TPA generuje moc 1000 KM; zamiast sześciu ciągników zlecenie transportowe wymagało tylko dwóch i pokonano trasę w połowie wyznaczonego czasu
Fot. ITER/Mammoet
Dzięki Trailer Power Assist (TPA), innowacyjnemu rozwiązaniu opracowanemu przez Mammoet i SCHEUERLE, holenderski dostawca usług transportu ciężkiego był w stanie przetransportować 430-tonowy transformator przy użyciu tylko dwóch ciągników. Bez TPA potrzebnych byłoby sześć pojazdów ciągnących. Ponadto technologia skróciła o połowę czas potrzebny na transport.
Dwa 430-tonowe komponenty reaktora syntezy jądrowej trzeba było przewieźć z portu w Marsylii na odległość ok. ponad 100 kilometrów przez południową Francję. Holenderska firma Mammoet, jeden z największych na świecie dostawców usług w zakresie technicznych rozwiązań dźwigowych i transportowych, zastosowała pionierski sposób przewozu tych potężnych ładunków.
Wydajność przekraczająca znane technologie
Mammoet do transportu transformatorów wykorzystał Trailer Power Assist (TPA) firmy SCHEUERLE (spółka zależna TII Group). Dzięki silnikowi o mocy 1000 KM, sile uciągu 400 kiloniutonów oraz innowacyjnemu napędowi hydraulicznemu TPA generuje większą moc napędową niż jakiekolwiek inne rozwiązanie w tej kategorii. Zamiast sześciu ciągników, wystarczyły dwa, ze względu na dodatkowy ciąg zapewniany przez TPA.
Podstawę stanowi platforma K25 firmy SCHEUERLE
TPA opiera się na samobieżnej platformie modułowej K25, która hydraulicznie napędza cztery z sześciu linii osi za pomocą jednego Power Pack Unit (PPU). Dzięki modułowej konstrukcji TPA można łatwo łączyć z innymi jednostkami i wykazuje jeszcze większą moc w połączeniu w grupę pojazdów. System obsługuje prędkość drogową 28 km/h. Dzięki temu jest do 20 razy szybszy niż konwencjonalny samobieżny transporter modułowy. Podczas jazdy powyżej 28 km/h TPA przełącza się na tzw. tryb jazdy na luzie, a ciągnik siodłowy może jechać z dozwoloną prędkością maksymalną. TPA kwalifikuje się do homologacji drogowej w Niemczech i Europie.
Sprawny przejazd
Wysoka siła uciągu w połączeniu z niezwykłą zwrotnością TPA umożliwiła również Mammoetowi pokonanie dystansu w bardzo krótkim czasie. Ponieważ trasa obejmowała liczne odcinki autostrad, przewoźnik musiał obsłużyć transport tak szybko, jak to możliwe, aby jak najmniej zakłócać ruch. TPA wykonało swoje pierwsze zlecenie długodystansowe w połowie wyznaczonego czasu. W rezultacie system wykazał się wyjątkowo wysoką wydajnością.
Możliwa jazda bez ładunku z prędkością 80 km/h
Po dostarczeniu ładunku do miejsca przeznaczenia, ciągnik może holować TPA do następnego miejsca w trybie wolnego koła z maksymalną prędkością do 80 km/h. Opłacalność i wydajność są zatem znacznie wyższe niż w przypadku poprzednich rozwiązań transportowych.
Niższa masa całkowita zmniejsza zużycie paliwa
System TPA eliminuje wymagania dotyczące balastu konwencjonalnych ciągników, podobnie jak czasochłonną potrzebę koordynacji między kierowcami, która normalnie występuje, gdy trzeba połączyć pracę wielu ciągników, w celu zsynchronizowania hamowania i kierowania. W konsekwencji TPA zwiększa również bezpieczeństwo zlecenia transportowego. Zmniejszając całkowitą masę transportu i liczbę ciągników, TPA poprawia również bilans paliwowy.
Kolejne zadania
Przewóz dwóch transformatorów był pierwszym zadaniem transportowym w ramach projektu badawczego ITER. Dzięki TPA Mammoet podejmie się kolejnych zadań transportowych, w tym transportu pierwszego sektora VV (Vessel Vessel), zbiornika próżniowego, w którym zachodzi reakcja syntezy, o masie 600 ton. Ma to być również przełomowy transport, a Mammoet zamierza wykorzystać także rozwiązania SCHEUERLE.