Wiadomości z rynku

piątek
22 listopada 2024

Jak uniknąć mandatu za wjazd do LEZ i ULEZ?

Poradnik - jak zarejestrować pojazd w Transport for London
28 września 2020
Polskie firmy transportowe wykonujące przewozy na terenie Wielkiej Brytanii bywają zaskakiwane wysokimi mandatami, które otrzymują od londyńskiego urzędu miasta – Transport For London. Kwoty tych mandatów sięgają niemal 8 tysięcy złotych, a w trakcie jednego wjazdu do centrum Londynu przewoźnik może ich otrzymać nawet kilkadziesiąt.
Aby ich uniknąć należy pamiętać o zarejestrowaniu każdego pojazdu z naszej floty na stronie internetowej Transport for London. Jest to banalnie proste, co wyjaśnimy w tym poradniku.

Ewa Sławińska-Ziaja

Fot. T-Law Kancelaria Prawna

Czym jest strefa LEZ i strefa ULEZ

Strefa Małej Emisji – Low Emission Zone („LEZ”) dotyczy transportu na terenie niemal całego Londynu. Od kilku lat można się narazić się na wysokie kary administracyjne w przypadku niedopełnienia obowiązków administracyjnych wyznaczonych przez brytyjskie władze.
Strefa LEZ została wprowadzona w Londynie 4 lutego 2008 r. i aktualnie obejmuje swym zasięgiem praktycznie cały tzw. Większy Londyn („Greater London”), czyli obszar o wielkości ponad 1.572 km2. Jest to aktualnie największa strefa niskiej emisji spalin na świecie. Celem jej wprowadzenia w Londynie było oczywiście ograniczenie emisji spalin wytwarzanych przez starsze modele silników Diesla znajdujące się w autobusach, autokarach, vanach, minibusach oraz oczywiście samochodach ciężarowych. Z obowiązku spełnienia wymogów ekologicznych LEZ zwolnione są auta osobowe i motocykle.
Natomiast od 8 kwietnia 2019 r. w Londynie dodatkowo funkcjonuje nowa strefa ograniczonej emisji spalin – Ultra Low Emission Zone (ULEZ), która zastąpiła inną, londyńską płatną strefę – T-Charge. Cel jest ten sam, również obowiązuje na obszarze centralnego Londynu i też polega na skanowaniu tablic, które potem system porównuje z centralną bazą danych pojazdów, ustalając czy spełniają normę emisji. Różnica polega na tym, że opłata wynosi 12,5 funta (dla aut osobowych) i dotyczy samochodów na benzynę niespełniających normy Euro 4, a także samochodów z silnikiem Diesla nie spełniających normy Euro 6 (czyli w uproszczeniu wszystkie benzynowe sprzed 2006 r. i wszystkie diesle sprzed 2016 r.).
Zarówno LEZ, jak i ULEZ działają przez 24 h na dobę 7 dni w tygodniu.

Jak uniknąć mandatu?

Pierwszym sposobem pozwalającym na uniknięcie mandatu jest opłacenie wjazdu do strefy LEZ i ULEZ. Należy to zrobić poprzez oficjalną stronę Transport of London.
W przypadku LEZ opłata wynosi od 100 do 200 funtów (w zależności od rodzaju ppojazdu) za każdy dzień, gdy pojazd znajduje się w LEZ, nie dotyczy to jednak samego parkowania. Opłatę można uiścić od, najwcześniej, 64 dnia przed datą planowanego transportu w obrębie LEZ, w sam dzień podróży lub do północy pierwszego dnia roboczego po jej rozpoczęciu.
W przypadku ULEZ jednorazowa dzienna opłata wynosi 12,50 funtów, natomiast opłata karna to 160 funtów za każdy wjazd, gdy nie była uiszczona opłata. Ta kara może zostać zmniejszona do kwoty 80 funtów jeśli opłata zostanie wniesiona do 14 dni od daty nielegalnego wjazdu.

Jak zarejestrować pojazd w LEZ i ULEZ?

Rejestracji można dokonać za pomocą strony internetowej firmy windykacyjnej Euro Parking Collection plc (EPCplc), która współpracuje z Transport for London w zakresie windykacji należności z tytułu nieuiszczonych kar pieniężnych: http://www.epcplc.com/clients/tfl/lez/
Rejestracja pojazdu krok po kroku:
1. Kliknij przycisk „Languages” żeby wybrać z listy język polski.
2. Następnie proszę zaznaczyć opcję: „Pobierz formularz w wybranym języku” i przejść do formularza rejestracji pojazdu.
3. Formularz rejestracji jest opisany w języku polskim, jest w miarę prosty i czytelny. Poniżej instrukcja jak wypełniać formularz zgłoszenia:

Sekcja 1)

Wypełniamy danymi firmy oraz wpisujemy odpowiednie dane kontaktowe. Obowiązkowe są wszystkie pola zaznaczone pogrubionymi literami.
Ważne: nie używamy polskich znaków (np. ą, ę, ś, ż) w trakcie rejestracji, gdyż spowoduje to, że formularz będzie nieczytelny po wydruku.
● Numer konta - w przypadku rejestracji pierwszego pojazdu pozostawiamy pusty. Jeśli rejestrowaliśmy wcześniej jakieś pojazdy, jako firma - właściciel pojazdu - w piśmie od TfL powinien być nasz numer konta.
● Imię, nazwisko, nazwa firmy - wypełniamy kolejno imię / nazwisko właściciela firmy, w przypadku Sp. z o.o. jednego z współwłaścicieli.
● Jak chcesz, abyśmy z Tobą się skontaktowali - wybieramy opcję „e-mailem”

Sekcja 2)

W przypadku pojazdów ciężarowych powyżej 3,5 tony - zaznaczamy pierwszą opcję – „Samochody ciężarowe cięższe" i wpisujemy wagę brutto (DMC) pojazdu - jeśli jest to zestaw - to tylko wagę ciągnika - z dowodu rejestracyjnego.
W przypadku pojazdów ciężarowych do 3,5 tony - zaznaczamy czwartą opcję – „Duże” i wpisujemy wpisujemy DMC z dowodu rejestracyjnego:
a) waga brutto
b) masa własna

W dalszej części formularza uzupełniamy dane dotyczące pojazdu z dowodu rejestracyjnego
a) Kraj, w którym dokonano rejestracji pojazdu - wpisujemy „Poland" lub „Polska”
b) Numer rejestracji pojazdu - po prostu numer rejestracyjny, bez spacji. Jeśli nasz numer rej. ma więcej niż 7 znaków (nasze polskie numery mają 7 lub 8 znaków) należy UZUPEŁNIĆ tzn. DOPISAĆ pozostały znak już po wydrukowaniu formularza.
c) Data pierwszej rejestracji - w formacie DZIEŃ / MIESIĄC / ROK
d) Marka - producent, np. VOLVO, DAF
e) Model - kompletny model wg. dowodu rejestracyjnego
f) Rok produkcji – z dowodu rejestracyjnego
g) Rodzaj paliwa - wybieramy „Diesel (olej ciężki, biodiesel)"
h) Normy euro w dowodzie rejestracyjnym - wybieramy normę euro (Euro 4 lub Euro 5, dla normy Euro 6 także wybieramy Euro 5)
Ściągawka - gdzie znaleźć powyższe dane w dowodzie rejestracyjnym pojazdu lub ciągnika:
A numer rejestracyjny pojazdu,
B data pierwszej rejestracji pojazdu,
C dane dotyczące posiadacza dowodu rejestracyjnego i właściciela pojazdu obejmują wydruk następujących kodów i danych:
C.1.1 nazwisko lub nazwa posiadacza dowodu rejestracyjnego
C.1.2 numer PESEL lub REGON,
C.1.3 adres posiadacza dowodu rejestracyjnego,
C.2.1 nazwisko lub nazwa właściciela pojazdu,
C.2.2 numer PESEL lub REGON,
C.2.3 adres właściciela pojazdu,
D dane dotyczące pojazdu obejmują wydruk następujących kodów i danych:
D.1 marka pojazdu,
D.2 typ pojazdu:
- wariant, jeżeli występuje,
- wersja, jeżeli występuje,
D.3 model pojazdu,
E numer identyfikacyjny pojazdu (numer VIN albo numer nadwozia, podwozia lub ramy),
F.1 maksymalna masa całkowita pojazdu, wyłączając motocykle i motorowery (w kg),
F.2 dopuszczalna masa całkowita pojazdu (w kg),
F.3 dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów (w kg),
G masa własna pojazdu; w przypadku pojazdu ciągnącego innego niż kategoria M1 masa własna pojazdu obejmuje urządzenie sprzęgające (w kg),
H okres ważności dowodu, jeżeli występuje takie ograniczenie,
I data wydania dowodu rejestracyjnego,
J kategoria pojazdu,
K numer świadectwa homologacji typu pojazdu, jeżeli występuje,
L liczba osi,
O.1 maksymalna masa całkowita przyczepy z hamulcem (w kg),
O.2 maksymalna masa całkowita przyczepy bez hamulca (w kg),
P.1 pojemność silnika (w cm3),
P.2 maksymalna moc netto silnika (w kW),
P.3 rodzaj paliwa,
Q stosunek mocy do masy własnej (w kW/kg); dotyczy motocykli i motorowerów,
S.1 liczba miejsc siedzących, włączając siedzenie kierowcy,
S.2 liczba miejsc stojących, jeżeli występuje.

Sekcja 3)
Zaznaczamy na końcu sekcji: „Żadne stwierdzenie z powyższych nie odnosi się do tego pojazdu. Przejdź do rozdziału 4"

Sekcja 3.1) opuszczamy
Sekcja 3.2) opuszczamy
Sekcja 3.3) opuszczamy
Przechodzimy teraz do Sekcji 5)

Zaznaczamy: Potwierdzam, że znam i rozumiem powyższą deklarację. Następnie uzupełniamy oświadczenie dzisiejszą datą
MOŻEMY zaznaczyć: „Prosimy zaznaczyć kratkę, jeśli pragną Państwo otrzymywać aktualne informacje"
NIE zaznaczamy: Prosimy zaznaczyć kratkę, jeśli wyrażają Państwo zgodę na kontakt z naszej strony w celu wzięcia udziału w badaniu satysfakcji klienta.
Wracamy teraz do Sekcji 4. Lista kontrolna

Zaznaczamy:
a) Sprawdzono stan zgodności pojazdu na stronie tfl.gov.uk/lezlondon (nie musimy sprawdzać, jako że nasze pojazdy ciężarowe nie są rejestrowane w UK, podlegają obowiązkowej rejestracji)
b) Sprawdzamy czy wypełniony został Rozdział 1, jeśli tak - zaznaczamy.
c) Sprawdzamy czy wypełniony został Rozdział 2, jeśli tak - zaznaczamy.
d) Kopiujemy dowód rejestracyjny pojazdu (obydwie strony).Kopiujemy także certyfikat normy EURO pojazdu (powinien być w każdym aucie, kartka formatu A4, biała lub zielona!)
e) Sekcja 5 - Deklaracja podpisana i opatrzona datą
Przechodzimy następnie na sam dół strony, klikamy przycisk „Zatwierdź” lub „Submit".
Zostanie wygenerowany plik PDF, który należy wydrukować. Po wydrukowaniu sprawdzamy, czy na wydruku mamy PEŁNY numer rejestracyjny. Jeśli brakuje końcówki (może się tak zdarzyć) – dopisujemy ją czarnym długopisem. Następnie właściciel firmy lub osoba uprawniona do
reprezentowania spółki (np. prezes zarządu) podpisuje się pod oświadczeniem w Sekcji 5.
Wydrukowany formularz skanujemy i przesyłamy e-mailem na oba podane niżej adresy elektroniczne dla Transport for London. Pamiętajmy, że w trakcie jednej rejestracji możemy ubiegać się o zwolnienie pojazdu zarówno z opłat za wjazd do LEZ, jak i ULEZ - o ile oczywiście nasz pojazd spełnia kryteria dla obu tych stref:
- LEZLondon@cclondon.com - jest to adres właściwy dla rejestracji pojazdu w strefie Low Emission Zone
- ulezlondon@cclondon.com - jest to adres właściwy dla rejestracji pojazdu w strefie Ultra Low Emission Zone
Do wiadomości załączamy:
1) skan dowodu rejestracyjnego (przód i tył),
2) jeśli w dowodzie nie jest wpisana norma Euro, musimy dołączyć homologację lub specyfikację pojazdu otrzymaną od sprzedawcy lub leasingodawcy.
Poniżej treść przykładowej wiadomości e-mail:
Dear Sir or Madam,
acting on behalf of __________ owner / legal user of the vehicle ________ (marka pojazdu, model) number plates _______ , in attachment I provide the application for registration of the vehicle.
As the vehicle is guaranteed with EURO 5 standard, stated by:
1) vehicle registration card,
2) vehicle approval in CO2 standard,
(both attached to the email),
I hereby apply for registration in both - Low Emission Zone and Ultra Low Emission Zone.
Sincerely,
________

Po wysłaniu wiadomości e-mail powinniśmy otrzymać potwierdzenie otrzymania wiadomości przez Transport for London.
Następnie nasz wniosek będzie rozpatrywany, co trwa zazwyczaj około 2-3 tygodni. Po tym czasie powinniśmy uzyskać wiadomość e-mail z której wynikać będzie, że pojazd został zwolniony z opłaty za wjazd do LEZ i ULEZ. Czasem też taka wiadomość jest dostarczana przez urząd pocztą.

Strefa Małej Emisji – Low Emission Zone – dotyczy transportu na terenie niemal całego Londynu

Fot. T-Law Kancelaria Prawna

Jak sprawdzić czy nasz pojazd jest już zarejestrowany?

Jeżeli jednak nie otrzymamy tej wiadomości możemy sprawdzić status rejestracji na stronie TfL: https://tfl.gov.uk/modes/driving/low-emission-zone/check-if-your-vehicle-is-affected wybierając opcję: „Check your vehicle”, a następnie w pole: „Vehicle Registration Mark” wpisujemy numer dowodu rejestracyjnego i jako „Country of Registration” wybieramy opcję „Non-UK”. Następnie klikamy pole: „Find vehicle”.

Odwołanie od mandatu LEZ lub ULEZ

Jeśli jednak przez zapomnienie nie zarejestrujemy we właściwym czasie pojazdu i otrzymamy mandat za wjazd do strefy LEZ lub ULEZ to nic straconego - od takiego mandatu można się jeszcze odwołać!
W zależności od stanu sprawy odwołanie należy skierować albo do Euro Parking Collection plc albo do firmy windykacyjnej Contractum. Można się kontaktować z tymi podmiotami zarówno listownie, jak i elektronicznie. Oczywiście podstawą odwołania jest dokonanie jak najszybszej rejestracji pojazdu, którego dotyczy mandat.
W odwołaniach od mandatów nakładanych przez Transport for London pomaga także T-Law Kancelaria Prawna.
Ewa Sławińska-Ziaja
radca prawny
T-Law Kancelaria Prawna

Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.