Wiadomości z rynku

wtorek
29 kwietnia 2025

Powrót do przyszłości: elektryczny Volkswagen T2

W pełni sprawna furgonetka po 42 latach
18 czerwca 2020

W pełni sprawna, elektryczna furgonetka, bazującą na modelu T2, dziś jest częścią kolekcji samochodów historycznych marki Volkswagen Samochody Dostawcze

Fot. Volkswagen

Akumulator umieszczony pod podłogą przedziału ładunkowego łatwo było wymienić

Fot. Volkswagen

42 lata od opuszczenia fabryki bardzo rzadki model Volkswagen Elektro-Transporter zasilił kolekcję historycznych pojazdów marki Volkswagen Samochody Dostawcze.
Tego konkretnego, elektrycznego T2 zarejestrowano w roku 1978 dla berlińskiego miejskiego przedsiębiorstwa transportu publicznego. Volkswagen Elektro-Transporter powstawał w latach 70. XX w. w ramach próbnego projektu mobilności elektrycznej. W pełni sprawna, elektryczna furgonetka, bazującą na modelu T2, dziś jest częścią kolekcji samochodów historycznych marki Volkswagen Samochody Dostawcze. Ten Bulli to coś więcej niż samochód zabytkowy – to jeden z niewielu zachowanych na całym świecie historycznych pojazdów zeroemisyjnych.

Elektryczne od 50 lat

Minęło już 50 lat odkąd w siedzibie Volkswagena w Wolfsburgu położono dość kruche wtedy podstawy do rozwoju mobilności elektrycznej. Dokładnie w roku 1970, konstruktorzy Bulli’ego i Garbusa utworzyli w Wolfsburgu dział rozwoju, którego praca zaowocowała wymyśleniem pierwszego w historii elektrycznego pojazdu tej marki. Już wtedy celem koncernu było wykorzystanie alternatywnych źródeł energii, tak by stać się mniej zależnym od paliw kopalnych i poruszać się ulicami miast z zerową emisją. W 1972 roku firma pokazała pierwszy prototyp na targach w Hanowerze. Miał on postać pick-upa z odkrytą skrzynią ładunkową. Niedługo potem rozpoczęła się produkcja krótkiej serii elektrycznych furgonetek. Volkswagen T2 Elektro-Transporter oferowany był nie tylko jako pick-up, lecz także jako minibus i furgonetka, a jego ładowność wynosiła 800 kg, pomimo dużej jak na współczesne standardy wagi akumulatora - 850 kg.

Buszowały w Berlinie

Jednym z odbiorców samochodów z tej próbnej serii było Miasto Berlin. Władze miejskie na przestrzeni kilku lat zakupiły siedem elektrycznych furgonetek, a jedną z nich był elektryczny T2 wyprodukowany w roku 1977 i zarejestrowany 14 kwietnia 1978 roku dla berlińskiego miejskiego przedsiębiorstwa transportu publicznego, a dokładnie dla zakładu prac odwadniających. Berlin podszedł do tego zagadnienia bardzo poważnie: w dzielnicy Tiergarten utworzono stację wymiany baterii, gdzie w ciągu pięciu minut można było wymienić pustą jednostkę baterii na w pełni naładowaną. Było to możliwe, ponieważ akumulator umieszczony pod podłogą przedziału ładunkowego można było po prostu wypchnąć. Technologię ładowania i przekładania akumulatorów firma opracowała we współpracy z koncernami Rheinisch-Westfälischen Elektrizitätswerken (RWE) i ówczesnym Gesellschaft für Elektro-Straßenfahrzeuge (GES).
Alternatywnie, można było ładować trakcyjny akumulator ołowiowy marki Varta za pomocą gniazda umieszczonego z tyłu auta. Ten samochód przyszłości już ponad cztery dekady temu wyposażony był w system gromadzenia energii, za pomocą którego po wciśnięciu hamulców odzyskiwano energię kinetyczną. Pojemność akumulatora wynosiła 21,6 kWh – dość by elektryczny Volkswagen mógł pokonać ok. 85 km. Za napęd odpowiadał zewnętrznie wzbudzany silnik bocznikowy prądu stałego marki Bosch (później Siemensa). Osiągał on stałą moc 16 kW (22 KM) i na krótko mógł osiągnąć moc szczytową 32 kW (44 KM). Maksymalny moment obrotowy wynosił 160 Nm.
Elektrycznie napędzany samochód dostawczy, którego masa wynosiła 2170 kg, rozwijał prędkość 75 km/h, co wystarczało z racji wykorzystywania tego pojazdu w operacjach miejskich. Modelem tym osiągnięto jednak znacznie więcej: elektryczny Volkswagen był początkiem procesu rozwojowego, w którym całe rzesze inżynierów próbowały stworzyć zeroemisyjnego Bulli gotowego do wejścia do produkcji seryjnej. Przez dziesiątki lat brakowało jednak najważniejszego: praktycznej technologii wytwarzania odpowiednich baterii. Dziś rzeczy mają się zupełnie inaczej. W ofercie marki Volkswagen Samochody Dostawcze znajdziemy e-Craftera – duży, nowoczesny i zeroemisyjny samochód dostawczy, elektrycznego Caddy oraz również elektrycznego Transportera. W roku 2022 dołączą do nich ID.BUZZ i ID.BUZZ Cargo.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.