Turystyczny minibus Bus-Center na bazie MB Sprintera: 19 os. + kierowca + pilot; stoliki, lodówka, montaż foteli w systemie szynowym, możliwość dołożenia foteli do wersji 24 os., przy demontażu stolików
Fot. Bus-Center
Prace na pojeździe w Bus-Center są wykonywanie w większości ręcznie i mają charakter rzemiosła
Fot. Bus-Center
W ekskluzywnej zabudowie Vip firmy Bus-Center przewidziano wiele konfiguracji foteli i stolika
Fot. Bus-Center
Mercedes-Benz Luxury Line, z bogatym wyposażeniem wnętrza ma zapewnić pasażerom komfortową podróż; przewidziano luksusowe akcesoria, m.in. nowoczesne systemy multimedialne
Fot. Bus Factory
Minibusy SkyLite GT, z stałym przeszklonym dachem, dedykowane są na rynki skandynawskie
Fot. Bus Factory
Ekstrawagancki pojazd Bus Factory SkyLite GT w wersji Cabrio
Fot. Bus Factory
Firmy MMI oraz IVECO Poland przekazały 10 ekologicznych minibusów IVECO URBY CNG dla Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Tychach
Fot. Iveco
Michał Śliżak (Iveco Poland): – Iveco Daily jako minibus wyróżnia się przede wszystkim ekonomicznymi, ekologicznymi oraz niezwykle wytrzymałymi silnikami o mocy aż 210 KM
Fot. Iveco
Turystyczny minibus Iveco 70C z zabudową Auto-Cubyh
Fot. Iveco
Lamarka to komfortowy i designerska brygadówka, o sportowej estetyce wnętrza dla załogi
Fot. Lamar
W wyposażeniu standardowym Lamarki przewidziano m.in. profilowany fotel 4-osobowy oraz listwy LED w części pasażerskiej
Fot. Lamar
Brygadówka Basic Team firmy Lamar także z profilowanym fotelem 4-osobowym
Fot. Lamar
Natalia Matysiak (Polster): – W tej chwili mocno rozwijamy segment pojazdów typu TAXI, czyli do dziewięciu osób łącznie z kierowcą, które roboczo w firmie nazywamy „mini- vip”
Fot. Polster
Minibus Polster na podwoziu Mercedes-Benz Sprinter 316 z układem foteli 8+1 - automatyczna, 9-stoopniowa skrzynia biegów, fotele INTAP Kapitan, nowoczesny design
Fot. Polster
MinibusPolster na bazie Iveco Daily 50C - płaska podłoga, zaczepy NMI do szybkiego demontażu foteli, dwa stanowiska wózka inwalidzkiego, zewnętrzna winda elektryczna Dhollandia
Fot. Polster
Coraz częściej producenci minibusów odchodzą od prostych, seryjnych konstrukcji, w kierunku pojazdów wyposażanych na indywidualne zamówienie, w znacznej części dobrze wyposażonych, czy wręcz luksusowych.
Rośnie znaczenie polskich firm zabudowujących minibusy, które korzystają z podwozi znanych marek, a dzięki pomysłowości i coraz bardziej zaawansowanej technologii produkcji są coraz bardziej rozpoznawane na europejskim rynku. W ostatnich latach branża zabudów autobusowych bardzo się rozwinęła, a klienci są wymagający. Według Tomasza Gada, właściciela firmy Bus-Center, większość aut używanych wyjechała na rynek wschodni, robiąc miejsce na nowe samochody.
– Przewoźnicy rozumieją, że auto nowe jest oszczędniejsze i wpływa na ich wizerunek – twierdzi T. Gad. Według Piotra Bieleckiego, współwłaściciela firmy Bus Factory, w Europie rozwija się szybka turystyka objazdowa. Stąd pomysł tego producenta na minibusy z przeszklonym dachem.
– Dzięki nim stale zwiększamy sprzedaż – informuje P. Bielecki. – Ponadto na rynek motoryzacyjny mocny wpływ ma ekologia, dlatego w przyszłości bardzo popularne będą pojazdy napędzane silnikami elektrycznymi oraz paliwem CNG. To na pewno przyszłość dla naszej branży. Producenci minibusów obserwują rosnące zainteresowanie napędami alternatywnymi, co jest związane m.in. z tworzeniem tzw. zielnych stref w centrach polskich miast.
– Iveco stara się łączyć troskę o środowisko naturalne z rozsądnymi parametrami ekonomicznymi pojazdów – zapewnia Michał Śliżak, odpowiedzialny za rozwój biznesu MiniBus w Iveco Poland. – Zauważamy, że nadal w większości zastosowań minibusy elektryczne są zbyt drogie w zakupie, a nawet ze wsparciem finansowym oferują zbyt małe zasięgi. Dlatego wierzymy, że w najbliższych latach optymalnym rozwiązaniem mogą być autobusy zasilane gazem ziemnym (w postaci sprężonej – CNG). Nasze autobusy zasilane gazem ziemnym zabudowane przez polską firmę MMI ze Słupska mogą przejechać na jednym tankowaniu ponad 400 km i to w ruchu miejskim.
Z kolei w firmie Polster obserwują rozwój sprzedaży luksusowych dużych taksówek oraz pojazdów przewożących niepełnosprawnych. – Wzrasta zapotrzebowanie na pojazdy luksusowe, ludzie cenią sobie wysoką jakość i komfort podróży, nawet na krótkich dystansach, a przewoźnicy są gotowi im to zapewnić – mówi Natalia Matysiak, specjalista ds. marketingu w firmie Polster. – Mamy również duże zainteresowanie pojazdami typu VIP, natomiast są to na tyle pracochłonne i skomplikowane projekty, że pozwalamy sobie jedynie na realizację kilku sztuk w roku. Z kolei przewóz osób niepełnosprawnych to segment rynku, który w ostatnich latach bardzo się rozwinął. Mówimy tutaj nie tylko o wzrastającym zapotrzebowaniu na takie usługi, ale związane jest to z krajowymi oraz europejskimi przepisami. Każdego roku zauważamy wzrost zamówień na tego typu pojazdy, jest to również po części związane z faktem, że nasze społeczeństwo starzeje się, wymaga to zabezpieczenia również w kwestii transportu.
Ręczna robota
Zabudowy Bus-Center są wykonywane zawsze pod indywidualne zamówienie klienta – informuje, Tomasz Gad, właściciel firmy.
– Nawet najmniejszy element, który nie spełnia wymagań klienta jest modyfikowany pod jego zamówienie – zapewnia T. Gad. – Prace na pojeździe są wykonywanie w większości ręcznie i mają charakter rzemiosła. Bierzemy pod uwagę pomysły klienta i sugerujemy własne nowe rozwiązania, indywidualnie według potrzeb. Głównie produkujemy autobusy w zabudowie liniowej i turystycznej, ale mamy w ofercie także samochody specjalne i kampery. W naszej firmie inwestycją jest człowiek. Staramy się, aby każdy nasz pracownik posiadał odpowiednie umiejętności manualne i techniczne. Inwestujemy obecnie w poprawę warunków pracy, jesteśmy na etapie rozbudowy hal produkcyjnych wyposażonych w nowoczesne systemy. Firma Bus-Center jest ukierunkowana głównie na odbiorcę krajowego, ale klienta zagraniczny również nie jest jej obcy.
– Współpracujemy bardzo mocno z lokalnymi przewoźnikami i często całe ich floty to nasze zabudowy – dodaje szef Bus-Center. – Wykonujemy je dla salonów IVECO, udział naszych zabudów w sprzedaży salonów jest także znaczny. Będziemy chcieli zwiększyć udział klienta zagranicznego w przyszłych latach.
Firma Bus-Center nie ma rozbudowanej sieci serwisowej, ale jeśli chodzi o zabudowy, nie zostawia klienta samego z problemem. – Serwisujemy u nas w firmie, ale często jeździmy sami do klienta w celu usunięcia usterki i tutaj nie ma znaczenia odległość – zapewnia Tomasz Gad.
Ekstrawaganckie pomysły
Firma Bus Factory wyróżnia się produkcją luksusowych wersji klasycznych minibusów (Luxury Line), które są sprzedawane w całej Europie. W wersji z stałym przeszklonym dachem (SkyLite GT) dedykowane są na rynki skandynawskie . W wersji z otwieranym przeszklonym dachem (Cabrio) - na rynki zachodnie (Hiszpania, Portugalia, Włochy, Francja, Szwajcaria, Niemcy).
– W ostatnich dwóch punktach jesteśmy pionierami, jako jedyni w Polsce robimy te wersje – mówi Piotr Bielecki, współwłaściciel firmy z Wejherowa. Mercedes-Benz Luxury Line, z wyjątkowym designem, z bogatym wyposażeniem wnętrza ma zapewnić pasażerom komfortową podróż. Wysokiej klasy wnętrze oraz wygodne fotele, luksusowe akcesoria, według producenta, spełnią oczekiwania najbardziej wymagających pasażerów. W wyposażeniu: lodówka 80 l i nowoczesne systemy multimedialne. Przewidziano możliwość urządzenia Sali konferencyjnej. Konfiguracje siedzeń: 15+1, 17+1 i 20+1. Z myślą o sezonie wakacyjnym przygotowano wyjątkowy autobus na bazie Mercedes-Benz Sprinter z rozsuwanym dachem. Cabriolet z zabudową pasażerską umożliwia przewiezie 19 +1+1 osób w wersji z rozsuniętym lub zasuniętym dachem.
– To innowacja w branży turystycznej – podkreśla Piotr Bielecki. – Opatentowane przez Bus Factory rozwiązanie w postaci otwieranego systemu dachowego gwarantuje pasażerom niepowtarzalne wrażenia z podróży w zupełnie nowym wymiarze.
Na pewno jest to ciekawa propozycja dla firm operujących na południu Europy, ale biorąc pod uwagę coraz dłuższy sezon turystyczny, także w naszym kraju.
Niedawno na rynek trafił też minibus Mercedes-Benz SkyLite GT z panoramicznym dachem.
– SkyLite GT spotkał się z ogromnym zainteresowaniem i dzisiaj nasza produkcja prawie w połowie opiera się właśnie na wersjach specjalnych - z panoramicznym dachem i cabrio, które spełniają marzenia naszych klientów – podkreśla Piotr Bielecki. – Jest to ciekawa propozycja dla trakcyjnego przewozu dla małych grup turystycznych w historycznych centrach miast. Sprzedaż SkyLite nakierowana jest przede wszystkim na rynki skandynawskie i zachodnioeuropejskie.
W SkyLite GT dla klientów biznesowych stworzono komfortową strefę konferencyjną. W wyposażeniu - wydajna klimatyzacja, bogate oświetlenie wnętrza, rolety przeciwsłoneczne, siedzenia 8+1 lub 16+1. Obie wersje jeszcze w dwóch wariantach ustawienia.
Wprowadzenie do produkcji dwóch wersji szklanych (SkyLite GT i Cabrio) wymagało znacznych zmian konstrukcyjnych.
– Dlatego rozwinęliśmy dział blacharsko-konstrukcyjny, ponadto otworzyliśmy własną produkcję elementów z laminatu (wytworów z włókna szklanego), dzięki temu nasza produkcja poszczególnych elementów jest unikatowa – dodaje P. Bielecki. Według przedstawiciela firmy, głównym oczekiwaniem klientów jest obecnie wysoka jakość produktów oraz elastyczne, indywidualne podejście do zabudowy wnętrza. W każdej zabudowywanej wersji nabywcy mają swoje preferencje. Ponadto kluczem i ważnym oczekiwaniem jest dobry After Sales Service.
We wszystkich krajach europejskich w których Bus Factory ma punkty sprzedażowe (tj: Szwajcaria, Niemcy, Finlandia, Norwegia, Benelux, Węgry) istnieje możliwość serwisowania minibusów tej marki bezpośrednio w punktach dealerskich.
Czas na gaz
Do napędu minibusów zaczynają trafiać paliwa alternatywne, których stosowanie staje się uzasadnione w ruchu miejskim. Niedawno firmy MMI oraz IVECO Poland oficjalnie przekazały 10 ekologicznych minibusów IVECO URBY CNG (zasilane sprężonym gazem ziemnym) dla Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Tychach. To największy w Polsce i jeden z największych w Europie kontrakt na dostawę autobusów klasy MINI, opiewający na kwotę 7 mln 749 tys. zł brutto.
Dostarczone minibusy umożliwiają podróż 33 pasażerom. IVECO URBY posiadają dwoje drzwi pasażerskich w układzie 0-1-2. Drzwi przednie pojedyncze, drzwi tylne dwuskrzydłowe, które posiadają obniżoną podłogę z rampą wjazdową dla wózków inwalidzkich i dziecięcych oraz dwa rozkładane siedzenia dostępne z poziomu niskiej podłogi. Pojazdy zostały wyposażone w 8-biegową automatyczną skrzynię biegów Hi Matic ZF. Każdy z autobusów jest monitorowany oraz klimatyzowany. Autobusy dla PKM w Tychach zostały zabudowane na podwoziach IVECO Daily 70C, przy rozstawie osi 4.350 mm. Większe od oryginalnych zbiorniki na sprężony gaz ziemny, zostały umieszczone na dachu autobusu. Są to trzy lekkie, kompozytowe zbiorniki o pojemności 158 lirów, co pozwala zgromadzić w pojeździe około 95 Nm3 (ok. 71 kg) gazu. Dzięki zwiększonej pojemności butli CNG oraz niskiemu zużyciu paliwa, które w warunkach drogowych w Tychach wyniosło tylko 18,1 kg/100 km, autobusy na jednym tankowaniu mogą przejechać około 400 km. Dzięki takim osiągom IVECO URBY mogą obsługiwać każdą linię w mieście, a ich średni przebieg w pierwszym miesiącu eksploatacji wyniósł aż 6 300 km, co przekłada się na przebieg roczny na poziomie 75 000 km.
– Nasz zakład produkcyjny we Włynkówku od lat współpracuje z marką IVECO w zakresie realizacji projektów autobusów miejskich budowanych na podwoziach Daily – mówi Stanisław Zdrojewski, prezes MMI Sp. z o.o.. – Doceniamy rozwiązania technologiczne marki IVECO, będącej niekwestionowanym liderem w napędach CNG oraz w tej klasie autobusów. IVECO URBY to autobus łączący w sobie niewielkie rozmiary z wielkimi możliwościami. Jest niebywale zwrotny, dzięki czemu prowadzenie go jest łatwe i komfortowe nawet na wąskich i krętych drogach. Bogato wyposażony w systemy zwiększające bezpieczeństwo, a jednocześnie oszczędny i opłacalny, szczególnie przy zastosowaniu zasilania sprężonym gazem ziemnym. Daily Hi-Matic Natural Power to pierwszy w branży lekki pojazd użytkowy napędzany sprężonym gazem ziemnym (CNG) z 8-stopniową automatyczną skrzynią biegów. To rozwiązanie polecane dla transportu w miastach, dzięki połączeniu zrównoważonej technologii Natural Power i przyjemności z jazdy ze skrzynią biegów Hi-Matic. Pojazd ten charakteryzuje się bardzo niską emisją zanieczyszczeń i CO2. W Daily Hi-Matic Natural Power firma IVECO wykorzystała ponad 20-letnie doświadczenie marki w zakresie pionierskich technologii opartych na gazie ziemnym. Samochód jest wyposażony w silnik F1C o pojemności 3 litrów i mocy 136 KM, rozwijający najwyższy w tej klasie moment obrotowy 350 Nm, porównywalny z silnikami diesla w pojazdach o zbliżonym DMC. Jako silnik przeznaczony specjalnie do samochodów dostawczych jest wytrzymalszy i lepiej przystosowany do specyfiki eksploatacji w porównaniu z silnikami zasilanymi CNG zapożyczonymi z samochodów osobowych. Parametry ekologiczne Daily Hi-Matic Natural Power są równie imponujące: silnik jest zgodny z normami Euro 6/D dzięki emisji cząstek stałych i NOx niższej o odpowiednio 76% i 12% w porównaniu z silnikiem Diesla IVECO Euro VI o pojemności 3 litrów, który i tak należy uznać za wyjątkowo przyjazny dla środowiska. W rzeczywistych warunkach jazdy w cyklu miejskim emisja CO2 z silnika CNG jest o 3% niższa w stosunku do wartości typowych analogicznej jednostki wysokoprężnej. Zestawienie skrzyni biegów Hi-Matic z silnikiem CNG zwiększa tę różnicę do 5% na korzyść silnika zasilanego gazem. W przypadku zastosowania biogazu redukcja emisji CO2 z silnika CNG może sięgać 95%, co oznacza bilans bliski zeru. Daily Hi-Matic Natural Power charakteryzuje się również ekonomiką pod względem zużycia paliwa, zapewniając 2,5% oszczędności w rzeczywistych warunkach jazdy miejskiej w porównaniu z Daily CNG wyposażonym w manualną skrzynię biegów. Niższa cena CNG w porównaniu z olejem napędowym przekłada się na bardzo konkurencyjne koszty eksploatacji w przeliczeniu na kilometr. Biorąc pod uwagę wszystkie czynniki, takie jak cena paliwa, wydajność silnika i wartość energetyczna gazu ziemnego, stosowanie tego paliwa, według producenta, może przynieść nawet 35% oszczędności w porównaniu z użytkowaniem samochodu z silnikiem wysokoprężnym. Jest to zatem ekonomicznie zrównoważone rozwiązanie dla przewoźników, którzy muszą funkcjonować w warunkach intensywnej konkurencji na rynku. IVECO Daily Hi-Matic Natural Power jest również niezwykle cichy w porównaniu ze swoim dieslowym odpowiednikiem, co czyni go rozwiązaniem dla prac nocnych w obszarach miejskich. Wraz z Daily Hi-Matic Natural Power użytkownik otrzymuje ekskluzywną aplikację BUSINESS UP zmieniającą system łączności pokładowej w profesjonalne narzędzie pracy, w której pomaga Asystent Kierowcy i Asystent Biznesowy. – Iveco Daily jako minibus wyróżnia się przede wszystkim ekonomicznymi, ekologicznymi oraz niezwykle wytrzymałymi silnikami o mocy aż 210 KM – mówi Michał Śliżak z Iveco Poland. – To właśnie dzięki 3-litrowym silnikom oraz najwyższej dopuszczalnej masie całkowitej możemy zaoferować najwyższą dostępną w minibusach pojemność pasażerską. W wersjach turystycznych nieco ponad 30 osób, a w wersjach miejskich nawet 40 osób. Minibusy Iveco są idealnym rozwiązaniem dla każdego, kto zwraca uwagę na tzw. całkowity koszt posiadania i użytkowania pojazdu, gdyż charakteryzują się rozsądnymi cenami zakupu oraz wyjątkowo niskim zużyciem paliwa. Jeśli przewoźnik dodatkowo może wykorzystać naszą najwyższą wśród minibusów pojemność pasażerską, to decydując się na Iveco może osiągnąć istotną przewagę kosztową nad konkurencją.
Przykładowe modele minibusów Iveco |
|
Iveco CUBY Tourist Line |
Iveco MMI Urby CNG |
Podwozie Iveco |
70C21HA8 CC/P |
70G14HA8 CCS/P |
Rozstaw osi |
5.100 mm |
4.350 mm |
DMC |
7,2 t |
7,2 t |
Zawieszenie |
Przód - mechanicznie, tył – pneumatyczne |
Przód - mechanicznie, tył - pneumatyczne |
Liczba miejsc siedzących: |
33+1+1 |
15+1 |
Liczba miejsc stojących |
Brak |
20/miejsce na wózek |
Długość: |
8.850 mm |
7.450 mm |
Układ drzwi roboczych |
1-0 |
1-2 |
Silnik |
F1C, 4-cylindrowy, poj. 2.998 cm3, diesel Euro VId |
F1C, 4-cylindrowy, poj. 2998 cm3, CNG Euro VId |
Moc |
210 KM |
136 KM |
Moment obrotowy |
470 Nm |
350 Nm |
Skrzynia biegów |
automatyczna 8-biegowa HiMatic |
automatyczna 8-biegowa HiMatic |
Sieć serwisowa Iveco w Polsce oparta jest na stabilnej współpracy z wieloletnimi parterami biznesowymi. – Nasi partnerzy inwestują w ciągły rozwój swoich przedsiębiorstw chcąc sprostać rosnącym wymaganiom naszych klientów – dodaje M. Śliżak. – Obecnie sieć rozwija się w obszarach kompetencyjnych biorąc pod uwagę ciągły rozwój technologii naszych pojazdów, alternatywne napędy oraz nowe rozwiązania telematyczne, pozwalające na zdalną diagnostykę pojazdów. W Polsce klienci pojazdów Daily minibus mają do dyspozycji 43 autoryzowane punkty serwisowe, łącznie 4.200 punktów sprzedaży i serwisu w ponad 160 krajach.
Busiki osobowo-towarowe
Firma Lamar, producent nadwozi i pakietów aerodynamicznych, oferuje wieloosobowe/brygadowe zabudowy, pozwalające przewozić od 6 do 7 osób.
– Mamy dwie wersje tych zabudów, Lamarka i Basic Team, które są w absolutnej awangardzie na rynku, jeśli chodzi o wyposażenie, nawet podstawowe, i cenę – zapewnia Maciej Lewiński, specjalista ds. marketingu w firmie Lamar. – Dla przykładu, Lamarka to produkt bezpieczny, komfortowy i designerski, o sportowej estetyce wnętrza dla załogi. Naszym wyróżnikiem jest użycie ekologicznych, podlegających recyklingowi, materiałów. Odbiorcy tego typu zabudów to firmy budowlane, monterskie, instalatorskie.
Podczas projektowania zabudowy wieloosobowej producent zwracał szczególną uwagę na bezpieczeństwo, komfort, funkcjonalność oraz jakość. Starano się zapewnić komfort podróży w części pasażerskiej z praktycznością i funkcjonalnością części bagażowej, przy jednoczesnym spełnieniu najwyższych norm bezpieczeństwa i jakości. Nadrzędnym celem było zapewnienie bezpieczeństwa pasażerom. Standard wyposażenia to duża, pojemna przestrzeń ładunkowa, jedyna na rynku tak wydłużona przestrzeń na przewożenie długich elementów - podest pod fotelami w standardzie, pojemne schowki na rzeczy osobiste, profilowane fotele – przystosowane do przewozu pasażerów nawet na dalekie trasy, zwiększona przestrzeń na nogi pomiędzy fotelem a kabiną kierowcy, trzypunktowe pasy bezpieczeństwa, szczelna ściana grodziowa profilowana (w wersji Lamarka wykonana z ABS), produkt sprzyjający ochronie środowiska – w 100% podlega recyclingowi, elementy wzornictwa nawiązujące do samochodów sportowych, homologacja producenta i atest PIMOT.
W wyposażeniu standardowym obu zabudów przewidziano otwór w ścianie grodziowej do przewożenia długich przedmiotów, osłony słupków B wykonane z ABS, podsufitkę wykonaną z ABS, dwa przyciemniane okna, podwyższenie podłogi w części osobowej, listwy LED w części pasażerskiej, półkę/przestrzeń nad kabiną kierowcy jako dodatkowy schowek, obicie z ABS drzwi bocznych prawych w części pasażerskiej, okno przesuwne, ogrzewanie postojowe.
Luksusowe taksówki i pojazdy dla niepełnosprawnych
Minibusy firmy Polster, według Natalii Matysiak, specjalisty ds. marketingu wyróżnia przede wszystkim wysoka jakość produktu. – Dzięki dobrze zorganizowanej produkcji i komunikacji oraz kontroli jakości, możemy zagwarantować naszym klientom, że ich minibusy to najlepszy produkt na rynku – zapewnia N. Matysiak. – W tej chwili mocno rozwijamy segment pojazdów typu TAXI, czyli do dziewięciu osób łącznie z kierowcą. Pojazdy te produkujemy na bazie podwozia Mercedes-Benz Sprinter 316. Nie są to jednak standardowe taksówki, które z reguły posiadają ubogie i proste wnętrze. Zauważyliśmy, że klienci poszukują takich samochodów, ale chcieliby, aby ich pasażerowie podróżowali w znacznie bardziej komfortowych warunkach. Stąd nasza propozycja, którą roboczo w firmie nazywamy „mini-vip”. Taki pojazd posiada ulepszony design, łącznie z precyzyjnym wykończeniem ramek okiennych, obszyć foteli, stolika, oczywiście wszystko zgodnie z oczekiwaniami klienta, chociażby co do użytych materiałów, czy wzorów. Na życzenie klienta instalujemy również dodatkowe gadżety i wyposażenie, takie jak lodówka, monitor, Play Station i wiele innych. Przewoźnicy chcą zapewnić pasażerom jak największy komfort podczas jazdy i sprawić, aby chcieli podróżować już tylko z nimi. To nie ma być już zwyczajna taksówka, lecz miejsce, w którym mogą zrelaksować się w przerwie między spotkaniami, czy kolejnymi etapami podróży. Nabywcami taksówek są w większości przewoźnicy z zagranicy, najczęściej z dużych miast i z miejsc turystycznych oraz firmy zajmujące się transferami lotniskowymi.
Od dłuższego czasu Polster rozwija też produkcję pojazdów przystosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych.
– Jest to segment, który bardzo się rozwija i zapotrzebowanie na tego typu pojazdy rośnie – komentuje Natalia Matysiak. – Naszym klientom proponujemy minibusy na podwoziu Iveco Daily 50C lub Mercedes-Benz Sprinter 519. Zabudowa wykonywana jest na płaskiej podłodze, a fotele montowane są ze specjalnymi zaczepami, dzięki którym szybko i bez użycia narzędzi można je wypiąć, aby udostępnić miejsce na wózek inwalidzki. Pojazdy wyposażamy w specjalne pasy trzypunktowe, oznaczenia oraz w zależności od potrzeb i budżetu klienta w windę elektryczną, rampę lub najazdy. Nabywcami pojazdów do przewozu osób niepełnosprawnych są często prywatni przewoźnicy oraz gminy. Trafiają one także za granicę. Przykładowo, pewien odbiorca spoza Europy zamówił w Polsterze w ubiegłym roku osiem takich Sprinterów.
– Posiadamy homologacje całopojazdowe na produkowane pojazdy i stale współpracujemy z naszymi dostawcami, śledzimy nowości rynkowe i staramy się wdrażać je w naszych produktach – dodaje przedstawicielka firmy Polster. – Korzystamy z wielu szkoleń i kursów, aby nasza kadra była jak najlepiej przygotowana do pracy.
Polster modyfikuje swoje pojazdy, uwzględniając opinie użytkowników.
– Zauważamy, że coraz więcej odbiorców szczególną uwagę przywiązuje do przestrzeni bagażowej, szczególnie przewoźnicy, którzy nastawieni są na długie trasy – ujawnia nasza rozmówczyni. – Stanowi to dla nas wyzwanie i popycha nas do dalszego rozwoju, ale nam to odpowiada. Lubimy niecodzienne zapytania i wymagających klientów – wtedy uczymy się najwięcej.
W firmie Polster wyznają zasadę, że w przypadku zakupu nowego pojazdu, klient wróci po kolejny tylko wtedy, gdy będzie zadowolony z obsługi posprzedażowej i będzie mógł bezproblemowo serwisować swoje auto.
– Dbając o naszych klientów, przypominamy im o przeglądach okresowych i serwisie, a kierowcy przyjeżdżający do nas na serwis mają do dyspozycji poczekalnię wyposażoną w telewizor, wygodną kanapę, stolik, pyszną kawę i coś na ząb – zapewnia Pani Natalia.
Klienci coraz częściej szukają pojazdów, które są dostępne od ręki, nie chcą czekać na zamówiony pojazd.
– Wychodzimy im naprzeciw i proponujemy minimum kilkanaście pojazdów gotowych, dostępnych od ręki – dodaje N. Matysiak. – Staramy się, aby zawsze wybór był dość szeroki. Szeroka oferta pojazdów dostępnych na placu to coś, co wyróżnia nas na tle konkurencji.
Jakie plany?
Jakie producenci minibusów mają plany rozwoju oferty?
Dla przykładu, Iveco, jako globalna marka, będzie kłaść nacisk na rozwój systemów wspomagających kierowcę w jego pracy.
– Choć prace nad tym rozwiązaniem wymagają jeszcze lat, celem ostatecznym jest stworzenie pojazdów, w tym także autobusów autonomicznych – informuje Michał Śliżak. – Natomiast w Polsce chcemy nadal dynamicznie zwiększać nasz udział w rynku minibusów, szczególnie w segmencie międzymiastowym oraz miejskim, co wiąże się rozszerzeniem oferty o wersje przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych oraz wersje niskowejściowe. Poza konkretnymi rozwiązaniami technicznymi planujemy ugruntować naszą pozycję dostawcy minibusów o najbardziej kompleksowej ofercie. W najbliższych latach będziemy sprzedawać autobusy do przewozu od 16 do 40 osób z napędami: diesla Euro VI, zasilane gazem ziemnym oraz wersje elektryczne. Chcemy również kontynuować bardzo owocną współpracę z polskimi firmami zabudowującymi minibusy, które dzięki pomysłowości i zaawansowanej technologii produkcji są coraz bardziej rozpoznawane na europejskim rynku.
– Przede wszystkim bardzo chętnie korzystamy ze wskazówek klientów, gdyż jako użytkownicy często mają słuszne uwagi – zapewnia Tomasz Gad (Bus-Center). – Jeśli są one możliwe do wykonania z technicznego punktu widzenia, to staramy się je wdrożyć. Największym oczekiwaniem przewoźników to autobus do przewozu większej liczby osób i tutaj będziemy starali się spełnić oczekiwania. Firma Bus Factory przygotowuje się do produkcji minibusów city, niskopodłogowych, a także pracuje nad projektem minibusów w wariancie około 30-osobowym i napędzanych paliwem CNG oraz elektrycznych.
Firma Polster największy nacisk kładzie na rozwój oferty na pojazdy typu TAXI.
– Jest to dla nas priorytet – mówi Natalia Matysiak. – Skupiamy się również na ciągłym ulepszaniu i udoskonalaniu obecnych rozwiązań. Słuchamy naszych klientów, analizujemy ich uwagi.