Wiadomości z rynku

piątek
22 listopada 2024

Lipcowe ożywienie na rynku pojazdów użytkowych

Pierwsze siedem miesięcy jednak gorsze niż w 2019 r.
24 sierpnia 2020

Liderem rankingu sprzedaży nowych pojazdów o DMC powyżej 6 ton po siedmiu miesiącach 2020 roku był DAF

Fot. ZM

Lipiec był kolejnym miesiącem ożywienia na krajowym rynku pojazdów użytkowych. Wzrost liczby rejestracji zanotowano zarówno w stosunku do poprzedniego miesiąca br., jak i lipca ubiegłego roku. Po siedmiu miesiącach rynek nadal notuje jednak spadki – informuje SAMAR.
W lipcu wydziały komunikacji zarejestrowały w Polsce 8 629 nowych pojazdów użytkowych, czyli samochodów dostawczych (w tym minibusów) oraz ciężarówek. To wynik o 17,21 proc. większy niż w czerwcu tego roku oraz o 2,63 proc. lepszy w zestawieniu z lipcem roku 2019 - wynika z analizy danych pozyskanych z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK). Od stycznia do lipca 2020 r.
zarejestrowanych zostało 44 631 nowych samochodów użytkowych. Był to wynik o 33,34 proc. (22 318 sztuk) mniejszy w porównaniu z takim samym okresem 2019 roku.

Rynek samochodów dostawczych

W lipcu 2020 roku w kraju zarejestrowano 7 014 nowych samochodów dostawczych o DMC do sześciu ton. To wynik o 20,35 proc. większy niż w czerwcu tego roku oraz o 3,54 proc. lepszy, gdy zestawimy go z lipcem 2019 roku. Od stycznia do lipca br. zostało zarejestrowanych 35 019 nowych samochodów dostawczych, o 28,12 proc. (13 697 szt.) mniej (r/r).
Na koniec lipca br. liderem rynku było Renault. Polacy kupili i zarejestrowali 5 077 samochodów dostawczych tej marki, o 28,29 proc. mniej w porównaniu z rezultatem odnotowanym na koniec lipca 2019 r. Udział Renault w rynku wyniósł 14,50 proc. Wiceliderem został Ford. W ciągu siedmiu miesięcy br. zarejestrowanych zostało 4 888 pojazdów tej marki, o 23,92 proc. mniej (r/r). Udział Forda w rynku nowych samochodów dostawczych wyniósł 13,96 proc. Na trzeciej pozycji lipiec zakończył Mercedes. Od początku roku marka zarejestrowała 4 567 nowych samochodów dostawczych. Był to wynik o 14,81 proc. mniejszy w porównaniu z sytuacją na koniec lipca 2019 roku.
Najpopularniejszym modelem auta dostawczego na koniec lipca 2020 r. było Renault Master. Polacy od początku roku kupili i zarejestrowali 3 479 egzemplarzy, o 27,60 proc. mniej w porównaniu z takim samym okresem ubiegłego roku. Na drugiej pozycji był Mercedes Sprinter, którego wynik to 3 183 zarejestrowane samochody, o 12,94 proc. mniejszy (r/r). Trzecia pozycja przypadła Fiatowi Ducato (3 137 szt., spadek o 7,13 proc.).

Ciężarowe powyżej 6 ton

W lipcu 2020 r. w krajowych wydziałach komunikacji zarejestrowanych zostało 1 615 nowych samochodów ciężarowych o DMC powyżej 6 ton. Był to wynik o 5,28 proc. lepszy niż w czerwcu tego roku oraz o 1,16 proc. mniejszy w porównaniu z lipcem 2019 r. W ciągu siedmiu miesięcy br. wydziały komunikacji zarejestrowały 9 612 takich nowych pojazdów ciężarowych, o 47,28 proc. (8 621 sztuk) mniej niż w takim samym okresie 2019 r.
Liderem rankingu po siedmiu miesiącach 2020 roku był DAF. Holenderska marka zarejestrowała od początku roku 2 119 pojazdów, o 46,20 proc. mniej (r/r). Na drugiej pozycji był MAN. Do końca lipca producent znalazł chętnych na 1 707 ciężarówek, co oznacza spadek w stosunku do takiego samego okresu 2019 roku o 46,95 proc. Brąz przypadł w udziale firmie Volvo Trucks z 1 582 ciężarówkami. Był to wynik o 41,04 proc. proc. mniejszy w porównaniu z sytuacją na koniec lipca 2019 r.
Tuż za podium była Scania. Polacy kupili i zarejestrowali od początku roku 1 523 pojazdy tej marki, o 61,03 proc. mniej niż do końca lipca 2019 roku. Piąta pozycja należała do Mercedesa, który zarejestrował 1 314 pojazdów, o 50,28 proc. mniej (r/r). Na szóstym miejscu było Iveco. Wynik marki to 779 zarejestrowanych pojazdów, o 5,58 proc. mniej w zestawieniu z analogicznym okresem roku ubiegłego. Siódmą pozycję zajęła marka Renault Trucks z 425 samochodami (spadek o 52,57 proc. r/r).
W pierwszej siódemce zestawienia, czyli w gronie najbardziej liczących się na rynku producentów, wszystkie marki zanotowały spadki liczby rejestracji – największy Scania (minus 61,03 proc.). Biorąc pod uwagę spadek liczony w sztukach, także najwięcej stracił ten producent (mniej o 2 385 sztuk).

Większy ruch w używanych

W lipcu 2020 r. wydziały komunikacji w Polsce zarejestrowały 9 033 sprowadzone z zagranicy, używane samochody dostawcze o masie całkowitej do 6 ton. To wynik o 8,67 proc. większy niż w czerwcu tego roku, oraz o 8,31 proc. wyższy, gdy zestawimy go z lipcem 2019 roku. Od stycznia do lipca 2020 r. do Polski sprowadzono i zarejestrowano 48 879 używanych samochodów dostawczych, o 12,08 proc. (6 713 szt.) mniej (r/r).
Liderem zestawienia na koniec lipca 2020 r. było Renault - zarejestrowano 8 262 pojazdy francuskiej marki, o 13,33 proc. mniej niż w ciągu siedmiu miesięcy 2019 r. Na drugiej pozycji znalazł się Volkswagen - wynik marki to 7 499 zarejestrowanych pojazdów, o 18,53 proc. słabszy w porównaniu z sytuacją na koniec lipca minionego roku. Na trzeciej pozycji zameldował się Fiat. Klienci kupili i zarejestrowali 5 581 samochodów, co było wynikiem o 6,87 proc. mniejszym w porównaniu z sytuacją sprzed roku.
W lipcu 2020 r. sprowadzono z zagranicy i zarejestrowano 2 519 używanych samochodów ciężarowych o DMC powyżej 6 ton. To wynik o 23 proc. większy niż w czerwcu tego roku oraz o 16,73 proc. wyższy w porównaniu z lipcem 2019 roku. Od stycznia do lipca 2020 r. Polacy kupili i zarejestrowali 13 384 takie pojazd, o 21,97 proc. mniej w porównaniu z takim samym okresem 2019 roku.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.