Wiadomości z rynku

niedziela
22 grudnia 2024

Pakiet Mobilności skierowany do dalszych prac

Protesty organizacji przewoźników nie pomagają
6 kwietnia 2020

W związku z trwającą epidemią ważne jest zapewnienie swobodnego przepływu towarów w całej UE, co Pakiet Mobilności może utrudniać

Fot. ZM

Pomimo sprzeciwów organizacji przewoźników oraz nadzwyczajnej sytuacji w jakiej znaleźli się europejscy przewoźnicy, 3 kwietnia na posiedzeniu zastępców stałych przedstawicieli podjęto decyzję o wszczęciu głosowania w Radzie nad procedurą pisemną. Nie pomógł sprzeciw Bułgarii, Cypru, Litwy, Łotwy, Malty, Polski, Rumunii i Węgier. Głosowanie już się rozpoczęło i potrwa do 7 kwietnia. Jego wynik jak można się spodziewać, będzie oznaczał zgodę na kontynuowanie prac nad Pakietem – zapowiadają przedstawiciele organizacji pracodawców Transport i Logistyka Polska.

Apel nie pomógł

TLP wysyłało swój apel do przedstawicieli państw członkowskich, w tym Prezydencji Chorwackiej o zaniechanie prac i wycofanie „Pakietu Mobilności I” ze względu na skutki gospodarcze epidemii COVID-19. Apel nie został uwzględniony. Zgodnie z procedurą, po przyjęciu przez Radę stanowiska w pierwszym czytaniu, projekt legislacyjny trafia do porządku obrad sesji plenarnej Parlamentu Europejskiego. Następnie powinien być skierowany do Komisji Transportu Parlamentu Europejskiego, która ma zwykle ok. 7-10 dni na zgłoszenie poprawek. Jeszcze tydzień temu najbliższa sesja plenarna była przewidziana na 13-14 maja, lecz 2 kwietnia ponownie zaktualizowano kalendarz prac Parlamentu. Najbliższa sesja odbędzie się po Wielkanocy 16 i 17 kwietnia. Ma jednak odbyć się wirtualnie i co do zasady dotyczyć tylko przyjmowania unijnych rozwiązań minimalizujących skutki pandemii. W związku z tym sprawa Pakietu Mobilności raczej nie pojawi się w porządku obrad Parlamentu wcześniej niż na sesji plenarnej 13-14 maja – informuje TLP. – Warto zwrócić uwagę na to, że obecny kalendarz prac nad „Pakietem Mobilności I” jest i tak ze względu na pandemię opóźniony. Według pierwotnych planów miał być zatwierdzony przez Radę 24 marca, następnie powinien znaleźć się w porządku obrad sesji plenarnej w dniach 1-2 kwietnia i zostać skierowany do Komisji Transportu Parlamentu do 21 kwietnia. Upór unijnych władz, aby przyjąć „Pakiet Mobilności I” jest dla nas niezrozumiały, szczególnie w kontekście wiszącego nad Europą widma recesji gospodarczej spowodowanej pandemią. Ożywienie europejskiej gospodarki będzie wymagało sprawnego i efektywnego transportu – to zaś nie będzie możliwe po przejęciu „Pakietu Mobilności”.

Stanowisko BusinessEurope

TLP oraz Konfederacja Lewiatan wspólnie pracowały nad stanowiskiem BusinessEurope – największej organizacji biznesowej w Brukseli. W jej skład wchodzą federacje pracodawców z poszczególnych europejskich krajów. W związku z trwającą epidemią spowodowaną COVID-19 BusinessEurope uważa, że niezwykle ważne jest zapewnienie swobodnego przepływu towarów i funkcjonowania łańcuchów dostaw w całej UE. Ludzie i firmy polegają na terminowej dostawie towarów, w tym podstawowych potrzeb, takich jak żywność i zaopatrzenie medyczne. Aby zabezpieczyć te ściśle powiązane łańcuchy logistyczne, transport musi nadal działać tak płynnie, jak to możliwe. BusinessEurope z dużym zadowoleniem przyjmuje wytyczne Komisji Europejskiej dotyczące zarządzania granicami oraz praktyczne wytyczne dotyczące wdrażania zielonych pasów ruchu w transporcie towarowym, które zachowują funkcjonowanie jednolitego rynku. Mimo że większość państw członkowskich publicznie zobowiązała się do utrzymania funkcjonowania swojego systemu transportu, w praktyce nowo utworzone kontrole graniczne często doprowadzają do zatorów. Początkowo zgłaszano opóźnienia przekraczające 30 godzin na niektórych przejściach granicznych wewnątrz UE i do 72 godzin na zewnętrznych granicach UE. Pomimo poprawy, opóźnienia na niektórych przejściach granicznych są nadal nie do przyjęcia. Podstawowe procedury celne powinny zająć od 2 do 3 minut na pojazd. Potrzebne są konkretne działania w celu poprawy sytuacji, a BusinessEurope oczekuje, że państwa członkowskie dotrzymają podjętych zobowiązań. BusinessEurope pilnie wzywa wszystkie państwa członkowskie do niezwłocznego pełnego wdrożenia zielonych pasów ruchu oraz do zapewnienia jasności i jednolitości wszystkich środków zarządzania granicami w UE. BusinessEurope apeluje także, aby wszelkie nowe przepisy, takie jak „Pakiet Mobilności I” zostały ponownie dokładnie przeanalizowane z uwzględnieniem obecnej sytuacji kryzysowej. Z tego powodu Konfederacja Lewiatan razem z TLP rozesłały stanowisko BusinessEurope do państw członkowskich z apelem o ponowne przeanalizowanie Pakietu w kontekście pisemnego głosowania w Radzie.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.