Wiadomości z rynku

piątek
22 listopada 2024

Cztery nowe modele Volvo wjeżdżają do Polski

Premiera pod znakiem komfortu i bezpieczeństwa jazdy
28 września 2020
Volvo Trucks Polska zaprezentowało na Autodromie Jastrząb najnowszą gamę pojazdów Volvo FH, Volvo FH16, Volvo FM i Volvo FMX. To największa w historii firmy premiera. Nowe modele – z gwarancją jeszcze większego komfortu jazdy, bezpieczeństwa i lepszych osiągów – są już w sprzedaży.
Prezentacje nowych ciężarówek dla dziennikarzy i klientów zorganizowano pod hasłem Czas Bohaterów, w nawiązaniu do odpowiedzialnej i często obarczonej ryzykiem pracy kierowców zawodowych w czasie pandemii wirusa SARS-CoV-2. Imprezę połączono z inauguracją piątej edycji akcji „Profesjonalni kierowcy", po kilkumiesięcznej przerwie spowodowanej pandemią. Wznowiono praktyczne, bezpłatne szkolenie kierowców zawodowych w ramach akcji społecznej, prowadzone pod okiem doświadczonych instruktorów z Volvo Trucks. Organizatorzy zapraszają kierowców zawodowych, którzy mają kategorię prawa jazdy C+E, ale nie pracują w branży transportowej.

Małgorzata Kulis, dyrektor zarządzająca Volvo Trucks Polska: – Jeszcze nigdy nie wprowadzaliśmy na rynek czterech modeli równocześnie

Fot. Volvo Trucks

– To historyczny moment i ogromne przedsięwzięcie. Jeszcze nigdy nie wprowadzaliśmy na rynek czterech modeli równocześnie. W naszych działaniach inspirujemy się przede wszystkim potrzebami naszych klientów i kierowców. Prezentowane pojazdy są odpowiedzią właśnie na te potrzeby – nie ma wątpliwości Małgorzata Kulis, dyrektor zarządzająca Volvo Trucks Polska.

Z myślą o kierowcach

Wszystkie modele – FH, FH16, FM i FMX – wyposażono w nowy, konfigurowalny interfejs użytkownika z cyfrowym zestawem wskaźników dostarczającym właściwych informacji w każdej sytuacji. Ponadto, pojazdy FM i FMX otrzymały nowe kabiny, w których kierowca ma do dyspozycji więcej przestrzeni i lepszą bezpośrednią widoczność.
Volvo FH i FH16 zyskały nowy wygląd, w tym reflektory główne LED w kształcie litery V z aktywnymi światłami mijania, nową konstrukcję maskownicy wlotu powietrza oraz komfortową i przestronną kabinę (a w zasadzie pięć rodzajów kabin z różnymi wersjami wykończenia), w której udało się wygospodarować 600 litrów dodatkowej przestrzeni.
Wewnątrz znajduje się nowa deska rozdzielcza z 12-calowym cyfrowym wyświetlaczem zestawu wskaźników i 9-calowym wyświetlaczem dodatkowym, obsługującym m.in. nawigację czy obraz nawet z ośmiu kamer zewnętrznych pojazdu. Intuicyjne i sterowane głosowo menu zapewnia łatwy dostęp do informacji o pojeździe oraz czasie pracy kierowcy. Modele zyskały nową nawigację. Dźwignia wybieraka zakresów skrzyni biegów Volvo I-Shift ma nowy, bardziej ergonomiczny kształt, przez co zapewnia większą swobodę ruchów w kabinie – np. przejście z fotela na leżankę jest łatwiejsze. Udoskonalono także same programy zmiany biegów. Obecnie dostępnych jest pięć programów: ekonomiczny, standardowy, dynamiczny, budowlany i HD.
Nowe Volvo FH można także wyposażyć w nowy, efektywny silnik wysokoprężny Euro 6 należący do pakietu I-Save, umożliwiającego znaczne oszczędności paliwa i obniżenie emisji CO2. Na przykład w transporcie długodystansowym FH z I-Save, napędzane nowym silnikiem D13TC z może zapewnić oszczędność paliwa nawet o 7%.
Jednak największe zmiany zaszły w Volvo FM i FMX. Modele te zyskały nowe kabiny, zapewniające nawet o jeden metr sześcienny więcej przestrzeni wewnątrz. Tym samym kierowcy zyskali więcej swobody i więcej miejsca do pracy. Nisko położone, szerokie wejście do kabiny, z dwoma antypoślizgowymi, oświetlanymi stopniami, ułatwia realizację zadań transportowych wymagających częstego zatrzymywania się. Nowa, ulepszona izolacja kabiny skuteczniej chroni przed zimnem i hałasem. Jej znacznie lepsze wyciszenie zwróciło naszą uwagę, jak tylko ruszyliśmy na jazdę zapoznawczą.
Większa szyba przednia, nowe lusterka, obniżona linia drzwi, węższe słupki przednie i reflektory dodatkowe zapewniają kierowcy jeszcze lepszą widoczność. Dodatkowo, w pojazdach tych można zamontować do ośmiu kamer, w tym kamerę narożną po stronie pasażera, przesyłającą widok z boku pojazdu na dodatkowy wyświetlacz.
Komfort prowadzącego dodatkowo zwiększa możliwość regulacji kolumny kierownicy w trzech płaszczyznach, co pozwala lepiej dostosować indywidualną pozycję kierowcy podczas jazdy. Kabina jest wyciszona, bardziej przestronna i ma więcej pojemności w schowkach (jak poinformował Piotr Werner, menadżer produktu w Volvo Trucks Polska, kabina Globtrotter ma schowki o łącznej pojemności 960 litrów, czyli o 340 litrów więcej, a kabina dzienna – 190 litrów, o 60 litrów więcej).
– Wnętrza wszystkich modeli zostały ulepszone z myślą o potrzebach kierowców. Zyskali oni łatwy dostęp do najróżniejszych sterowników, przycisków czy paneli dotykowych, a także większą przestrzeń i lepszą widoczność. Nowe funkcje nie tylko pozwalają poprawić komfort pracy kierowców, ale przede wszystkim mają wzmocnić ich bezpieczeństwo na drodze – tłumaczy Małgorzata Kulis.
Zmiany wprowadzone w Volvo FM i FMX zwiększają także wydajność pojazdów. Nowa oś zespolona, wytrzymująca nacisk do 38 ton, dzięki czemu DMC pojazdu może wynosić nawet 150 ton, pozwala zwiększyć ładowność nawet o 5,6 tony. Po modernizacji przedniego zawieszenia nacisk na przednią oś może wynosić do 10 ton lub – w przypadku podwójnej przedniej osi – do 20 ton.

Na Autodromie Jastrząb zaprezentowano najnowszą gamę pojazdów Volvo: FH, FH16, FM i FMX

Fot. Volvo Trucks

Pełna automatyzacja - większy komfort i bezpieczeństwo

Samochody wyposażone są w udoskonalony tempomat adaptacyjny (ACC) działający przy każdej prędkości. Tempomat zyskał m.in. funkcję start/stop, co oznacza, że po zatrzymaniu samochód samoczynnie będzie się rozpędzał do zadanej prędkości, dostosowując jazdę do warunków drogowych. Podczas jazd próbnych na Autodromie Jastrząb mieliśmy okazję przekonać się, jadąc za inną ciężarówką, że auto potrafi samoczynnie zatrzymać się, gdy pojazd poprzedzający staje i ruszyć za nim, gdy on wznawia jazdę. Z kolei tempomat sterujący prędkością przy zjeździe ze wzniesienia (tempomat zjazdowy) zapobiega niepożądanemu przyspieszeniu. Działanie tego asystenta też mogliśmy wypróbować na torze. To dobre rozwiązanie na górskie trasy, pozwalające oszczędzić hamulce.
Nowe modele posiadają także Elektronicznie Sterowany Układ Hamulcowy (EBS) współpracujący z Układem Ostrzegającym o Niebezpieczeństwie Kolizji z funkcją Hamowanie Awaryjne oraz Układem Stabilizacji Toru Jazdy. Dodatkowo dostępny jest Aktywny Układ Kierowniczy Volvo z takimi systemami bezpieczeństwa, jak Układ Monitorowania Pasa Ruchu i wspomaganie stabilności.

Volvo FM zyskało nową kabinę, zapewniającą nawet o jeden metr sześcienny więcej przestrzeni wewnątrz

Fot. Volvo Trucks

Nowy, w pełni cyfrowy zestaw wskaźników o przekątnej 12 cali zapewnia kierowcy szybki dostęp do informacji pomocnych w unikaniu kosztownych błędów. Na przykład, ciągłe wskazanie czasu pracy kierowcy ułatwia planowanie jazdy i minimalizuje ryzyko naruszenia obowiązujących przepisów. Inną praktyczną funkcją jest rozpoznawanie znaków drogowych. Dzięki niej kierowca jest ostrzegany (na wyświetlaczu) o ograniczeniach prędkości, zakazach wyprzedzenia i kategorii drogi.
– Wszystkie te systemy są w pełni zautomatyzowane, co przełoży się na jeszcze większy komfort pracy kierowcy. Wierzymy, że nasze samochody odegrają dużą rolę, jeśli chodzi o wzrost rentowności oraz zdolności naszych klientów do konkurowania w biznesie i o najlepszych kierowców – przekonuje Piotr Werner.

W kabinie FM jest przestronniej, ciszej i kierowca ma lepszą widoczność; główny zestaw wskaźników może zostać uzupełniony wyświetlaczem bocznym

Fot. Volvo Trucks

Dostępne są cztery różne widoki zestawu wskaźników, a zawartość i wygląd każdego z nich kierowca może łatwo dostosować przed wyruszeniem w drogę. Widok The Load (Obciążenie osi) pozwala kontrolować masę ładunku, masę całkowitą pojazdu oraz naciski na osie. W pojazdach z systemem nawigacyjnym warto wybrać widok Navigation (Nawigacja), udostępniający czytelne mapy. Kierowcy oczekujący wyglądu klasycznego zestawu wskaźników Volvo mogą skorzystać z widoku Home (Główny), zaś dla preferujących dostęp jedynie do najistotniejszych wskazań przeznaczony jest widok Focus (Koncentracja).
Główny zestaw wskaźników może zostać uzupełniony czytelnym wyświetlaczem bocznym o przekątnej 9 cali, przeznaczonym do obsługi systemu komunikacji, rozrywki i informacji transportowej.
Wyświetlacz boczny może obsłużyć do ośmiu kamer i wyświetlać obraz z czterech kamer jednocześnie. Podczas jazd na torze mogliśmy przekonać się, że kierowca w najnowszych Volvo Trucks nie musi już martwić się martwym polem. System wykorzystujący kamerę zamontowaną pod prawym lusterkiem bocznym przesyła obraz z niej na wyświetlacz w kabinie. Pieszy, rowerzysta lub kierowca małego auta po prawej stronie ciężarówki mogą się czuć bezpiecznie.
Pojazdy z więcej niż jedną osią napędową są wyposażane w nową funkcję zapobiegającą buksowaniu kół, dzięki której kierowca może szybciej i łatwiej opanować potencjalnie niebezpieczne sytuacje podczas jazdy zarówno w terenie, jak i po drodze utwardzonej. Jedyne co musi zrobić, to aktywować przełącznikiem blokady mechanizmów różnicowych. Czasowo zwiększoną przyczepność kół wskazuje cyfrowy zestaw wskaźników.

Nowa oś zespolona w FMX wytrzymuje nacisk do 38 ton, dzięki czemu DMC pojazdu może wynosić nawet 150 ton

Fot. Volvo Trucks

Jeszcze mniejsze zużycie paliwa

Pod maską nowych modeli znajduje się – znany już użytkownikom Volvo Trucks – ekonomiczny silnik D13TC z technologią Turbo Compound. Zużywa on nawet o 10 proc. paliwa mniej w przewozach długodystansowych niż silnik poprzedniej generacji.
– Ekonomika paliwowa jest nam bardzo bliska i poczyniliśmy w tej kwestii duże postępy. Oszczędności w nowych modelach będą jeszcze większe, m.in. dzięki zastosowaniu jeszcze szybszych przełożeń tylnych osi. Niezmiennie ważne są dla nas także najwyższa jakość i ochrona środowiska naturalnego. Jesteśmy dumni z tego produktu – zapewnia Małgorzata Kulis.
W nowych pojazdach dostępna jest także skrzynia biegów I-Shift Dual Clutch, umożliwiająca zmianę biegów bez przerw w dostarczaniu mocy. Skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem jest szczególnie korzystna przy wymagających operacjach, takich jak transport płynnych towarów, ponieważ minimalizuje poruszenia ładunku podczas zmian biegów. Ułatwia także ruszanie i rozpędzanie się na podjeździe, błyskawicznie zmieniając przełożenia, o czym przekonaliśmy się, zatrzymując pojazd podczas wspinania się na górkę i ruszając ponownie.
Nowe samochody są już w sprzedaży. Ich produkcja i pierwsze dostawy ruszą w marcu 2021 roku.

Zaproszeni goście mogli przetestować nowe pojazdy m.in. na specjalnie przygotowanej płycie poślizgowej; emocji nie brakowało

Fot. Volvo Trucks

Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.