Nowe silniki V8 Scania oferują nie tylko rekordową moc, lecz także znacząco niższe zużycie paliwa. Gdy do układu napędowego włączona zostanie nowa skrzynia biegów G33, łączne oszczędności mogą w odpowiednich warunkach nawet przekraczać 6%.
Niższe zużycie paliwa jest efektem szeroko zakrojonych prac dostosowawczych i rozwojowych przeprowadzonych przez inżynierów Scania, obejmujących technologie stanowiące awangardę rozwoju silników spalinowych. Należy tu wymienić – zapewniane przez ponad 70 nowych części – zmniejszone opory wewnętrzne, wyższe stopnie sprężania, ulepszone systemy oczyszczania spalin oraz nowy, potężny system zarządzania silnikiem (EMS).
– Przechodząc na transport wolny od paliw kopalnych, każdy powinien robić, co w jego mocy, by ulepszać obecne rozwiązania. Nikt nie złomuje starego samochodu tylko dlatego, że kupuje nowy. Przejście musi być płynne – podkreśla Alexander Vlaskamp, wiceprezes wykonawczy, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Scania.
Chociaż priorytetem na przyszłość jest transport zelektryfikowany, świat nadal polega na transporcie realizowanym pojazdami napędzanymi silnikami spalinowymi.
– W Europie typowy długodystansowy pojazd ciężarowy pokonuje około 150 tys. km rocznie. Rozsądnie szacowane oszczędności na rynkach, gdzie dozwolone są dłuższe i cięższe zestawy, mogą w przypadku pojazdu z naszym nowym silnikiem V8 sięgać 3-4 tys. litrów rocznie, co pod każdym względem jest ogromnym osiągnięciem – mówi Alexander Vlaskamp.
Silniki V8 nowej generacji, w połączeniu z nowymi skrzyniami Opticruise, zapewniają zużycie paliwa niższe o nawet 6%
Fot. Scania
Najwyższa moc w historii
Najbardziej spektakularnym i wzbudzającym zainteresowanie przedstawicielem nowej generacji V8 jest najmocniejsza wersja o mocy 770 KM i momencie 3700 Nm, będąca prawdopodobnie najmocniejszym, produkowanym obecnie fabrycznie silnikiem do pojazdów ciężarowych. Gdzie i kiedy może przydać się cała ta moc?
– Oczywiście nie jest to wersja dla każdego, lecz widzimy rosnące zapotrzebowanie na pojazdy ciężarowe zdolne do radzenia sobie z masami całkowitymi rzędu 60 t i więcej, szczególnie w przypadku pojazdów członowych i zespołów pojazdów. Najszybszym sposobem na zwiększenie wydajności transportu są dłuższe i cięższe zestawy. Dodatkową ilość paliwa w przypadku cięższego pojazdu rekompensuje większa ładowność. Kalkulacja emisji CO2 na tonę jest korzystna, a ponadto istnieje możliwość eksploatacji pojazdu Scania V8 na odnawialnych biopaliwach – mówi Alexander Vlaskamp.
Pojazdy Scania z silnikami V8 są naturalnie poszukiwane zwłaszcza w krajach, w których dozwolone są pojazdy o większych masach całkowitych – szczególnie w krajach skandynawskich. Jednakże również w krajach takich jak Włochy i Hiszpania (oraz na niektórych rynkach pozaeuropejskich) klienci cenią V8 ze względu na to, że doskonale się sprawdza w górzystym terenie z wieloma stromymi, trudnymi drogami.
– Wiemy dokładnie, gdzie znajdą zastosowanie pierwsze pojazdy ciężarowe o mocy 770 KM. Ich zakup ma głębokie uzasadnienie. Klienci pragną optymalizować działalność operacyjną, bo rozumieją, że większa ładowność oznacza wyższą wydajność, wyższe przychody i wyższą wartość rezydualną. Nie mam też najmniejszych wątpliwości, że niektórych z naszych klientów pociągać będzie sama radość i emocje związane z obsługą tak wspaniałej maszyny – dodaje Alexander Vlaskamp.
Gama silników Scania V8
Nowe silniki V8 DC16, pojemności skokowej 16,4 litra, z turbosprężarką, z wtryskiem paliwa Scania XPI, technologią oczyszczania spalin Scania SCR dostępne są w czterech wersjach – trzy słabsze (120, 121 i 122) rozwijają moc: 530 KM (2800 Nm przy 925 - 1325 obr./min), 590 KM (3050 Nm przy 925 - 1350 obr./min) i 660 KM (3300 Nm przy 925 - 1350 obr./min).
W wariancie najmocniejszym DC16 w wersji 123 osiąga 770 KM mocy i maksymalny moment obrotowy 3700 Nm przy 1000 - 1450 obr./min.
Wszystkie silniki V8 dysponują hamulcem wydechowym o mocy 300 kW przy 2400 obr./min.
Silniki Scania spełniające normy Euro 5 i Euro 6 mogą korzystać z paliw zawierających do 100% uwodornionego oleju roślinnego (HVO) oraz dowolnej proporcji oleju napędowego i HVO, niezależnie od rodziny silników. Jednostka 121, o mocy 590 KM dostępna jest również w wersji mogącej korzystać ze 100% biodiesla, takiego jak FAME.
Najbardziej spektakularnym przedstawicielem nowej generacji V8 jest najmocniejsza wersja o mocy 770 KM i momencie 3700 Nm
Fot. Scania