Ministerstwo Infrastruktury chce wprowadzić nowe znaki drogowe. Rozpoczęło prace legislacyjne nad nowelizacją stosownych rozporządzeń.
Przygotowywane przepisy uzupełniają i doprecyzowują obowiązujące regulacje z zakresu znaków i sygnałów drogowych, a także wprowadzają nowe znaki pionowe wraz z ich wzorami graficznymi.
Nowy znak D-44a „śródmiejska strefa płatnego parkowania”
Fot. Ministerstwo Infrastruktury
Ma być bezpieczniej
Zmiany te wpłyną m.in. na sposób i zakres informacji przekazywanych kierującym pojazdami, a w konsekwencji mają przyczynić się do wzrostu bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego oraz komfortu podróżowania.
Wprowadzenie nowych rozwiązań ma być też ułatwieniem dla organów zarządzających ruchem na drogach. Będą one dysponowały szerszym katalogiem możliwych do zastosowania rozwiązań, co pozwoli na bardziej elastyczne reagowanie na potrzeby wynikające z charakterystyki i struktury ruchu na drodze.
Zasady umieszczania stacjonarnych urządzeń rejestrujących typu wieża
Rys. Ministerstwo Infrastruktury
Doprecyzowane zostaną zasady umieszczania i oznakowania stacjonarnych urządzeń rejestrujących w pasie drogi publicznej. Projekty rozporządzeń przewidują możliwość umieszczania znaków D-51 „automatyczna kontrola prędkości” i D-51a „automatyczna kontrola średniej prędkości” na tle folii pryzmatycznej odblaskowo-fluorescencyjnej żółto-zielonej.
Zasady umieszczania stacjonarnych urządzeń rejestrujących
Rys. Ministerstwo Infrastruktury
Projekty rozporządzeń wprowadzają nowe znaki:
D-44a „śródmiejska strefa płatnego parkowania” - znak ten oznacza wjazd do strefy, w której za postój pojazdu samochodowego jest pobierana opłata. Wprowadzenie tego znaku wynika z nowelizacji ustawy o drogach publicznych, umożliwiającej tworzenie śródmiejskich stref płatnego parkowania.
D-34b „zbiorcza tablica informacyjna” - nak informuje o obiektach dla podróżnych znajdujących się przy drodze. Graficzne przedstawienie znaku występuje obecnie jedynie w rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach, w rozporządzeniu w sprawie znaków i sygnałów drogowych nie było regulacji w tym zakresie. Zmiana umożliwi informowanie, za pomocą odpowiedniej tabliczki pod znakiem D-34b, o odległości do kolejnej stacji paliwowej, co jest istotne dla kierujących pojazdami na autostradach i drogach ekspresowych, gdzie występują znaczne odległości pomiędzy stacjami.
D-34b „zbiorcza tablica informacyjna”
Fot. Ministerstwo Infrastruktury
F-14d–f tablice wskaźnikowe na drodze ekspresowej umieszczane przed pasem wyłączania - znaki te informują o zbliżaniu się do początku pasa prowadzącego do wyjazdu z drogi ekspresowej (pasa wyłączania). Tablice wskaźnikowe będą umieszczane:
F-14d - w odległości 300 m przed pasem wyłączania,
F-14e - w odległości 200 m przed pasem wyłączania,
F-14f - w odległości 100 m przed pasem wyłączania.
Dotychczas takie znaki (F-14a–c) były przewidziane jedynie dla autostrad. Wprowadzenie oznaczeń dla dróg ekspresowych pozwoli na zapewnienie lepszej informacji dla kierujących pojazdami o odległości do wyjazdu z drogi ekspresowej, a tym samym wpłynie na poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Projekty rozporządzeń 14 września 2020 r. zostały przekazane do uzgodnień międzyresortowych oraz konsultacji publicznych.
F-14d–f tablice wskaźnikowe na drodze ekspresowej umieszczane przed pasem wyłączania
Fot. Ministerstwo Infrastruktury