więcej niż 70% kwoty minimalnego wynagrodzenia w odniesieniu do każdego pracownika.
Co najmniej 80% – może być przyznane w wysokości nieprzekraczającej kwoty stanowiącej sumę 90% wynagrodzeń poszczególnych pracowników objętych wnioskiem o dofinansowanie wraz ze składkami na ubezpieczenia społeczne należnymi od tych wynagrodzeń, jednak nie więcej niż 90% kwoty minimalnego wynagrodzenia w odniesieniu do każdego pracownika.
Dofinansowanie będzie wypłacane w okresach miesięcznych, po złożeniu przez przedsiębiorcę oświadczenia o zatrudnianiu w danym miesiącu pracowników objętych umową.
Dofinansowanie będzie przyznawane na okres nie dłuższy niż 3 miesiące. (Rada Ministrów może, w celu przeciwdziałania COVID-19, w drodze rozporządzenia, przedłużyć ww. okres, mając na względzie okres obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii oraz skutki nimi wywołane.)

Kiedy możesz skorzystać

Co najmniej rok prowadzenia działalności poprzedzający miesiąc, w którym wykazuje spadek obrotów. Przez spadek obrotów gospodarczych rozumie się zmniejszenie sprzedaży towarów lub usług w ujęciu ilościowym lub wartościowym obliczone jako stosunek łącznych obrotów w ciągu dowolnie wskazanych 2 kolejnych miesięcy kalendarzowych, przypadających w okresie po dniu 1 stycznia 2020 r. do dnia poprzedzającego dzień złożenia wniosku o dofinansowanie, w porównaniu do łącznych obrotów z analogicznych 2 kolejnych miesięcy kalendarzowych roku poprzedniego; za miesiąc uważa się także 30 kolejno po sobie następujących dni kalendarzowych, w przypadku gdy dwumiesięczny okres porównawczy rozpoczyna się w trakcie miesiąca kalendarzowego, to jest w dniu innym niż pierwszy dzień danego miesiąca kalendarzowego. Przedsiębiorca nie może otrzymać dofinansowania w części, w której te same koszty zostały albo zostaną sfinansowane z innych środków publicznych.

Kto może skorzystać

Mikroprzedsiębiorca, mały przedsiębiorca i średni przedsiębiorca.

Co musisz przygotować

Formularze są w trakcie opracowania i dostępne będą na stronach urzędów pracy.

Gdzie składasz dokumenty

W powiatowym urzędzie pracy. Usługa jest bezpłatna.

Co zyskasz

Skorzystasz z dofinansowania części kosztów wynagrodzeń dla swoich pracowników oraz należnych od tych wynagrodzeń składek na ubezpieczenia społeczne.

Informacje dodatkowe

Informacji udzielać będą powiatowe urzędy pracy właściwe dla miejsca składania wniosku (właściwego ze względu na siedzibę firmy lub miejsce wykonywania pracy przez pracowników).

Skorzystaj z dofinansowania do pensji swoich pracowników

Skorzystaj z 3-miesięcznego dofinansowania wynagrodzenia swoich pracowników w przypadku przestoju ekonomicznego lub obniżonego wymiaru czasu pracy oraz opłaty składek na ubezpieczenia społeczne. W tym rozwiązaniu:
w przypadku przestoju ekonomicznego maksymalna kwota dofinansowania na pracownika wyniesie 1 533,09 zł netto, w tym składki na ubezpieczenie społeczne należne od pracodawcy od wysokości przyznanego świadczenia, z uwzględnieniem wymiaru czasu pracy, w przypadku obniżonego wymiaru czasu pracy maksymalna kwota dofinansowania na pracownika wyniesie 2 452,27 zł, w tym składki na ubezpieczenie społeczne należne od pracodawcy od wysokości przyznanego świadczenia, z uwzględnieniem wymiaru czasu pracy. Wysokość pomocy może ulec zmianie, ponieważ jest wyliczana na dzień złożenia wniosku. Świadczenia będą ci przysługiwać przez łączny okres 3 miesięcy przypadających po dacie podpisania umowy między dyrektorem wojewódzkiego urzędu pracy a przedsiębiorcą. Wypłata świadczeń będzie przekazywana na rachunek bankowy pracodawcy przy uwzględnieniu terminów wynikających z harmonogramów, które będą stanowić integralną część umowy zawartej między dyrektorem WUP a przedsiębiorcą. Rada Ministrów w drodze rozporządzenia może przedłużyć maksymalny okres przysługiwania świadczeń.

Kiedy możesz skorzystać

Pomoc nie jest zależna od wielkości przedsiębiorstwa.
1) Minimalny okres prowadzenia działalności: w celu skorzystania z dofinansowania w ramach przestoju ekonomicznego przedsiębiorca musi prowadzić działalność przez co najmniej rok, aby móc spełnić kryterium dotyczące spadku obrotu gospodarczego, liczonego w sposób określony w art. 15g ust. 9 pkt 1.
2) Skala spadku obrotów gospodarczych, tj. spadek sprzedaży towarów lub usług w ujęciu ilościowym lub wartościowym:
- nie mniej niż o 15%, obliczony jako stosunek łącznych obrotów w ciągu 2 kolejnych miesięcy w okresie po 01.01.2020 r., do łącznych obrotów z analogicznych 2 miesięcy z roku ubiegłego w następstwie wystąpienia COVID 19 lub
- nie mniej niż o 25 %, obliczony jako stosunek łącznych obrotów w ciągu dowolnie wskazanego miesiąca w okresie po 01.01.2020 r., w porównaniu do obrotów z miesiąca poprzedniego.
3) Świadczenie może być łączone z innymi instrumentami w ramach „Tarczy Antykryzysowej", jednak pomoc nie dotyczyć wypłaty środków przeznaczonych na ochronę miejsc pracy tych samych pracowników.
4) Przedsiębiorca nie może zalegać w regulowaniu zobowiązań podatkowych, składek na ubezpieczenie społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, Fundusz Pracy lub Fundusz Solidarnościowy do końca III kwartału 2019 r. (nie dotyczy sytuacji, gdy przedsiębiorca zawarł umowę z ZUS lub otrzymał decyzję urzędu skarbowego w zakresie spłaty zadłużenia).
5) Wobec przedsiębiorcy nie mogą zachodzić przesłanki do ogłoszenia upadłości.
6) Wykluczenie przedsiębiorcy, jeśli wyplata świadczeń na ochronę miejsc pracy mogłaby spowodować przekroczenie progu dopuszczalnego w zakresie otrzymania pomocy de minimis.
7) Świadczenia nie przysługują:
- pomocy domowej,
- pracownikowi, którego wynagrodzenie uzyskane w miesiącu poprzedzającym miesiąc, w którym został złożony wniosek, było wyższe niż 200% prognozowanego przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia brutto w gospodarce narodowej w 2020 r.,
- pracownikowi zatrudnionemu na umowę o dzieło.

Kto może skorzystać

Przedsiębiorca w rozumieniu ustawy – Prawo przedsiębiorców w okresie wprowadzonego przez przedsiębiorcę przestoju ekonomicznego lub obniżonego wymiaru czasu, w przypadku spadku obrotów gospodarczych w następstwie wystąpienia COVID-19, tj.
- osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, wykonująca działalność gospodarczą,
- wspólnicy spółki cywilnej w zakresie wykonywanej przez nich działalności gospodarczej.

Co musisz przygotować

Kopię porozumienia. Wykaz pracowników uprawnionych do świadczeń. Umowę z ZUS lub kopię decyzji urzędu skarbowego w sprawie spłaty zadłużenia (jeżeli przedsiębiorca taką zawarł). Ponadto przedsiębiorca składa oświadczenia o:
- posiadaniu statusu przedsiębiorcy,
- wystąpieniu spadku obrotów gospodarczych,
- braku przesłanek do ogłoszenia upadłości,
- niezaleganiu lub zaleganiu w regulowaniu zobowiązań podatkowych, składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenia zdrowotne, FGŚP lub FP,
- liczbie pracowników,
- numerze rachunku bankowego,
- rodzaju i wysokości otrzymanej pomocy de minimis,
- obowiązującej wysokości stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe,
- nieosiągnięciu przez pracowników uprawnionych do świadczeń kwoty ograniczenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowne.

Gdzie składasz dokumenty

W wojewódzkim urzędzie pracy, właściwym dla siedziby pracodawcy. Wniosek będzie można złożyć do WUP w formie papierowej lub elektronicznej za pomocą portalu praca.gov.pl (stosowne wnioski, druki sa dostępne na stronie www.gov.pl)

Ile zapłacisz

Pracodawca nie może wypowiedzieć umowy o pracę z przyczyn niedotyczących pracownika w okresie nie dłuższym niż przez okres 3 miesięcy po okresie pobierania świadczeń. W przypadku wypowiedzenia umowy pracownikowi lub niedotrzymania warunków umowy, w tym niepoddania się kontroli, pracodawca zobowiązany jest do zwrotu udzielonego świadczenia w całości wraz z odsetkami równymi stopie referencyjnej.

Co zyskasz

Skorzystasz z 3-miesięcznego dofinansowania wynagrodzenia swoich pracowników w przypadku przestoju ekonomicznego lub obniżonego wymiaru czasu pracy oraz opłaty składek na ubezpieczenia społeczne

Informacje dodatkowe

Dane kontaktowe: wojewódzki urząd pracy (WUP) właściwy dla siedziby pracodawcy.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.