Elektryczny ciągnik 6×4 z kabiną dzienną mógłby służyć w transporcie regionalnym, a także do dostaw miejskich
Fot. franceroutes.fr
Cummins zaprezentował swoją pierwszą ciężarówkę, wyposażoną w ogniwo paliwowe. Elektryczny ciągnik 6×4 został zaprojektowany i zmontowany przez inżynierów i techników amerykańskiego producenta silników w Cummins Machine Integration Center (CMIC) w Columbus w stanie Indiana. Z krótką kabiną (dzienną) mógłby służyć w transporcie regionalnym, a także do dostaw miejskich.
Pojazd o zerowej emisji spalin ma być demonstratorem technologicznym, nie przewiduje się jego produkcji na szerszą skalę.
Zasięg do 400 km
Ciągnik jest wyposażony w ogniwo paliwowe od Canadian Hydrogenics, spółki zależnej amerykańskiego producenta silników. Jego moc wynosi 90 kW, co odpowiada w przybliżeniu 122 KM, ale może być zwiększana zgodnie z wymaganiami aż do 180 kW. (ok. 244 KM). Pojazd ma również akumulator litowo-jonowy 100 kWh. Według producenta, maksymalny zasięg może wahać się od 250 do 400 km, ale można go zwiększyć, dodając dodatkowe zbiorniki wodoru lub zwiększając ciśnienie magazynowania gazu (z 350 do 700 barów).
Pokaz możliwości
Amerykański producent silników zdecydował się przygotować prototyp pojazdu wodorowego samodzielnie, bez uciekania się do producenta ciężarówek. Większość istotnych elementów układu napędowego, takich jak ogniwo paliwowe PEM, system sterowania silnikiem elektrycznym, wiązki kablowe, a także skrzynki przyłączeniowe, zostało opracowanych przez inżynierów Cummins i Hydrogenics. Cummins nie zamierza produkować ciężarówek: „Nigdy nie zamierzaliśmy sami produkować ciężarówek - twierdzi producent silników. - Będziemy nadal koncentrować nasze wysiłki na innowacjach układu napędowego. Celem jest umożliwienie wszystkim naszym klientom OEM i użytkownikom końcowym zobaczenia, w jaki sposób technologia Cummins może przyczynić się do ich sukcesu. Ten pojazd jest ważnym krokiem w gromadzeniu niezbędnych danych w celu opracowania właściwych rozwiązań dla rynku i przygotowania się na następne 100 lat . ”
Strategia wodorowa
Cummins zamierza zaoferować swoim klientom szeroką gamę nappędów – oprócz diesla – CNG, hybrydowe, a także rozwiązania elektryczne (akumulatory i ogniwa paliwowe). Amerykański producent w ostatnich miesiącach mocno zaangażował się w technologię wodoru, m.in. przejął Hydrogenics i podpisał porozumienie w sprawie technologii wodorowej z Hyundai Motor.